خواص تعدادی از میوه ها و سبزیجات
فـکـر مـی کنـید راز زندگی جاودان کشف شده است؟ در فیـلـم های سینـمـایــی مثل “آسمان وانیلی” و “آستین پـاورز” مـــی بینیم که می توان با منجمد کردن جسم به آن زنـدگـی جـــاوید داد. اما هیچگاه خود را از این تخیلات دور نمیکنیم تا ببینیم که در دنیای واقعی چطور میتوانیم طولانی زندگی کنیم.
خوب است بدانید که با خوردن بعضی مواد غذایی می توانید به این مسئله کمک کنید و به طول عمرتان بیفزایید.

 

فـــواید مــــوز

۱-سیب
محتویات: سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است. همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها به شمار میرود، از ابتلا به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می کند.
بهترین راه استفاده: بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.


۲-موز
محتویات: موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است.
اثرات آن روی سلامتی: پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می آورد. فلیت به رشد صحیح بافت ها کمک کرده و از ایتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: دقیقاً مثل میمون ها به راحتی موز را پوست کنده، بخورید و لذت ببرید. به نظر می رسد که میمون ها بیش از آنچه ما فکر می کنیم باهوش هستند.

۳-تخم مرغ

محتویات: تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: فایده ی عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی هایتان را کجا گذاشته اید؟ خوردن تخم مرغ به شما کمک می کند. کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می کند. کاروتینوئید نیز از ابتلا به بیماری های چشمی مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: تخم مرغ را می توانید به حالت آب پز، جوشانده یا خاگینه استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که پختن آنها با مقدار زیادی کره یا روغن برایتان ضرر دارد.

۴-سیر

محتویات: سیر هم حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می دهد. همچنین با کشتن سلول های سرطانی مقدار زمان زنده ماندن را در افراد سرطانی افزایش می دهد.
بهترین راه استفاده: بهتر است که سیر را به حالت خام استفاده کنید. می توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنید.

۵-لوبیا قرمز
محتویات: حاوی مقدار زیادی فیبر قابل حل می باشد.اثرات آن روی سلامتی: فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری میکند و یک سیستم گوارشی سالم نیز از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری میکند. فیبر قابل حل همچنین کلسترول و قند خون را پایین می آورد.
بهترین راه استفاده: هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسرو شده این اثرات خوب را روی سلامتی می گذارند. خوب است که مقداری از این لوبیاها را هم در غذاهای مورد علاقه تان بیندازید یا آنها را به غذاهای مکزیکی اضافه کنید.

۶-گردو
محتویات: گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ است.
اثرات آن روی سلامتی: اسید چرب امگا ۳ نه تنها از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند، همچنین می تواند از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کند.
بهترین راه استفاده: بهتر است که گردو را به حالت تازه بعد از بیرون آمدن آن از پوست استفاده کنید، اما تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست هم می توانند تا حدودی تازگی خود را حفظ کنند به شرط اینکه در مکان های خشک و خنک نگهداری شوند. از گردو می توانید برای تزئین روی سالاد هم استفاده کنید.

۷-محصولات سویا و توفو
محتویات: حاوی هورمون های گیاهی ایزوفلاون می باشد
اثرات آن روی سلامتی: سویا به پایین آمدن میزان LDL ناسالم در کلسترول خون کمک می کند که فشار خون را پایین آورده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می دهد.بهترین راه استفاده: توفوی سفت بهترین منبع سویا می باشد و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی ندارد.
۸-انگور قرمز
محتویات: انگور قرمز حاوی آنتی اکسیدان های قوی کاتچین و نوعی پلی فنول به نام رسیراترول می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: کاتچین به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که رسیراترول میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و از پیشرفت سرطان های پوستی و سایر سرطان ها جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: نوشیدن یک یا دو لیوان آب انگور در روز برای این منظور کافی است. اما مصرف بیشتر از این میزان می تواند اثرات خوب این ماده را از بین ببرد.

۹-اسفناج
محتویات: اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات به حساب می آید. به اندازه ی سیر در خود آنتی اکسیدان داشته و منبع خوبی برای اسید فولیک و ویتامین های A و C به شمار می رود.

اثرات آن روی سلامتی: اسفناج تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی شما دارد. با سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات مغزی مبارزه می کند.
بهترین راه استفاده: اسفناج خام یا بخارپز شده بهترین نوع خوردن این ماده ی مفید غذایی می باشد. می توانید آن را با گوجه فرنگی، گردو و تخم مرغ آبپز ترکیب کرده و سالادی خوشمزه بسازید.
۱۰-رازیانه

محتویات: رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیایی است، حاوی مقدار زیادی ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و آهن می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: رازیانه به برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کند. آهن و ویتامین A موجود در این گیاه به سلامت پوست و ناخن کمک بسزایی می کند. از خستگی و کم خونی نیز جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: رازیانه را می توانید به صورت های مختلفی استفاده کنید: خام، بخار پز شده یا سرخ شده.
بخورید تا زنده بمانید…
حال که با فواید این مواد غذایی آشنا شدید، بهتر است که حتماً آنها را در برنامه غذاییتان بگنجانید تا همیشه سالم مانده و عمری طولانی داشته باشید

گلابی
گلابی، میوه‌ای است که گونه‌هایی مختلف با طعم متفاوت دارد. این میوه حاوی ویتامین ای و ث و همچنین دارای کلسیم، آهن، منیزیم و روی است. چون گلابی میوه‌ای آبدار است، در زیبایی پوست بسیار مفید است. یکی از خواص گلابی خاصیت ملین بودن آن است و دانه‌های ریزی که در موقع خوردن گلابی احساس می‌کنید، برای دفع مواد زائد مفید می‌باشند.
البته افرادی که یبوست دارند سعی کنند بلافاصله پس از خوردن ۱ تا ۲ عدد گلابی آن را با یک لیوان آب ولرم همراه کنند که خاصیت ملین بودن آن قوی‌تر شود. گلابی میوه‌ای است برای تقویت افراد ضعیف و همچنین بسیار مفید برای آنهایی که در دوران نقاهت هستند. آب گلابی و آب به را اگر با هم مخلوط کنید و بنوشید تقویت کننده بسیار خوبی خواهد شد. مصرف گلابی ترشح بزاق دهان را زیاد می‌کند، در نتیجه باعث تسهیل عمل در دستگاه هاضمه می‌شود.
تانن و املاح پتاسیم که در گلابی وجود دارد اسیداوریک را به هر اندازه و مقداری که باشد حل می‌کند، به همین جهت افراد مبتلا به رماتیسم، نقرس(لینک) و آرتروز می‌توانند از گلابی بهره زیاد ببرند.
فشار خون(لینک) یکی دیگر از ناراحتی‌هایی است که خوردن گلابی به آن کمک بسیار می‌کند و تصفیه کننده خون نیز است. فیبر موجود در گلابی لاینین (Linin) نام دارد که غیر قابل حل بوده و برای کاهش کلسترول(لینک) موثر است.
در یک عدد گلابی متوسط حدود ۴ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین اگر دو عدد گلابی در روز خورده شود در حدود ۳۲ درصد فیبر مورد نیاز روزانه بدن انسان تامین می‌شود. توجه شود که قسمت عمده فیبر گلابی در پوست و بلافاصله زیر پوست آن قرار دارد و اگر با پوست خورده شود از تمام فیبر آن استفاده می‌شود. ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور (بوران Boron) است که به بالا بردن جذب کلسیم و در نتیجه جلوگیری از پوکی استخوان(لینک) بخصوص برای زنان در دوران یائسگی بسیار کمک می‌کند. همچنین از آنجا که طبق معمول موادی که برای استخوان‌ها مفیدند، برای مغز نیز نافع‌اند، گلابی هم از این امر مستثنی نیست و از میوه‌هایی است که برای حافظه و تمرکز نیز مفید است. در هر گلابی متوسط حدود ۳/۰ میلی‌گرم عنصر بور وجود دارد و اگر ۵ وعده در روز از میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند گلابی خورده شود به طور تقریبی مقدار بور مورد نیاز بدن انسان تامین می‌شود.
هر صد گرم گلابی از لحاظ تغذیه‌ای دارای ۶۰ کیلوکالری، نیم گرم پروتئین، نیم گرم چربی، ۱۴ گرم گلوسید، یک و نیم گرم فیبر و ۱۳۰ میلی‌گرم پتاسیم است.
پرتقال
از نظر شیمیایی پرتقال را منبع غنی ویتامین ث می‌دانند و جالب آنکه پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی‌تر از پرتقال است‌. کارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریکا معتقدند موارد سرطان معده در آمریکا تقریبا کم است، زیرا در تمام ماه‌های سال پرتقال و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آن‌ها را مصرف می‌کنند‌. ویتامین ث یکی از عوامل مهم مهار کننده سرطان(لینک) است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان‌زا یعنی نیتروزامین‌ها (Nitrosamines) می‌شناسند. مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده در پیشگیری از انواع دیگر سرطان‌ها نیز مؤثر است. از جمله سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می‌خورند، ۵۰ درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می‌کنند و یا اصلا نمی‌خورند‌. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین‌ترین حد قرار دارد.
محققان دریافته‌اند که پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول(لینک) خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین (Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه‌های نازک ما بین پره‌های پرتقال است‌. در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تامین سلامت شریان‌ها باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال توصیه می‌شود که پرتقال را با لایه سفیدرنگ زیر پوست و لایه‌های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید‌.
پیشگیری از عفونت‌های ویروسی(لینک) از خواص دیگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد. ‌دانشمندان این خاصیت را فقط به دلیل ویتامین ث موجود در آن نمی‌دانند، بلکه معتقدند که ممکن است یک ترکیب ناشناخته ضدویروسی نیز در عصاره پرتقال موجود باشد‌.
لازم است بدانید که یک لیوان آب پرتقال، دارای ۱۲۰ میلی گرم ویتامین ث یعنی دو برابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری کلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیک است‌. آب پرتقال سرشار از الیاف فیبر است به ویژه اگر با گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین ث آن بیشتر حفظ خواهد شد.
آب پرتقال صحیح چگونه به دست می‌آید؟
پرتقال را پوست کنده البته مانند پوست کندن یک سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات کوچک ببرید و در آب میوه‌گیری بیندازید، درست مثل زمانی که می‌خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد و نه کاملا نارنجی (از دیدگاه طب نتروپت و درمان‌های طبیعی).
افرادی که فشار خونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می‌کنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشار خون و یا برای بالا بودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی پائین‌تر آمده و مشکلاتی در وضع سلامت آنها به وجود می‌آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرار داده و کاملا زیر نظر باشند.
البته درمان کمبود پتاسیم به طور مصنوعی امکان‌پذیر است و با تجویز پزشک صورت می‌گیرد. ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود ۳۵۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد‌.
میوه‌های زرد مانند موز،‌ انواع مرکبات، زردآلو، هلو، انگور(لینک)، خرما(لینک) و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال کالری کمتری دارد مناسب‌تر است. زیرا مواد خوراکی که کالری زیاد تولید می‌کنند برای مبتلایان به فشارخون مناسب نیستند

انگور
انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث می‌باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌.
امروزه در طب درمان‌های طبیعی (نتروپت), از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست،‌ عوارض رماتیسم، کم‌خونی (لینک) و حتی پیشگیری از سرطان(لینک) سودمند می‌دانند‌.
انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده! بدین گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می‌کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه‌های خشک مانند برگه هلو و غیره را با انگور و آب میل نکنید، زیرا دچار دل درد می‌شوید.
یکی از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن آن است‌. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند‌. بنابراین سعی کنید همیشه انگور داشته باشید و چند بار در روز از آن میل کنید‌.
انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است‌. افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی‌بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آن‌ها کم شده است، سعی کنند از انگور، هویچ، سیب و هلو، به مقدار زیادی استفاده کنند‌. البته این میوه‌ها را با هم در آب میوه‌گیری ریخته و آب میوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند‌.
خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند و در کنترل فشارخون(لینک) موثر است.
انگور و سیب(لینک) هر دو میوه‌های بهشتی هستند که افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب(لینک) و اعصاب می‌توانند آب آن را نیز در طی روز بنوشند‌.
انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون (نقرس(لینک)) مناسب و سازگار است‌. این نکته را هم بدانید یبوست که عوارض آن بی‌اشتهایی، نفخ، سردرد،‌ تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می‌شود‌.
کشمش: کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است‌.
غوره: غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست‌. هم چنین اگر با سالاد میل شود برای لاغر کردن سودمند است‌. سعی کنید غوره خالی را نخورید چون روی معده اثر سوء می‌گذارد. همچنین خانم‌های باردار از خوردن غوره زیاد خودداری کنند، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود

شلغم
شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده است،‌ بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.
علاوه بر پیاز سبزی‌های لیفی (گیاهان سبز) نیز عوامل عمده پیش‌گیری از سرطان به شمار می‌آیند، زیرا آن‌ها همانند‌ کلم پیچ و سایر گیاهان چلیپایی طبق تحقیقات آزمایشگاهی از موادی برخوردارند که رشد سرطان را در جانوران متوقف می‌سازند‌. هم چنین شلغم روغنی (منداب) که شلغمی‌ بزرگ و زرد رنگ است،‌ دارای مواد ضد سرطانی است‌.
نکات مفید
شلغم یکی از بقولات بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار باارزش به حساب می‌آید‌. شلغم یکی از پاک‌کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان که گفته شد، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود. هم چنین شوره محتوی در آن باعث تصفیه خون و دفاع بدن در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود.
پتاسیم موجود در شلغم،‌ چربی را خنثی می‌کند و آرسنیک آن در تشکیل گویچه‌های سفید و قرمز خون دخالت مستقیم دارد‌. از طرف دیگر فسفر موجود در شلغم‌، موجب تقویت یاخته‌های عصبی می‌شود.
باید دانست که لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک‌های دیگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد بلکه علاوه بر آن، این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می‌شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره‌تر باشد، ید بیشتری در آن هست‌. هم چنین وجود ویتامین آ، ب و ث ‌در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است‌. دکتر برتوله ثابت کرده است که عصاره شلغم‌، حل و دفع سنگ‌های کلیوی را ‌به علت خاصیت حل‌کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد، تسهیل می‌کند‌.
شلغم،‌ اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی دارد. برای این منظور از آش و سوپ آن استفاده می‌شود. همین طور می‌توان عصاره آن را به دست آورد. برای این کار شلغم را با شکر سرخ به وزن مساوی در کمی‌آب می‌ریزند و به ملایمت حرارت می‌دهند‌. طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگی را خالی کرده و شکر سرخ را درون آن می‌ریزند و پر می‌کنند و می‌پزند‌. شکل سوم نیز آن است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل درمی‌آورند‌. سپس طبقات شلغم و پیاز را در ظرف گردی بر روی حرارت می‌گذارند و هنگامی‌که گرم می‌شود به تدریج شربت آن جدا می‌شود‌. این شربت برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است‌ و از آن می‌توان به عنوان قرقره نیز استفاده کرد‌ که در موارد گلودرد به کار برده می‌شود‌.
در موارد دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی‌ یا چرکی از ضماد شلغم پخته استفاده شده و بر روی موضع می‌گذارند.
ترب سیاه هم کلیه خواص شلغم را دارا بوده و حتی در برخی مواقع غنی‌تر هم هست‌. بهتر آن است که ترب سیاه و شلغم خام را رنده کرده و به شکل خام میل کنند‌ تا از خواص آن‌ها به طور کامل بهره گیرند. می‌توان از این دو همراه با سبزی‌های دیگر نیز به صورت سالاد استفاده کرد.
نشانه‌های شلغم خوب
شلغم خوب سه علامت دارد:‌
۱ ـ شلغم باید پر باشد، بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود پلاسیده و مانده است‌ و چنان چه پخته و مصرف شود در روده‌ها تولید نفخ می‌کند‌.
۲ ـ پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد‌.
۳ ـ شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدند درونش روشن و شفاف باشد‌.
بر اساس تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان هر صد گرم شلغم دارای ۳۵ کیلو کالری انرژی، ۱ گرم پروتئین، ۷ گرم گلوسید، ۲/. گرم چربی‌، ۱/۱ گرم فیبر، ۴۵ میلی‌گرم گوگرد، ۲۸۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۶۰ میلی‌گرم کلسیم، ‌۳۶ میلی‌گرم ویتامینC است. ‌همچنین صد گرم برگ شلغم دارای ۳۶ کیلوکالری انرژی، ۳ گرم پروتئین، ۴ /. گرم چربی، ۵ گرم گلوسید، ۲ /۱ گرم فیبر، ۵۵ میلی‌گرم گوگرد، ۳۷۵ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶۰ میلی‌گرم کلسیم، ۶۰ میلی‌گرم فسفر، ۹ میلی‌گرم سدیم، ۴ / ۲ میلی‌گرم آهن و ۴۰ میلی‌گرم ویتامین C است‌.

توت فرنگی
گیاهی است با نام علمی ‌FRAGARIA VESCA از خانواده گل سرخ ROSACACEAE که دو نوع ساقه راست و خوابیده دارد‌. گل‌های آن منظم و به رنگ سفید می‌باشد‌. قسمت مورد استفاده خوراکی توت فرنگی در حقیقت نهنج گل آن است که به تدریج بزرگ شده و به اصطلاح به عنوان میوه توت فرنگی معروف است‌. توت فرنگی به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی‌، میوه آن را به طور مصنوعی پرورش می‌دهند‌. از دیرباز همه قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است‌.
قسمت خوراکی آن دارای ویتامین‌های ای، ب و ث بوده و از نظر ویتامین ث غنی است‌. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می‌باشد‌. از مواد مؤثر مهم آن می‌توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می‌کنند، دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز می‌باشد‌. نکته مهمی‌که در مورد توت فرنگی باید درنظر داشت این است که اولا به علت تماس میوه‌ها بر روی زمین و خاک و کود ممکن است آلوده شود که باید آنرا شسته و سپس مصرف کرد. ثانیا بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند و ممکن است این حساسیت بصورت استفراغ و یا ناراحتی‌های جلدی بروز کند‌. همچنین در افرادی که دارای ناراحتی‌های پوستی می‌باشند ممکن است آنها را تشدید کند که باید این نکته مورد توجه قرارگیرد.
توت فرنگی به دلیل داشتن اسیدهای میوه یکی از مهمترین گیاهانی است که در زمره مسایل آرایشی کاربرد دارد و از قدیم به این منظور استفاده می‌شده است‌. برای توجیه این اثرات بهتر است ابتدا خلاصه‌ای درباره اسید‌های میوه شرح داده شود تا علت این استفاده به طور علمی‌روشن گردد.
از هزاران سال پیش خانم‌ها از عصاره برخی میوه‌ها جهت شادابی پوست خود استفاده می‌کردند‌. برای مثال از باقی مانده‌های خمیری لبه خمره‌های شراب که از میوه‌ها تهیه می‌شده است، به این منظور استفاده می‌کردند‌. تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده است میوه‌ها حاوی اسید‌هایی به نام اسید میوه یا آلفا هیدروکسی اسید می‌باشند که به اختصار به صورت AHA گفته می‌شوند‌. این اسید‌ها قادر هستند که لایه‌های شاخی و سفت روی پوست و به خصوص صورت را حل کنند و ضمن شاداب و با طراوت کردن پوست، موادی از جمله اسانس همین میو‌ه‌ها می‌توانند بهتر جذب پوست شده و باعث تحریک گردش خون و یا تحریک تولید سلول‌های جوان شده و با یک سلسله اثرات باعث طراوت و تازگی پوست شوند‌. البته با توجه به این که این اسید‌ها دارای خاصیت ضعیف اسیدی می‌باشند،. دارای اثرات بطنی بوده و برای این منظور باید سالیان متمادی از آنها استفاده کرد.
این موضوع باعث جلب همگان به اثرات این اسیدها شده بطوریکه در سال ‌های اخیر کارخانجات، دست به تهیه آنها زده و از آنها کرم،‌ لوسیون و فرآورده‌هایی به عنوان ضد چروک تهیه و به بازار عرضه کرده‌اند‌. تفاوت این محصولات با میو‌ه‌های طبیعی در این است که غلظت این اسید‌ها در محصولات صنعتی بسیار بالاتر از میوه‌‌ها بوده بنابراین دارای اثرات سریع و قوی هستند، ولی در عوض استفاده زیاد و ممتد آنها خالی از اثرات جانبی نمی‌باشد. افرادی که بخواهند از اثرات سوء این گونه محصولات در امان بمانند می‌توانند از ماسک بعضی میوه‌ها و از جمله توت فرنگی استفاده کنند، به شرط اینکه صبر و حوصله کافی داشته باشند. چون اثر میوه‌ها ی طبیعی به مراتب کمتر از محصولات شیمیایی بوده ولی در عوض عوارض جانبی آنها را به همراه ندارند.
برای استفاده از ماسک توت فرنگی می‌توان ۵ تا ۱۰ عدد توت فرنگی تازه را پس از شستشوی کامل له کرده و پس از استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، آن را روی صورت به مدت ۲۰ دقیقه قرار داد و سپس صورت را با آب تمیز کرد‌. این کار را می‌توان در فصل توت فرنگی یک روز در میان یا دو روز در میان انجام داد. (البته با توجه به خوراکی بودن میوه می‌توان هر روز این عمل را تکرار کرد فقط باید قبل از شروع از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان یافت) برای اطمینان از عدم حساسیت می‌توان با قرار دادن له شده میوه بر روی قسمت کوچکی از پوست سمت داخلی بازو و تامل تا ۲۴ ساعت آزمایش کرد. توت فرنگی علاوه بر داشتن اسید‌های گیاهی دارای اسانس خوش بویی است که می‌تواند وقتی به صورت ماسک مصرف شود‌، جذب پوست شده و به اثرات اسید‌های میوه موجود در آن کمک کند‌. همچنین این ماسک می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب متوسط در زمانی که آفتاب سوختگی رخ داده است عمل کند‌. در بعضی از منابع، خاصیت از بین بردن لک‌های ریز کوچک پوست را برای این ماسک قایل شد‌ه‌اند که هر فرد می‌تواند این موضوع را شخصا مورد آزمایش قرار دهد

گوجه فرنگی
گوجه‌فرنگی گیاهی است با نام علمی ‌LYCOPERSISCOM ESCULENTUM از خانواده سیب زمینی (SOLANACEAE) که به نام عمومی‌TOMATO در جهان مشهور است‌. میوه این گیاه که قسمت اصلی آن است به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس‌ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. اکثرا گوجه‌فرنگی را در زمانی که به رنگ قرمز است استفاده می‌کنند و کمتر از میوه سبز آن استفاده می‌شود‌. مهمترین ترکیبات گوجه‌فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا کمی‌بیشتر آب می‌باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین‌های آ، ث، کا، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ‌ویتامین ای، اسید آمینه‌های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک می‌باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه‌فرنگی گزارش شده است‌. با توجه به ترکیبات یاد شده که فقط قسمتی از ترکیبات گوجه‌فرنگی را تشکیل می‌دهند می‌توان به خواص کم نظیر آن پی برد‌. به همین دلیل در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰۰ مقاله تحقیقاتی در مورد تجزیه و شناسایی مواد ارزشمند این گیاه به چاپ رسیده است‌. با وجود این که مسلم است هنوز تحقیقات در باره گوجه‌فرنگی به پایان نرسیده و بسیاری از مواد و عناصر آن کشف نشده‌اند ولی تحقیقات امروز حاکی از وجود مجموعه‌ای از عناصر و مواد بسیار ارزشمند برای انسان در این گیاه می‌باشد که کمتر کسی از آن آگاه بوده و به همین دلیل به ارزش آن واقف نمی‌باشند‌. املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش وظایف مهمی‌ در بدن ایفا می‌کند که بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشکی در حال بررسی است‌. گوجه‌فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌کند که باید به آن توجه کرد. دانه‌های گوجه‌فرنگی دارای روغن می‌باشند که برای تهیه مارگارین، سالاد و صابون مصرف می‌شود‌. در طب سنتی نقاط مختلف جهان، برای گوجه‌فرنگی اثراتی در جهت تسکین و بهبود بعضی بیماری‌ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوآنزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قایل می‌باشند‌. در مراجع جدید علمی‌خاصیت‌های ضد میکروب، ضد اسهال، هضم کننده و ادرارآور را برای آن ذکر کرده‌اند‌. گر چه شباهت‌هایی بین ترکیبات گوجه‌فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ‌های گیاهی موجود در گوجه‌فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممکن است گاهی در گوجه‌فرنگی سبز، مواد سمی ‌وجود داشته باشد‌. با توجه به ارزش غذایی و اثرات جالب دارویی آن، استفاده روزمره و یا ممتد آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود‌.
یکی دیگر از استفاده‌های باارزش گوجه‌فرنگی استفاده از ماسک آن برای خانم‌هاست‌. این مورد به خصوص برای کسانی که به گوجه‌فرنگی حساسیت ندارند مفید است‌. برای استفاده از این ماسک می‌توان پس از استحمام که منافذ پوست بازتر می‌باشند یک یا دو گوجه‌فرنگی تازه را له کرده و برای مدت ۲۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت پهن کرد و سپس با آب شستشو داد. این ماسک به علت داشتن مواد ارزشمند می‌تواند در طراوت و شادابی پوست مؤثر واقع شود. البته باید ذکر کرد که استفاده از ماسک‌های میوه‌ها احتیاج به زمان طولانی دارد و باید هفته‌ای دو یا سه بار از آن‌ها استفاده کرد‌. چرا که غلظت مواد مؤثر آن‌ها نسبتا پایین بوده و اثرات آنها کند است و در مقایسه با ماسک‌های شیمیایی که غلظت مواد آنها بیش از ۲۰ برابر مواد طبیعی می‌باشند، احتیاج به مصرف مداوم و طولانی دارند ولی در عوض عوارض جانبی محصولات شیمیایی را به دنبال ندارند‌. با توجه به این که خوردن سبزی‌های تازه و انواع میوه‌ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی بی‌رویه خانم‌ها دارای اهمیت است،‌ خوردن گوجه‌فرنگی به عنوان یک میوه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می‌شود

سیب
سیب میوه‌ای است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌.
Eat An AppIe A Day Keep The Doctor Away یعنی روزی یک سیب میل کنید و دکتر را از خود دور کنید‌. سیب در از بین بردن عفونت‌ها بسیار مهم است‌. در واقع یک نوع پنی‌سیلین طبیعی است. سیب نه تنها برای یبوست مفید است، بلکه برای اسهال نیز بسیار موثر می‌باشد‌. اما تفاوت در طریقه مصرف آن است، افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند یک سیب را تنوری کرده و یا در فر بگذارند و شب میل کنند و یک سیب هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌. برای درمان اسهال، سیب را رنده کرده‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر کند و تیره شود یعنی پکتین موجود در آن اکسیده شود و بعد آن را میل کنید.
آب سیب تازه سموم بدن را دفع کرده و برای اطفال خیلی مفید است‌. سیب میوه‌ای است که ویتامین ب زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم می‌باشد و افراد عصبی بهتر است هر روز یک لیوان آب سیب تازه با کمی‌گلاب میل کنند.
سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلو درد و سینه درد بسیار مؤثر می‌باشد‌. یکی دیگر از خواص سیب رنده شده این است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید می‌باشد‌. این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌های نقرس(لینک)، آرتروز و رومایسم بسیار مفید و مؤثر شناخته شده است‌
موز
موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا ۲ متر می رسد . گلهیا آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .
موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان کشت می شده است . در سال ۱۴۸۲ پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می شود .
موز را هنگامیکه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .
موز انواع مختلف درد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی درد .
در کشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در کشورهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می کنند
هنگامیکه موز انتخاب می کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است.
ترکیبات شیمیایی موز
آب ،پروتئین ،چربی ،قند ،کلسیم ،فسفر ،آهن ،سدیم ،پتاسیم ،ویتامین آ ،ویتامین ب۱ ،ویتامین ب ۲ ،ویتامین ب ۳ ،ویتامین ث
خواص دارویی – غذایی
موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می کند . موز انرژی زیادی درد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص مسن می باشد

موز تقویت کننده معده و نیروی **** است
موز درمان زخم معده و روده می باشد
گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است
شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی است
جوشانده موز اثر قطع خونریزی درد
ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است
ریشه موز دفع کننده کرم معده است
موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد
موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب درد.
برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید
موز مدر است
موز بعلت درا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط کنند.
بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد
موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است
موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند
پیاز
پیاز خام دارای ویتامینC فراوان و یتامین های A,B و املاح معدنی از قبیل گوگرد، آهن ، آهک ، فسفر، پتاسیم، سدیم ، ید، سیلیس ، کلسیم ، استات دوشو، سیترات ، اینولین، صمغ وموم است. فسفر قدرت فکر را بالا می برد. گوگرد موجود در پیاز جهت ضد عفونی کردن خون، ششها و برطرف کردن آسم، ورم گلو، برونشیت و گریپ ( به خاطر وجود ماده آلیسین) موثر است. پیاز دارای ید است. و دردرمان گواتر، اسکوربوت و بیماریهای لنفاوی مانند ورم غده، آبسه و جوشهای زیرپوست تاثیر فراوان دارد. سیلیس موجود در پیاز در نگهداری استخوانها و رگها ضروری است. پیاز حاوی مقداری هورمون و دیاستاز است که موجب تقویت غده اشکی و گوارشی و غده **** میشود و دارای آنتی بیوتیک است که خون و مجاری تنفسی را ضد عفونی میکند. پیاز از بیماریهای قندی ، کلیوی ، مثانه ، ورم ساقها ، پروستات و رماتیسم مفصلی جلوگیری می کند.

خلاصه ای از اثرات درمانی پیاز
سیستم اعصاب مرکزی : آرامبخش
سیستم گردش خون : پایین آورنده فشار خون – کاهش چربی خون – پیشگیری و درمان تصلب شرائین
سیستم گوارشی ( داخلی ) : پائین آورنده قند خون ( دیابت) – اشتهاآور – ضد اسپاسم ( انقباض ، تشنج انقباضی ) – رفع سنگهای مجاری صفراوی – درمان اختلالات روده – رفع مسمومیت
سیسم مجاری اداری : ادرارآور ( مدر) – کاهش اوره خون -دفع سنگهای مجاری اداری – رفع آندوم پروستات – رفع احتباس ادارا – درمان التهاب مجاری ادراری – درمان عفونت مثانه
سیسم مجاری تنفسی : مسکن سرفه – سرماخوردگی
سیستم محافظ بدن ( پوست و مو ) : ترمیم سوختگی – پسوریازیس ( داءالصدف ) – درمان برص (ویتیلیگو) – جلوگیری از ریزش مو – مسکن درد و التیام زخم – ضد قارچ – درمان آبسه و تاول
موارد مختلف : ضد باکتری – درمان همورویید – تقویت قوه باء – ضد عفونی کننده ( گندزدا) – رفع گزیدگی – پیشگیری و درمان بیماری سرطان – ضدآسکوربوت
هویج
هویج منبع مهم بتاکاروتن و الیاف می باشد که هر دو اینها کمک به جلوگیری از سرطان و حمله قلبی می کنند.
میزان کلسترول در ۵ نفر که سنین آنها بین ۲۵- ۴۱ سال بود و روزانه ۳۰ گرم هویج خام مصرف می کردند اندازه گیری شده بعد از مدت سه هفته و دوباره این میزان کنترل شد و مشخص گردید که میزان کلسترول کاهش پیدا کرده است.
از آنجایی که کلسترول زیاد یک عامل مهم در بیماری قلبی می باشد بنابراین هویج را دز صورت غذاهای خود قرار دهید.
گروهی از محققین سوئدی اخیرا دلایل بیشتری برای استفاده از سبزیجات ریشه ای ارائه نمودند. آنها به این نتیجه رسیده اند که سبزیجات ریشه ای تاثیر بسزایی در کاهش میزان حمله های قلبی به خاطر پایین آوردن میزان کلسترول دارند. این تحقیقات مشخص کرد که ۲ عامل مهم در بازسازی سلولهای رگ نقش دارند که شامل (PAI ) پلاسمینوژن اکتیوتور انهیبیتور و تیشو پلاسمینوژن آکتیوتور این دو ماده به طور کلی در بررسی ها نگهدارنده یکدیگرند.
ولی چند سال قبل محققین متوجه شدند که مردمی که دارای میزان بالایی از PAI باشند بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی هستند. به نظر محققین سوئدی در دانشگاه تحقیقی بر روی ۲۹۰ زن و مرد با میانگین سنی ۶۰-۳۰ از نظر میزان PAI-1 بر روی نوع غذا انجام داده نتیجه بررسی بسیار شگفت انگیز بود بیشتر سبزیجات ریشه ای مثل هویج که مورد استفاده مردم است بیشتر افزایش دهنده TPA و کمتر افزایش دهنده PAI بود.
نتیجه بررسی های نشان می دهد که افرادی که ۶ بار یا بیشتر از سبزیجات ریشه ای در هفته خام یا پخته استفاده می کنند کمتر دچار حملات قلبی می شوند.
در طول مدت بیش از ۵ سال محققین غذای ۲۸۷ زن را که سن آنها بین ۳۲ تا ۶۹ سال بود و مبتلا به بیماری قلبی بودند با گروه زنان مشابه مقایسه کردند و تفاوت مهمی بین دو گروه به دست آمد. بدین ترتیب که گروهی که از هویج استفاده می کردند نسبت به کسانی که کمتر از هویج استفاده می کردند کمتر شانس ابتلا به بیماری قلبی داشتند.
بیماری قلبی اولین عامل مرگ در امریکا می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن هویج کمک به جلوگیری از سرطان ریه و سایر سرطانها می کند.
در یک مطالعه در مورد ۳۶۶۹ نفر مرد و زن در بلژیک مشخص شد که مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد و نیز سبزیجات با فیبر زیاد مثل هویج خطر ابتلا را ۲۴% کاهش می دهد.
طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard School زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند با توجه به رشد سرطان سینه در امریکا جای خوشحالی است که مصرف هویج تازه نیز رو به ازدیاد است و امریکاییها امروزه ۲۳% بیشتر از هویج مصرف می کنند.
چای
مقدمه :
چای که به زبان انگلیسی TEA و چینی TAY یا CHAI نامیده می شود ، به صورت درخت یا درختچه و مخصوص مناطق استوایی و اطراف آن است . بوته چای دارای برگهای ساده ، غالباً پایا ، متناوب و گل هایی معمولا نر – ماده و منظم است .
چای دارای دو گونه مهم چینی CAMELLTA SINESIS و آسامی CAMELLTA ASSAMICA و یک زیر گونه کامبوجی می باشد . چای را از سرشاخه های جوان و ترد شامل دو یا سه برگ و جوانه های ناشکفته انتهایی و با عملیاتی چند بر روی آنها می سازند .
انواع چای :
تمام انواع چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری ( چای سیاه ) تخمیر نشده ( چای سبز ) و نیمه تخمیری ( چای اولانگ و پوچونگ ) تقسیم کرد .
ترکیبات چای :
ترکیبات اساسی برگ چای عبارتند از :
آب ، تانن ، کافئین ( تئین ) ،‌اسانسهای روغنی ،‌آلبومین ، قند پکتین و خاکستر
ارزش غذایی چای :
نوشابه چای علاوه بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است . چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می دهد بسیار کم است و در حدود ۴ کالری در یک فنجان چای ( ۱۷۰ گرم ) می باشد . چای دارای ویتامین های متعددی از گروه B شامل ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین P ( نیاسین ) می باشد . برگ سبز چای از نظر ویتامین C ، غنی است .
مراحل تولید چای :
چای به دو شیوه سنتی ( ارتدوکس ) و غیرسنتی ( C.T.C ) تولید می شود . تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است . در شیوه C.T.C کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد .
مراحل تولید چای به شیوه ارتدوکس ( سنتی )‌ به طور خلاصه عبارت است از :
الف ) پلاساندن
هدف این مرحله کاهش رطوبت برگها به میزان ۴۰ درصد و کاهش مقدار کافئین و تانن و کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند می باشد .
ب – مالش
در این مرحله شیره گیاه از سلولها خارج می شود و برای مرحله بعد آماده می شود . در این مرحله ماده گس چای ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمی سیاه رنگ می شود .
ج – تخمیر
در این مرحله حدود ۵۰ درصد از تانن چای از بین می رود و قسمتی هم اکسیده و به مواد معطر افزوده می شوند .
در موقع اکسیده شدن تانن همزمان با زیاد شدن رنگ ، بوی علفی و رنگ سبز آن از بین می رود .
د – خشک کردن
در این مرحله برگهای چای به سرعت در حرارت خشک ۸۵-۹۰ درجه سانتیگراد خشک و بلافاصله سرد می شوند .
درجه بندی چای :
چای بعد از عملیات تولید ،‌درجه بندی می شود و به انواع قلمی ، شکسته ، باروتی و خاک چای تقسیم می گردد .
رنگ چای :
چای به سه رنگ مورد استفاده قرار می گیرد :
۱ – چای سیاه ۲ – چای سبز ۳ – چای قرمز
هر سه نوع چای قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می باشد .
نقش چای در پیشگیری و درمان انواع بیماریها
چای و پلی فنل های موجود در آن نقش بازدارنده علیه بسیاری از کارسینوژنها ( سرطانها ) دارد از جمله سرطانهای پوست ، ریه ، مری ، معده ، کبد ، روده و لوزالمعده و غدد .
چای همچنین باعث از بین بردن سموم ایجاد شده در حین پخت غذا ، کاهش اثرات سوء مصرف بعضی داروها و کشیدن سیگار در بدن ، کاهش انباشتگی آهن در بدن بیماران مبتلا به هموکروماتوزیس، جلوگیری از ابتلا به بسیاری از انواع بیماریهای التهابی و عفونی ، جلوگیری از شکسته شدن DNA و تولید ******دها در بدن و جلوگیری از فساد دندانها می شود . چای به علت وجود فلاونوئیدها باعث جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه ممانعت از تصلب شرائین بدن ونیز به تعویق انداختن پیری زودرس می شود .
طرز دم کردن چای :
قبل از دم کردن چای ، هنگامی که آن را در قوری می ریزید ، با کمی آب جوش بشویید ( بیشتر به علت شستن تانن چای ) ، سپس به مقدار کافی آب جوشیده در آن بریزید و آن را مدت ۶-۵ دقیقه دم کنید . قوری چای باید چینی و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد . بعد از دم کشیدن چای بهتر است برگهای چای را از آن جدا کرده در این صورت دم کرده مطبوعی به دست خواهد آمد که میزان تانن آن کم است .
چند پیام بهداشتی :
۱- از دم کردن چای در قوری استیل اکیداً خودداری شود ، زیرا چای به خاطر مقدار قابل توجهی تانن با آهن قوری استیل رسوب می دهد .
۲ – برگ چای اگر در جای مرطوب نگهداری شود ، ممکن است دچار کپک زدگی شود که گاهی مصرف این نوع چای ممکن است خطراتی در بر داشته باشد .
۳ – زیاد خوردن چای خطر ناراحتی های گوارشی از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثنی عشر را در افراد مستعد بیشتر می کند .
۴ – در مناطقی که میزان فلوئور در مواد غذایی نایاب است می توان کمبود آن را با خوردن چای جبران کرد .
۵ – هرگز نباید چای را در حالت داغ مصرف نمود به علت آنکه تانن چای در حرارت بالا اثر بدی روی مخاط از جمله مخاط مری می گذارد .
تقلب در چای :
گاهی چای مصرف شده را دوباره مالش و خشک می کنند و بعد از رنگ کردن با چای سالم مخلوط کرده و می فروشد . با روش های آزمایشگاهی انواع چای تقلبی را میتوان تشخیص داد اما یک روش ساده این است که برگهای چای را در لیوانی از آب سرد ریخته ، اگر به سرعت رنگی از آن به صورت رشته های جدا شده مشخص شود چای را رنگ کرده اند .
استانداردهای بسته بندی چای :
استانداردهای بسته بندی چای بدین صورت است که چای باید در بسته بندیهایی نگهداری شود که از گرفتن عطر و طعم از بیرون و از دست دادن عطر خود چای به بیرون جلوگیری کند .
استاندارد دیگر در زمینه میزان آلودگی های چای است که باید انواع کپک و مخمر آن صفر و انواع فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیک هر کدام کمتر از ۱PPM و بدون هر گونه رنگ و اسانس باشد .
پسته

ترکیبات شیمیایی پسته
آب – پروتئین – چربی – کلسییم – آهن – فسفر – املاح معدنی – کربوهیدرات و ویتامین (ب-B ) و …..
خواص دارویی – غذایی

مغز پسته طبیعت گرم دارد و دانه ای مقوی و فربه کننده با خاصیت غذایی زیاد لذا افراد چاق باید از خوردن آن اجتناب کنند.
مغز پسته برای تقویت قلب و هوش و حافظه موثر میباشد.
کم خونی و ضعف شدید را معالجه میکند.
برای تقویت دهانه معده و تقویت قلب موثر است.
به علت دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد در استحکام استخوان و خون و عضلات اهمیت دارد.
پسته به دلیل داشتن مقدار زیاد ی آهن در ادامه حیات و ساختمان هموگلوبین و گلبولهای قرمز خون نقش مهمی را به عهده دارد.
برای سرفه و سینه درد مفید میباشد.
تقویت کننده قوای **** است.
مربای پوست پسته برای تقویت معده و اعصاب مفید میباشد.
دردهای کبدی را تسکین میدهد.
سموم بدن و یرقان را از بین میبرد.
برای تقویت قلب و هوش وحافظه موثر است.
پوست سبز پسته را جویده و در دهان مدتی نگهدارید برای تقویت لثه و معالجه جوشهای دهان مفید است.
تذکر

پسته را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا در آن کرم تولید نشود.
چنانچه ضعف یا نارسایی کبد و کلیه دارید ویا به نقرس و دیابت مبتلا هستید از خوردن پسته خودداری کنید.
اگر گرم مزاج و حرارتی هستید خوردن آن مضر است و جوشهای توام با خارش پدید میآورد.
زیاده روی در خوردن آن باعث یبوست و نفخ میشود.
کاهو

ترکیبات شیمیایی کاهو
آب – پروتئین – مواد قندی – کلسییم – آهن – ید -فسفر -پتاسیم – منیزیم – ویتامینهای ( آ – A ) (ب-B) (ث-C) و E – و K -چربی -ازته
بطور متوسط هر۲۸ گرم کاهو ۳ کالری دارد. هرچه برگهای کاهو سبزتر باشد ویتامین و کلروفیل بیشتر دارد .کاهوی پخته هضمش راحتتر و خاصیت غذایی بیشتری دارد.
خواص دارویی – غذایی
هویج منبع مهم بتاکاروتن و الیاف می باشد که هر دو اینها کمک به جلوگیری از سرطان و حمله قلبی می کنند.
میزان کلسترول در ۵ نفر که سنین آنها بین ۲۵- ۴۱ سال بود و روزانه ۳۰ گرم هویج خام مصرف می کردند اندازه گیری شده بعد از مدت سه هفته و دوباره این میزان کنترل شد و مشخص گردید که میزان کلسترول کاهش پیدا کرده است.
از آنجایی که کلسترول زیاد یک عامل مهم در بیماری قلبی می باشد بنابراین هویج را دز صورت غذاهای خود قرار دهید.
گروهی از محققین سوئدی اخیرا دلایل بیشتری برای استفاده از سبزیجات ریشه ای ارائه نمودند. آنها به این نتیجه رسیده اند که سبزیجات ریشه ای تاثیر بسزایی در کاهش میزان حمله های قلبی به خاطر پایین آوردن میزان کلسترول دارند. این تحقیقات مشخص کرد که ۲ عامل مهم در بازسازی سلولهای رگ نقش دارند که شامل (PAI ) پلاسمینوژن اکتیوتور انهیبیتور و تیشو پلاسمینوژن آکتیوتور این دو ماده به طور کلی در بررسی ها نگهدارنده یکدیگرند.
ولی چند سال قبل محققین متوجه شدند که مردمی که دارای میزان بالایی از PAI باشند بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی هستند. به نظر محققین سوئدی در دانشگاه تحقیقی بر روی ۲۹۰ زن و مرد با میانگین سنی ۶۰-۳۰ از نظر میزان PAI-1 بر روی نوع غذا انجام داده نتیجه بررسی بسیار شگفت انگیز بود بیشتر سبزیجات ریشه ای مثل هویج که مورد استفاده مردم است بیشتر افزایش دهنده TPA و کمتر افزایش دهنده PAI بود.
نتیجه بررسی های نشان می دهد که افرادی که ۶ بار یا بیشتر از سبزیجات ریشه ای در هفته خام یا پخته استفاده می کنند کمتر دچار حملات قلبی می شوند.
در طول مدت بیش از ۵ سال محققین غذای ۲۸۷ زن را که سن آنها بین ۳۲ تا ۶۹ سال بود و مبتلا به بیماری قلبی بودند با گروه زنان مشابه مقایسه کردند و تفاوت مهمی بین دو گروه به دست آمد. بدین ترتیب که گروهی که از هویج استفاده می کردند نسبت به کسانی که کمتر از هویج استفاده می کردند کمتر شانس ابتلا به بیماری قلبی داشتند.
بیماری قلبی اولین عامل مرگ در امریکا می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن هویج کمک به جلوگیری از سرطان ریه و سایر سرطانها می کند.
در یک مطالعه در مورد ۳۶۶۹ نفر مرد و زن در بلژیک مشخص شد که مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد و نیز سبزیجات با فیبر زیاد مثل هویج خطر ابتلا را ۲۴% کاهش می دهد.
طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard School زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند با توجه به رشد سرطان سینه در امریکا جای خوشحالی است که مصرف هویج تازه نیز رو به ازدیاد است و امریکاییها امروزه ۲۳% بیشتر از هویج مصرف می کنند.
چای
مقدمه :
چای که به زبان انگلیسی TEA و چینی TAY یا CHAI نامیده می شود ، به صورت درخت یا درختچه و مخصوص مناطق استوایی و اطراف آن است . بوته چای دارای برگهای ساده ، غالباً پایا ، متناوب و گل هایی معمولا نر – ماده و منظم است .
چای دارای دو گونه مهم چینی CAMELLTA SINESIS و آسامی CAMELLTA ASSAMICA و یک زیر گونه کامبوجی می باشد . چای را از سرشاخه های جوان و ترد شامل دو یا سه برگ و جوانه های ناشکفته انتهایی و با عملیاتی چند بر روی آنها می سازند .
انواع چای :
تمام انواع چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری ( چای سیاه ) تخمیر نشده ( چای سبز ) و نیمه تخمیری ( چای اولانگ و پوچونگ ) تقسیم کرد .
ترکیبات چای :
ترکیبات اساسی برگ چای عبارتند از :
آب ، تانن ، کافئین ( تئین ) ،‌اسانسهای روغنی ،‌آلبومین ، قند پکتین و خاکستر
ارزش غذایی چای :
نوشابه چای علاوه بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است . چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می دهد بسیار کم است و در حدود ۴ کالری در یک فنجان چای ( ۱۷۰ گرم ) می باشد . چای دارای ویتامین های متعددی از گروه B شامل ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین P ( نیاسین ) می باشد . برگ سبز چای از نظر ویتامین C ، غنی است .
مراحل تولید چای :
چای به دو شیوه سنتی ( ارتدوکس ) و غیرسنتی ( C.T.C ) تولید می شود . تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است . در شیوه C.T.C کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد .
مراحل تولید چای به شیوه ارتدوکس ( سنتی )‌ به طور خلاصه عبارت است از :
الف ) پلاساندن
هدف این مرحله کاهش رطوبت برگها به میزان ۴۰ درصد و کاهش مقدار کافئین و تانن و کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند می باشد .
ب – مالش
در این مرحله شیره گیاه از سلولها خارج می شود و برای مرحله بعد آماده می شود . در این مرحله ماده گس چای ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمی سیاه رنگ می شود .
ج – تخمیر
در این مرحله حدود ۵۰ درصد از تانن چای از بین می رود و قسمتی هم اکسیده و به مواد معطر افزوده می شوند .
در موقع اکسیده شدن تانن همزمان با زیاد شدن رنگ ، بوی علفی و رنگ سبز آن از بین می رود .
د – خشک کردن
در این مرحله برگهای چای به سرعت در حرارت خشک ۸۵-۹۰ درجه سانتیگراد خشک و بلافاصله سرد می شوند .
درجه بندی چای :
چای بعد از عملیات تولید ،‌درجه بندی می شود و به انواع قلمی ، شکسته ، باروتی و خاک چای تقسیم می گردد .
رنگ چای :
چای به سه رنگ مورد استفاده قرار می گیرد :
۱ – چای سیاه ۲ – چای سبز ۳ – چای قرمز
هر سه نوع چای قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می باشد .
نقش چای در پیشگیری و درمان انواع بیماریها
چای و پلی فنل های موجود در آن نقش بازدارنده علیه بسیاری از کارسینوژنها ( سرطانها ) دارد از جمله سرطانهای پوست ، ریه ، مری ، معده ، کبد ، روده و لوزالمعده و غدد .
چای همچنین باعث از بین بردن سموم ایجاد شده در حین پخت غذا ، کاهش اثرات سوء مصرف بعضی داروها و کشیدن سیگار در بدن ، کاهش انباشتگی آهن در بدن بیماران مبتلا به هموکروماتوزیس، جلوگیری از ابتلا به بسیاری از انواع بیماریهای التهابی و عفونی ، جلوگیری از شکسته شدن DNA و تولید ******دها در بدن و جلوگیری از فساد دندانها می شود . چای به علت وجود فلاونوئیدها باعث جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه ممانعت از تصلب شرائین بدن ونیز به تعویق انداختن پیری زودرس می شود .
طرز دم کردن چای :
قبل از دم کردن چای ، هنگامی که آن را در قوری می ریزید ، با کمی آب جوش بشویید ( بیشتر به علت شستن تانن چای ) ، سپس به مقدار کافی آب جوشیده در آن بریزید و آن را مدت ۶-۵ دقیقه دم کنید . قوری چای باید چینی و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد . بعد از دم کشیدن چای بهتر است برگهای چای را از آن جدا کرده در این صورت دم کرده مطبوعی به دست خواهد آمد که میزان تانن آن کم است .
چند پیام بهداشتی :
۱- از دم کردن چای در قوری استیل اکیداً خودداری شود ، زیرا چای به خاطر مقدار قابل توجهی تانن با آهن قوری استیل رسوب می دهد .
۲ – برگ چای اگر در جای مرطوب نگهداری شود ، ممکن است دچار کپک زدگی شود که گاهی مصرف این نوع چای ممکن است خطراتی در بر داشته باشد .
۳ – زیاد خوردن چای خطر ناراحتی های گوارشی از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثنی عشر را در افراد مستعد بیشتر می کند .
۴ – در مناطقی که میزان فلوئور در مواد غذایی نایاب است می توان کمبود آن را با خوردن چای جبران کرد .
۵ – هرگز نباید چای را در حالت داغ مصرف نمود به علت آنکه تانن چای در حرارت بالا اثر بدی روی مخاط از جمله مخاط مری می گذارد .
تقلب در چای :
گاهی چای مصرف شده را دوباره مالش و خشک می کنند و بعد از رنگ کردن با چای سالم مخلوط کرده و می فروشد . با روش های آزمایشگاهی انواع چای تقلبی را میتوان تشخیص داد اما یک روش ساده این است که برگهای چای را در لیوانی از آب سرد ریخته ، اگر به سرعت رنگی از آن به صورت رشته های جدا شده مشخص شود چای را رنگ کرده اند .
استانداردهای بسته بندی چای :
استانداردهای بسته بندی چای بدین صورت است که چای باید در بسته بندیهایی نگهداری شود که از گرفتن عطر و طعم از بیرون و از دست دادن عطر خود چای به بیرون جلوگیری کند .
استاندارد دیگر در زمینه میزان آلودگی های چای است که باید انواع کپک و مخمر آن صفر و انواع فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیک هر کدام کمتر از ۱PPM و بدون هر گونه رنگ و اسانس باشد .
پسته

ترکیبات شیمیایی پسته
آب – پروتئین – چربی – کلسییم – آهن – فسفر – املاح معدنی – کربوهیدرات و ویتامین (ب-B ) و …..
خواص دارویی – غذایی

مغز پسته طبیعت گرم دارد و دانه ای مقوی و فربه کننده با خاصیت غذایی زیاد لذا افراد چاق باید از خوردن آن اجتناب کنند.
مغز پسته برای تقویت قلب و هوش و حافظه موثر میباشد.
کم خونی و ضعف شدید را معالجه میکند.
برای تقویت دهانه معده و تقویت قلب موثر است.
به علت دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد در استحکام استخوان و خون و عضلات اهمیت دارد.
پسته به دلیل داشتن مقدار زیاد ی آهن در ادامه حیات و ساختمان هموگلوبین و گلبولهای قرمز خون نقش مهمی را به عهده دارد.
برای سرفه و سینه درد مفید میباشد.
تقویت کننده قوای **** است.
مربای پوست پسته برای تقویت معده و اعصاب مفید میباشد.
دردهای کبدی را تسکین میدهد.
سموم بدن و یرقان را از بین میبرد.
برای تقویت قلب و هوش وحافظه موثر است.
پوست سبز پسته را جویده و در دهان مدتی نگهدارید برای تقویت لثه و معالجه جوشهای دهان مفید است.
تذکر

پسته را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا در آن کرم تولید نشود.
چنانچه ضعف یا نارسایی کبد و کلیه دارید ویا به نقرس و دیابت مبتلا هستید از خوردن پسته خودداری کنید.
اگر گرم مزاج و حرارتی هستید خوردن آن مضر است و جوشهای توام با خارش پدید میآورد.
زیاده روی در خوردن آن باعث یبوست و نفخ میشود.
کاهو

ترکیبات شیمیایی کاهو
آب – پروتئین – مواد قندی – کلسییم – آهن – ید -فسفر -پتاسیم – منیزیم – ویتامینهای ( آ – A ) (ب-B) (ث-C) و E – و K -چربی -ازته
بطور متوسط هر۲۸ گرم کاهو ۳ کالری دارد. هرچه برگهای کاهو سبزتر باشد ویتامین و کلروفیل بیشتر دارد .کاهوی پخته هضمش راحتتر و خاصیت غذایی بیشتری دارد.
خواص دارویی – غذایی
خوب است بدانید که با خوردن بعضی مواد غذایی می توانید به این مسئله کمک کنید و به طول عمرتان بیفزایید.

۱-سیب
محتویات: سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است. همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها به شمار میرود، از ابتلا به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می کند.
بهترین راه استفاده: بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.
۲-موز
محتویات: موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است.
اثرات آن روی سلامتی: پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می آورد. فلیت به رشد صحیح بافت ها کمک کرده و از ایتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: دقیقاً مثل میمون ها به راحتی موز را پوست کنده، بخورید و لذت ببرید. به نظر می رسد که میمون ها بیش از آنچه ما فکر می کنیم باهوش هستند.

۳-تخم مرغ

محتویات: تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: فایده ی عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی هایتان را کجا گذاشته اید؟ خوردن تخم مرغ به شما کمک می کند. کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می کند. کاروتینوئید نیز از ابتلا به بیماری های چشمی مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: تخم مرغ را می توانید به حالت آب پز، جوشانده یا خاگینه استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که پختن آنها با مقدار زیادی کره یا روغن برایتان ضرر دارد.

۴-سیر

[IMG]file:///C:/Documents%20and%20Settings/mostafa/My%20Documents/My%20Pictures/post-133.aspx_files/6sh27o7.jpg[/IMG]محتویات: سیر هم حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می دهد. همچنین با کشتن سلول های سرطانی مقدار زمان زنده ماندن را در افراد سرطانی افزایش می دهد.
بهترین راه استفاده: بهتر است که سیر را به حالت خام استفاده کنید. می توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنید.

۵-لوبیا قرمز
محتویات: حاوی مقدار زیادی فیبر قابل حل می باشد.اثرات آن روی سلامتی: فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری میکند و یک سیستم گوارشی سالم نیز از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری میکند. فیبر قابل حل همچنین کلسترول و قند خون را پایین می آورد.
بهترین راه استفاده: هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسرو شده این اثرات خوب را روی سلامتی می گذارند. خوب است که مقداری از این لوبیاها را هم در غذاهای مورد علاقه تان بیندازید یا آنها را به غذاهای مکزیکی اضافه کنید.

۶-گردو
محتویات: گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ است.
اثرات آن روی سلامتی: اسید چرب امگا ۳ نه تنها از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند، همچنین می تواند از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کند.
بهترین راه استفاده: بهتر است که گردو را به حالت تازه بعد از بیرون آمدن آن از پوست استفاده کنید، اما تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست هم می توانند تا حدودی تازگی خود را حفظ کنند به شرط اینکه در مکان های خشک و خنک نگهداری شوند. از گردو می توانید برای تزئین روی سالاد هم استفاده کنید.

۷-محصولات سویا و توفو
محتویات: حاوی هورمون های گیاهی ایزوفلاون می باشد
اثرات آن روی سلامتی: سویا به پایین آمدن میزان LDL ناسالم در کلسترول خون کمک می کند که فشار خون را پایین آورده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می دهد.بهترین راه استفاده: توفوی سفت بهترین منبع سویا می باشد و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی ندارد.
۸-انگور قرمز
محتویات: انگور قرمز حاوی آنتی اکسیدان های قوی کاتچین و نوعی پلی فنول به نام رسیراترول می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: کاتچین به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که رسیراترول میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و از پیشرفت سرطان های پوستی و سایر سرطان ها جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: نوشیدن یک یا دو لیوان آب انگور در روز برای این منظور کافی است. اما مصرف بیشتر از این میزان می تواند اثرات خوب این ماده را از بین ببرد.

۹-اسفناج
محتویات: اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات به حساب می آید. به اندازه ی سیر در خود آنتی اکسیدان داشته و منبع خوبی برای اسید فولیک و ویتامین های A و C به شمار می رود.

اثرات آن روی سلامتی: اسفناج تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی شما دارد. با سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات مغزی مبارزه می کند.
بهترین راه استفاده: اسفناج خام یا بخارپز شده بهترین نوع خوردن این ماده ی مفید غذایی می باشد. می توانید آن را با گوجه فرنگی، گردو و تخم مرغ آبپز ترکیب کرده و سالادی خوشمزه بسازید.
۱۰-رازیانه

محتویات: رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیایی است، حاوی مقدار زیادی ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و آهن می باشد.
اثرات آن روی سلامتی: رازیانه به برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کند. آهن و ویتامین A موجود در این گیاه به سلامت پوست و ناخن کمک بسزایی می کند. از خستگی و کم خونی نیز جلوگیری می کند.
بهترین راه استفاده: رازیانه را می توانید به صورت های مختلفی استفاده کنید: خام، بخار پز شده یا سرخ شده.
بخورید تا زنده بمانید…
حال که با فواید این مواد غذایی آشنا شدید، بهتر است که حتماً آنها را در برنامه غذاییتان بگنجانید تا همیشه سالم مانده و عمری طولانی داشته باشید

گلابی
گلابی، میوه‌ای است که گونه‌هایی مختلف با طعم متفاوت دارد. این میوه حاوی ویتامین ای و ث و همچنین دارای کلسیم، آهن، منیزیم و روی است. چون گلابی میوه‌ای آبدار است، در زیبایی پوست بسیار مفید است. یکی از خواص گلابی خاصیت ملین بودن آن است و دانه‌های ریزی که در موقع خوردن گلابی احساس می‌کنید، برای دفع مواد زائد مفید می‌باشند.
البته افرادی که یبوست دارند سعی کنند بلافاصله پس از خوردن ۱ تا ۲ عدد گلابی آن را با یک لیوان آب ولرم همراه کنند که خاصیت ملین بودن آن قوی‌تر شود. گلابی میوه‌ای است برای تقویت افراد ضعیف و همچنین بسیار مفید برای آنهایی که در دوران نقاهت هستند. آب گلابی و آب به را اگر با هم مخلوط کنید و بنوشید تقویت کننده بسیار خوبی خواهد شد. مصرف گلابی ترشح بزاق دهان را زیاد می‌کند، در نتیجه باعث تسهیل عمل در دستگاه هاضمه می‌شود.
تانن و املاح پتاسیم که در گلابی وجود دارد اسیداوریک را به هر اندازه و مقداری که باشد حل می‌کند، به همین جهت افراد مبتلا به رماتیسم، نقرس(لینک) و آرتروز می‌توانند از گلابی بهره زیاد ببرند.
فشار خون(لینک) یکی دیگر از ناراحتی‌هایی است که خوردن گلابی به آن کمک بسیار می‌کند و تصفیه کننده خون نیز است. فیبر موجود در گلابی لاینین (Linin) نام دارد که غیر قابل حل بوده و برای کاهش کلسترول(لینک) موثر است.
در یک عدد گلابی متوسط حدود ۴ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین اگر دو عدد گلابی در روز خورده شود در حدود ۳۲ درصد فیبر مورد نیاز روزانه بدن انسان تامین می‌شود. توجه شود که قسمت عمده فیبر گلابی در پوست و بلافاصله زیر پوست آن قرار دارد و اگر با پوست خورده شود از تمام فیبر آن استفاده می‌شود. ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور (بوران Boron) است که به بالا بردن جذب کلسیم و در نتیجه جلوگیری از پوکی استخوان(لینک) بخصوص برای زنان در دوران یائسگی بسیار کمک می‌کند. همچنین از آنجا که طبق معمول موادی که برای استخوان‌ها مفیدند، برای مغز نیز نافع‌اند، گلابی هم از این امر مستثنی نیست و از میوه‌هایی است که برای حافظه و تمرکز نیز مفید است. در هر گلابی متوسط حدود ۳/۰ میلی‌گرم عنصر بور وجود دارد و اگر ۵ وعده در روز از میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند گلابی خورده شود به طور تقریبی مقدار بور مورد نیاز بدن انسان تامین می‌شود.
هر صد گرم گلابی از لحاظ تغذیه‌ای دارای ۶۰ کیلوکالری، نیم گرم پروتئین، نیم گرم چربی، ۱۴ گرم گلوسید، یک و نیم گرم فیبر و ۱۳۰ میلی‌گرم پتاسیم است.
پرتقال
از نظر شیمیایی پرتقال را منبع غنی ویتامین ث می‌دانند و جالب آنکه پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی‌تر از پرتقال است‌. کارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریکا معتقدند موارد سرطان معده در آمریکا تقریبا کم است، زیرا در تمام ماه‌های سال پرتقال و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آن‌ها را مصرف می‌کنند‌. ویتامین ث یکی از عوامل مهم مهار کننده سرطان(لینک) است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان‌زا یعنی نیتروزامین‌ها (Nitrosamines) می‌شناسند. مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده در پیشگیری از انواع دیگر سرطان‌ها نیز مؤثر است. از جمله سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می‌خورند، ۵۰ درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می‌کنند و یا اصلا نمی‌خورند‌. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین‌ترین حد قرار دارد.
محققان دریافته‌اند که پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول(لینک) خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین (Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه‌های نازک ما بین پره‌های پرتقال است‌. در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تامین سلامت شریان‌ها باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال توصیه می‌شود که پرتقال را با لایه سفیدرنگ زیر پوست و لایه‌های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید‌.
پیشگیری از عفونت‌های ویروسی(لینک) از خواص دیگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد. ‌دانشمندان این خاصیت را فقط به دلیل ویتامین ث موجود در آن نمی‌دانند، بلکه معتقدند که ممکن است یک ترکیب ناشناخته ضدویروسی نیز در عصاره پرتقال موجود باشد‌.
لازم است بدانید که یک لیوان آب پرتقال، دارای ۱۲۰ میلی گرم ویتامین ث یعنی دو برابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری کلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیک است‌. آب پرتقال سرشار از الیاف فیبر است به ویژه اگر با گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین ث آن بیشتر حفظ خواهد شد.
آب پرتقال صحیح چگونه به دست می‌آید؟
پرتقال را پوست کنده البته مانند پوست کندن یک سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات کوچک ببرید و در آب میوه‌گیری بیندازید، درست مثل زمانی که می‌خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد و نه کاملا نارنجی (از دیدگاه طب نتروپت و درمان‌های طبیعی).
افرادی که فشار خونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می‌کنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشار خون و یا برای بالا بودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی پائین‌تر آمده و مشکلاتی در وضع سلامت آنها به وجود می‌آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرار داده و کاملا زیر نظر باشند.
البته درمان کمبود پتاسیم به طور مصنوعی امکان‌پذیر است و با تجویز پزشک صورت می‌گیرد. ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود ۳۵۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد‌.
میوه‌های زرد مانند موز،‌ انواع مرکبات، زردآلو، هلو، انگور(لینک)، خرما(لینک) و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال کالری کمتری دارد مناسب‌تر است. زیرا مواد خوراکی که کالری زیاد تولید می‌کنند برای مبتلایان به فشارخون مناسب نیستند

انگور
انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث می‌باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌.
امروزه در طب درمان‌های طبیعی (نتروپت), از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست،‌ عوارض رماتیسم، کم‌خونی (لینک) و حتی پیشگیری از سرطان(لینک) سودمند می‌دانند‌.
انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده! بدین گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می‌کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه‌های خشک مانند برگه هلو و غیره را با انگور و آب میل نکنید، زیرا دچار دل درد می‌شوید.
یکی از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن آن است‌. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند‌. بنابراین سعی کنید همیشه انگور داشته باشید و چند بار در روز از آن میل کنید‌.
انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است‌. افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی‌بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آن‌ها کم شده است، سعی کنند از انگور، هویچ، سیب و هلو، به مقدار زیادی استفاده کنند‌. البته این میوه‌ها را با هم در آب میوه‌گیری ریخته و آب میوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند‌.
خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند و در کنترل فشارخون(لینک) موثر است.
انگور و سیب(لینک) هر دو میوه‌های بهشتی هستند که افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب(لینک) و اعصاب می‌توانند آب آن را نیز در طی روز بنوشند‌.
انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون (نقرس(لینک)) مناسب و سازگار است‌. این نکته را هم بدانید یبوست که عوارض آن بی‌اشتهایی، نفخ، سردرد،‌ تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می‌شود‌.
کشمش: کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است‌.
غوره: غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست‌. هم چنین اگر با سالاد میل شود برای لاغر کردن سودمند است‌. سعی کنید غوره خالی را نخورید چون روی معده اثر سوء می‌گذارد. همچنین خانم‌های باردار از خوردن غوره زیاد خودداری کنند، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود

شلغم
شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده است،‌ بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.
علاوه بر پیاز سبزی‌های لیفی (گیاهان سبز) نیز عوامل عمده پیش‌گیری از سرطان به شمار می‌آیند، زیرا آن‌ها همانند‌ کلم پیچ و سایر گیاهان چلیپایی طبق تحقیقات آزمایشگاهی از موادی برخوردارند که رشد سرطان را در جانوران متوقف می‌سازند‌. هم چنین شلغم روغنی (منداب) که شلغمی‌ بزرگ و زرد رنگ است،‌ دارای مواد ضد سرطانی است‌.
نکات مفید
شلغم یکی از بقولات بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار باارزش به حساب می‌آید‌. شلغم یکی از پاک‌کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان که گفته شد، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود. هم چنین شوره محتوی در آن باعث تصفیه خون و دفاع بدن در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود.
پتاسیم موجود در شلغم،‌ چربی را خنثی می‌کند و آرسنیک آن در تشکیل گویچه‌های سفید و قرمز خون دخالت مستقیم دارد‌. از طرف دیگر فسفر موجود در شلغم‌، موجب تقویت یاخته‌های عصبی می‌شود.
باید دانست که لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک‌های دیگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد بلکه علاوه بر آن، این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می‌شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره‌تر باشد، ید بیشتری در آن هست‌. هم چنین وجود ویتامین آ، ب و ث ‌در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است‌. دکتر برتوله ثابت کرده است که عصاره شلغم‌، حل و دفع سنگ‌های کلیوی را ‌به علت خاصیت حل‌کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد، تسهیل می‌کند‌.
شلغم،‌ اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی دارد. برای این منظور از آش و سوپ آن استفاده می‌شود. همین طور می‌توان عصاره آن را به دست آورد. برای این کار شلغم را با شکر سرخ به وزن مساوی در کمی‌آب می‌ریزند و به ملایمت حرارت می‌دهند‌. طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگی را خالی کرده و شکر سرخ را درون آن می‌ریزند و پر می‌کنند و می‌پزند‌. شکل سوم نیز آن است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل درمی‌آورند‌. سپس طبقات شلغم و پیاز را در ظرف گردی بر روی حرارت می‌گذارند و هنگامی‌که گرم می‌شود به تدریج شربت آن جدا می‌شود‌. این شربت برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است‌ و از آن می‌توان به عنوان قرقره نیز استفاده کرد‌ که در موارد گلودرد به کار برده می‌شود‌.
در موارد دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی‌ یا چرکی از ضماد شلغم پخته استفاده شده و بر روی موضع می‌گذارند.
ترب سیاه هم کلیه خواص شلغم را دارا بوده و حتی در برخی مواقع غنی‌تر هم هست‌. بهتر آن است که ترب سیاه و شلغم خام را رنده کرده و به شکل خام میل کنند‌ تا از خواص آن‌ها به طور کامل بهره گیرند. می‌توان از این دو همراه با سبزی‌های دیگر نیز به صورت سالاد استفاده کرد.
نشانه‌های شلغم خوب
شلغم خوب سه علامت دارد:‌
۱ ـ شلغم باید پر باشد، بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود پلاسیده و مانده است‌ و چنان چه پخته و مصرف شود در روده‌ها تولید نفخ می‌کند‌.
۲ ـ پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد‌.
۳ ـ شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدند درونش روشن و شفاف باشد‌.
بر اساس تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان هر صد گرم شلغم دارای ۳۵ کیلو کالری انرژی، ۱ گرم پروتئین، ۷ گرم گلوسید، ۲/. گرم چربی‌، ۱/۱ گرم فیبر، ۴۵ میلی‌گرم گوگرد، ۲۸۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۶۰ میلی‌گرم کلسیم، ‌۳۶ میلی‌گرم ویتامینC است. ‌همچنین صد گرم برگ شلغم دارای ۳۶ کیلوکالری انرژی، ۳ گرم پروتئین، ۴ /. گرم چربی، ۵ گرم گلوسید، ۲ /۱ گرم فیبر، ۵۵ میلی‌گرم گوگرد، ۳۷۵ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶۰ میلی‌گرم کلسیم، ۶۰ میلی‌گرم فسفر، ۹ میلی‌گرم سدیم، ۴ / ۲ میلی‌گرم آهن و ۴۰ میلی‌گرم ویتامین C است‌.

توت فرنگی
گیاهی است با نام علمی ‌FRAGARIA VESCA از خانواده گل سرخ ROSACACEAE که دو نوع ساقه راست و خوابیده دارد‌. گل‌های آن منظم و به رنگ سفید می‌باشد‌. قسمت مورد استفاده خوراکی توت فرنگی در حقیقت نهنج گل آن است که به تدریج بزرگ شده و به اصطلاح به عنوان میوه توت فرنگی معروف است‌. توت فرنگی به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی‌، میوه آن را به طور مصنوعی پرورش می‌دهند‌. از دیرباز همه قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است‌.
قسمت خوراکی آن دارای ویتامین‌های ای، ب و ث بوده و از نظر ویتامین ث غنی است‌. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می‌باشد‌. از مواد مؤثر مهم آن می‌توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می‌کنند، دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز می‌باشد‌. نکته مهمی‌که در مورد توت فرنگی باید درنظر داشت این است که اولا به علت تماس میوه‌ها بر روی زمین و خاک و کود ممکن است آلوده شود که باید آنرا شسته و سپس مصرف کرد. ثانیا بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند و ممکن است این حساسیت بصورت استفراغ و یا ناراحتی‌های جلدی بروز کند‌. همچنین در افرادی که دارای ناراحتی‌های پوستی می‌باشند ممکن است آنها را تشدید کند که باید این نکته مورد توجه قرارگیرد.
توت فرنگی به دلیل داشتن اسیدهای میوه یکی از مهمترین گیاهانی است که در زمره مسایل آرایشی کاربرد دارد و از قدیم به این منظور استفاده می‌شده است‌. برای توجیه این اثرات بهتر است ابتدا خلاصه‌ای درباره اسید‌های میوه شرح داده شود تا علت این استفاده به طور علمی‌روشن گردد.
از هزاران سال پیش خانم‌ها از عصاره برخی میوه‌ها جهت شادابی پوست خود استفاده می‌کردند‌. برای مثال از باقی مانده‌های خمیری لبه خمره‌های شراب که از میوه‌ها تهیه می‌شده است، به این منظور استفاده می‌کردند‌. تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده است میوه‌ها حاوی اسید‌هایی به نام اسید میوه یا آلفا هیدروکسی اسید می‌باشند که به اختصار به صورت AHA گفته می‌شوند‌. این اسید‌ها قادر هستند که لایه‌های شاخی و سفت روی پوست و به خصوص صورت را حل کنند و ضمن شاداب و با طراوت کردن پوست، موادی از جمله اسانس همین میو‌ه‌ها می‌توانند بهتر جذب پوست شده و باعث تحریک گردش خون و یا تحریک تولید سلول‌های جوان شده و با یک سلسله اثرات باعث طراوت و تازگی پوست شوند‌. البته با توجه به این که این اسید‌ها دارای خاصیت ضعیف اسیدی می‌باشند،. دارای اثرات بطنی بوده و برای این منظور باید سالیان متمادی از آنها استفاده کرد.
این موضوع باعث جلب همگان به اثرات این اسیدها شده بطوریکه در سال ‌های اخیر کارخانجات، دست به تهیه آنها زده و از آنها کرم،‌ لوسیون و فرآورده‌هایی به عنوان ضد چروک تهیه و به بازار عرضه کرده‌اند‌. تفاوت این محصولات با میو‌ه‌های طبیعی در این است که غلظت این اسید‌ها در محصولات صنعتی بسیار بالاتر از میوه‌‌ها بوده بنابراین دارای اثرات سریع و قوی هستند، ولی در عوض استفاده زیاد و ممتد آنها خالی از اثرات جانبی نمی‌باشد. افرادی که بخواهند از اثرات سوء این گونه محصولات در امان بمانند می‌توانند از ماسک بعضی میوه‌ها و از جمله توت فرنگی استفاده کنند، به شرط اینکه صبر و حوصله کافی داشته باشند. چون اثر میوه‌ها ی طبیعی به مراتب کمتر از محصولات شیمیایی بوده ولی در عوض عوارض جانبی آنها را به همراه ندارند.
برای استفاده از ماسک توت فرنگی می‌توان ۵ تا ۱۰ عدد توت فرنگی تازه را پس از شستشوی کامل له کرده و پس از استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، آن را روی صورت به مدت ۲۰ دقیقه قرار داد و سپس صورت را با آب تمیز کرد‌. این کار را می‌توان در فصل توت فرنگی یک روز در میان یا دو روز در میان انجام داد. (البته با توجه به خوراکی بودن میوه می‌توان هر روز این عمل را تکرار کرد فقط باید قبل از شروع از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان یافت) برای اطمینان از عدم حساسیت می‌توان با قرار دادن له شده میوه بر روی قسمت کوچکی از پوست سمت داخلی بازو و تامل تا ۲۴ ساعت آزمایش کرد. توت فرنگی علاوه بر داشتن اسید‌های گیاهی دارای اسانس خوش بویی است که می‌تواند وقتی به صورت ماسک مصرف شود‌، جذب پوست شده و به اثرات اسید‌های میوه موجود در آن کمک کند‌. همچنین این ماسک می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب متوسط در زمانی که آفتاب سوختگی رخ داده است عمل کند‌. در بعضی از منابع، خاصیت از بین بردن لک‌های ریز کوچک پوست را برای این ماسک قایل شد‌ه‌اند که هر فرد می‌تواند این موضوع را شخصا مورد آزمایش قرار دهد

گوجه فرنگی
گوجه‌فرنگی گیاهی است با نام علمی ‌LYCOPERSISCOM ESCULENTUM از خانواده سیب زمینی (SOLANACEAE) که به نام عمومی‌TOMATO در جهان مشهور است‌. میوه این گیاه که قسمت اصلی آن است به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس‌ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. اکثرا گوجه‌فرنگی را در زمانی که به رنگ قرمز است استفاده می‌کنند و کمتر از میوه سبز آن استفاده می‌شود‌. مهمترین ترکیبات گوجه‌فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا کمی‌بیشتر آب می‌باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین‌های آ، ث، کا، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ‌ویتامین ای، اسید آمینه‌های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک می‌باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه‌فرنگی گزارش شده است‌. با توجه به ترکیبات یاد شده که فقط قسمتی از ترکیبات گوجه‌فرنگی را تشکیل می‌دهند می‌توان به خواص کم نظیر آن پی برد‌. به همین دلیل در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰۰ مقاله تحقیقاتی در مورد تجزیه و شناسایی مواد ارزشمند این گیاه به چاپ رسیده است‌. با وجود این که مسلم است هنوز تحقیقات در باره گوجه‌فرنگی به پایان نرسیده و بسیاری از مواد و عناصر آن کشف نشده‌اند ولی تحقیقات امروز حاکی از وجود مجموعه‌ای از عناصر و مواد بسیار ارزشمند برای انسان در این گیاه می‌باشد که کمتر کسی از آن آگاه بوده و به همین دلیل به ارزش آن واقف نمی‌باشند‌. املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش وظایف مهمی‌ در بدن ایفا می‌کند که بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشکی در حال بررسی است‌. گوجه‌فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌کند که باید به آن توجه کرد. دانه‌های گوجه‌فرنگی دارای روغن می‌باشند که برای تهیه مارگارین، سالاد و صابون مصرف می‌شود‌. در طب سنتی نقاط مختلف جهان، برای گوجه‌فرنگی اثراتی در جهت تسکین و بهبود بعضی بیماری‌ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوآنزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قایل می‌باشند‌. در مراجع جدید علمی‌خاصیت‌های ضد میکروب، ضد اسهال، هضم کننده و ادرارآور را برای آن ذکر کرده‌اند‌. گر چه شباهت‌هایی بین ترکیبات گوجه‌فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ‌های گیاهی موجود در گوجه‌فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممکن است گاهی در گوجه‌فرنگی سبز، مواد سمی ‌وجود داشته باشد‌. با توجه به ارزش غذایی و اثرات جالب دارویی آن، استفاده روزمره و یا ممتد آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود‌.
یکی دیگر از استفاده‌های باارزش گوجه‌فرنگی استفاده از ماسک آن برای خانم‌هاست‌. این مورد به خصوص برای کسانی که به گوجه‌فرنگی حساسیت ندارند مفید است‌. برای استفاده از این ماسک می‌توان پس از استحمام که منافذ پوست بازتر می‌باشند یک یا دو گوجه‌فرنگی تازه را له کرده و برای مدت ۲۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت پهن کرد و سپس با آب شستشو داد. این ماسک به علت داشتن مواد ارزشمند می‌تواند در طراوت و شادابی پوست مؤثر واقع شود. البته باید ذکر کرد که استفاده از ماسک‌های میوه‌ها احتیاج به زمان طولانی دارد و باید هفته‌ای دو یا سه بار از آن‌ها استفاده کرد‌. چرا که غلظت مواد مؤثر آن‌ها نسبتا پایین بوده و اثرات آنها کند است و در مقایسه با ماسک‌های شیمیایی که غلظت مواد آنها بیش از ۲۰ برابر مواد طبیعی می‌باشند، احتیاج به مصرف مداوم و طولانی دارند ولی در عوض عوارض جانبی محصولات شیمیایی را به دنبال ندارند‌. با توجه به این که خوردن سبزی‌های تازه و انواع میوه‌ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی بی‌رویه خانم‌ها دارای اهمیت است،‌ خوردن گوجه‌فرنگی به عنوان یک میوه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می‌شود

سیب
سیب میوه‌ای است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌.
Eat An AppIe A Day Keep The Doctor Away یعنی روزی یک سیب میل کنید و دکتر را از خود دور کنید‌. سیب در از بین بردن عفونت‌ها بسیار مهم است‌. در واقع یک نوع پنی‌سیلین طبیعی است. سیب نه تنها برای یبوست مفید است، بلکه برای اسهال نیز بسیار موثر می‌باشد‌. اما تفاوت در طریقه مصرف آن است، افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند یک سیب را تنوری کرده و یا در فر بگذارند و شب میل کنند و یک سیب هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌. برای درمان اسهال، سیب را رنده کرده‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر کند و تیره شود یعنی پکتین موجود در آن اکسیده شود و بعد آن را میل کنید.
آب سیب تازه سموم بدن را دفع کرده و برای اطفال خیلی مفید است‌. سیب میوه‌ای است که ویتامین ب زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم می‌باشد و افراد عصبی بهتر است هر روز یک لیوان آب سیب تازه با کمی‌گلاب میل کنند.
سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلو درد و سینه درد بسیار مؤثر می‌باشد‌. یکی دیگر از خواص سیب رنده شده این است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید می‌باشد‌. این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌های نقرس(لینک)، آرتروز و رومایسم بسیار مفید و مؤثر شناخته شده است‌
موز
موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا ۲ متر می رسد . گلهیا آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .
موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان کشت می شده است . در سال ۱۴۸۲ پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می شود .
موز را هنگامیکه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .
موز انواع مختلف درد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی درد .
در کشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در کشورهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می کنند
هنگامیکه موز انتخاب می کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است.
ترکیبات شیمیایی موز
آب ،پروتئین ،چربی ،قند ،کلسیم ،فسفر ،آهن ،سدیم ،پتاسیم ،ویتامین آ ،ویتامین ب۱ ،ویتامین ب ۲ ،ویتامین ب ۳ ،ویتامین ث
خواص دارویی – غذایی
موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می کند . موز انرژی زیادی درد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص مسن می باشد

موز تقویت کننده معده و نیروی **** است
موز درمان زخم معده و روده می باشد
گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است
شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی است
جوشانده موز اثر قطع خونریزی درد
ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است
ریشه موز دفع کننده کرم معده است
موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد
موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب درد.
برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید
موز مدر است
موز بعلت درا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط کنند.
بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد
موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است
موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند
پیاز
پیاز خام دارای ویتامینC فراوان و یتامین های A,B و املاح معدنی از قبیل گوگرد، آهن ، آهک ، فسفر، پتاسیم، سدیم ، ید، سیلیس ، کلسیم ، استات دوشو، سیترات ، اینولین، صمغ وموم است. فسفر قدرت فکر را بالا می برد. گوگرد موجود در پیاز جهت ضد عفونی کردن خون، ششها و برطرف کردن آسم، ورم گلو، برونشیت و گریپ ( به خاطر وجود ماده آلیسین) موثر است. پیاز دارای ید است. و دردرمان گواتر، اسکوربوت و بیماریهای لنفاوی مانند ورم غده، آبسه و جوشهای زیرپوست تاثیر فراوان دارد. سیلیس موجود در پیاز در نگهداری استخوانها و رگها ضروری است. پیاز حاوی مقداری هورمون و دیاستاز است که موجب تقویت غده اشکی و گوارشی و غده **** میشود و دارای آنتی بیوتیک است که خون و مجاری تنفسی را ضد عفونی میکند. پیاز از بیماریهای قندی ، کلیوی ، مثانه ، ورم ساقها ، پروستات و رماتیسم مفصلی جلوگیری می کند.

خلاصه ای از اثرات درمانی پیاز
سیستم اعصاب مرکزی : آرامبخش
سیستم گردش خون : پایین آورنده فشار خون – کاهش چربی خون – پیشگیری و درمان تصلب شرائین
سیستم گوارشی ( داخلی ) : پائین آورنده قند خون ( دیابت) – اشتهاآور – ضد اسپاسم ( انقباض ، تشنج انقباضی ) – رفع سنگهای مجاری صفراوی – درمان اختلالات روده – رفع مسمومیت
سیسم مجاری اداری : ادرارآور ( مدر) – کاهش اوره خون -دفع سنگهای مجاری اداری – رفع آندوم پروستات – رفع احتباس ادارا – درمان التهاب مجاری ادراری – درمان عفونت مثانه
سیسم مجاری تنفسی : مسکن سرفه – سرماخوردگی
سیستم محافظ بدن ( پوست و مو ) : ترمیم سوختگی – پسوریازیس ( داءالصدف ) – درمان برص (ویتیلیگو) – جلوگیری از ریزش مو – مسکن درد و التیام زخم – ضد قارچ – درمان آبسه و تاول
موارد مختلف : ضد باکتری – درمان همورویید – تقویت قوه باء – ضد عفونی کننده ( گندزدا) – رفع گزیدگی – پیشگیری و درمان بیماری سرطان – ضدآسکوربوت

هویج
هویج منبع مهم بتاکاروتن و الیاف می باشد که هر دو اینها کمک به جلوگیری از سرطان و حمله قلبی می کنند.
میزان کلسترول در ۵ نفر که سنین آنها بین ۲۵- ۴۱ سال بود و روزانه ۳۰ گرم هویج خام مصرف می کردند اندازه گیری شده بعد از مدت سه هفته و دوباره این میزان کنترل شد و مشخص گردید که میزان کلسترول کاهش پیدا کرده است.
از آنجایی که کلسترول زیاد یک عامل مهم در بیماری قلبی می باشد بنابراین هویج را دز صورت غذاهای خود قرار دهید.
گروهی از محققین سوئدی اخیرا دلایل بیشتری برای استفاده از سبزیجات ریشه ای ارائه نمودند. آنها به این نتیجه رسیده اند که سبزیجات ریشه ای تاثیر بسزایی در کاهش میزان حمله های قلبی به خاطر پایین آوردن میزان کلسترول دارند. این تحقیقات مشخص کرد که ۲ عامل مهم در بازسازی سلولهای رگ نقش دارند که شامل (PAI ) پلاسمینوژن اکتیوتور انهیبیتور و تیشو پلاسمینوژن آکتیوتور این دو ماده به طور کلی در بررسی ها نگهدارنده یکدیگرند.
ولی چند سال قبل محققین متوجه شدند که مردمی که دارای میزان بالایی از PAI باشند بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی هستند. به نظر محققین سوئدی در دانشگاه تحقیقی بر روی ۲۹۰ زن و مرد با میانگین سنی ۶۰-۳۰ از نظر میزان PAI-1 بر روی نوع غذا انجام داده نتیجه بررسی بسیار شگفت انگیز بود بیشتر سبزیجات ریشه ای مثل هویج که مورد استفاده مردم است بیشتر افزایش دهنده TPA و کمتر افزایش دهنده PAI بود.
نتیجه بررسی های نشان می دهد که افرادی که ۶ بار یا بیشتر از سبزیجات ریشه ای در هفته خام یا پخته استفاده می کنند کمتر دچار حملات قلبی می شوند.
در طول مدت بیش از ۵ سال محققین غذای ۲۸۷ زن را که سن آنها بین ۳۲ تا ۶۹ سال بود و مبتلا به بیماری قلبی بودند با گروه زنان مشابه مقایسه کردند و تفاوت مهمی بین دو گروه به دست آمد. بدین ترتیب که گروهی که از هویج استفاده می کردند نسبت به کسانی که کمتر از هویج استفاده می کردند کمتر شانس ابتلا به بیماری قلبی داشتند.
بیماری قلبی اولین عامل مرگ در امریکا می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن هویج کمک به جلوگیری از سرطان ریه و سایر سرطانها می کند.
در یک مطالعه در مورد ۳۶۶۹ نفر مرد و زن در بلژیک مشخص شد که مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد و نیز سبزیجات با فیبر زیاد مثل هویج خطر ابتلا را ۲۴% کاهش می دهد.
طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard School زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند با توجه به رشد سرطان سینه در امریکا جای خوشحالی است که مصرف هویج تازه نیز رو به ازدیاد است و امریکاییها امروزه ۲۳% بیشتر از هویج مصرف می کنند.
چای
مقدمه :
چای که به زبان انگلیسی TEA و چینی TAY یا CHAI نامیده می شود ، به صورت درخت یا درختچه و مخصوص مناطق استوایی و اطراف آن است . بوته چای دارای برگهای ساده ، غالباً پایا ، متناوب و گل هایی معمولا نر – ماده و منظم است .
چای دارای دو گونه مهم چینی CAMELLTA SINESIS و آسامی CAMELLTA ASSAMICA و یک زیر گونه کامبوجی می باشد . چای را از سرشاخه های جوان و ترد شامل دو یا سه برگ و جوانه های ناشکفته انتهایی و با عملیاتی چند بر روی آنها می سازند .
انواع چای :
تمام انواع چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری ( چای سیاه ) تخمیر نشده ( چای سبز ) و نیمه تخمیری ( چای اولانگ و پوچونگ ) تقسیم کرد .
ترکیبات چای :
ترکیبات اساسی برگ چای عبارتند از :
آب ، تانن ، کافئین ( تئین ) ،‌اسانسهای روغنی ،‌آلبومین ، قند پکتین و خاکستر
ارزش غذایی چای :
نوشابه چای علاوه بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است . چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می دهد بسیار کم است و در حدود ۴ کالری در یک فنجان چای ( ۱۷۰ گرم ) می باشد . چای دارای ویتامین های متعددی از گروه B شامل ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین P ( نیاسین ) می باشد . برگ سبز چای از نظر ویتامین C ، غنی است .
مراحل تولید چای :
چای به دو شیوه سنتی ( ارتدوکس ) و غیرسنتی ( C.T.C ) تولید می شود . تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است . در شیوه C.T.C کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد .
مراحل تولید چای به شیوه ارتدوکس ( سنتی )‌ به طور خلاصه عبارت است از :
الف ) پلاساندن
هدف این مرحله کاهش رطوبت برگها به میزان ۴۰ درصد و کاهش مقدار کافئین و تانن و کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند می باشد .
ب – مالش
در این مرحله شیره گیاه از سلولها خارج می شود و برای مرحله بعد آماده می شود . در این مرحله ماده گس چای ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمی سیاه رنگ می شود .
ج – تخمیر
در این مرحله حدود ۵۰ درصد از تانن چای از بین می رود و قسمتی هم اکسیده و به مواد معطر افزوده می شوند .
در موقع اکسیده شدن تانن همزمان با زیاد شدن رنگ ، بوی علفی و رنگ سبز آن از بین می رود .
د – خشک کردن
در این مرحله برگهای چای به سرعت در حرارت خشک ۸۵-۹۰ درجه سانتیگراد خشک و بلافاصله سرد می شوند .
درجه بندی چای :
چای بعد از عملیات تولید ،‌درجه بندی می شود و به انواع قلمی ، شکسته ، باروتی و خاک چای تقسیم می گردد .
رنگ چای :
چای به سه رنگ مورد استفاده قرار می گیرد :
۱ – چای سیاه ۲ – چای سبز ۳ – چای قرمز
هر سه نوع چای قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می باشد .
نقش چای در پیشگیری و درمان انواع بیماریها
چای و پلی فنل های موجود در آن نقش بازدارنده علیه بسیاری از کارسینوژنها ( سرطانها ) دارد از جمله سرطانهای پوست ، ریه ، مری ، معده ، کبد ، روده و لوزالمعده و غدد .
چای همچنین باعث از بین بردن سموم ایجاد شده در حین پخت غذا ، کاهش اثرات سوء مصرف بعضی داروها و کشیدن سیگار در بدن ، کاهش انباشتگی آهن در بدن بیماران مبتلا به هموکروماتوزیس، جلوگیری از ابتلا به بسیاری از انواع بیماریهای التهابی و عفونی ، جلوگیری از شکسته شدن DNA و تولید ******دها در بدن و جلوگیری از فساد دندانها می شود . چای به علت وجود فلاونوئیدها باعث جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه ممانعت از تصلب شرائین بدن ونیز به تعویق انداختن پیری زودرس می شود .
طرز دم کردن چای :
قبل از دم کردن چای ، هنگامی که آن را در قوری می ریزید ، با کمی آب جوش بشویید ( بیشتر به علت شستن تانن چای ) ، سپس به مقدار کافی آب جوشیده در آن بریزید و آن را مدت ۶-۵ دقیقه دم کنید . قوری چای باید چینی و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد . بعد از دم کشیدن چای بهتر است برگهای چای را از آن جدا کرده در این صورت دم کرده مطبوعی به دست خواهد آمد که میزان تانن آن کم است .
چند پیام بهداشتی :
۱- از دم کردن چای در قوری استیل اکیداً خودداری شود ، زیرا چای به خاطر مقدار قابل توجهی تانن با آهن قوری استیل رسوب می دهد .
۲ – برگ چای اگر در جای مرطوب نگهداری شود ، ممکن است دچار کپک زدگی شود که گاهی مصرف این نوع چای ممکن است خطراتی در بر داشته باشد .
۳ – زیاد خوردن چای خطر ناراحتی های گوارشی از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثنی عشر را در افراد مستعد بیشتر می کند .
۴ – در مناطقی که میزان فلوئور در مواد غذایی نایاب است می توان کمبود آن را با خوردن چای جبران کرد .
۵ – هرگز نباید چای را در حالت داغ مصرف نمود به علت آنکه تانن چای در حرارت بالا اثر بدی روی مخاط از جمله مخاط مری می گذارد .
تقلب در چای :
گاهی چای مصرف شده را دوباره مالش و خشک می کنند و بعد از رنگ کردن با چای سالم مخلوط کرده و می فروشد . با روش های آزمایشگاهی انواع چای تقلبی را میتوان تشخیص داد اما یک روش ساده این است که برگهای چای را در لیوانی از آب سرد ریخته ، اگر به سرعت رنگی از آن به صورت رشته های جدا شده مشخص شود چای را رنگ کرده اند .
استانداردهای بسته بندی چای :
استانداردهای بسته بندی چای بدین صورت است که چای باید در بسته بندیهایی نگهداری شود که از گرفتن عطر و طعم از بیرون و از دست دادن عطر خود چای به بیرون جلوگیری کند .
استاندارد دیگر در زمینه میزان آلودگی های چای است که باید انواع کپک و مخمر آن صفر و انواع فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیک هر کدام کمتر از ۱PPM و بدون هر گونه رنگ و اسانس باشد .
پسته

ترکیبات شیمیایی پسته
آب – پروتئین – چربی – کلسییم – آهن – فسفر – املاح معدنی – کربوهیدرات و ویتامین (ب-B ) و …..
خواص دارویی – غذایی

مغز پسته طبیعت گرم دارد و دانه ای مقوی و فربه کننده با خاصیت غذایی زیاد لذا افراد چاق باید از خوردن آن اجتناب کنند.
مغز پسته برای تقویت قلب و هوش و حافظه موثر میباشد.
کم خونی و ضعف شدید را معالجه میکند.
برای تقویت دهانه معده و تقویت قلب موثر است.
به علت دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد در استحکام استخوان و خون و عضلات اهمیت دارد.
پسته به دلیل داشتن مقدار زیاد ی آهن در ادامه حیات و ساختمان هموگلوبین و گلبولهای قرمز خون نقش مهمی را به عهده دارد.
برای سرفه و سینه درد مفید میباشد.
تقویت کننده قوای **** است.
مربای پوست پسته برای تقویت معده و اعصاب مفید میباشد.
دردهای کبدی را تسکین میدهد.
سموم بدن و یرقان را از بین میبرد.
برای تقویت قلب و هوش وحافظه موثر است.
پوست سبز پسته را جویده و در دهان مدتی نگهدارید برای تقویت لثه و معالجه جوشهای دهان مفید است.
تذکر

پسته را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا در آن کرم تولید نشود.
چنانچه ضعف یا نارسایی کبد و کلیه دارید ویا به نقرس و دیابت مبتلا هستید از خوردن پسته خودداری کنید.
اگر گرم مزاج و حرارتی هستید خوردن آن مضر است و جوشهای توام با خارش پدید میآورد.
زیاده روی در خوردن آن باعث یبوست و نفخ میشود.
کاهو

ترکیبات شیمیایی کاهو
آب – پروتئین – مواد قندی – کلسییم – آهن – ید -فسفر -پتاسیم – منیزیم – ویتامینهای ( آ – A ) (ب-B) (ث-C) و E – و K -چربی -ازته
بطور متوسط هر۲۸ گرم کاهو ۳ کالری دارد. هرچه برگهای کاهو سبزتر باشد ویتامین و کلروفیل بیشتر دارد .کاهوی پخته هضمش راحتتر و خاصیت غذایی بیشتری دارد.
خواص دارویی – غذایی

هویج منبع مهم بتاکاروتن و الیاف می باشد که هر دو اینها کمک به جلوگیری از سرطان و حمله قلبی می کنند.
میزان کلسترول در ۵ نفر که سنین آنها بین ۲۵- ۴۱ سال بود و روزانه ۳۰ گرم هویج خام مصرف می کردند اندازه گیری شده بعد از مدت سه هفته و دوباره این میزان کنترل شد و مشخص گردید که میزان کلسترول کاهش پیدا کرده است.
از آنجایی که کلسترول زیاد یک عامل مهم در بیماری قلبی می باشد بنابراین هویج را دز صورت غذاهای خود قرار دهید.
گروهی از محققین سوئدی اخیرا دلایل بیشتری برای استفاده از سبزیجات ریشه ای ارائه نمودند. آنها به این نتیجه رسیده اند که سبزیجات ریشه ای تاثیر بسزایی در کاهش میزان حمله های قلبی به خاطر پایین آوردن میزان کلسترول دارند. این تحقیقات مشخص کرد که ۲ عامل مهم در بازسازی سلولهای رگ نقش دارند که شامل (PAI ) پلاسمینوژن اکتیوتور انهیبیتور و تیشو پلاسمینوژن آکتیوتور این دو ماده به طور کلی در بررسی ها نگهدارنده یکدیگرند.
ولی چند سال قبل محققین متوجه شدند که مردمی که دارای میزان بالایی از PAI باشند بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی هستند. به نظر محققین سوئدی در دانشگاه تحقیقی بر روی ۲۹۰ زن و مرد با میانگین سنی ۶۰-۳۰ از نظر میزان PAI-1 بر روی نوع غذا انجام داده نتیجه بررسی بسیار شگفت انگیز بود بیشتر سبزیجات ریشه ای مثل هویج که مورد استفاده مردم است بیشتر افزایش دهنده TPA و کمتر افزایش دهنده PAI بود.
نتیجه بررسی های نشان می دهد که افرادی که ۶ بار یا بیشتر از سبزیجات ریشه ای در هفته خام یا پخته استفاده می کنند کمتر دچار حملات قلبی می شوند.
در طول مدت بیش از ۵ سال محققین غذای ۲۸۷ زن را که سن آنها بین ۳۲ تا ۶۹ سال بود و مبتلا به بیماری قلبی بودند با گروه زنان مشابه مقایسه کردند و تفاوت مهمی بین دو گروه به دست آمد. بدین ترتیب که گروهی که از هویج استفاده می کردند نسبت به کسانی که کمتر از هویج استفاده می کردند کمتر شانس ابتلا به بیماری قلبی داشتند.
بیماری قلبی اولین عامل مرگ در امریکا می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن هویج کمک به جلوگیری از سرطان ریه و سایر سرطانها می کند.
در یک مطالعه در مورد ۳۶۶۹ نفر مرد و زن در بلژیک مشخص شد که مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد و نیز سبزیجات با فیبر زیاد مثل هویج خطر ابتلا را ۲۴% کاهش می دهد.
طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard School زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند با توجه به رشد سرطان سینه در امریکا جای خوشحالی است که مصرف هویج تازه نیز رو به ازدیاد است و امریکاییها امروزه ۲۳% بیشتر از هویج مصرف می کنند.
چای
مقدمه :
چای که به زبان انگلیسی TEA و چینی TAY یا CHAI نامیده می شود ، به صورت درخت یا درختچه و مخصوص مناطق استوایی و اطراف آن است . بوته چای دارای برگهای ساده ، غالباً پایا ، متناوب و گل هایی معمولا نر – ماده و منظم است .
چای دارای دو گونه مهم چینی CAMELLTA SINESIS و آسامی CAMELLTA ASSAMICA و یک زیر گونه کامبوجی می باشد . چای را از سرشاخه های جوان و ترد شامل دو یا سه برگ و جوانه های ناشکفته انتهایی و با عملیاتی چند بر روی آنها می سازند .
انواع چای :
تمام انواع چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری ( چای سیاه ) تخمیر نشده ( چای سبز ) و نیمه تخمیری ( چای اولانگ و پوچونگ ) تقسیم کرد .
ترکیبات چای :
ترکیبات اساسی برگ چای عبارتند از :
آب ، تانن ، کافئین ( تئین ) ،‌اسانسهای روغنی ،‌آلبومین ، قند پکتین و خاکستر
ارزش غذایی چای :
نوشابه چای علاوه بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است . چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می دهد بسیار کم است و در حدود ۴ کالری در یک فنجان چای ( ۱۷۰ گرم ) می باشد . چای دارای ویتامین های متعددی از گروه B شامل ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین P ( نیاسین ) می باشد . برگ سبز چای از نظر ویتامین C ، غنی است .
مراحل تولید چای :
چای به دو شیوه سنتی ( ارتدوکس ) و غیرسنتی ( C.T.C ) تولید می شود . تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است . در شیوه C.T.C کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد .
مراحل تولید چای به شیوه ارتدوکس ( سنتی )‌ به طور خلاصه عبارت است از :
الف ) پلاساندن
هدف این مرحله کاهش رطوبت برگها به میزان ۴۰ درصد و کاهش مقدار کافئین و تانن و کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند می باشد .
ب – مالش
در این مرحله شیره گیاه از سلولها خارج می شود و برای مرحله بعد آماده می شود . در این مرحله ماده گس چای ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمی سیاه رنگ می شود .
ج – تخمیر
در این مرحله حدود ۵۰ درصد از تانن چای از بین می رود و قسمتی هم اکسیده و به مواد معطر افزوده می شوند .
در موقع اکسیده شدن تانن همزمان با زیاد شدن رنگ ، بوی علفی و رنگ سبز آن از بین می رود .
د – خشک کردن
در این مرحله برگهای چای به سرعت در حرارت خشک ۸۵-۹۰ درجه سانتیگراد خشک و بلافاصله سرد می شوند .
درجه بندی چای :
چای بعد از عملیات تولید ،‌درجه بندی می شود و به انواع قلمی ، شکسته ، باروتی و خاک چای تقسیم می گردد .
رنگ چای :
چای به سه رنگ مورد استفاده قرار می گیرد :
۱ – چای سیاه ۲ – چای سبز ۳ – چای قرمز
هر سه نوع چای قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می باشد .
نقش چای در پیشگیری و درمان انواع بیماریها
چای و پلی فنل های موجود در آن نقش بازدارنده علیه بسیاری از کارسینوژنها ( سرطانها ) دارد از جمله سرطانهای پوست ، ریه ، مری ، معده ، کبد ، روده و لوزالمعده و غدد .
چای همچنین باعث از بین بردن سموم ایجاد شده در حین پخت غذا ، کاهش اثرات سوء مصرف بعضی داروها و کشیدن سیگار در بدن ، کاهش انباشتگی آهن در بدن بیماران مبتلا به هموکروماتوزیس، جلوگیری از ابتلا به بسیاری از انواع بیماریهای التهابی و عفونی ، جلوگیری از شکسته شدن DNA و تولید ******دها در بدن و جلوگیری از فساد دندانها می شود . چای به علت وجود فلاونوئیدها باعث جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه ممانعت از تصلب شرائین بدن ونیز به تعویق انداختن پیری زودرس می شود .
طرز دم کردن چای :
قبل از دم کردن چای ، هنگامی که آن را در قوری می ریزید ، با کمی آب جوش بشویید ( بیشتر به علت شستن تانن چای ) ، سپس به مقدار کافی آب جوشیده در آن بریزید و آن را مدت ۶-۵ دقیقه دم کنید . قوری چای باید چینی و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد . بعد از دم کشیدن چای بهتر است برگهای چای را از آن جدا کرده در این صورت دم کرده مطبوعی به دست خواهد آمد که میزان تانن آن کم است .
چند پیام بهداشتی :
۱- از دم کردن چای در قوری استیل اکیداً خودداری شود ، زیرا چای به خاطر مقدار قابل توجهی تانن با آهن قوری استیل رسوب می دهد .
۲ – برگ چای اگر در جای مرطوب نگهداری شود ، ممکن است دچار کپک زدگی شود که گاهی مصرف این نوع چای ممکن است خطراتی در بر داشته باشد .
۳ – زیاد خوردن چای خطر ناراحتی های گوارشی از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثنی عشر را در افراد مستعد بیشتر می کند .
۴ – در مناطقی که میزان فلوئور در مواد غذایی نایاب است می توان کمبود آن را با خوردن چای جبران کرد .
۵ – هرگز نباید چای را در حالت داغ مصرف نمود به علت آنکه تانن چای در حرارت بالا اثر بدی روی مخاط از جمله مخاط مری می گذارد .
تقلب در چای :
گاهی چای مصرف شده را دوباره مالش و خشک می کنند و بعد از رنگ کردن با چای سالم مخلوط کرده و می فروشد . با روش های آزمایشگاهی انواع چای تقلبی را میتوان تشخیص داد اما یک روش ساده این است که برگهای چای را در لیوانی از آب سرد ریخته ، اگر به سرعت رنگی از آن به صورت رشته های جدا شده مشخص شود چای را رنگ کرده اند .
استانداردهای بسته بندی چای :
استانداردهای بسته بندی چای بدین صورت است که چای باید در بسته بندیهایی نگهداری شود که از گرفتن عطر و طعم از بیرون و از دست دادن عطر خود چای به بیرون جلوگیری کند .
استاندارد دیگر در زمینه میزان آلودگی های چای است که باید انواع کپک و مخمر آن صفر و انواع فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیک هر کدام کمتر از ۱PPM و بدون هر گونه رنگ و اسانس باشد .
پسته

ترکیبات شیمیایی پسته
آب – پروتئین – چربی – کلسییم – آهن – فسفر – املاح معدنی – کربوهیدرات و ویتامین (ب-B ) و …..
خواص دارویی – غذایی

مغز پسته طبیعت گرم دارد و دانه ای مقوی و فربه کننده با خاصیت غذایی زیاد لذا افراد چاق باید از خوردن آن اجتناب کنند.
مغز پسته برای تقویت قلب و هوش و حافظه موثر میباشد.
کم خونی و ضعف شدید را معالجه میکند.
برای تقویت دهانه معده و تقویت قلب موثر است.
به علت دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد در استحکام استخوان و خون و عضلات اهمیت دارد.
پسته به دلیل داشتن مقدار زیاد ی آهن در ادامه حیات و ساختمان هموگلوبین و گلبولهای قرمز خون نقش مهمی را به عهده دارد.
برای سرفه و سینه درد مفید میباشد.
تقویت کننده قوای **** است.
مربای پوست پسته برای تقویت معده و اعصاب مفید میباشد.
دردهای کبدی را تسکین میدهد.
سموم بدن و یرقان را از بین میبرد.
برای تقویت قلب و هوش وحافظه موثر است.
پوست سبز پسته را جویده و در دهان مدتی نگهدارید برای تقویت لثه و معالجه جوشهای دهان مفید است.
تذکر

پسته را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا در آن کرم تولید نشود.
چنانچه ضعف یا نارسایی کبد و کلیه دارید ویا به نقرس و دیابت مبتلا هستید از خوردن پسته خودداری کنید.
اگر گرم مزاج و حرارتی هستید خوردن آن مضر است و جوشهای توام با خارش پدید میآورد.
زیاده روی در خوردن آن باعث یبوست و نفخ میشود.
کاهو

ترکیبات شیمیایی کاهو
آب – پروتئین – مواد قندی – کلسییم – آهن – ید -فسفر -پتاسیم – منیزیم – ویتامینهای ( آ – A ) (ب-B) (ث-C) و E – و K -چربی -ازته
بطور متوسط هر۲۸ گرم کاهو ۳ کالری دارد. هرچه برگهای کاهو سبزتر باشد ویتامین و کلروفیل بیشتر دارد .کاهوی پخته هضمش راحتتر و خاصیت غذایی بیشتری دارد.
خواص دارویی – غذایی
طبیعت کاهو سرد و خنک میباشد
کاهو صد یبوست و خشکی مراج است.
اگر با سرکه خورده شود اشتها را زیاد میکند.
اگر با عصاره هویج خورده شود خاصیت آن ریاد میشود.
برای سر درد – زکام و درد سینه مفید میباشد.
در درمان کم خونی موثر است.
برای تقویت بینایی توصیه شده است.
به دلیل داشتن لاکتوسین خاصیت آرام کنندگی دارد و سستی را از انسان دور میکند.
اگر قبل از خواب کاهو بخورید از خواب آرامتری برخوردار خواهید بود.
در معالجه یرقان – انسداد مجاری طحال و کبد -صفرا موثر میباشد.
کاهو پوست صورت را با طراوت کرده و باعث سرخی گونه ها میگردد.
اگر بصورت ناشتا میل شود موی سر را به رنگ سیاه زیبایی در میآورد .
در زمان رژیم لاغری توصیه میشود قبل از شروع غذا یک ظرف پر سالاد کاهو بخورند . کاهو به دلیل حجم زیادی که در معده اشغال میکند باعث میشود تا میل کمتری به غذا داشته باشند.
تذکر

زیاده روی و افراط در مصرف کاهو برای افراد مبتلا به سل و تنگی نفس مضر میباشد.
زیاده روی و افراط در مصرف آنباعث ایجاد فراموشی – نفخ روده ها – ضعف بینایی و سستی در بدن میشود.(برای درمان این امراض میتوان از نعناع استفاده نمود.)
خیار

ترکیبات شیمیایی خیار
آب – پروتئین – چربی – کلسییم – آهن -فسفر -پتاسیم – منیزیم – قند- گوگرد – کلر و ویتامینهای ( آ – A ) (ب۱-B 1) (ب۲-B 2) (پ پ – P P ) (ث-C) ( ب ۶ – B 6 ) و ( ای – E )
خواص دارویی – غذایی
بخاطر داشتن املاح مدنی زیاد در رژیم های لاغری و برای تخلیه سموم بدن آن را تجویز مینمایند.
چنانچه خیار کوچکتر و با پوست خورده شود هم هضم آن آسانتر وهم خواص آن بیشتر میباشد و هم به نفخ معده دچار نمیشوید.
به علت داشتن سیلیکون و گوگرد زیاد باعث رشد مو میشود.
آب خبار پوست صورت را نرم و شفاف مینماید.
خوردن خیار برای رفع تشنگی و پاک کردن کبد و زیاد شدن ادرار و بیرون کردن سنگهای مثانه و کلیه مفید میباشد.
آب خبار و خود خیار زردی یا یرقان را درمان میکند.
به علت دفع اسید اوریک از بدن رماتیسم را نیز تخفیف میدهد.
یبوست را بر طرف کرده و در تقویت قوای **** مفید است.
نوشیدن آب خیار اکثر تبهای شدید را از بین میبرد.
به دلیل داشتن پتاسیم فراوان برای تنظیم فشار خون مفید است.
به علت داشتن بک ماده قوی ارتجاعی عضلات را زیاد میکند.
خیار به دلیل داشتن گوگرد معده را ضد عفونی کرده و در درمان امراض حصبه ای و میکربهای معده است.
بوییدن خیار شدت هیجان – غصب – شهوت و تا حدی لرزش اندام را تخفیف میدهد و حتی برای درمان سر درد نیز مفید میباشد.
آب خیار برای جبران ضعف ناشی از اسهال بسیار مفید میباشد.
ترکیب خیار حلقه حلقه شده وخیس شده در شیر برای معالجه جوش های فرمز پوست موثر میباشد.
برای تسکین خارش پوست گوشت خیار را کوبیده به صورت ضماد بر پوست بگذارید و چند مرتبه این کار را تکرار نمایید.در این مواقع خوردن خیار هم توصیه میشود.
تذکر

خیار میوه ای لذیذ است و ضد عطش ولی چون دیر هضم میباشد بهتر است در خوردن آن زیاده روی ننمایید.
کسانی که سرد مزاج هستند بهتر است خیار را با کمی عسل یا خرما تتاول نمایند.
اشخاصی که دارای معده و روده حساس هستند در خوردن آن احتیاط نمایند.
مصرف خیار در ناراحتی های دستگاه گوارش – زخم معده و اثنی عشر مضر میباشد.
این مواد غذایی که به خاطر همین مسئله مشهور شده اند، حاوی دسته ای ویتامینها و مواد شیمیایی مخصوص هستند که به شما برای مقابله با بسیاری از بیماری های کشنده کمک می کند. در اینجا به دسته ای از این مواد غذایی اشاره می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *