قرص های لاغری را می توان به چند دسته تقسیم کرد – دسته اول آنهائی که کاهش دهنده اشتها هستند دسته دوم مانع جذب چربی می شوند اما تاثیری بر جذب انواع کربوهیدراتها و قندها ندارند

دسته سوم داروهائی که به عنوان حجم دهنده سیستم گوارش عمل می کند و با اشغال حجمی از معده قبل از هر وعده غذائی باعث ایجاد حالت سیری می شود و دسته چهارم چربی سوزها که بیشتر بدنسازان در دوران قبل از مسابقات جهت تفکیک وکات عضلانی استفاده می کنندکه عمده آنها از ترکیبات افدرین (یک ترکیب  گیاهی که منشا آن در چین است ) به همراه کافئین استفاده می شود چندین سال است که مصرف افدرین در قرصهای لاغری به دلیل عوارضی از قبیل فشار خون و افزایش ضربان  قلب از طرف سازمان نظارت بر دارو و غذای آمریکا ممنوع شده اما در سایر کشورها از جمله ایران همچنان بازار داغی دارند بعضی از آنها هم باعث افزایش کارکرد غده تیروئید می شود (غده تیروئید میزان سوخت و ساز بدن را کنترل میکند) و یکی دیگر از عوارض آن تحریک اعصاب اضطراب و بی خوابی است و مصرف آن برای افراد زیر ۱۸ سال و در دوران شیر دهی ممنوع است (البته امیدوارم هیچ خانمی در دوران بارداری به فکر تناسب اندام نباشد) از دیگر عوارض داروهای بلوکر ( قرص هائی که مانع جذب چربی می شوند ) ناراحتی های  گوارشی است .

۸۰۰ میلیون نفر در جهان از چاقی رنج می برند و همه به دنبال یک سری راههای میانبر می گردند اما هیچ روش جادوئی برای کم کردن وزن وجود ندارد مگر رعایت رژیم غذائی و ورزش های ائروبیک زمانی که یک ورزش هوازی انجام بدهیم علاوه بر کالری سوزی در هنگام ورزش تا ۵ و ۶ ساعت بعد از تمرین بازای هر ساعت  حدود ۱۰ تا ۲۰ کالری بیشتری می سوزانیم  و کار با وزنه متابولیسم مارا  تا ۲۴ ساعت بالا نگه می دارد . به عبارت دیگر وقتی شما هنگام عصر به باشگاه بدنسازی می روید بدن شما حتی هنگام خواب هم چربی سوزی می کند ضمن اینکه با ورزش علاوه براین به تقویت قلب وریه هم کمک می کنید اما مصرف قرص های لاغری و چربی سوز خصوصا در دوزهای بالا به تجزیه بافتهای مفید بدن هم منجر می شود .

کلن بوترول

این دارو هورمون و یا استروئید نیست. «کلن بوترول» به دسته داروهای « beta-2-symphatomimetic » تعلق داشته و با این وجود، تاثیراتی همانند استروئیدها از خود نشان می دهد. این دارو در برخی کشورها به نام «اسپیروپنت» نیز نامیده می شود. مصرف این دارو با افزایش حجم عضلانی، افزایش قدرت بدنی و از همه مهم تر نیز با تشدید سوخت و ساز چربی ها در بدن همراه بوده است. تاثیرات آنابولیکی این دارو را می توان در آنتی کاتابولیک بودن آن دانست. این دارو از تجزیه شدن پروتئین در عضلات جلوگیری کرده و بدین ترتیب موجب تشدید رشد عضلات در ورزشکاران می گردد. این دارو زمانی که در دوره های کات و به همراه «T-3»، «پریموبولان دپو»، «اکساندرولون یا «وینسترول» به کار گرفته شود، تاثیرات مثبت جادویی در کاهش میزان چربی زاید در بدن خواهد داشت. زنان و یا کسانی که مصرف دارو در ورزش را به تازگی شروع کرده باشند، به راحتی از این دارو استفاده کرده و علاوه بر تشدید عضله سازی در بدن، چربی های زاید خود را نیز به آسانی می سوزانند. این دارو استروئید نبوده و خواص شایع و معمول استروئیدها را نیز در پی نخواهد داشت اما با این وجود، این دارو نیز عوارض جانبی خاص خود را در پی دارد.
در مصرف این دارو نیز باید رعایت احتیاط را بکنید. ابتدا از دزهای کمتر و سبک تر استفاده کرده و سپس دز مصرف را به تدریج افزایش دهید تا به دز مجاز و توصیه شده برسید. دوره های مصرف این دارو حدالامکان باید کوتاه انتخاب شده و در صورت لزوم نیز دوره تکرار شود. بدن آدمی به راحتی و در مدت زمان کوتاهی نسبت به این دارو سازگاری پیدا کرده و از حساسیت آن به این ترکیب کم می شود.
این دارو اصولا داروی گشاد کننده برونشها بوده و در سرتاسر جهان، از آن برای مقابله با حملات آسم و برای درمان تنگی نفس آدمی استفاده می شود. این دارو چند سالی بیش نیست که در قلمرو ورزشهای قدرتی وارد شده است. گویا دنیای جنجالی پرورش اندام همانگونه که پیشتر گفته شد، دست رد بر سینه هیچ دارویی نزده و نمی زند. مصرف این دارو در کشور حتی از پرورش اندام به رژیمها و خدمات لاغری نیز سرایت کرده و برای لاغر کردن زنان و مردانی که با ورزش های قدرتی نیز میانه چندان خوبی نداشته و تنها برای کم کردن وزن و یا زدودن چربی های زاید و برای گرفتن برنامه غذایی و تمرینی به برخی مربیان مراجعه می کنند نیز به کار گرفته می شود.
مطالبی که در این ستون به چاپ می رسد، غالبا از مقالات مندرج در سایت های فروش اینترنتی داروهای ممنوعه در ورزش گرفته شده است. جملات متن اصلی در این مقالات به گونه ای هدفدار و مغرضانه به رشته تحریر در آمده است و چیده شده است تا در عین حالی که از نویسندگان این مطالب سلب مسئولیت می شود، عوارض، مضرات و خطرات واقعی استروئیدها و دیگر داروها در طی این نوشته ها کوچک و کم اهمیت جلوه داده شده و علیرغم اینکه در این نوشته ها به اضطرار اشاره ای هر چند گذرا به این عوارض می شود، این مخاطرات و عوارض نیز به طرز ماهرانه و استادانه ای از توجه خواننده پنهان نگه داشته و در لابلای تاثیرات اغوا کننده ای که با آب و تاب به آن پرداخته می شود، گم می شود. در ترجمه این مطالب به این نکته توجه داشته و همواره سعی ما بر این بوده است تا با شفاف سازی بی طرفانه در مورد فواید احتمالی و مضرات و خطرات حتمی این داروها، تقاضای مصرف برای مصرف این داروها در کشور را کم کرده و از بروز عوارض گوناگونی که امروزه در سطح گسترده ای در کشور شاهد آن هستیم، به قدر مختصر توانی که داریم، کم کنیم.
این دارو با تاثیری که بر سیستم عصب مرکزی بدن گذاشته و بدین وسیله منشاء آثار مثبتی در بدن شده ولی عوارضی از قبیل: لرزش دستها، بی خوابی، تعرق شدید، افزایش فشار خون و حتی استفراغ را نیز در پی داشته است. جالب اینجاست که این عوارض حتی گاه ممکن است با همان اولین دز مصرف نیز در انسان بروز کند. حال خود تصور کنید که تجویز این چنین دارویی برای بخت برگشتگانی که در طول عمر خود به جز «آسپرین» و قرص های سرما خوردگی چیز دیگری را مصرف نکرده و اکنون نیز تنها به قصد کم کردن حجم چربی انباشته شده در پهلوها به ما مراجعه کرده اند، چقدر می تواند خطرناک و غیر علمی باشد. تجویز این دارو در ایران حتی برای دختران و زنان نیز امری عادی و بدیهی است! تجویز این دارو به دختران جوان از طرف شخصی که برای برطرف کردن لاغری مفرط خاله خود از «اکسی متولون» استفاده کرده است، چندان هم عجیب و غیر منتظره به نظر نمی رسد!
فرم شربت و تزریقی این دارو نیز ساخته و عرضه شده است اما ورزشکاران و یا متقاضیان خدمات لاغری اغلب از قرصهای این دارو استفاده می کنند. دز موثر و مناسب این دارو برای هر کسی متفاوت بوده و هر فرد بسته به میزان حساسیت بدن به این دارو می تواند به مرور زمان و با امتحان کردن دزهای پایین تر و افزایش تدریجی دز مصرف، به دز مناسب و مطلوب برسند. اما با این وجود دز مصرف متوسط این دارو را می توان ۲ الی ۸ قرص در روز توصیه کرد. با مصرف این دارو، فرد احساس گرمای شدیدی می کند. تاثیر این دارو در بدن حتی گاه تا ۳ الی ۶ هفته ادامه می یابد.
این دارو به اسامی تجارتی گوناگون به بازار عرضه می شود. «Monores» به صورت قرصهای ۲۰ میلی گرمی و در بسته های ۳۰ تایی، «Spiropent» به صورت قرصهای ۲۰ میلی گرمی و در بسته های ۳۰ تایی، «Bolgarian» نیز به صورت قرصهای ۲۰ میلی گرمی و در بسته های ۵۰ تایی در بازار موجود است.
دز متوسط مصرف این دارو در حدود۲ الی ۸ قرص در روز توصیه شده است اما در برخی موارد، مصرف ۴ الی ۱۰ قرص در روز نیز با رعایت احتیاط توصیه و تجویز شده است.

قرص های چربی سوز چگونه باعث کاهش وزن می شوند؟قرص های چربی سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و براساس این دو ماه باعث افزایش مصرف کالری می شوند.افدرین (EPHEDRINE) باعث انبساط (باز شدن) ریه ها می شود و بعنوان دارو در بیماری آسم و سرماخوردگی تجویز می شود. این ماده باعث افزایش اکسیژن رسانی به خون می شود. هنگامی که مقدار اکسیژن در خون بیشتر باشد، انرژی بیشتری در سلول ها تولید می شود ، یعنی انرژی بیشتری می سوزد.

همچنین ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد و باعث گرم شدن بدن در حین ورزش می شود. باعث کاهش اشتها می شود و مانند یک دیورتیک عمل می کند ، یعنی باعث افزایش دفع ادرار می شود.

 اگر شما آسپرین یا یک نوع داروی قلبی یا نوع دیگری از داروی ضد آسم (غیر از افدرین) را مصرف می کنید، یا اینکه نسبت به کافئین حساسیت دارید، نباید از قرص های چربی سوز استفاده کنید، زیرا باعث نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل شدن تنفس و بروز حملات دردناک می شود.

کافئین به همراه افدرین باعث افزایش تولید گرما در بدن می شوند. تحقیقات نشان داده اضافه کردن آسپرین به مواد حاوی کافیئن و افدرین، تولید گرما را بیشتر می کند. هنگامی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، شما به طور خودکار انرژی بیشتری می سوزانید.

داروهای چربی سوز به علت کاهش سریع وزن، خیلی استفاده می شوند ، ولی باید بگویم که بعضی افراد به این داروها خوب پاسخ نمی دهند. اگر شما آسپرین یا یک نوع داروی قلبی یا نوع دیگری از داروی ضد آسم (غیر از افدرین) را مصرف می کنید، یا اینکه نسبت به کافئین حساسیت دارید، نباید از قرص های چربی سوز استفاده کنید، زیرا باعث نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل شدن تنفس و بروز حملات دردناک می شود.

پس در مصرف اینگونه داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها اجتناب کنید و تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه این داروها را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *