هنوز مدت زماني زيادي از برملا شدن اهميت و ارزش واقعي اين دسته از اسيد آمينه ها در پرورش اندام نمي گذرد که انواع و اقسام مکمل هاي حاوي اين دسته از اسيد آمينه ها به فراواني در بازار مکمل عرضه مي شود. گفته مي شود که اين دسته از اسيد آمينه ها خواص بسيار قدرتمند آنابوليکي داشته و علاوه بر اين، خاصيت آنتي کاتابوليکي درخور توجهي نيز داشته است.

 


اسيد آمينه هاي شاخه اي به اسيد آمينه هاي لوسين، ايزولوسين و والين اطلاق مي شود. اين سه اسيد آمينه تاثير انکارناپذيري در ساخت و شکل دهي عضلات دارند. اين دسته از اسيد آمينه به عنوان انتخاب اول مناسب نيست اما در صورتي که از ديگر فرم هاي اسيد آمينه هاي استفاده مي کنيد استفاده از اين دسته از اسيد آمينه هاي نيز مفيد تر خواهد بود.


اسيد آمينه ها پروتئين ها را مي سازند و پروتئين هاي مصرف شده در رژيم روزانه غذايي نيز ابتدا شکسته شده و به اسيد آمينه تبديل شده و سپس در بدن آدمي تبديل به پروتئين مي شوند. به اين مهم توجه داشته باشيد که منابع پروتئيني دقيقا همان نسبت از اسيد آمينه ها که مد نظر متخصصين بوده است را در خود ندارند.
مصرف ناکافي اسيد آمينه هاي غير ضروري و يا مصرف نامتعادل اين دسته از اسيد آمينه ها در رژيم روزانه غذايي ممکن است مشکل چنداني را براي بدن ايجاد نکند اما يقيناً مصرف ناکافي و نامتعادل اسيد آمينه هاي ضروري و شاخه اي عوارض و پيامدهاي نگران کننده اي را در پي خواهد داشت. همين مسئله نيز ضرورت اين مسئله را ايجاب مي کند که ورزشکاران بايد در رژيم روزانه غذايي خود از اسيد آمينه هاي شاخه اي نيز استفاده لازم را داشته باشند.

شايد اسيد آمينه هاي شاخه اي را بتوان بهترين انتخاب براي مصرف در وعده پس از تمرين دانست. در صورتي که تمرين سبک و ملايمي داريد مي توانيد پس از اتمام تمرين 5 الي 10 گرم از اين اسيد آمينه ها را مصرف نمود اما در صورتي که با شدت هاي بالا تمرين مي کنيد مي توانيد از دزهاي 5 الي 15 گرمي اين دسته از مکمل ها استفاده کنيد. استفاده از اين مکمل ها در وعده پس از تمرين علاوه بر تسريع فرايند ريکاوري از تجزيه شدن پروتئين در عضلات نيز به خوبي جلوگيري مي کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *