اوایل این هفته بود که در فرومی دیدم که فردی اینگونه نوشته بود ” من هیچ چربی‌ از دست نداده‌ام”.پیش خود خندیدم چون مثل شنیدن یک جوک بود.

 

fat-loss-670_3

 

در واقع حقیقت این است که اکثر مردم نمی‌دانند سلول‌های چربی‌ چگونه کار می‌کند، چگونه فرایند چربی‌ سوزی رخ میدهد یا اینکه وقتی‌ چربی‌ها میسوزند کجا میروند.در واقع این یک فرایند پیچیده بیوشیمیایی می‌باشد ولی‌ ما به ساده‌ترین شکل ممکن آن را برای شما شرح خواهیم داد.پس در انتهای این مقاله شما فردی حرفه‌ای در چربی‌ سوزی خواهید شد.

وقتی‌ که شما چربی‌ “از دست” می‌دهید، سلوهای چربی‌ (adipocyte) هیچ‌جا نمی‌روند یا برای چربی سوزی به داخل سلول‌های ماهیچه ای‌ نمی‌روند.این سلول‌های چربی (متأسفانه) همان جایی که بودند می‌مانند،در زیر پوست شما در نواحی باسن، شکم، ران،دستها و…. و روی سلولهای ماهیچه ای‌ قرار میگیرند که باعث میشود شما وقتی‌ از درصد چربی‌ بالایی برخوردار هستید نتوانید جزئیات ماهیچه‌های خود را ببینید.

 

lipocytes-fat-cells

 

چربی‌‌ها در سلولهای چربی‌ به شکل تریگلیسرول (triaglycerol) ذخیره میشوند.اد کوان دات آی آر چربیها در واقع درون سلول‌های چربی‌ نمیسوزند و باید از طریق یک فرایند پیچیده آنزیمی هورمونی آزاد شوند.وقتی‌ این سلول‌ها تحریک به این کار شوند،محتویات خود (triaglycerol) را به عنوان اسید‌های چرب آزاد (FFA’s) به درون جریان خون آزاد میکنند و آنها به بافتهایی که به انرژی نیاز دارند انتقال داده میشوند.

 

یک مرد بزرگسال جوان در حدود ۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کالری به صورت انرژی در سلول‌های چربی‌ خود ذخیره دارد.

هدف از آزاد سازی این اسیدهای چرب ذخیره شده از سلول‌های چربی‌ چیست؟

وقتی‌ که شما کالری کمتری نسبت به آن مقدار که سوزاندید مصرف کنید بدن با کمبود انرژی روبرو میشود بنابراین بدن با آزاد سازی هورمون‌ها و آنزیم‌ها به سلول‌های چربی‌ این پیام را می‌رساند که به جای ذخیره چربی‌‌ها آنها را آزاد کند.

 
SkinFatCell

 

برای آزاد سازی چربی‌‌ها از درون سلول‌های چربی‌ که به آن هیدرولیزیس (hydrolysis ) میگویند، مولکول تریگلیسرول به گلیسرول و سه اسید چرب تقسیم میشود.آنزیم مهمی‌ به نام (HSL) در این فرایند به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند.سپس چربی‌‌های ذخیره شده به عنوان اسیدهای چرب آزاد (FFA’s ) به درون جریان خون میروند و به درون عضله هایی که نیاز به انرژی دارند انتقال پیدا میکنند.هر چقدر جریان خون در ماهیچه‌های فعال افزایش یابد اسید‌های چرب آزاد بیشتری به این عضلات خواهند رفت.

 

آنزیم مهمی‌ به نام لیپوپروتئین لیپاز (LPL) به اسید‌های چرب آزاد کمک می‌کند که به درون میتوکندری سلول‌های ماهیچه ای‌ رفته و به عنوان انرژی آنجا مورد استفاده قرار گیرند.اگر تا کنون سر کلاس‌های زیست شناسی‌ بوده باشید نام میتوکندری را حتما شنیده اید.تولید انرژی درون میتوکندری‌ها صورت می‌گیرد.

 

وقتی‌ که اسیدهای چرب از سلول‌های چربی‌ آزاد میشوند این سلول‌ها کوچک شده و به همین دلیل است که وقتی‌ وزن کم می‌کنید به نظر می‌رسد خشکتر شده‌اید.چون که سلولهای چربی‌ شما کوچکتر شده‌اند.پس اگر می‌خواهید بدنی خشک و با جزئیات مشخص داشته باشید این سلول‌های چربی‌ باید کوچک یا خالی‌ از چربی‌ شوند.

 

زمانی‌ عقیده بر این بود که تعداد سلول‌های چربی‌ بعد از سن بلوغ افزایش پیدا نمیکند.فقط اندازه آن کاهش یا افزایش پیدا می‌کند.اما هم‌اکنون می‌دانیم که سلول‌های چربی‌ میتوانند هم در اندازه (hypertrophy) و هم در تعداد (hyperplasia) رشد کنند.

آنها احتمالا در زمان و شرایط خاصی‌ رشدشان از لحاظ تعداد بیشتر میشود نظیر:

 

۱) اواخر دوران کودکی و اوایل سنین بلوغ

 

۲) در طول حاملگی‌

 

۳) در طول دوران بلوغ که بیشترین وزن در همین مقطع به دست میاید

 

بعضی‌ از افراد به طور ژنتیکی‌ تمایل بیشتری به داشتن سلول‌های چربی‌ نسبت به دیگران دارند و همچنین سلول‌های چربی‌ در زنان بیشتر از مردان است.یک کودک در حدود ۵-۶ میلیارد سلول چربی‌ دارد.این میزان در طول اوایل دوران کودکی و بلوغ افزایش می‌یابد و همچنین یک فرد بزرگسال سالم در حدود ۲۵-۳۰ میلیارد سلول چربی‌ دارد.افراد با اضافه وزن معمولی‌ و رایج دارای حدود ۷۵ میلیارد سلول چربی‌ هستند.اما در برخی‌ موارد چاقی شدید این میزان میتواند به ۲۵۰-۳۰۰ میلیارد سلول چربی‌ برسد!!!

 

یک سلول چربی‌ با وزن متوسط در یک فرد بزرگسال در حدود ۰/۶ میکروگرم می‌باشد.اما اندازه آنها از ۰/۲ تا ۰/۹ میکروگرم متغیر می‌باشد.سلولهای چربی‌ افراد دارای اضافه وزن میتواند تا سه برابر بزرگتر از سلول‌های چربی‌ یک فرد با وزن معمولی‌ باشد.

 

به یاد داشته باشید که چربی‌ بدن به عنوان منابع انرژی و سلولهای چربی‌ مانند مخازن نگهداری این ذخایر هستند.بر خلاف مخزن بنزین درون ماشین، سلولهای چربی‌ بر اساس میزان محتویات درون آن میتواند کوچک و یا بزرگ شود.

 

بادکنکی را تصور کنید که خالی‌ از باد است.اندازه آن وقتی‌ درونش باد نشده بسیار کوچک شاید در حد یک انگشت دست باشد.وقتی‌ درون آن میدمید می‌بینید که ۱۰ تا ۱۲ بار از اندازه اولیه خود بزرگتر میشود.این همان اتفاقی‌ است که برای سلول‌های چربی‌ نیز میفتد.

 

پس نتیجه میگیریم که شما سلول چربی‌ نمیسوزانید بلکه فقط درون آن را خالی‌ می‌کنید.

 

نکات:

 

۱)شمارش کالری ها!

عملی‌ که باعث میشود بدن به سلول‌های چربی‌ دستور دهد که چربیها را آزاد کند کاهش کالری می‌باشد.شما باید بیشتر از کالری مصرفی خود کالری بسوزانید.

 

۲) به طور محتاطانه کاهش کالری را انجام دهید.

گرسنه ماندن ممکن است در اوایل باعث کاهش وزن شود ولی‌ در بلند مدت به هیچ وجه تاثیر گذار نمی‌باشد زیرا باعث کاهش میزان فعالیت آنزیمی میشود که در آزاد سازی چربیها از سلول‌های چربی‌ نقش دارد.برای جلوگیری از این وضعیت سعی‌ کنید به جای گرفتن رژیم‌های شدید کم کالری با انجام ورزش کالری مورد نظر خود را بسوزانید.ا کوان دات آی آر

 

۳) وزن خود را همین حالا کنترل کنید.

اگر شما در حال اضافه وزن هستید و اگر افزایش وزن شما دیگر خارج از کنترل شده است در مورد توقف آن همین حالا تصمیم بگیرید.ممکن است در آینده سلولهای چربی‌ شما چندین برابر شوند و سوزاندن این مقدار چربی‌ بسیار برایتان سخت خواهد شد.پس همین الان تصمیم بگیرید.

 

۴) اگر قبلا وزن کم کرده‌اید تا همیشه باید همینطور سخت کوش بمانید.

سلول‌های چربی‌ شما جائی‌ نمی‌روند فقط محتویات درون آن خالی‌ میشود.تناسب اندام یک برنامه ۱۲ هفته‌ای نمی‌باشد بلکه یک سبک زندگی‌ جدید است.برای تناسب اندام باید همیشه فعالیت داشته باشید و تغذیه سالم مصرف کنید.

 

۵) ژنتیک یک عامل کوچک می‌باشد.

درست است که شما روی تعداد سلول چربی‌ که با آن متولد شده‌اید کنترل نداشته اید ولی‌ میتوانید در طول زندگی‌ خود با کارهایی نظیر ورزش، تغذیه سالم، سبک زندگی‌،طرز تفکر و… آن را کنترل کنید

منبع : http://www.muscleandstrength.com

استفاده از مطالب  تنها با ذکر منبع مجاز است.         

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *