اسيد آمينه ها را مي توان اجزاي سازنده پروتئين ها دانست اما اين نکته را نيز بايد در نظر گرفت که نسبت و درصد اسيد آمينه هاي موجود در منابع و همين طور هم مکمل هاي پروتئيني هميشه هم مناسب نبوده است. به همين دليل نيز استفاده از مکمل هاي حاوي اسيد آمينه ها در پرورش اندام ضروري پيدا مي کند.

 

 

تحقيقات نشان داده است زماني که اسيد آمينه ها به صورت دي و تري پپتيد مصرف مي شوند بهتر جذب بدن مي گردند. اکثريت قريب به اتفاق اسيد آمينه هاي موجود در ترکيب مکمل ها از نوع دي و تري پپتيد بوده و جذب بهتري نيز دارند. اين مسئله نيز قيمت بالاي اين محصولات را توجيه مي کند.

 

به دليل اينکه اسيد آمينه ها اجزاي سازنده عضلات و اجزاي سازنده پروتئين هاي موجود در بافت هاي عضلاني است بدن ما نيز نياز به دريافت روزانه آن دارد. ناگفته پيداست که بدن ورزشکاران و کساني که با شدت هاي بالا تمرين و يا فعاليت بدني مي کنند به دريافت روزانه مقادير زيادي از اين مواد نياز خواهد داشت. به جاي صرف هزينه هاي زايد و زياد براي خريد و مصرف اسيد آمينه هاي غير ضروري همانند گلوتامين و آرژي نين که کمپاني هاي مکمل سازي در اغلب موارد از اين مواد استفاده هاي تبليغاتي کرده و آنها را به عنوان اکسير و … جا مي زنند عاقلانه تر خواهد بود اگر پول و انرژي خود را صرف اسيد آمينه هاي ضروري کنيد.

چرا که بدن آدمي به طور طبيعي قدرت توليد اسيد آمينه هاي غير ضروري را داراست و اين در حالي است که براي رسيدن به رشد پايدار دريافت اسيد آمينه هاي ضروري در رژيم روزانه غذايي الزامي خواهد بود.

انسان به طور طبيعي اسيد آمينه ها را از منابع پروتئيني دريافت مي کند اما زماني که همانند يک قهرمان تمرين مي کند بايد همانند يک قهرمان نيز غذا خورده و مواد غذايي وارد بدن خود کند.

ارزش واقعي اسيد آمينه هايي که به صورت مکمل عرضه مي شود در اين ناحيه مشخص تر مي شود. با استفاده از اين ترکيبات به راحتي مي توان نياز بدن به انواع گوناگون از اسيد آمينه ها را برطرف کرد. بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که با غذاهاي طبيعي که امروزه از کيفيت چندان مطلوبي نيز برخوردار نيستند نمي توان نياز بدن به اين دسته از مواد غذايي را به طور کامل بر آورده نمود. مخصوصا زماني که عنصر زمان نيز نقش تعيين کننده اي داشته باشد (همانند وعده هاي پس از تمرين) مصرف مکمل هاي حاوي اسيد آمينه ها نيز بيش از پيش اهميت پيدا مي کند.

اسيد آمينه هايي که در فرم آزاد مصرف مي شوند گذشته از اينکه جذب سريع تر و بهتري دارند بلکه تحت تاثير هورمون رشد و هورمون تستوسترون موجود در بدن و احيانا نيز تحت تاثير هورمون هاي مصرف شده در دوره هاي حجم قرار گرفته و بافت هاي جديد را ساخته و توسعه مي دهند.

بدن آدمي پس از پشت سر گذاشتن تمرينات سنگين و شديد بدني اولين نقطه اي را که هدف قرار داده و تجزيه مي کند بافت هاي عضلاني خواهد بود. مصرف اين دسته از مکمل ها مخصوصا در وعده هاي پس از تمرين اين پديده مخرب را کنترل کرده و از شدت آن در بدن کم مي کند.

استفاده از اين دسته از مکمل ها قبل و بعد از تمرين روزانه نه تنها موجب تسريع فرايند ريکاوري مي شود بلکه عضلات را نيز از گزند تجزيه شدن محافظت کرده و به تشديد فرايند عضله سازي در بدن کمک مي کند. امروزه فرم هاي مختلفي از اين مکمل ها در بازار عرضه شده است. فرم هاي مايع، فرم هاي کپسول و فرم هاي پودر و حتي فرم هاي تزريقي که به صورت سرم در بازار دارويي برخي کشورها به فراواني يافت مي شود. مشخص ترين و معمول ترين فرم اين دسته از مکمل هاي همان قرص هاي بيضي شکل بوده است.

مصرف 5 الي 15 گرم از اين دسته از مکمل ها در وعده پس از تمرين مفيد و اثر بخش خواهد بود. گفته مي شود که مصرف 10 الي 20 گرم از اين ترکيبات در مقطع زماني 30 دقيقه قبل از تمرين نيز مفيد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *