به علت حضور طولانی مدت افراد در مهمانی های ایام عید، کم خوابی در این ایام بسیار شایع است. باید بدانید غذایی که می خورید نه تنها در مقدار وزن و سلامت بدن شما مؤثر است، در وضعیت خواب شما نیز اثر دارد. مصرف بعضی غذاها باعث خواب راحت می شود و بعضی دیگر باعث در خواب اختلال ایجاد می کند.

 

اگر مصرف غذاهای مناسب برای خواب نتیجه نداد، مصرف ویتامین ها و مکمل ها ممکن است مؤثر باشد. غذاهایی که باعث خواب راحت می شود این هاست: سبزیجات سبزرنگ و برگی شکل (مثل کاهو، اسفناج،…) که کلروفیل فراوانی دارند، غلات و نان های سبوسدار، قارچ ها؛ در بین میوه ها، انواع توت و سبزی های معطر مثل ریحان و شوید برای رفع اختلالات مربوط به خواب مؤثرند.


نوشیدن شیر گرم در موقع خواب مثل دارو باعث خواب راحت می شود. شیر دارای اسید آمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می شود. سروتونین ناقلی عصبی است که باعث ایجاد خواب می شود. سایر غذاهای غنی از تریپتوفان عسل و گوشت بوقلمون و سفیده تخم مرغ و ماهی تن است که می توان آنها را قبل از خواب مصرف کرد.
علل تغذیه ای کم خوابی در ایام عید:
۱- مصرف مواد غذایی نظیر قهوه، نوشابه های سیاه رنگ، چای، شکلات کاکائویی، در این ایام افزایش می یابد. این مواد حاوی ترکیباتی است که ایجاد بیخوابی و تنش می کند.
۲- مصرف غذاهای خیلی شیرین یا خیلی چرب که دیر هضم می شود و نفخ و سایر ناراحتی های گوارشی را ایجاد می کند.
۳- مصرف زیاد غذا در شام که، به علت هضم ناکامل و ایجاد درد معده، مانع از خواب می شود.
مکمل ها و ویتامین های لازم برای ایجاد خواب:
۱- مصرف کلسیم را افزایش دهید؛ دوباره یادآوری می کنیم که نوشیدن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب خیلی مفید و مؤثر است.
۲- منیزیم نیز باعث خواب راحت می شود که معمولاً در ترکیب مکمل های کلسیمی وجود دارد. منابع غذایی منیزیم شامل سبوس گندم و بادام و مخمر آبجو است.
۳- ویتامین های گروه «ب»، بخصوص «ب ۶» و «ب ۱۲»، بسیار مفید و مؤثر است و اغلب برای درمان مرض بیخوابی ( insomnia) مصرف می شود. برای رفع مشکل کم خوابی یا بیخوابی، می توانید منابع غذایی آنها (شامل جوانه گندم، موز، تخمه آفتابگردان و ماهی تن) را بیشتر دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *