سوالي كه براي اكثر بدنسازان پيش ميآيد اين است كه چه ساعاتي از روز بهترين مواقع براي تمرين با وزنه است و سوالي كه براي خيلي از بدنسازان پيش نمي آيد ! و البته خيلي اهميت دارد اينكه چه ساعتي از شب بايد به رختخواب رفت .

Benefits-of-Eating-Green-for-Healthy-or-Bodybuilding-Diet-
احتمالا شنيده ايد كه ساعات 10 تا 12 صبح و از ساعت 4 عصر تا 7 شب بهترين ساعات تمرين و فعاليت هاي ورزشي است و 10 شب به بعد بهترين زمان براي خواب و ربكاوري بدن است .

موارد بالا را با جزئيات و قدري دقيق تر بررسي مي كنيم

ساعات 4 تا 6 صبح :

ابتدا بدن يك موج ديگر از ترشحات هورموني دريافت مي كند و سيگنال آمادگي براي بيداري و فعاليت هاي روزانه ارسال مي شود در ساعت 4 صبح سيستم تنفسي قدري تنگ مي شود و اثرات رواني در اشخاص خواب بيشترين تاثير را دارد به همين دليل احكام اعدام و بازداشتهاي پليسي يا حمله هاي نظامي در اين ساعت انجام ميگيرد .

حدود 5 صبح دارو ها بيشترين تاثير را دارد و در ساعت 6 صبح براي تامين انرژي در طول روز قندخون و اسيد آمينه بيشتري مصرف مي شود به همين دليل يك مخلوط پروتئيني و كربو هيدرات زود هضم حدود ساعات 5.5 صبح عضلات را از تخريب و كاتابوليسم نجات مي دهد .

ساعات 7 تا 9 صبح :

ساعت 7 صبح بهترين زمان براي تامين كالري هاي مصرفي در طول روز است و صبحانه كامل و مقوي كاملا بدن را شارژ مي كند در ساعت نزديك به 9 صبح خالكوبي يا تزريق آمپول كمترين عوارض و درد را به همراه دارد حتي عكسبرداري و اشعه ايكس كمترين تاثير را روي سلولهاي بدن مي گذارد .

ساعات 10 و 11 صبح :

در ساعت 10 درجه حرارت بدن به اوج خود مي رسد و حافظه كوتاه مدت بيشترين كارائي را دارد همانطوركه حافظه بلند مدت در بعد ازظهر به نهايت عملكردش مي رسد و جالب اينكه در طي اين ساعت فشار دست ما هنگام دست دادن از ديگر ساعات روز بيشتر است . بتدريج هر چقدر به ظهر نزديك مي شويم قواي جسمي و روحي بيشتر مي شود و اولين جلسه تمرين خود را مي توانيد در اين ساعت انجام دهيد . در ساعت 11 قلب در بهترين وضعيت خودش قرار دارد به طوريكه الكتروكارديو گرافي بيماران قلبي اكثرا مشكلي را نشان نمي دهد .

ساعات 12 و 13 :

از اين ساعت اسيد معده به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا مي كند بنابراين بدنسازان بهتر است وعده اصلي پروتئين خود را ( گوشت قرمز ) در اين ساعت مصرف كنند بعد از اين ساعت خون مغز و عضلات به ميزان زيادي كاسته مي شود و به سيستم گوارش سرازير مي شود و به همين دليل تمايل به استراحت بيشتر مي شود و توصيه مي شود كه اگر امكانش هست يك چرت حداقل يك ساعته داشته باشند درساعت 13 توانائي بدن نسبت به ساعات قبل از ظهر حدود 20 درصد كاسته مي شود و فعاليت صفرا از ديگر زمانها بيشتر است .

ساعات 14 و 15 :

بدترين ساعات تمرين از ساعات يك تا 3 بعد از ظهر است در اين ساعات افت بيشتري در عملكرد فيزيك و ذهني بدن و همچنين فشار خون و ترشح هورمونها حادث مي شود عملكرد سيستم بدن به گونه اي است كه هر 4 ساعت به يك استراحت هر چند كوتاه نياز دارد به همين دليل كارخانجات و مدارس در ساعت 10 صبح و 2 بعد از ظهر استراحت دارند به بدنسازاني كه امكان خواب كامل نيم روز ندارند توصيه مي شود يك چرت حداقل 10 دقيقه و يا ريلكس كردن بدن را در اين ساعت داشته باشند . بتدريج از ساعت 15 بدن مجددا براي فعاليت در نيمه دوم روز آماده مي شود .

ساعات 16 و 17 :

قواي بدن ما در اين ساعت دوباره اوج مي گيرد فعاليت قلب و شش ها و آمادگي براي فعاليت هاي ورزشي زياد مي شود و در اين ساعات انگليسي ها رسم خوردن چاي و عصرانه دارند و با اين كار بدن را براي فعاليت تا نيمه شب شارژ مي كنند . ثابت شده كه از ساعت 4 تا حدود 6 بعد از ظهرعملكرد كليه ها و مثانه بهتر است و حتي رشد ناخنها و مو نيز سرعت بيشتري دارد.

ساعات 18 و 19 :

در اين ساعت كم كم ميل به كناره گيري از فعاليت هاي فيزيكي و روي آوردن به مطالعه – صحبت و سرگرمي هاي از قبيل تماشاي تلويزيون بيشتر مي شود بدن براي قبول آخرين وعده هاي غذائي آماده مي شود و لوزالمعده فعالتر ميشود. بتدريج هر چه به ساعت 7 شب نزديك ميشويم فشار خون كم مي شود بهمين دليل مصرف قرصهاي فشار خون در اين ساعت توصيه نمي شود ( بسياري از داروهاي استروئيدي نيز موجب افزايش فشار خون مي شود ) همچنين داروهاي كه روي سيستم اعصاب مركزي تاثير مي گذارد نبايد مصرف شود .

ساعات 20 و 21 :

بايد سعي كنيد قبل از اين ساعات تمرين خود را تمام كرده باشيد و اولين وعده پروتئيني و كربو هيدرات زود هضم خود را هم نوشيده باشيد در اين ساعات چربي كبد كاهش مي يابد و خون سريعتر به قلب و كليه ها بر مي گردد .داروهاي آنتي بيوتيك و آلرژي در اين ساعت تاثير بيشتري دارد ( توصيه مي شود ساعت 8:30 آنتي بيو تيك ها خورده شود ) در ساعت 21 گرچه معده خالي است اما روده ها سرگرم جذب مواد غذائي قبلي هستند پس مصرف مواد غذائي تخميري و كربو هيدراتها به مقدار زياد در اين ساعت توصيه نميشود معمولا مسموميت هاي غذائي در اين ساعت بيشتر رخ مي دهد .

ساعت 22 :

به دليل اهميت اين ساعت را جداگانه نوشتم بهترين زمان براي خوابيدن بدنسازان است و بهتر است تا 6 صبح فردا يك خواب كامل داشته باشند . تعداد گلبولهاي سفيد خون به حداكثر مي رسد سم زدائي بدن در اين ساعات از ديگر مواقع كمتر است و از مصرف دارو بايد حتي الامكان اجتناب كرد .

ساعات 23 و 24 :

از ابتداي اين ساعت كم كم سيستم كنترل عصبي سمپاتيك به فاز پاراسمپاتيك ( غير ارادي ) گرايش پيدا مي كند درجه حرارت بدن – فشار خون به كمترين ميزان تقليل پيدا مي كند در انتهاي اين ساعت كسانيكه خواب هستند ناخودآگاه به خود شكل جنيني مي گيرند. ترشح هورمون رشد طي اين ساعات و طي خواب عميق به اوج مي رسد .

ساعات 1 و 2 بامداد:

افرادي كه در اين ساعات بيدار باشند مرتكب بيشترين اشتباهات مي شوند بدن بيشتر احساس سرما خواهد كرد و هشياري به ميزان خيلي زياد كاهش مي يابد .

ساعت 3 صبح :

بدترين ساعت براي كسانيكه در پست هاي نگهباني و كشيك هستند به شمار مي رود بيشترين تصادفات رانندگي در اين ساعت رخ مي دهد . ضمنا گزارش شده كه افرادي كه دچار مشكلات و ياس و نااميدي هستند تمايل بيشتري به خود كشي طي اين ساعت از خود نشان داده اند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *