۱۰ نکته درباره ورزش های ایروبیک و بدنسازی
شما اینجا هستید
بدنسازی و فیتنس » ۱۰ نکته درباره ورزش های ایروبیک و بدنسازی

دوست داريد سر کار تند و تيزتر شويد؟ وقتي به خانه مي آييد کمتر احساس خستگي کنيد؟ بتوانيد ساعاتي را به آسودگي کنار همسرتان بگذرانيد؟ يا حتي بتوانيد بدون احساس گناه شيريني بخوريد؟ اگر پاسخ شما به اين سوالات مثبت است، ورزش چاره کارتان است. فعال بودن از نظر جسمي فوايد و مزاياي بسيار زيادي براي شما دارد.
اگر به دنبال انگيزه اي براي شروع يک برنامه ورزشي هستيد يا مي خواهيد تمرينات خود را به صورت منظم از سر بگيريد، در اين مقاله ?? نکته درباره ورزش هاي ايروبيک و بدنسازي برايتان عنوان مي کنيم که اميدواريم بتواند انگيزه لازم را در شما ايجاد کند.
1- ورزش قواي مغزي را تقويت مي کند


«ديويد اتکينسون» مربي حرفه يي بدنسازي اعتقاد دارد ورزش نه تنها باعث تقويت بنيه و جسم شما مي شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک مي کند. ورزش سطح انرژي بدن را بالا برده و همچنين ميزان سروتونين موجود در مغز را که باعث افزايش کارکرد آن مي شود نيز افزايش مي دهد. آشکار است کساني که فعاليت بدني زيادي دارند يا ورزش مي کنند، کارايي بسيار بيشتري در محل کار دارند. شرکت هايي که ساعت هاي اتلاف وقت و مرخصي هاي استعلاجي کارکنان شان کمتر باشد، نه تنها هزينه هاي بهداشتي و درماني کمتري متقبل مي شوند، بلکه در کل پيشرفت بيشتري نيز در کار خواهند داشت.
2- جنبش و تکاپو، استرس را از بين مي برد
به همان اندازه که فکر و خيال ورزش کردن ممکن است باعث ايجاد استرس در شما شود، وقتي تمرين هايتان را شروع کرديد، در کليه جنبه هاي زندگي با استرس بسيار کمتري مواجه خواهيد شد. «سدريک بريانت» روانشناس ورزشي عقيده دارد؛ «ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ايجاد خواهد کرد و به نوعي افراد را از آشفتگي ها و فشارهاي روحي -رواني فارغ مي کند. ورزش خلق وخو را بهتر کرده و از بروز افسردگي جلوگيري مي کند.» شما تنها کسي نيستيد که مي تواند از خوشبختي و فقدان استرس در زندگي لذت ببرد. هرچه استرس تان کمتر باشد، تندمزاجي و زودرنجي تان نيز کمتر خواهد شد و اين مساله باعث تقويت رابطه تان با همسر، فرزندان و دوستان تان خواهد شد.
3- ورزش به شما انرژي مي دهد
ممکن است تعجب کنيد که چطور ?? دقيقه در روز ورزش کردن مي تواند کل روزتان را تغيير دهد. وقتي طي ورزش، اندورفين به جريان خون تان وارد مي شود، بقيه روز احساس انرژي بيشتر خواهيد داشت و وقتي قدرت و استقامت بدني تان را تقويت کرديد، انجام کارهاي روزانه مثل حمل خريدهاي خانه يا بالا رفتن از پله ها برايتان ساده تر خواهد شد. و اين مساله باعث مي شود درطول روز بسيار پرانرژي تر باشيد. يکي از مهم ترين بهانه هاي افراد که به مشاوران ورزشي مراجعه مي کنند اين است که خسته هستند و نمي توانند ورزش کنند. متخصصان عقيده دارند با اينکه ورزش در ابتداي کار ممکن است خستگي شما را بيشتر کند، اما اين وضع خيلي دوام نمي آورد. احساس خستگي جسمي که بعد از ورزش کردن داريد مثل خستگي هاي عادي روزمره نيست. به علاوه وقتي بدن تان به ورزش عادت کرد، ميزان انرژي تان روزبه روز بيشتر خواهد شد.
4- پيدا کردن کمي وقت براي ورزش چندان هم دشوار نيست
«اتکينسون» اعتقاد دارد کليد کار اين است که از زمان تان بهتر و عاقلانه تر بهره گيريد. بايد با يک تير دو نشان بزنيد. فرزندان تان را به پارک ببريد يا با آنها به دوچرخه سواري برويد. با اين کار نه تنها کمي فعاليت بدني انجام داده ايد بلکه از بودن کنار خانواده هم لذت برده ايد. با بچه ها به شنا برويد. حتي قايم باشک بازي با آنها هم نوعي فعاليت فيزيکي به شمار مي رود و بهتر از هيچي است. با همکاران تان قرار پياده روي و بيليارد بگذاريد. اين فکر را از ذهن تان دور کنيد که براي ورزش کردن حتماً بايد به باشگاه برويد و روزي يک ساعت در آنجا مشغول به تمرين شويد. با اضافه کردن کمي فعاليت بدني به کارهاي روزانه تان به همان ميزان به سلامت جسم تان کمک خواهيد کرد. «اتکينسون» معتقد است همه بايد حداقل ?? دقيقه در روز فعاليت جسماني در حد ورزش داشته باشند. گاهي اوقات ?? دقيقه طناب زدن از ?? دقيقه پياده روي يا دو بهتر است. جاروبرقي کشيدن خانه در صبح، بردن بچه ها به پارک در بعدازظهر و کمي پياده روي با همسرتان هنگام شب مي تواند روزي بسيار فعال را برايتان فراهم بياورد. دستورالعمل هاي جديد عنوان مي کند که براي کاهش وزن و حفظ آن، بايد حداقل روزي ?? دقيقه ورزش کنيد، اما براي حفظ سلامتي و استفاده از فوايد ورزش در مقابله با بيماري ها، روزي نيم ساعت ورزش هم کفايت مي کند.
5- ورزش به ايجاد رابطه ها کمک مي کند
مطمئناً ورزش کردن به همراه کسي ديگر، همسر، خواهر يا برادر يا يک دوست، در تقويت رابطه تان با او بسيار مثمر ثمر خواهد بود. علاوه بر اين متخصصان عقيده دارند ورزش اگر به صورت جمعي يا دونفره انجام شود، لذت بخش تر مي شود. به همين خاطر برنامه يي بريزيد که هر شب بعد از شام با همسرتان به پياده روي برويد. با خواهر يا برادرتان يا دوست تان هم برنامه پياده روي بگذاريد يا با هم به باشگاه ايروبيک برويد. کساني که براي ورزش کردن خود يک همراه دارند، نسبت به کساني که تنهايي ورزش مي کنند، در ادامه تمرينات خود پايدارتر هستند و بيشتر به اهداف شان دست پيدا مي کنند.
6- ورزش از بروز بيماري ها جلوگيري مي کند
تحقيقات نشان داده است ورزش مي تواند بروز بيماري هاي قلبي، سکته، فشارخون بالا، کلسترول بالا، ديابت نوع دو، پوکي استخوان، ورم مفاصل و از دست رفتن حجم عضلاني را کندتر کرده يا از آن جلوگيري کند. ورزش همچنين تحمل پيري را هم آسان تر مي کند. «سدريک بريانت» معتقد است از آنجا که ورزش باعث تقويت عضلات و مفاصل مي شود، از بسياري از دردهاي دوران ميانسالي که به خاطر عدم فعاليت فيزيکي ايجاد مي شود، مي کاهد. ورزش همچنين باعث تقويت سيستم دفاعي بدن نيز مي شود و به همين دليل کمتر به سرماخوردگي يا آنفلوآنزا مبتلا خواهيد شد. «بريانت» در اين باره مي گويد؛ «هيچ نوع بيماري خاصي وجود ندارد که ورزش کردن روي آن تاثير مثبت نداشته باشد.»
7- ورزش، سلامت قلب تان را تقويت مي کند
«بريانت» عقيده دارد ورزش نه تنها با بيماري ها مقابله مي کند بلکه قلب تان را هم تقويت مي کند و اين مساله باعث مي شود ورزش کردن يا ساير فعاليت هاي فيزيکي روزانه تان، برايتان ساده تر شود. او مي گويد؛ «قلب شما و سيستم قلبي-عروقي تان، با ورزش بسيار کارآمدتر عمل خواهند کرد و قلب تان پلاک هاي کمتري خواهد ساخت. وقتي قلب قدرت بيشتري پيدا کرد، براي ايجاد همان مقدار نيرو، لازم نيست آنقدر تند بتپد. فقط پس از چند روز از شروع تمرين هايتان، بدن، خود را با اين محرک هاي جديد هماهنگ مي کند و ورزش برايتان ساده تر خواهد شد و خستگي کمتري احساس خواهيد کرد. تنفس تان نيز حين ورزش بهتر مي شود.»
8- ورزش باعث مي شود بيشتر بخوريد
عضلات بدن کالري بيشتري نسبت به چربي هاي بدن مي سوزانند. از اين رو هر چه عضلات بدن تان بيشتر باشد، ميزان سوخت وساز بدن تان حين استراحت بيشتر خواهد شد و وقتي هم که ورزش مي کنيد، کالري بيشتري مي سوزانيد. اينها به اين معناست که وقتي به طور منظم ورزش مي کنيد، مي توانيد هر از گاهي از شيريني جات يا شکلات هايي که دوست داريد (نه دزدکي) بخوريد. وقتي مداوم ورزش کنيد با خوردن يک شيريني ?? قدم به عقب برنمي گرديد.
9- ورزش کارايي تان را بالا مي برد
بعد از چند هفته ورزش منظم، ممکن است لباس تان طور ديگري در تن تان بايستد و احساس کنيد شکل ماهيچه هايتان متفاوت شده است. ورزش مداوم عضلات و ماهيچه هايتان را تقويت مي کند، انعطاف پذيري تان را بيشتر مي کند و کارايي کلي تان را هم ارتقا مي دهد. «بريانت» در اين زمينه مي گويد؛ «عضلات تان خيلي کارآمدتر مي شود و استقامت تان بالاتر خواهد رفت. همچنين زمان واکنش و توازن بدن تان هم تقويت خواهد شد.»
10- کاهش وزن مهم ترين هدف نيست
يکي از مهم ترين دلايل ورزش کردن براي خيلي از افراد، کم کردن وزن است، اما مطمئناً اين تنها فايده يک برنامه ورزشي نيست. «بريانت» معتقد است کاهش وزن براي آن دسته از افرادي که به تازگي تمرين هاي ورزشي خود را شروع کرده اند، هدفي درازمدت است و اين مي تواند تا قسمتي نااميدکننده باشد. مردم معمولاً اگر نتوانند سريع نتيجه بگيرند، قادر به ادامه کار نيستند. از اين رو «بريانت» عقيده دارد مردم علاوه بر کاهش وزن بايد بر فوايدي که ورزش مي تواند براي کارايي شان در کارهاي روزانه داشته باشد نيز فکر کنند. اين هم مي تواند انگيزه يي براي ادامه راهشان باشد. وقتي برنامه ورزشي تان را شروع مي کنيد هر هدفي که از کاهش وزن در ذهن تان باشد، نبايد بگذاريد که تنها هدف تان باشد. سعي کنيد براي انرژي بيشتري که به شما مي دهد، براي اينکه استرس تان را کم مي کند و قواي جسماني تان را تقويت مي کند به سراغ ورزش برويد. وقتي اين اهداف با هم در ذهن تان باشد، خيلي زود ورزش قسمتي از زندگي تان خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره