همگان می دانند که مستر المپیا بزرگ ترین رویداد پرورش اندام جهان است و قهرمانان این مسابقه ، سعی و تلاش زیادی می کنند تا به عناوین دست یابند و اصلا راهیابی به این مسابقه کار هر کسی نیست چون باید از صافی های متعددی بگذرند ، تا بتوانند جواز ورود این مسابقه را کسب کنند ، آن ها باید حتما یا سال قبل جزو ۱۰ نفر برتر این مسابقه شده باشند ،


 

یا این که در یکی از مسابقات معتبر : آرنولد کلاسیک ، شب قهرمانان ، نمایش قدرت و جایزه بزرگ ها و غیره شرکت کرده باشند و توانسته باشند ، صاحب عنوان شده باشند که برای ورود به همین مسابقات ذکر شده باید کارت حرفه ای را داشته باشند و این مسابقات هم دست کمی از مستر المپیا ندارد و برای به دست آوردن عناوین در همین مسابقات هم باید سال ها تمرین کرد تا بتوان بر قهرمانان صاحب نام غلبه کرد ، قهرمانانی که برای بدست آوردن جایزه بیشتر از مستر المپیا وسوسه می شوند تا در مستر المپیا شرکت نکنند و خود را برای مسابقاتی همانند آرنولدکلاسیک آماده کنند .به هر حال ورود به مستر المپیا دست کمی از هفت خوان رستم ندارد .

البته سال ۲۰۰۲ جو ویدر پدر پرورش اندام جهان سنت شکنی کرد و به گانتر شلیر کمپ که اجازه ورود به مستر المپیا را نداشت ، چراغ سبز نشان داد و او به عنوان شرکت کننده افتخاری در این مسابقه شرکت کرد هر چند که این غول آلمانی رو سفید از کار درآمد و توانست به مقام پنجمی دست یابد و چند هفته بعد در اولین دوره نمایش قدرت توانست غول آمریکایی و قهرمانی شش دوره مستر المپیا را شکست سختی بدهد و به مقام اولی دست یابد . به هر تقدیر ورود به مسترالمپیا کار هر کسی نیست و برای ورود به این مسابقه باید واقعا حرفه ای بود.

تاریخچه قهرمانان مستر المپیا:
اما اولین کسی که در این مسابقه قهرمان شد لاری اسکات بود ، کسی که نام کوچکش ( لاری ) پرورش اندام کاران را به یاد تمرینات سخت جلو بازو لاری و فامیلیش ( اسکات ) هم ورزشکاران این رشته را به وحشت می اندازد و آن ها را به یاد تمرینات سخت اسکات پا می اندازد . بیهوده نیست که آرنولد عضلات ساق پای خود را پیش این قهرمان بزرگ تقویت کرد و از او به عنوان الگوی خود نام می برد . اسکات اولین قهرمانی مسترالمپیا را در سال ۱۹۶۵ در نیویورک آمریکا بدست آورد و در آن مسابقه به هیچ جایزه نقدی دست نیافت . چون برای مسابقه جایزه ای در نظر گرفته نشده بود . بد نیست بدانید که اسکات همانند آرنولد یک بازیگر بود اما هیچ گاه نتوانست شهرت او را بدست آورد .
او سال بعد هم توانست بر سکوی نخست بایستد. این مسابقه باز هم در نیویورک امریکا برگزار شد ، اما طلوع سرجیو الیوا و آرنولد مساوی با غروب لاری اسکات بود و لاری اسکات در سال ۱۹۶۷ جای خود را به سرجیو الیوا که همانند رونی کولمن یک پلیس بود داد او هم این مقام را تا سال ۱۹۶۹ نگه داشت و توانست در همین سال بزرگ ترین افتخار ورزشی خود را به دست آورد و آرنولد شوارتزنگر را مغلوب کند .
این قهرمان کوبایی الاصل سه بار قهرمانی خود را در نیویورک آمریکا به دست آورد . اما سال بعد یعنی ۱۹۷۰ آرنولد افسانه پرورش اندام جهان در مسترالمپیا که باز هم در نیویورک برگزار شد شرکت کرد و این بار توانست عنوان اولی این مسابقه را به دست آورد . دومین قهرمانی آرنولد در مسترالمپیا در ال ۱۹۷۱ بود و این بار بعد از شش سال متوالی برگزاری این مسابقه در قاره آمریکا مکان مسابقه به پاریس فرانسه نقل مکان کرد . از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵

آرنولد توانست شش بار قهرمانی خود را به صورت متوالی جشن بگیرد.


اما این شش مسابقه در نیویورک ، پاریس ، اسن آلمان غربی ، نیویورک ، نیویورک و پورتوریا آفریقای جنوبی برگزار شد و در ال ۱۹۷۵ مجموع جایزه مسترالمپیا به بالاترین حد خود یعنی ۲۵۰۰۰ دلار رسید ، در سال ۱۹۷۶ فرانکو کلمبو یکی از رقبای اصلی آرنولد از غیبت او نهایت استفاده را کرد و توانست در کلمبوس آمریکا فاتح این مسابقه باشد . در این سال مجموع جوایز به دو برابر رسید . سال بعد ، ۹۷۷ فرانک زین یکی دیگر از رقبای آرنولد در سال های قبل توانست به مقام اولی دست یابد و این مقام را تا سه سال تکرار کرد . در سه سال قهرمانی وی در کلمبوس آمریکا بود . سال ۱۹۸۰ را می توان بازگشت مومیایی نامید . آرنولد پس از پنج سال غیبت اولین مسابقه خود را مسترالمپیا انتخاب کرد و توانست قهرمانی این مسابقه را در سیدنی استرالیا به دست آورد ، و در این سال مجموع جوایز به ۵۰ هزار دلار رسید .
اما در سال ۱۹۸۱ در نبود آرنولد ، فرانک کلمبو بار دیگر مجال یافت تا مقام قهرمانی این مسابقه را در کلمبوس آمریکا به دست آورد . سال بعد یعنی ۱۹۸۲ کریس دیکرسون مرد اول این مسابقات بود . این مسابقه برای اولین و آخرین بار در لندن انگلیس برگزار شد . سال ۱۹۸۳ سال قهرمانی ، قهرمانی بود که نتوانست بیشتر از یکسال حاکم این مسابقه باشد .


سمیر بن نوت کسی بود که توانست این مقام را در مونیخ آلمان به دست آورد . از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ شهرهای نیویورک ، بروکسل بلژیک ، کلمبوس ، گوتنبرگ سوئد ، لس آنجلس ، ریمینی ایتالیا ، شیکاگو و اورلاندو آمریکا شاهد قهرمانی لی هنی بودند . او که توانست هشت بار پیاپی عنوان قهرمانی مسترالمپیا را به دست آورد از دیدگاه صاحب نظران به عنوان قهرمان واقعی شناخته نمی شود و آنها این را بیان می کنند که در این سال ها ضعف رقبای او باعث قهرمانی لی هنی می شد . وقتی لی هنی آخرین قهرمانی خود را جشن گرفت مجموع جایزه این مسابقه به بالاترین حد خود رسید و ۲۵۰ هزار دلار جایزه این مسابقه بود . اما این قهرمان سیاهپوست که بعد از سرجیو الیوا دومین سیاهپوست این مسابقات بود ، در کنار ضعف رقبا در خود نقاط قوت زیادی داشت به شکلی که با استفاده از همین نقاط قوت توانست در سال ۱۹۹۱ دوریان یتس را شکست دهد و با هشت بار قهرمانی پیاپی در مسترالمپیا چندین سال رکوددار قهرمانی در این مسابقه بود .
بله نوبت به دوریان یتس رسید ، کوه عضله کسی که صاحبنظران در مورد او می گویند یتس فقط به مدد عضلات غول بزرگ خود توانست بر رقبای خود غلبه کند و از لحاظ زیبایی وتناسب اندام چیزی ندارد.این غول حجیمکه اهل انگلیس است میان معتقدان و صاحب نظران پرورش اندام هیچ وقت جایگاه خوبی نداشته و همواره مورد حمله آنها بوده، اما در کشور خود طرفداران زیادی دارد وشاید همین طرفداران بودند که به او هفده درصد رای دادند و او را بعد از آرنولد به عنوان محبوب ترین بدنساز قرن برگزیدن.

دوریان یتس از سال ۱۹۹۲تا ۱۹۹۷به صورت متوالی توانست ۶بار قهرمانی مسترالمپیا را در کشورهای فنلاند،امریکا به دست آورد و در سن ۳۵سالگی از پرورش اندام خداحافظی کرد و جای خود را به پلیس آهنین ، یکی از حجیم ترین بدنسازان قرن داد. همه این قهرمان را می شناسند پس لازم به توضیح در مورد این قهرمان نیست. رونی کلمن فاتح ۸ دوره مسترالمپیا قهرمان مقتدر امریکایی کسی که از سالها از قهرمانانی همچون دوریان یتس ، ناصرالصونباطی ، فلکس ویلر و حتی شان ری شکست خورد ولی در اخر توانست حاکم مسترالمپیا لقب بگیرد. و ۸ بار پیاپی قهرمان شود. رونی کلمن از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۵ توانست قهرمان این مسابقه باشد و به همراه لی هنی به عنوان رکورد داران مسترالمپیا لقب بگیرند. او که روزگاری رویای ۱۰و ۱۱ بار قهرمانی را در سر می پروراند حال در مقابل جی کاتلر متوقف شده است. کلمن که سالها رقبایی همچون شان ری ، کوین لورون و پل دیلت را در پله دوم متوقف می کرد حال خود برسکوی دوم ایستاده و شاید حالا معنی جمله دنیا خیلی کوچیکه را بهتر بفهمد چرا که جی کاتلری که سالهای ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۳ ،۲۰۰۴ ،۲۰۰۵روی سکوی دومی می رفت حال در سال ۲۰۰۶از بالای سکوی اول خوشحال تر از همیشه به پایین و رونی کلمن نگاه می کند
در سال ۲۰۰۷ نیز کاتلر توانست عنوان اولی را بدست بیاورد .
اما در سال ۲۰۰۸ که همه فکر میکردند که با نبودن ویکتور مارتینز کاتلر راه اسانی برای قهرمانی دارد جی کاتلر قهرمان دو دوره قبل نتیجه را به دکستر جکسون باخت و در نتیجه دکستر جکسون قهرمان مستر المپیای ۲۰۰۸ شد و نام خود را در تاریخ مستر المپیا ثبت کرد. در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نیز کاتلر توانست عنوان اولی را بدست بیاورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *