چربی سوزی برای خانم ها
شما اینجا هستید
بدنسازی بانوان » چربی سوزی برای خانم ها

معمولا در مورد کاهش وزن اینطور تصور می شود که خیلی ساده است کمتر بخور و تمرین کن البته این کاملا صحیح است ولی چیزی که یک بدنساز به شما خواهد گفت این است که کاهش دادن چربی کاری بسیار مشکل است .

353h

تقریبا اکثر کاهش وزنی که در رژیم های معمولی بوجود می اید بر اثر کاهش بافت عضلانی می باشد ولی کاهش وزن اصولی و کلیدی یعنی کاهش چربی بدن در کنار حفظ بافت عضلانی این همان چیزی است که بدنسازان معمولا در زمان رژیم گرفتن انجام می دهند این مقاله در خصوص این که چطور باید یک رژیم صحیح گرفت تا چربی سوزی انجام شود بحث خواهد شد توضیح (یک رژیم غذایی که منجر به چربی سوزی شود ) حتما می بایست از یه جزء تشکیل شده باشد .

۱_ رژیم غذایی

۲_ تمرینات هوازی (ایروبیک)

۳_تمرینات با وزنه

رژیم غذایی

اکثر خانم ها وقتی می خواهند رژیم بگیرند یک اشتباه بزرگ مرتکب می شوند که به امید عضلانی نشدن بدن پروتیئن را از رژیم غذایی خود حذف می کنند در واقع اگر زنی بخواهد در طول رژیم غذایی حجم عضلات خود را ثابت نگه دارد و یا اینکه بخواهد بر حجم عضلات خود بیفزاید باید سعی و تلاش دوبرابر انجام دهد و تنها با یک رژیم خالی این امر امکان پذیر نیست ترکیب رژیم غذایی کم کالری و تمرینات ایروبیک (به تمریناتی مثل دوچرخه سواری و شنا و پیاده روی رقص و … گفته می شود ) و کم کردن مقدار مصرف پروتئین دقیقا باعث می شود که عضلات بدن تحلیل بروند و در عوض درصد چربی بدن بالاتر برود هر بدنسازو فرد که نسبت به ترکیب بدنی خود حساس است یک چنین اشتباهی را انجام نمی دهدپروتئین نه تنها باعث می شود که بافت عضله باقی بماند بلکه مزایای بیشماردیگری نیز برای فرد دارد که از بزرگترین انها می توان از کم شدن اشتها نام برد و این مهمترین دلیل برای کارامد بودن رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پر پروتیئن می باشد

مواد پروتیئنی مثل گوشت نرم سینه مرغ سفیده تخم مرغ بیش از اندازه شکم پرکن هستند (یعنی شخص بعد از خوردن انها تا چند ساعت احساس گرسنگی نمی کند ) در عوض مواد نشاسته ای و قند مثل : چیپس نوشیدنیهای بیرون و کلا اینگونه مواد باعث میشود فرد بعد از خوردن خیلی زود احساس گرسنگی کند و دلیل ان هم افزایش ترشح انسولین می باشد همانطور که می دانید ترشح زیاد انسولین باعث می شود که قند خون پایین بیاید و بمحض اینکه یک چنین حالتی به وجود بیاید به فرد احساس گرسنگی دست می دهد اگر بیاییم و نسبت مصرف پروتیین به کربوهیدرات را تغییر بدهیم (به جای کربوهیدرات ۶۵ درصد را با ۲۵ درصد پروتیین عوض کنیم ) خود به خود باعث شده ایم که مقدار کالری دریافتی روزانه نیز کاهش یابد اگر جزو ان دسته ازافراد هستید که تصمیم جدی گرفته اید تا لاغر شوید پس سعی کنید یک سری مواد غذایی را از لیست خرید روزانه حذف کنید موادی مثل چیپس  میوه زیاد نوشیدنیهای شیرین و … و در عوض سینه مرغ سفیده تخم مرغ پنیر بدون چربی و دیگر پروتئین های با کیفیت و خالص را به ان اضافه کنید .

داروهای هورمونی

زنان هرگز نباید از داروهای هورمونی که حاوی تستسترون هستند استفاده کنند اما به هر حال انها نیز باید به این نکته واقف باشند که بالانس بودن سطح تستسترون و استروژن بسیار مهم و ضروری می باشد .

خانم ها معمولا به طور ناخاسته و غیر عمدی یعنی با استفاده از قرصهای ضد حاملگی (کلا قرصها و مواد جلوگیری کننده ) باعث می شوند که این بالانس به هم بخورد و سطح استروژن به نحو چشمگیری افزایش یابد هر بدنسازی اینرا می داند که در این شرایط فرد سریعا چاق و باد کرده بنظر می رسد ضمن اینکه چربی سوزی یا خیلی خیلی مشکل می شود و یا اصلا چربی سوزی انجام نمی گیرد زیرا وقتی سطح تستسترون به کمترین مقدار خود برسد دیگر بدن توانایی نگه داشتن بافت عضلانی را نخواهد داشت و شروع می کند به متابولیزه کردن و سوزاندن بافتهای عضلانی و این در حالی است که بافت چربی ثابت مانده و روز به روز بر مقدارش افزوده می شود هیچ بدنسازی در دوره رژیم از قرصهای حاوی استروژن استفاده نمی کند البته در مورد زنانی که به دوره یائسگی رسیده اند می توان ازهورمون درمانی استفاده کرد بعضی دکترها برای به تعویق انداختن پروسه پیری از این روش استفاده می کنند

تمرین

بسیار سخت میتوان خانم ها را متقاعد کرد که با وزنه تمرین کنند بدنسازان هرگز تمرینات با وزنه را از برنامه تمرینی خود حذف نمی کنند و اصلا توجهی نمی کنند که چقدر چربی باید سوخته شود شاید بتوان گفت بهترین راه برای نگه داشتن عضلات در زمان رژیم گرفتن تمرین با وزنه می باشد ضمن اینکه ساعتها بعد از تمرین هم سرعت متابولیسم بدن در حد بالایی قرار دارد و حتی به مرور زمان به دلیل بالا رفتن درصد عضله سرعت متابولیسم افزایش می یابد بهر حال خانم ها همیشه ترس از این دارند که اگر در هفته ۲ تا ۳ جلسه با وزنه کار کنند هیکل زنانه شان به هیکل مرداه تبدیل می شود .

پیام ما برای اینگونه افراد همیشه همین است که نباید در خصوص تمرین با وزنه ترسی داشته باشند چون تقریبا اکثر خانم ها از لحاظ ژنیتیکی این استعداد را ندارند که به شکل قهرمانان بدنسازی در بیایند و تعداد انگشت شماری هستند که دارای این استعداد می باشند که بتوانند بر حجم عضلاتشان اضافه کنند و تازه اگر از داروهای هرمونی  یا استرویید استفاده کنند حتی اگر یک زن دارای عضلات بزرگی هم باشد ولی درصد چربی بدنش پایین نباشد اصلا عضلاتش نمایان نخواهد شد خانم ها بطور طبیعی از درصد چربی بیشتری نسبت به مردان برخوردار هستند (مردان معمولا ۱۰ تا ۱۲ درصد و زنان معمولا ۱۸ تا ۲۲ درصد ) و به همین دلیل هم هست که زنان دارای هیکل زنانه هستند یعنی همین درصد چربی اضافه باعث بوجود امدن فرمهای مخصوص زنانه می شود .

اگر یک زن بخواهد مثل قهرمانان بدنسازی زن بنظر برسد حتما باید از یک رزیم غذایی فوق العاده کم چرب پیروی کند ضمن اینکه از داروهای مدر(ادرار اور) نیز می بایست برای خارج کردن اب اضافه بدن استفاده کند .

پس خاطر جمع باشید اضافه کردن تمرینات با وزنه باعث نخواهد شد که عضلانی به نظر برسید ولی در عوض تمرینات با وزنه به عنوان یک ابزار مفید برای از بین بردن چربی اضافه در دراز مدت بسیار ضروری می باشد حتی اگر زن به هر دلیل حجم عضلاتش افزایش یابد راه رهایی از ان بسیار ساده و اسان می باشد زیرا در بدنسازی کاهش عضله خیلی اسان ت از افزایش عضله می باشد

نتیجه گیری: به تمامی خانم هایی که نسبت به کاهش وزن خود جدی هستند پیشنهاد می شود که باورها و نوشته های بی اساس را کنار بگذارندو در عوض مطالب علمی و ثابت شده را مطالعه کنند عین واقعیت اینست که اکثر کاهش وزن هایی که تنها با رژیم گرفتن بدست می اید بر اثر کاهش وزن مفید فرد است یعنی اینکه فرد تنها اب و عضله اش از دست داده نه چربی .

تنها روشی که باعث کاهش وزن موثر و درست می باشد تلفیق تمرین با وزنه دریافت مقدار مناسب پروتیئن روزانه و تمرینات هوازی مثل دوچرخه سواری دویدن و … می باشد زیرا بدین ترتیب سیستم هورمونی در حالت بالانس قرار خواهد گرفت و چربی سوزی مستمر در بدن بوجود خواهد امد و ضمن اینکه فرد درصد عضله و تراکم استخوامی  خود را نیز حفظ کرده است همانطور که میدانید کلا خانم ها از لحاظ چگالی و تراکم استخوان از مردان ضعیف تر هستند و به همین دلیل به محض بالا رفتن سن دچار پوکی استخوان می شوند و بنابراین برای به تعویق انداختن این رویه افزودن تمرینات با وزنه به برنامه روزمره یک امر ضروری می باشد همچنین تمرینات با وزنه باعث می شود که فرد نسبت به رژیم غذایی پیروی خواهد کرد که کیفیت در ان نقش اصلی را دارد نه طعم و ظاهر غذاها پس اگر جزو ان دسته از افراد هستید که به مسائل بصورت دراز مدت و عمری نگاه میکنیند و نه بصورت مقطعی حتما تمرینات با وزنه را در برنامه تمرینی خود بگنجانید .

  1. hadis

    bazam salam
    bebakhshid man ba inke yek sale khub tamrin mikonam va rejime bashgaho dashtam ba inke vaznam pain umade vali betore koli size dore kamaram kheili taghir nakarde ba inke 3ruze hafte havazi kar mikonam va cruncham khub miram age momkene shoma ye rejim o varzeshe khub behem bedin ke beshe shekame azolei dashte basham laghartar besham?????????
    ghadam168/vaznam 57

    • مدیریت

      salam in do halat dare do halat dare ya ostekhon bandit doroshte ya selelite ke be morore zaman mire

  2. hadis

    bebakhshid ke chand bar soalamo tekrar mikonam
    ostekhun bandie man mamulie.dore mocham 15
    kheili dust daram ye badane azolei dashte basham.tuye soale ghablimam goftam ba inke varzesho rejime daram vali shekamam charbi dare.
    agar momkene va shoma loft konid ye rejime charbi suzi behem bedin vaghean mamnun misham.
    ghad168/vazn57
    har varzeshi ham shoma pishnehad konid hatman anjam midam

    • مدیریت

      salam dore mochet 15 mishe ostokhan bandi dorosht
      bayad hozuri beri pishe motakhasese tghzie
      man fek mikonam genetiki bashe
      bebin to in vazn shekame charb kheyli zayast.tanha chizi k be zehnam mirese rejime ghaziae bade
      bayad moshavere va test beshi mofagh bashi

  3. hadis

    vaghean mamnunam.ke ba hosele javabe soalato midin.

  4. شهرام

    سلام ایا مصرف قرص های چربی سوز مثل ال کارنتین و چربی شوزهای حاوی افدرین مضر هستند ؟

    • مدیریت

      سلام رایج ترین چربی سوزدنیا الکارنتین است که قدمت 200 ساله داره اما به طور کل در مصرف چربی سوزها باید چند نکته را رعایت کرد اول اینکه در هنگام مصرف چربی سوزباید سطح دریافت کالری را کم کنید و دوم اینکه فعالیت بدنی را افزایش دهیم در غیر این صورت مصرف چربی سوزها خطرات فراوانی بهمراه خواهد بعضی افراد به این ماده حساسیت دارند و ممکن است فشار خون انها شدیدا پایین بیاید کلا چربی سوزها را باید به دو قسمت تقسیم کرد 1- داروهایی که باعث دفع غذا(چربی ) می شوند
      2- داروهایی که چربی موجود در بدن را می سوزانند
      از دسته اول میتوان زنیکال با ایم تجاری ارلسیتار را نام برد که چیتوسان (پوست میگو) هم در این دست قرار دارد این دسته از داروها انزیم لیپاز را غیر فعال می کنند و باعث دفع چربی می شوند
      از گروه دوم هم الکارنتین کافئین افدرین و … را می توان نام برد که چربی های را به داخل کوره سوخت سلول یا میتووکندری هدایت میکنند و با انجام فعالیت بدنی موجب سوختن انرژی و چربی می شوند در ضمن چربی سوزهایی که باعث کاهش اشتها می شوند بسیار خطرناک می باشند موفق باشید

  5. آیسودا

    دوتا سوال:تو این مقاله نوشته میوه هم نخوریم!!!!!اون دیگه چرا؟!!!!میوه که ضروریه.
    سوال دوم: گفته اگه بدن عضلانی شد راه برگشت داره. اما متوجه نشدم چطور!

  6. shahrzad

    salam khaste nabashid,
    man khanoomi hastam 22 sale, 8 sale badansazi kar mikonam ,ghadam 180 vaznam 74 hast,mikhastam az soma estefade konam , ghasdam afzayeshe selolhaye azolani va charbisooziye, mikhastam bedoonam soma dar soorate estefadeye kam ya kafi mitoone avarezi ro dashte bashe ya kollan hormoniye ke khanoomam mitoonan estefade konan ya na?? doreye estefadasham agar tozih bedid mamnoon misham va inke dar kenaresh t3 bayad masraf beshe ya na???
    mamnoon

  7. shahroz

    میخوام در مورد چربی سوزی بدن توضیحاتی رو عرض کنم خدمت دوستان مخصوصاااااا بانوان محترم .

    بدن انسان دارای ۴ لایه اصلی است که ما بدنسازان با این ۴ لایه کار داریم (میتونید در عکس مشاهده کنید) :

    لایه اول : پوست
    لایه دوم : آب زیر پوست
    لایه سوم : بافت چربی
    لایه چهارم : بافت عضله
    لایه پنجم : استخوون

    دوستانی که برای وزن کم کردن یا همون “چربی سوزی” در باشگاه ها ثبت نام میکنند و متاسفانه مربیان فاقد کوچکترین اطلاعاتی گیرشون میاد , باید این رو بدونند که اگه شما روزی ۱ میلیون بار هم شکم کار کنید , هیچ وقت عضلات شکمتون خودش رو نشون نمیده و همونطور که در بالا هم گفتم , بر روی عضلات بدن , لایه چربی ای نشسته . لایه ۳ بر روی لایه ۴ .
    برای از بین بردن این لایه : حتما باید کالری سوزی انجام بشه تا از سطح چربی بدنتون آروم آروم کم بشه .
    چربی : به مازاد کالری هایی که ما در طول روز از منابع مختلف غذایی دریافت میکنیم , چربی گفته میشه .
    چربی ها از مازاد ریز مغذی هایی مثل : پروتئین ها , کربوهیدرات ها و چربی ها , بوجود میایند .

    نحوه تمرینات کالری سوز :
    تمرینات هوازی :
    به هر فعالیتی در کره زمین اطلاق میشه که بدن بواسطه آن , نیاز بیشتری به اکسیژن پیدا کنه و تکرار ضربان قلب به بالای ۱۰۰ تکرار برسه .

    مثل : پیاده روی سریع , دویدن آهسته , دوچرخه زدن , شنا و دستگاه هایی که در باشگاه ها برای تمرینات هوازی وجود داره .

    در چنین فعالیتهاییه که بدن , شروع به چربی سوزی میکنه . تازه اون هم بعد از دقیقه ۸/۱۰ به بعد . قبل از اون , چیزی که شما از صبح تا اون لحظه میل کردید میسوزه . برای همینه که میگن : تمرینات هوازی باید قبل از صبحانه انجام بشه چون معده خالیه و کوچکترین فعالیتی , انرژیش از چربیهای بدن گرفته میشه .

    من نمیدونم چرا انقدر این مربیان (مربی نماها) در باشگاه ها , چه بانوان و چه آقایون . نفر با ۲۰ کیلو اضافه وزن رو میبرن رو میز شکم , بهش به زور میگن باید ۳۰ تا شکم بری , اونم ۴ ست !!!!

    خب بنده خدا , اون ۲ هفته میاد و بعدش تمرین زده میشه و خداحاااااااااافظ , د برو که رفتیم .

    دوستانی که میرید در باشگاه ها و برای کاهش وزن ثبت نام میکنید , یادتون باشه شما تا چند ماه اول , فقط باید کمی تمرینات وزنه انجام بدید تا از تحلیل رفتن عضلاتتون جلوگیری کنه و ۹۰% انرژیتون رو باید برای تمرینات هوازی بعد از وزنه , اختصاص بدید که پیشنهاد میکنم بجای تردمیل از دوچرخه ثابت استفاده کنید . البته هر ۲ هفته در میتون , ۱ هفته نوع تمرینات هوازیتون رو عوض کنید و بعد از اینکه ۴/۵ ماه تمرینات هوازی و تمرکزتون رو روی چربی سوزی گذاشتید و وزن بدنتون سبکتر شد و تونستید کاملا راحت و سبک بشید , اون موقع است که باید رو عضلات شکمتون کار کنید تا هم قوی بشه و هم فرم بگیره و درشت بشه .
    خواهشا اگه کسی داره چنین بلایی سرش میاد , بیشتر دقت کنه . روزی نیست که ۱۰/۱۵ تا مسیج به پیج نیاد و این چنین داستانهایی رو تعریف نکنند !!!
    و مسئله خیلی خیلی خیلی مهمتر اینه که بانوان محترم :
    هنوز با اینکه علم اونقدر پیشرفت کرده که دارن میرسن به مریخ ولی هنوز دانشمندان نتونستند کاری کنند که چربی سوزی در نقطه خاصی از بدن انجام بشه . یعنی بغیر از “خدا” هیچ کسی نمیتونه چنین ادعایی بکنه که مثلا “من میتونم کاری کنم که فقط بازوتون کوچیک بشه , یا باسنتون , یا شکمتون , …”
    چنین کاری فقط و فقط و فقط از دست “خدا” برمیاد و بس . پس انقدر پول الکی به این مربیان ندید که واقعا تو گلوشون …. البته من روی صحبتم با مربی نماهاست وگرنه من خودم دوستانی دارم که علم و درکشون واااااااااقعا در زمینه این ورزش بالاست .

  8. ستاره

    سلام،خسته نباشید ،،من میخام وزن کم کنم ،برای چربیسوزی اگر الکارنتین مصرف کنم برام مشکلی پیش نمیاد؟(مشکل هورمونی دارم ،دکتر گفت این قرص هورمونیه ،یه سریا میگن نیست )

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره