منابع اصلی پروتئین
شما اینجا هستید
پروتئین ها » منابع اصلی پروتئین

منابع اصلی پروتئین

پروتئین ها بخشی از ترکیبات مواد غذایی هستند که با مقادیر مختلف در غذاها وجود دارند به لحاظ ارزش تغذیه ای یکی از چند گروه اصلی غذا ها هستند.
منابع غذایی پروتئینی

به گزارش ایسنا متخصصان تغذیه می‌گویند: پروتئین ها ی دارای منشاء حیوانی کیفیت خوبی دارد اما با این حال بعضی از مواد غذایی گیاهی مثل حبوبات, غلات و نان دارای مقادیر کمی پروتئین هستند که ارزش حیاتی آنها پایین‌تر از پروتئینهای حیوانی است.

مهمترین منابع پروتئینی عبارت از گوشت قرمز و سفید, ماهی, تخم مرغ و فرآوردهای لبنی.


گوشت قرمز
گوشت قرمز شامل گوشت های گاو و گوسفند صرف نظر از آن که چه قسمتی از بدن حیوان باشد دارای ویژگی های تغذیه ای شبیه به هم هستند .
گوشت, غنی از فسفر , آهن و ویتامین‌های گروه ب مخصوصاً B1 است .

میزان چربی‌های آن بر حسب نوع حیوان و قسمت بدن آن به طور قابل توجهی متغیر است .

ماهی
به علاوه ارزش تغذیه ای ماهی نیز مشابه گوشت است.
ماهی غنی از پروتئین ,فسفر و گوگرد , آهن , مس و ید است اما آهنگ کمتری نسبت به گوشت دارد همچنین ماهی غنی از ویتامین های گروه b است.
ماهی های چرب نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین های a , b هستند .

ماهی همچنین به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری و مفید و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و برای سلامتی بسیار مفید است.
از این رو توصیه می‌شود که حداقل دو نوبت در هفته از این غذای مهم و مفید استفاده شود .

تخم مرغ
ارزش تغذیه تخم مرغ خیلی نزدیک به مواد غذایی است که در بالا مورد مطالعه قرار دادیم .
تخم مرغ حاوی ۱۴ درصد پروتئین است که از نظر کیفیت بهترین بوده و بیشترین تعادل اسیدهای آمینه دربین تمام مواد غذایی را دارا است.
چربیهای آن در زرده تجمع کرده‌اند و سفیده آن واقعاً فاقد چربی است.

در مورد املاح نیز تخم مرغ حاوی سدیم است که بیشتر در سفیده وجود دارد و نیز حاوی آهن پتاسیم و کلسیم به مقدار خیلی کم در سفیده است و بیشتر در زرده وجود دارند.
زرده همچنین از نظر ویتامین ها غنی تر است این دو سوم ویتامین‌های b1 b2 , و کل ویتامین‌های a , d در زرده وجود دارد.
تخم مرغ تازه که دارای تاریخ بسته بندی است بیشترین زمان را به لحاظ ارزش تغذیه ای دارد .

لبنیات
لبنیات نیز یکی دیگر از منابع پروتئینی با ارزش غذایی بالا و به خصوص از نظر ذخیره کلسیم بسیار غنی و حائز اهمیت است.
کلسیم موجود در لبنیات بهترین شرایط جذب را دارد با فسفر متعادل بود ده و با مقدار کمی ویتامین دی همراه است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره