مشکلات و آسیب‌های جدی متابولیکی در ورزش بدن سازی بسیار رایج می‌باشد.آسیب‌های متابولیکی به کاهش سرعت متابولیسم در بدن گفته میشود که دلیل آن میتواند شامل کاهش بیش از حد کالری مصرفی، تمرینات بیش از حد هوازی و فشار بیش از حد روی بدن می‌باشد.

سرعت متابولیسم چگونه کند میشود؟

یکی‌ از سخت‌ترین کارهایی که یک مربی‌ بدن سازی میتواند انجام دهد کار کردن با فردی می‌باشد که از قبل دارای متابولیسم کندی می‌باشد.اما نکته بدتر این است که این افراد معمولا توسط مربی‌ قبلی‌ خود به این شرایط رسیده‌اند.

خود من به عنوان یک مربی‌ با برخورد به این چنین افرادی قبل از اینکه بخواهیم در مورد چربی‌ سوزی صحبت کنیم باید در مورد چگونگی‌ افزایش سرعت متابولیسم آنها صحبت و بحث کنیم که این مساله بسیار ناامید کننده می‌باشد.این مساله اصلا آسان نمی‌باشد و اصلاح آن ممکن است ماه‌ها طول بکشد.پس بنابراین هدف ما در این مقاله این است که به شما بگوییم برای رسیدن به بدنی بدون چربی‌ انجام بیش از حد ورزش‌های هوازی و کاهش کالری به میزان بسیار زیاد اصلا مناسب نمی‌باشد.

چگونه کاهش سرعت متابولیسم اتفاق میدهد
بگذارید این قضیه را در قالب یک مثال برای شما بیان کنیم که به احتمال زیاد شما هم با آن کم و بیش آشنا هستید.فرض می‌کنیم ما بدن سازی را در اختیار داریم که برای مسابقات پیش روی خود آماده میشود.بدن ساز ما در دوره خارج از مسابقات مقداری چربی‌ اضافه پیدا کرده است بنابراین رسیدن به آمادگی سر وقت دشوار می‌باشد.از آنجا که زمان برای بدن ساز ما از اهمیت بالایی برخوردار است این فرد شروع به انجام یک رژیم کات سخت می‌کند.
این فرد در دوران خارج از مسابقات با ۳۰۰۰ کالری می‌توانست وزن خود را ثابت نگه دارد.بنابراین تصمیم می‌گیرد که ۱۶۰۰ کالری از این میزان کم کند و یک ساعت نیز تمرینات هوازی در روز داشته باشد.این شرایط باعث میشود که این فرد در چند هفته ابتدایی با سرعت زیادی وزن کم کند.بعد از آن است که چربی‌ سوزی این فرد رو به کندی می‌گذارد.
بعد از چند هفته چربی‌ سوزی این فرد به صورت کامل متوقف میشود.بنابراین بدن ساز ما که قبلا نیز به میزان کمی‌ تغذیه داشت تصمیم می‌گیرد که میزان کربوهیدرات و چربی‌ مصرفی خود را در روز به میزان ۲۰-۳۰ گرم کاهش دهد.این تغییر نیز کمی‌ باعث بهبود شرایط او میشود ولی‌ نه به اندازه ابتدای رژیم.بعد از چند هفته دوباره چربی‌ سوزی این فرد متوقف میشود.از آنجا که این فرد دیگر نمیتواند کمتر از مقدار کنونی خود تغذیه کند پس تصمیم می‌گیرد که یک ساعت دیگر به تمرینات هوازی خود اضافه کند.
در این صورت نیز برای چند روزی چربی‌ سوزی مختصری صورت می‌گیرد و دوباره این فرایند متوقف میشود.در این شرایط بدن ساز ما خسته شده است و هیچ انرژی برای تمرین و هیچ کربوهیدراتی برای خوردن نیز ندارد.همچنین مجبور است در روز ۲-۳ ساعت تمرینات هوازی نیز انجام دهد.ولی‌ باز هم ترازو تغییر قابل توجهی‌ را نشان نمیدهد.هنوز هم این فرد چربی‌ زیادی دارد و شانس زیادی نیز برای موفقیت نمی‌توان برای او متصور شد.سرعت متابولیسم او به شدت کاهش یافته و چربی‌ سوزی بیشتری به هیچ وجه صورت نمیگیرد.
با توجه به مثال بالا این دقیقا همان شرایطی است که باعث میشود سرعت متابولیسم شما به شدت کاهش پیدا کرده و چربی‌ سوزی شما را تقریبا غیر ممکن می‌کند.اکنون که مساله را برای شما تشریح کردیم این سوال پیش میاید که چطور این اتفاق رخ میدهد و چطور باید از بروز آن جلوگیری کرد؟

سرعت متابولیسم چگونه کند میشود؟

دلیل کاهش سرعت متابولیسم
اول از همه بگذارید یک موضوع را برای شما روشن کنیم.کاهش سرعت متابولیسم در هر رژیم غذایی کم کالری نرمال می‌باشد.دلیل این موضوع نیز سازگار پذیری متابولیکی نسبت به شرایط می‌باشد.برای آماده سازی خود برای مسابقات شما باید چگونگی‌ وقف پذیری بدن برای بقای خود را کامل درک کنید.بدن انسان همانند یک ماشین بسیار شگفت انگیز می‌باشد که برای بقای خود همیشه در تلاش برای ایجاد حالت هومئوستازی در بدن می‌باشد.بدن در هر شرایطی که قرار بگیرد برای بقای خود تلاش می‌کند که نسبت به آن شرایط تطابق پیدا کند.
اگر که شما به مثال بخش قبل توجه کنید متوجه خواهید شد که آن فرد برای حفظ وزن خود نیاز به ۳۰۰۰ کالری در روز داشت که برای چربی‌ سوزی ۱۶۰۰ کالری آن را کاهش داد.به محص اینکه او کالری خود را کاهش داد متابولیسم او شروع به کند شدن کرد.خیلی‌ از افراد این را نمیدانند که بدن از کالری‌ها برای هضم غذا استفاده می‌کند.بنابراین با محدود کردن کالری‌ها انرژی تولید شده نیز کاهش می‌یابد.
هنگامی که بدن احساس کند که فرایند چربی‌ سوزی در حال رخ دادن می‌باشد شروع به مقابله با این فرایند می‌کند و سعی‌ می‌کند که این فرایند را متوقف کند.هنگامی که شما کالری بیشتری را کم کنید و تمرینات هوازی را نیز بیشتر کنید چربی‌ سوزی دوباره رخ خواهد داد ولی‌ بدن با تلاش بیشتر دوباره سعی‌ می‌کند که این فرایند را متوقف کند.سایت اد کوان .در این فرایند همچنین سطح هورمون تستوسترون کاهش و سطح هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد که نتیجه این فرایند از دست رفتن عضلات می‌باشد.از آنجا که ماهیچه‌ها بافت‌های فعالی‌ هستند برای حفظ خود نیاز به کالری دارند و همین امر باعث میشود که سرعت متابولیسم بیش از پیش کاهش یابد.
پس برای چه بدن تمام تلاش‌های ما را نابود می‌کند؟ جواب این سوال ساده است…بقا!اگر بدن این تغییرات را انجام ندهد ممکن است مشکلاتی به وجود آید.همیشه به یاد داشته باشید هرگونه تغییر در میزان کالری دریافتی باعث میشود که بدن خود را نسبت به آن شرایط تطابق دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *