فاكتورهایی كه در موفقیت یك پرورش اندام كار،  موثر است :
۱ – سلامت جسمانی :  برای اینكه بتوانید تمرینات سنگین با وزنه را تحمل كنید باید از نظر جسمانی كاملا سالم باشید. هرگونه بیماری از نارسایی های جدی قلبی ، عروقی و كلیوی گرفته تا آلرژی های ساده می تواند از تمرینات شما با وزنه جلوگیری كند یا بازدهی آن را بشدت كاهش دهد. بنابراین قبل از شروع تمرینات با وزنه از سلامت كامل جسمانی خود مطمئن شوید.

۲ – سلامت كامل اسكلت :  باید استخوان بندی شما كاملا سالم باشد. بیماری های مفصلی و استخوانی و خوردگی غضروفی به شما اجازه نمی دهد براحتی با وزنه تمرین كنید و تمریناتی سنگین داشته باشید. حتی هرگونه انحنای ستون مهره ها و كج بودن پاها می تواند كار شما را در تمرین با وزنه های سنگین مشكل كند. برخورداری از یك استخوان بندی كاملا سالم از فاكتورهای بسیار ضروری برای پرورش اندام كار شدن به حساب می آید.
۳ – ویژگی های ژنتیكی :  ویژگی های ژنتیكی روی كار شما  اثر می گذارد. افرادی كه عضلات آنها از نظر طولی بزرگ است و از استخوان بندی درشت و شانه های پهن برخوردارند معمولا راحت تر به فرم ایده آل می رسند، قدرت بدنی و سطح مقاومت و استقامت فرد نیز در موفقیت او موثر است . اما جای خالی تمام این ویژگی ها را می توانیم با كار و تلاش مداوم و تمرینات مرتب پر كنیم . می توانید با تمرین بتدریج از قدرت بدنی و استقامت لازم برخوردار شوید. تمرینات سنگین هم به شما كمك می كند در افزایش حجم موفق باشید و خلا و كمبودی را حس نكنید. تردیدی نیست جای خالی برخی ویژگی های ژنتیكی را می توان با تمرین پر كرد.
۴-  صبر و بردباری :  اگر صبور و بردبار نیستید به سراغ پرورش اندام نیایید. صبر و بردباری از فاكتورهای بسیار ضروری به حساب می آید و در موفقیت یا عدم موفقیت پرورش اندام كار بسیار موثر است . مبتدیانی كه می خواهند یك شبه آرنولد شوند هرگز پرورش اندام كار نمی شوند. آنها اغلب در انتخاب نوع و سطح تمرینات خود اشتباه می كنند یا اینكه با دوپینگ راهی را می روند كه در انتها یك بن بست كامل انتظار آنها را می كشد. به تمام مبتدیانی كه آرزو دارند عضلاتی به بزرگی عضلات قهرمانان و الگوهایشان داشته باشند توصیه می كنیم با صبر و بردباری تمرین كنند و هیچ شتابی برای دستیابی به ایده آل های خود نداشته باشند. باید به تناسب توانایی هایشان تمرین كنند و بتدریج عضله را برای تحمل فشار بیشتر و انفجار نهایی آماده كنند. یك مبتدی هرگز نمی تواند با یك یا دو سال تمرین عضلاتش را منفجر كند. بنابراین از الگو گرفتن از تمرینات فوق سنگین قهرمانان و پرورش اندام كاران بزرگ اجتناب كنید. مبتدیان باید تمریناتی محدود و متناسب با سطح توانایی های بدن و عضلاتشان داشته باشند.
۵ – سماجت و پایداری :  این فاكتور نیز در موفقیت پرورش اندام كار بسیار موثر است . مبتدیانی كه در مواجهه با شكست تحمل خود را از دست می دهند هرگز پرورش اندام كار موفقی نمی شوند. رونی كولمن در این مورد می گوید: «هر شكست برای من شروع راهی بود كه به پیروزی می رسید. من با شكست و مشكلاتی كه سعی می كنند روی روحیه ام اثر بگذارند سخت مبارزه می كنم . با عضلاتم می جنگم . پرورش اندام نوعی مبارزه است . یك مبارزه آرام و بی سروصدا كه اگر از سماجت و پایداری لازم برخوردار باشید از آن لذت می برید. من بارها ایست عضله را تجربه كرده ام . اما بسیاری از این مبتدیان بخاطر همین ایست عضله از ادامه راه چشم می پوشند
۶ – پرخوری و خوش اشتهایی :  افرادی كه معمولا تغذیه مناسبی ندارند و نمی توانند خود را با پرخوری هماهنگ كنند بسختی می توانند در پرورش اندام موفق باشند. باید از غذا خوردن لذت ببرید و خوش اشتها باشید. بخشی از موفقیت یك پرورش اندام كار به تغذیه او بستگی دارد. اگر نتوانید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید هرگز پرورش اندام كار نمی شوید.
۷ – هوش و تمركز:   سطح هوش و قدرت تمركز پرورش اندام كار نیز در موفقیت او موثر است . برای اینكه تكنیك كامل هر حركت را بیاموزید و حركات را خوب و بدون اشتباه انجام دهید باید هوش و قدرت تمركز خوبی داشته باشید. پرورش اندام كارانی كه نمی توانند تمركز مناسبی داشته باشند اغلب در انجام حركات دچار مشكل می شوند و ضریب اشتباهات آنها خیلی زیاد است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *