تاریخچه ورزش پاورلیفتینگ بطور خلاصه از زمان تشکیل فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ در سال 1973 تعداد کشورهایی که به عضویت این سازمان جهانی در آمده اند خیلی سریعتر از آنچه در سالهای اولیه پیش بینی می شد بوقوع پیوست. این ورزش مورد مقبولیت جهانی قرار گرفته و امروز در اکثر کشورها تمرین می شود و دارای تشکیلات ملی ویژه خود هستند.

توصیه هایی برای افزایش کیفت تمرین (بدنسازی-پاورلیفتینگ)

در اوایل وسایل ، تجهیزات و بسیاری از مقررات بکار رفته در وزنه برداری المپیکی برای این ورزش بکار برده میشد اما با برگزاری مسابقات در سطوح مختلف و تجارب بدست آمده ، بتدریج تغییراتی در مقررات و همچنین لوازم حمایتی که ورزشکاران در صحنه مسابقه می پوشند با توجه به طبیعت سنگین این رشته ورزشی ایجاد شد و مورد قبول همگان قرار گرفت.

 

امروز پاورلیفتینگ به عنوان یک ورزش مستقل مورد شناسایی قرار گرفته است و به همراه وزنه برداری المپیکی و در جوار آن بعنوان یکی از دو ورزش قدرتی رسمیت دارد. این دو ورزش در اصل مکمل یکدیگرند و نیازهای افراد را بسته به علایق و سلیقه و ویژگیهای بدنی بر اساس اینکه کدام رشته برای آنها مناسبتر است فراهم می سازد.

مسابقات پاورلیفتینگ ملی و بین امللی تمام گروههای سنی را شامل می شود این رشته ورزشی بطور موفقیت آمیز در سنین میانسالی و حتی بالاتر می تواند تمرین شود.

در اصل پاورلیفتینگ بطور غیر رسمی در اوسط دهه 1950 میلادی در آمریکا و انگلستان شروع شد ، در آن ایام مواد مسابقات شامل جلو بازو با هالتر ، پرس سینه و اسکوات بودند. مقررات نسبتاً آسان بود و در دو کشور دارای تفوتهای جزئی بودند. در حول حوش سال 1968 جلو بازو با حرکت لیفت جابجا و تعویض شد و روند مسابقات به شکلی که امروزه اجرا می شود در آمد یعنی اسکوات – پرس سینه- لیفت مرده.

اولین مسابقات جهانی در سال 1971 در آمریکا برگزار گردید و تا سال 1975 که مسابقات جهانی در انگلستان برگزار گردید آمریکا هر ساله میزبانی مسابقات را بعهده می گرفت. در همین سالها مقررات مسابقات مورد تصویب نهایی قرار گرفته وقرار شد در تمام مسابقات ملی و قاره ای و جهانی اجرا شود.

حال با پیوستن کشورهای بلوک شرق فقط باید انتظار کشید که این رشته ورزشی هم جزو رشته های المپیکی شود .

پاورلیفتینگ نمایشی است از قدرت محض انسان در پیکار با جاذبه زمین. این ورزش از سه حرکت اسکوات، پرس سینه و لیفت مرده تشکیل شده است که به مجموع این سه حرکت پاورلیفتینگ می گویند. -اسکوات (قرار دادن هالتر در پشت گردن و یک بار نشستن و بر خواستن) -پرس سینه (بر روی میز پرس سینه به پشت خوابیدن و یک بار آوردن هالتر تا امتداد سینه ها، مکث کردن و بالا بردن) لیفت (بلند کردن هالتر از روی زمین تا زیر شکم، بطوریکه کمر، دستها و زانوها کاملا صاف باشد.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *