علت بی اختیاری ادراری چیست ؟

 

 

مواد زاید و سموم بدن از طریق کلیه ها وارد ادرار می شود. ادرار در مثانه جمع می شود و با پر شدن مثانه احساس دفع ادرار ایجاد می شود… با افزایش سن، دفع ادرار دچار تغییراتی می شود. برای مثال، تحمل نگه داشتن ادرار کمتر می شود، کار کردن کلیه ها در طول شب هم ادامه می یابد، عضلات شکم و لگن ضعیف می شوند و مثانه کاملا خالی نمی شود.

 

این تغییرات موجب می شود که نگه داشتن ادرار مشکل تر شود، فرد در طول شب چند بار برای ادرار کردن بیدار شود، دفعات ادرار کردن بیشتر شود و احتمال عفونت ادراری و تشکیل سنگ افزایش یابد. تغییرات طبیعی که با افزایش سن در دستگاه ادراری ایجاد می شود احتمال بروز برخی بیماری ها را بیشتر می کند. یکی از این بیماری ها «بی اختیاری ادرار» است. برای اینکه به وجود بی اختیاری ادرار در خود پی ببرید به این علایم توجه داشته باشید: ▪ آیا هنگام عطسه، سرفه، خنده، یا حرکت کردن متوجه می شوید که چند قطره ادرار بی اختیار می ریزد؟ ▪ آیا زمانی که احساس دفع ادرار دارید، تا رسیدن به دستشویی، نمی توانید خود را نگه دارید؟ ▪ آیا ادرارتان قطره قطره می ریزد؟

● علل بی اختیاری ادرار بی اختیاری ادرار می تواند به دلیل عفونت های ادراری، عفونت های زنانه، بزرگی غده پروستات، تجمع مدفوع، استفاده از الکل و برخی داروها، افسردگی شدید و طولانی مدت، توهم، شل و ضعیف شدن عضلات کف لگن و شکم ایجاد شود. در صورت ابتلا به بی اختیاری ادرار ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت ایجادکننده آن درمان شود و مجبور نشوید که به خاطر آن، فعالیت های اجتماعی، رفت و آمدها و مصاحبت با دوستان تان را کم کنید. همچنین نوشیدن آب را کم نکنید زیرا آب کافی برای دفع سموم بدن و جلوگیری از عفونت ادراری و پیشگیری از تشکیل سنگ های ادراری لازم است.

● انواع بی اختیاری ادرار بی اختیاری ادرار یکی از ۳ حالت زیر را دارد: ۱) بی اختیاری استرسی: در این حالت هنگام عطسه، سرفه، خنده و برخاستن از زمین، بی اختیار چند قطره ادرار خارج می شود. این حالت در زن ها خیلی بیشتر است که ممکن است به علت عفونت ادراری، تغییرات مجرای ادرار با افزایش سن یا زایمان های متعدد باشد… و اما توصیه هایی برای بی اختیاری استرسی: ▪ هر ۲ ساعت برای ادرار کردن به توالت بروید. ▪ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. ▪ بعد از ساعت ۸ شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید. ▪ لباس های آزاد و راحت بپوشید. ▪ عضلات کف لگن را تقویت کنید. ▪ مثانه را تقویت کنید. ▪ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتما به پزشک مراجعه کنید. ▪ بی اختیاری فوریتی: در این حالت احساس ناگهانی و شدید برای ادرار کردن ایجاد می شود. اما قبل از رسیدن به دستشویی ادرار می ریزد… و اما توصیه هایی برای بی اختیاری فوریتی: ▪ هر ۲ ساعت برای ادرار کردن به توالت بروید. ▪ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. ▪ بعد از ساعت ۸ شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید. ▪ لباس های آزاد و راحت بپوشید. ▪ برای داشتن آرامش تمرین کنید. ▪ از ورزش های سخت اجتناب کنید. ▪ قهوه، نوشابه های گازدار و غذاهای پرادویه میل نکنید. ▪ مثانه را تقویت کنید. ▪ عضله های کف لگن را تقویت کنید. ▪ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتما به پزشک مراجعه کنید. ۲) مثانه بیش فعال: در این حالت مثانه خیلی پر شده است و ادرار به صورت قطره قطره به طور غیرارادی می ریزد. زمانی که فرد به دستشویی می رود ادرار به طور کامل خالی نمی شود. این حالت بیشتر در مردها دیده می شود که دلیل آن تنگ شدن مجرای ادرار به خاطر بزرگ شدن غده پروستات است… و اما توصیه هایی برای مثانه بیش فعال: ▪ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. ▪ بعد از ساعت ۸ شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید. ▪ در زمان ادرار کردن عضلات شکم را سفت کنید. سپس به آرامی با دست زیر شکم را به سمت پایین فشار دهید. این فشار به مثانه منتقل شده و به تخلیه ادرار کمک می کند. ▪ این مشکل قابل حل است پس برای بر طرف شدن آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

● چگونه مثانه را تقویت کنیم؟ برای این کار سعی کنید کم کم مدت زمان بیشتری ادرارتان را نگه دارید. برای شروع هر ۲ ساعت یک بار ادرار کنید. به تدریج سعی کنید این مدت زمان ۲ ساعت را بیشتر کنید. اینکه چقدر این فاصله زمانی را بیشتر می کنید به خودتان بستگی دارد ولی باید درحدی باشد که ادرار نریزد. کم کم این فاصله را به ۳ تا ۴ ساعت برسانید. لازم نیست که این تمرین را شب ها انجام دهید. با انجام این تمرین توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار بیشتر می شود.

● تقویت عضلات کف لگن ▪ تمرین اول: هربار که برای ادرار کردن به توالت می روید، چند بار به طور ارادی، دفع ادرار را شروع و قطع کنید. ▪ تمرین دوم: ناحیه مقعد را سفت کنید مانند حالتی که می خواهید مانع دفع مدفوع شوید و این حالت را برای مدت ۵ ثانیه حفظ کرده و بعد رها کنید. در طول انقباض نفس خود را حبس نکنید. این کار را چند بار در طول روز انجام دهید. تکرار تمرین باید در حدی باشد که خسته نشوید. این تمرین را می توانید در حالت ایستاده، نشسته یا خوابیده انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *