همه چیز در مورد پروتئین وی

پروتئین وی بدون شک یکی‌ از پر کاربرد‌ترین مکمل‌هایی است که توسط بدن سازان، ورزشکاران قدرتی‌ و سایر ورزش کاران رشته‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.با توجه به اطلاعات وسیع و گسترده‌ای‌ که در مورد این پروتئین انجام شده است دیگر افزایش کارایی ورزش کارانی که این مکمل را مصرف میکنند جای تعجب ندارد.

به خاطر تاثیر گزاری ذاتی بالای این مکمل و همچنین تاثیر آنابولیک آن بر بدن این مکمل می‌بایست یکی‌ از پایه‌های ثابت برنامه غذایی هر ورزشکاری باشد.در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که دقیقا پروتئین وی چیست، چگونه تهیه میشود، چه انواعی دارد و اینکه چطور باید از مزایای آن بهره بگیریم را برای شما بازگو خواهیم کرد.

پروتئین وی چیست و از چه چیز تهیه میشود؟
” وی ” در واقع به آب پنیر اشاره دارد که در طول فرایند انعقاد یا لختگی شیر تولید میشود.۲۰% پروتئین تشکیل دهنده شیر حیوانات از وی و ۸۰% مابقی آن کازیین می‌باشد.وی دارای اجزا متنوعی نظیر آلبومین و گلوبولین می‌باشد که بسته به محل ترشح آنها میتواند ترکیبات مختلفی‌ را شامل شود.از آنجایی که اکثر ما مصرف کنندگان مواد لبنی تهیه شده از شیر دام‌ها هستیم بیشترین پروتئین وی که ما هضم می‌کنیم آلفا لاکتالبومین و بتا لاکتوگلوبین هستند.

 

همه چیز در مورد پروتئین وی
همه چیز در مورد پروتئین وی

پروتئین وی یک منبع کامل پروتئین می‌باشد که دارای هر ۹ امینو اسید ضروری برای بدن می‌باشد.بر خلاف پروتئین کازیین پروتئین وی میتواند به سرعت داخل مایعات حل شود.این امر پایه و اساس تولید بسیاری از محصولات لبنی نظیر پنیر و خامه می‌باشد.سایت ادکوان. برای مثال پروتئین وی طی‌ فرآیندی اسیدی به واسطه‌ ته نشینی پروتئین کازیین به دست میاید.زیرا که پروتئین کازیین در محلول دارای (pH) پایین قابل حل نمی‌باشد.خاصیت ژله مانند پنیر نیز به دلیل همین لخته شدن پروتئین کازیین می‌باشد اما با وجود جداسازی پروتئین وی از پنیر همچنان در محصول نها‌یی مقداری پروتئین وی یافت خواهد شد.مشابه بسیاری از تولیدات محصولات لبنی هضم شیر در بدن انسان نیز با جداسازی کازیین از وی توسط اسید معده شروع میشود.

 

محصولات پروتئین وی
وی به تنهایی خود شامل پروتئین وی، لاکتوز، مواد معدنی و چربی‌ می‌باشد.برای تولید مشتقات وی روش‌های فیلتراسیون متنوع‌ ای‌ نظیر میکروفیلتراسیون و اولترافیتراسیون وجود دارد.بعد از اینکه پروتئین از محصول جدا شد با روش‌هایی آن را خشک کرده تا در اختیار شرکت‌های مکمل سازی و دیگر شرکت‌ها قرار گیرد.

پروتئین وی دارای چه انواعی می‌باشد؟

پروتئین وی ایزوله چیست؟
برای تهیه پروتئین وی، پودر آب پنیر را طی فرآیند خاصی قرار می‌دهند تا خالص‌تر شود. بنابراین در نوع ایزوله حدود ۹۰% یا حتی بیشتر پروتئین وجود دارد. از طرف دیگر در پروتئین وی ایزوله میزان چربی نزدیک به صفر و میزان کربوهیدرات به حدود ۱ گرم در هر ۱۰۰ کالری می‌رسد. به همین دلیل اغلب به افرادی که در کنار مصرف پودر پروتئین، قصد لاغر شدن دارند، مصرف پروتئین وی ایزوله توصیه می‌شود. بهترین پروتئین وی برای حجم همین نوع ایزوله است.

پروتئین وی کنسانتره
دیگر نوع پروتئین وی چیست؟ آیا می‌دانید پروتئین وی کنسانتره چیست؟ این پروتئین وی نسبت به ایزوله قیمت پایین‌تری دارد. این نوع از پروتئین وی نسبت به نوع ایزوله محتوای پروتئین کمتر و چربی و کربوهیدرات بیشتر دارد. هم پروتئین وی ایزوله و هم کنسانتره، مقداری لاکتوز دارند اما میزان لاکتوز در نوع کنسانتره بیشتر از ایزوله است.

پروتئین وی هیدرولیزه
پودر آب پنیر برای اینکه به نوع هیدرولیزه تبدیل شود، فرایندهایی روی آن صورت می‌گیرد که جذب آمینو اسیدهای موجود در آن برای بدن بسیار راحت‌تر شود. ۸۰ تا ۹۰ درصد پروتئین به علاوه ۲۸% انسولین در نوع هیدزولیز شده پروتئین وی وجود دارد. اگر به دنبال مکمل پروتئینی هستید که به واسطه آن دچار مشکلات گوارشی نشوید، این نوع را انتخاب نمایید.

* پروتئین وی کنسانتره (WPC) : این محصول تولید شده توسط روش اولترافیتراسیون می‌باشد که شامل ۹۰% پروتئین به صورت کنسانتره می‌باشد که این میزان میتواند تا ۲۰% نیز کاهش یابد.مابقی این محصول شامل لاکتوز، مواد معدنی و چربی‌ می‌باشد.
* پروتئین وی ایزولیت (WPI) : این محصول میتواند توسط روش‌های متعددی تولید شود که هدف از تولید این محصول دستیابی به محصولی با میزان پروتئین ۹۰% و بدون لاکتوز می‌باشد.تولید کنندگان اغلب همراه با فیلتراسیون از روش تبادل یونی‌ نیز به صورت ترکیبی‌ استفاده میکنند تا بتوانند جدا سازی ذرات را به صورت انتخابی انجام دهند.
* پروتئین وی هیدرولیزیت (WPH) : این محصول تولید شده توسط هیدرولیز آنزیمی هر دو پروتئین ایزولیت و کنسانتره می‌باشد که به نسبت روش جدیدی محسوب میشود.در این روش مخصوص پیوند پپتیدی بین پروتئین‌ها شکسته میشود که این امر باعث کاهش زمان هضم این پروتئین میشود.

پروتئین وی چگونه کار می‌کند و مزایای آن چیست؟
پروتئین یک درشت مولکول حیاتی می‌باشد که نقش اساسی‌ در تولید و حفظ ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.برای اینکه توضیح کوتاهی‌ بخواهیم در مورد عملکرد پروتئین بدهیم اول باید بدانید که امینو اسید‌ها واحد‌های سازنده پروتئین‌ها هستند.پروتئین‌ها نیز واحد‌های سازنده ماهیچه‌ها هستند.پس نتیجه این میشود که ماهیچه‌ها مخازن غنی از امینو اسید‌ها در بدن انسان میباشند.امینو اسید‌ها وظایف بسیاری را درون بدن انجام میدهند نظیر انتقال نوروترنسمیتر ها، تولید انرژی، کارکرد صحیح مغز، کارکرد صحیح قلب، بهبود سیستم ایمنی بدن و بسیاری فعالیت های دیگر.
مصرف پروتئین وی دارای مزایای چند گانه ای می‌باشد که همه آنها به واسطه وجود امینو اسید‌ها و نقش اساسی‌ آنها در بدن می‌باشد.پروتئین وی کامل‌ ترین پروتئین می‌باشد که دارای مقادیر فراوانی‌ لوسین می‌باشد که نقشی‌ اساسی‌ در تنظیم سنتز پروتئین ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.پس این مکمل مزایای فراوانی‌ را میتواند به افرادی که به دنبال بهبود وضعیت بدنی خود میباشند تقدیم کند.

نگاهی‌ بر مزایای پروتئین وی
نگاهی‌ بر مزایای پروتئین وی

نگاهی‌ بر مزایای پروتئین وی
* دارای سرعت جذب بالا
* به راحتی‌ میتواند داخل هر رژیم غذایی گنجانده شود
* واکنش‌های آنابولیکی در تمرینات استقامتی افزایش می یابد
* باعث حفظ ماهیچه‌ها شده و اثر افزایش سن بر تخریب ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند
* میتواند محیطی‌ ضد کاتابولیک در مواقع تمرینات طولانی‌ هوازی ایجاد کند
* افزایش حساسیت جذب انسولین و افزایش میزان متابولیسم و چربی‌ سوزی
* بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن مخصوصا برای افرادی که از نظر فیزیکی‌ فعال هستند

 

فواید پروتئین وی برای بدن
توده عضلانی به‌طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این معمولا منجر به افزایش چربی می‌شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. با این‌حال، این تغییر نامطلوب در ترکیب بدن را می‌توان تا حدی کاهش داد، از آن جلوگیری کرد، یا با ترکیبی از تمرینات قدرتی،رژیم لاغری و رژیم غذایی مناسب معکوس کرد.

نشان داده شده است که تمرینات قدرتی همراه با مصرف غذاهای با پروتئین بالا یا مکمل‌های پروتئینی یک استراتژی پیشگیرانه موثر است. به ویژه منابع پروتئینی با کیفیت بالا مانند وی که سرشار از آمینو اسید شاخه‌دار به نام لوسین است، موثر هستند. لوسین از بین اسیدهای آمینه محرک رشد (آنابولیک) است. به همین دلیل، خواص پروتئین وی برای بدن، برای جلوگیری از از دست دادن عضلات مرتبط با افزایش سن و همچنین برای بهبود قدرت و بدنی زیباتر موثر است که از خواص پروتئین وی برای بدنسازی نیز محسوب می‌شود. برای رشد عضلانی، پروتئین وی در مقایسه با سایر انواع پروتئین، مانند کازئین یا سویا، کمی بهتر است. با این‌حال، اگر رژیم غذایی شما از قبل فاقد پروتئین باشد، مکمل‌ها احتمالاً تفاوت زیادی ایجاد نخواهند کرد.

خواص پروتئین وی چیست؟
فواید مکمل وی چیست؟ تحقیقات و مطالعات گوناگون مزایای زیر را برای انواع پروتئین وی به اثبات رسانده‌اند:

افزایش رشد عضلات و کمک به حجیم شدن ماهیچه‌ها
قابلیت هضم آسان و جذب بالا
کمک به کاهش وزن
کمک به کاهش فشار خون
کنترل دیابت
افزایش ذخایر آنتی اکسیدانی در بدن
کاهش التهاب
کاهش چربی خون

بهترین زمان مصرف پروتئین وی

یک فرد معمولی روزانه حدود 2-1 گرم پروتئین برای هر یک پوند (حدود 450 گرم) از وزن بدنش نیاز دارد؛ بنابراین یک فرد متوسط با وزن تقریبی 70 کیلوگرم، باید روزانه بین 150 تا 300 گرم پروتئین مصرف کند.

پودرهای پروتئینی که با آب یا شیر مخلوط می شوند معمولآ از انواع مناسبی هستند که کیفیت بالایی داراند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما نکته مهم آن است که چندین نوع پروتئین وجود دارد و باید دید که هریک به چه کاری می آیند، Whey (پروتئین وی مثل پروتئینی که در کشک وجود دارد)، Soy (پروتئین سویا)، Egg (پروتئین تخم مرغ) و Casein (ماده پروتئین شیر) و غیره … .

 

اما تحقیقات جدیدی انجام شده که نشان می دهد روشی که مصرف پپروتئین وی را در ساعت بعد از تمرین برنامه ریزی می کنید می تواند تمام تفاوت در چگونگی پیشرفت بدنتان را تعریف کند.در جدیدترین تحقیق که در نسخه جدید ((تغذیه و متابولیسم))منتشر شده است،محققان گروهی از مردان تمرین کننده با وزنه در یک جلسه تمرین پا شرکت دادندو پس از آن به دو گروه تقسیمشان کردند .

۸۰ گرم پروتئین را طی ۱۲ ساعت بعدی در سه روش مختلف مصرف کردند:

۱- هر ۹۰ دقیقه ۸الی ۱۰ گرم

۲-هر ۳ ساعت ۲۰ گرم

۳- هر ۶ ساعت ۴۰ گرم.

 

محققان معادله پروتئین، سنتز و تخریب پروتئین را اندازه گیری کردند. در پایان تحقیقات افراد شرکت کننده که ۲۰ گرم وی را هر سه ساعت خوردند در صدر جدول قرار گرفتند و بالانس خالص پروتئین شان فراتر از ۲ گروه دیگر قرار گرفت و محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف ۲۰ گرم پروتئین وی هر ۳ ساعت یک بار در ساعات پس از نمرین در واقع موثر ترین راه برای مصرف این مکمل برای ریکاوری و سنتز پروتئین عضلات است.

شاید بتوان از پودر پروتئین وی به عنوان بهترین مکمل برای وعده غذائی بلافاصله پس از تمرین و خیلی بهتر از گوشت و شیر (کی سین) نام برد. می پرسید چرا؟ به دلیل اینکه این محمصول خیلی سریع هضم و جذب می شود و توانائی بدن در استفاده بهینه از آمینواسیدهای متمرکز شده در زمان پس از تمرین بسیار بالا می باشد.

 

برای دو چندان شدن کارائی این وعده، آمینواسیدهای شاخه ای BCAA را نیز به پروتئین وی بیفزائید واقعیت اینست که بهترین زمان برای مصرف آمینواسیدهای BCAA در وعده غذائی بعد از تمرین می باشد و نه در طول تمرین.

خواص پروتئین وی در لاغری
کلسترول بالا، به ویژه کلسترول LDL، یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. در یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن، مصرف ۵۴ گرم پروتئین وی در روز، به مدت ۱۲ هفته، منجر به کاهش قابل توجه کلسترول کل و LDL (“بد”) شد. مطالعات دیگر اثرات مشابهی بر کلسترول خون پیدا نکردند؛ اما فقدان اثر، ممکن است به دلیل تفاوت در طراحی مطالعه باشد. قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری کرد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

افزایش مصرف پروتئین یک استراتژی کاهش وزن سریع شناخته شده است. خوردن پروتئین بیشتر ممکن است باعث کاهش چربی شود:

سرکوب اشتها، منجر به کاهش دریافت کالری می‌شود.
افزایش متابولیسم، به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌نماید.
به حفظ توده عضلانی هنگام کاهش وزن کمک می‌کند.
خواص پروتئین وی برای لاغری، به شکل ویژه‌ای موثر بوده و ممکن است در مقایسه با سایر انواع پروتئین بر چربی سوزی و سیری تأثیر بیشتری داشته باشد.

مزایای پروتئین وی ایزوله:
با کیفیت ترین پروتئین را برای کمک به رشد ماهیچه‌ها و یا پایداری ماهیچه‌ها در حین کاهش چربی ارائه می‌دهد.
یکی از منابع با کیفیت پروتئین های زود جذب بوده و برای استفاده در صبح و بعد از تمرین ایده‌آل می‌باشد.
سرعت جذب و زمان بندی استفاده از پروتئین بسیار ضروری می‌باشد. بسیاری از وزنه‌برداران مبتدی از مزایای مصرف بالای پروتئین یا اهمیت زمانبندی استفاده از آن آگاه نیستند. درک این‌که بدن شما بعد از آب از پروتئین تشکیل شده است باعث می‌شود که اجازه ندهید که پروتئین موجود در بافتهای ماهیچه‌ای را استفاده کند. بنابراین برای انجام هزاران عمل بدن به پروتئین نیاز دارد و این ماده صرفا باید از طریق مواد غذایی و مکمل ها و در زمان معین برای بدن تامین شود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، مصرف پروتئین باید هر سه ساعت انجام گیرد تا تعادل مثبت پروتئین در بدن پایدار باشد. این موضوع را می‌توان به صورت تعادل مثبت یا منفی نیتروژن نام برد. تعادل مثبت نیتروژن نشان می‌دهد که پروتئین کافی برای رشد ماهیچه وجود دارد و تعادل منفی نیتروژن نشان می‌دهد که پروئتین کمی وجود دارد و بدن نمی‌تواند رشد کافی داشته باشد.

خواص پروتئین وی
خواص پروتئین وی

سوالی که بسیاری از افراد در این مورد می‌پرسند این است که چه مقدار پروتئین باید در هر وعده غذایی مصرف شود؟ در حدود 1 الی 1.5 گرم پروتئین به ازای هر پوند وزن بدن ضروری می‌باشد. اگر یک گرم به ازای هر پوند استفاده کنید و عدد را به 6 تقسیم کنید می‌توانید میزان گرمی که باید در هر وعده مصرف کنید را پیدا کنید. با استفاده از پروتئین وی ایزوله شما نه تنها به سرعت پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورید بلکه از با کیفیت‌ترین پروتئین استفاده می‌کنید. بسیاری از افرادی که از رژیمهای غذایی استفاده می‌کنند از اهمیت پروتئین در کاهش وزن اطلاعی ندارند. وزنه‌برداران نیز باید بدانند که هدف ما کاهش وزن نمی‌باشد بلکه کاهش چربی می‌باشد. نقش پروتئین برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند ضروری می‌باشد.

استفاده از رژیم غذایی به صورت سنتی سودمند نمی‌باشد زیرا بسیاری از افراد بعد از اتمام دوره رژیمی دوباره مصرف غذا را به حالت عادی باز می‌گردانند و تمام وزنی که از دست داده‌اند را دوباره به وزن خود می‌افزایند. بدنسازان از رژیم‌های خاصی استفاده می‌کنند تا برای رقابت آماده باشند. این رژیم‌ها عملکرد خوبی دارند. یکی از موارد این رژیم‌ها استفاده از پروتئین می‌باشد. پروتئین نه تنها کمک می‌کند ماهیچه‌های خود را حفظ کنید، بلکه در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به کالری بیشتری برای هضم نیاز دارد.

ارزیابی کیفیت پروتئین وی در مقابل سایر منابع پروتئینی

دو مورد از نشانه‌های محبوبی که برای تعیین ارزیابی محصولات پروتئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد ارزش بیولوژیکی (BV) و قابلیت هضم پروتئین (PDCAAS) می‌باشد.(PDCAAS) در واقع عددی بین ۰ تا ۱ می‌باشد که تعیین کننده میزان حیاتی بودن امینو اسید‌های یک محصول را برای بدن نشان میدهد.پس اینطور نتیجه میگیریم که هر چقدر میزان (BV) و (PDCAAS) بیشتر باشد آن محصول بیشتر توسط بدن انسان استفاده میشود و کاربردی تر است.در جدول زیر انواع منابع پروتئینی را می‌بینید که میزان (BV) و (PDCAAS) آن برای شما بیان شده است:

وی کنسانتره و ایزولیت : میزان (BV) برابر با ۱۰۴-۱۵۹ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
تخم مرغ کامل : میزان (BV) برابر با ۱۰۰ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
شیر : میزان (BV) برابر با ۹۱ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
پنیر کاتیج : میزان (BV) برابر با ۸۴ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
ماهی‌ تن : میزان (BV) برابر با ۸۳ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
ماهی‌: میزان (BV) برابر با ۸۲ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
گوشت گاو : میزان (BV) برابر با ۸۰ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۹۲ می‌باشد.
مرغ : میزان (BV) برابر با ۷۹ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
سویا : میزان (BV) برابر با ۷۴ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۹۱ می‌باشد.
کازیین : میزان (BV) برابر با ۷۱ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
بادام زمینی‌ : میزان (BV) برابر با ۶۸ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۵۲ می‌باشد.
ماست : میزان (BV) برابر با ۶۸ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
جو دو سر : میزان (BV) برابر با ۵۸ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۵۷ می‌باشد.
گندم : میزان (BV) برابر با ۵۴ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۴۲ می‌باشد.

چه کسانی‌ میتوانند از مصرف مکمل پروتیین وی سود ببرند؟
بیشترین بهره را از پروتئین وی افرادی میبرند که از لحاظ فیزیکی‌ فعال میباشند و به دنبال بهترین و سریعترین راه برای ریکاوری بعد از تمرینات میباشند .سایت ادکوان.اما حتی افرادی نیز که فقط خواهان کارکرد صحیح بدن خود و افزایش سطح سلامت خود هستند نیز میتوانند از این مکمل بهره ببرند.در زیر لیستی از افرادی که میتوانند از این مکمل استفاده کنند را برای شما بازگو خواهیم کرد:
* بدن سازان و ورزشکاران قدرتی‌
* ورزشکاران رقابتی
* گیاهخواران
* افرادی که تفریحی ورزش میکنند و تازه شروع به کار با وزنه کرده‌اند
* هر کسی‌ که به دنبال یک راه ساده برای افزایش مقدار پروتئین موجود در رژیم خود می‌باشد

عضله سازی و کاهش وزن
مکمل پروتئین وی در کنار انجام ورزش‌های استقامتی میتواند به بهبود سنتز پروتئین و رشد بافت ماهیچه ای کمک کند.
در یک تحقیق منتشر شده در International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism اینگونه جمع بندی شده که “ مصرف پروتئین وی هنگام انجام تمرینات مقاومتی دارای برخی‌ مزایای بیشتر نسبت به انجام تمرینات مقاومتی بدون مصرف پروتئین وی می‌باشد. “ به علاوه، “ مردان مصرف کننده پروتئین وی همچنین به نسبت حجم عضلانی خالص بیشتری را به دست آورده بودند. “

بهبود بسیار قابل توجه تر در قدرت مرتبط با مصرف پروتئین وی ایزوله نسبت به پروتئین کازئین می‌باشد.
این امر در یک تحقیق منتشر شده در International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism نشان داده شد که در آن اینگونه جمع بندی شد که “ مردان با سابقه تمرینی و مصرف کننده وی ایزوله به شکل قابل توجه تری شاهد افزایش قدرت، عضله و کاهش چربی‌ بدن خود نسبت به گروه مصرف کننده کازئین در یک دوره ۱۰ هفته ای تمرینات مقاومتی پر فشار بودند. “

آیا مصرف پروتئین وی اثرات جانبی نیز دارد؟
پروتئین وی توسط اکثر افراد بدون هیچ مشکلی‌ مصرف میشود ولی‌ در شرایط خاص ممکن است یکی‌ از اثرات جانبی زیر برای فرد رخ دهد:
* نفخ، گرفتگی و ناراحتی‌ معده
* حالت تعوع
* افزایش حرکات روده
* ایجاد واکنش‌های آلرژیک
این اثرات جانبی نیز میتوانند در صورتی‌ که شما بر غذا‌هایی که نسبت به آن آلرژی دارید نظارت داشته باشید کاهش یابد.اگر که مقادیر کم پروتئین وی نیز باعث ناراحتی‌ دائمی معده شما میشود میتوانید از یک پروتئین وی دیگر استفاده کنید و یا میتوانید همراه مصرف پروتئین وی از آنزیم‌های گوارشی استفاده کنید.

چگونه و چه وقت باید از پروتئین وی استفاده کنیم؟
برای مصرف پروتئین وی شما مجبور نیستید که حتما آن را به صورت خالص و خام مصرف کنید.در حقیقت با کمی‌ تلاش و کمی‌ خلاقیت شما میتوانید انواع مختلفی‌ از نوشیدنی‌‌های پروتئینی و غذا‌های مختلف را با پروتئین وی مخلوط و مصرف نمایید.
در مورد زمان مصرف نیز نمی‌توان مصرف پروتئین وی را به یک زمان خاص محدود کرد.در واقع پروتئین وی فقط یک پروتئین می‌باشد و همانند هر ماده غذایی دیگر شما باید زمانی‌ از پروتئین وی استفاده کنید که نیازمند یک افزایش مقدار پروتئین در وعده غذایی خود می‌باشید.قابل ذکر است که مصرف پروتئین وی در زمان‌های نزدیک به برنامه تمرینی مخصوصا قبل و بعد از تمرین میتواند بسیار مفید واقع شود.

چه مقدار باید پروتئین وی مصرف کنیم؟
از آنجایی که نیاز‌های هر فرد برای دریافت پروتئین یکسان نمی‌باشد تعیین کردن عدد خاصی‌ برای این موضوع درست نمی‌باشد.اولین کاری که شما باید انجام دهید تعیین میزان کالری و درشت مغذی‌های مورد نیاز روزانه شما می‌باشد.بعد از تعیین دقیق میزان این درشت مغذی‌ها شما میتوانید میزان دریافت پروتئین خود را بر اساس آن تعیین کنید.

عوارض مکمل پروتئین وی
دانستید که پروتئین وی چیست و چه خواصی دارد. اما آیا در کنار خواص پروتئین وی عوارضی هم وجود دارد؟ مصرف بیش از حد پروتئین وی می‌تواند با علائمی همچون تهوع، درد معده، نفخ، گرفتگی عضلات، نفخ شکم و اسهال همراه باشد. اکثر افراد مقادیر مناسب پروتئین وی را می‌توانند به راحتی در بدن خود تحمل کنند اما برخی از افراد که عدم تحمل لاکتوز دارند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند زیرا چنانچه گفتیم پروتئین وی حاوی مقادیر اندکی لاکتوز است.

عوارض پروتئین وی در صورت مصرف صحیح اصلا جدی و خطرناک نیست. در این صورت بهتر است از پروتئین وی ایزوله یا هیرولیزه به جای کنسانتره استفاده کرد. افرادی که با مشکل کلیه و کبد مواجه هستند پیش از مصرف پروتئین وی باید حتما با پزشک مشورت نمایند. در صورت حساسیت به پروتئین وی نیز باید از مصرف آن خودداری کنید.

سوال‌های رایج در مورد پروتئین وی
* من نسبت به لاکتوز حساس می‌باشم آیا هنوز هم می‌توانم از مکمل‌های پروتئین وی استفاده کنم؟
بله.ولی‌ شما باید از پروتئین ایزولیت استفاده کنید که دارای لاکتوز بسیار کمی‌ می‌باشد.پروتئین وی کنسانتره دارای مقدار بیشتری لاکتوز می‌باشد.
* من به شیر حساسیت دارم.آیا می‌توانم از پروتئین وی استفاده کنم؟
شما در ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید و ببینید که آیا حساسیت شما به خاطر وجود پروتئین وی موجود در شیر می‌باشد یا به خاطر وجود پروتئین کازیین.اگر حساسیت شما مربوط به کازیین باشد پس مصرف پروتئین وی برای شما ایمن خواهد بود.
* آیا این درست است که پروتئین وی برای کلیه‌ها مضر می‌باشد؟
خیر، پروتین وی به خودی خود هیچ گونه ضرری برای کلیه‌ها ندارد.منشا این دروغ توسط کسانی‌ می‌باشد که به واسطه مصرف بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی خود دچار مشکلات کلیوی شده بودند.این موضوع هیچ ربطی‌ به خود پروتئین ندارد.هر چیزی باید به اندازه مصرف شود.
* آیا میتوانیم پروتئین وی را همراه دیگر مکمل‌ها نظیر کراتین و گلوتامین مخلوط کنیم؟
بله قطعا میتوانید این کار را انجام دهید.

 

لینک منبع :

muscleandstrength.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *