اگر محتوی واقعی مکمل‌ها حاوی ترکیباتی که شرکت سازنده مدعی محصول تولید شده است و همچنین میلی گرم‌های موجود داخل آن مطابق لیبل روی همان محصول واقعی باشد دراین صورت شرکت سازنده با آزمایشات روی آن محصول و تحقیقات دانشگاهی میزان تاثیر و بهبود وضعیت درخواستی افراد را طبق همان دوز مصرفی نوشته است .

تاثیر و مفید الفایده بودن مکمل‌ها در صورتی مشهود خواهد بود که طبق همان دستور مصرفی میل شود در غیر این صورت بارگیری لازم و یا loading در بدن انجام نمی‌پذیرد و یا تاثیر آن ناچیز خواهدبود اکثر مکم‌های اصل اگر تاثیر دربدن نداشته باشند یکی از دلایل آن عدم اعمال ازدستور مصرفی راهنمای شرکت سازنده است نه آن که محصول تقلبی و یا بیتاثیر است . البته تجربه به من چنین می‌گوید که اگر مکمل‌های ورزشی را به افرادی که ورزش نمیکنند بدهیم یکی از دلایل آن مصرف اور دور در خصوص آن‌هاست .وقتی پودری طبق دستور لیبل هر وعده 5 اسکوپ ( پیمانه = scoop ) این میزان جذب بدن او نمی‌شود و به عبارتی فرد قادر به مصرف این میزان نیست در نتیجه دلزده و از مصرف آن پشیمان می‌شود .
این قاعده در مورد ورزش کاران آمریکایی همان 5 اسکوپ است که در این صورت موثر است برخی اوقات سابقه ورزش فرد و جثه و وزن او ملاک مربی خواهد بود که می‌تواند 2 یا 3 پیمانه درهر وعده پیشنهاد شود همین میزان است که میتواند تاثیر لازم را بگذارد نیازی به مصرف بیشتر پیمانه درهر وعده در ورزشکار نیست .

اکثر پودرهای پروتئینی 3 ، 4 ، 4.5، 5 ، 5.5 کیلوگرمی که غالباً آمریکائی و کانادئی اند با قد و قامت و جثه آمریکایی و کانادائی است که میزان scoop ها بزرگ و هر پیمانه تا 250 گرم میباشد و مصرف پودرهای چند اسکوپی در یکوعده با قد و قامت ایرانیان غیر ممکن است . اگر ورزشکار سطح پیشرفته است و از وزن بالائی بر خوردار است توصیه می‌گردد مایع پیشنهادی اعم از آب یا آب میوه و یا شیر کمتری باشد تا بودر به شکل فرنی غلیظ درآمده و حجم معده اجازه جذب آن‌ها را بدهد .

متاسفانه اکثر محصولات تولید شده هیچ تقسیم بندی صحیحی را انجام نداده‌اند تا افراد میزان معینی از مصرف روزانه را درک کنند .

اکثر شرکت‌های تولید کننده مکمل‌ها چگونگی مصرفی آن‌ها را با سردرگمی و بدون قید دفعات مصرف شان سعی دارند افراد را در بلاتکلیفی نگه دارند تا پودرها بسیار مصرف شوند بدیت ترتیب مصرف روزانه هر چه بیشتر باشد فروش تولید کننده خود به خود افزایش می‌یابد .

برخی از مکمل‌ها تاریخ معینی ندارند و اگر هم داشته اند توسط واسطه‌ها و دلالان در طول مسیر ارسال از کشور مبدا تا کشور مصرف کننده دستکاری و یا پاک می‌شوند .
برخی مکمل‌ها دارای تاریخ دست ساز یا ماشین شده غیر واقعی می‌باشند طی سال‌هایی که انواع کراتین فسفاژن ،ATP ، گلوتامین وارد کشور می‌شد سازندگان محصولات فوق که برخی از این مکمل‌ها که نیاز به بارگیری دارند مدعی مصرف آن‌ها بدون بارگیری و مصرف روزانه 2 تا 3 بارند .

حتی برای مصرف کنندگان معین نکرده اند روزی چند بار و چند میلی گرم ان‌ها را مصرف نمایند .

کراتین و گلوتامین و فسفاژن و ATP را باید 20 دقیقه هم زد و بعد میل کرد و یا داخل میکسر این عمل را در مدت زمان کمتری انجام داد . در معده از طریق واکنش بیوشیمیایی از طریق روده جذب بدن می‌شود وقتی روی لیبل دستور مصرفی نباشد ورزشکار ممکن است به جای 5 گرم یک قاشق غذاخوری که معادل 20 گرم پودر است آن محصول را میل کند عوارض مصرف اینگونه دوز مصرفی عبارت است افزایش دما عرق ریزی شدید زرد شدن رنگ پریدگی دل پیچه و درد اسهال و طپش قلب و یا حالت مسمومیت .

بنابراین نوع مایعاتی که با این محصولات باید مصرف شود حائز اهمیت است مثلا شیر مصرف شود اسهال و دل پیچه حتمی است این محصولات در محیط اسیدی مثل آب پرتقال هم سبب عدم جذب محصول و دل درد می‌گردد .
جذب این محصولات با مایعات کربوهیدراتی مثل آب انگور جذب آن را دو بابر می‌کند بالعکس پودرهای پروتئینی و کربوهیدراتی با شیر آب هر نوع آب میوه توصیه می‌شود .
اگر یک مطلب را همیشه خوب به خاطر بسپارید دیگر نگران آن نیستید که فلان محصول را با چه مصرف کنید . به طور مثال پودر های حجم دهنده و یا قرص و کپسول و شربت حجم دهنده را باید با آب و آب میوه ( آب پرتقال نباشد ) می‌توان مصرف کرد اما پودرهای وزن دهنده را با آب ، آب میوه شیر می‌توان مصرف کرد .

پودرها ، قرص‌ها ، شربت‌هایی که حجم دهنده اند را باید با شکم خالی مصرف کرد مثل قبل از صبحانه ، ناهار ، شام ، 11 صبح ، 4 عصر .
اما پودرهای پروتئینی را شکم پر مثل بعد از صبحانه ، ناهار ، شام باید مصرف کرد یا بعد از غذای 10 صبح بعد از غذای عصرانه .
فراموش نکنید که هیچ مکملی در دنیا جایگزین غذا نمی‌باشد بنابراین پودر پروتئینی که بخواهد جای وعده غذای شما محسوب شود اصلا توصیه نمی‌شود مکمل به مفهوم تکمیل کننده و در کنار غذاست .

بهترین زمان مصرف پودرهای پروتئینی بلافاصله بعداز غذا و یا 0.5 تا 1 ساعت بعد از آن است .
حجم دهنده ها را 0.5 ساعت یا 3 ربع و یا 1 ساعت قبل از غذاهای اصلی و یا تمرین میل کنید .
من اعتقادی به مصرف کراتین یا گلوتامین و یا ATP و یا فسفاژن و یا آمینو قبل و بعد تمرین ندارم بهتر است قبل تمرین باشد . بعد از تمرین مصرف آن‌ها پول شما را هدر خواهد داد زیرا مثلا 10 گرم گلوتامین طی 2 ساعت مصرف کردن بدن ظرفیت جذب آن را ندارد و هدر می‌رود پس بهتر است در تنظیم سروینگ‌های خود دقت لازمه را نمایید می‌توانید مصرف گلوتامین را به بعد از تمرین و کراتین را قبل آن مشخص کنید تا تداخلی هم در جذب آن‌ها ایجاد نشود و تاثیری بهتر داشته باشند .

وقتی غذا می‌خورید و بعد پودر پروتئینی ، پودر پروتئینی غذای خورده شما را جذب می‌کند این روش بهترین شیوه وزن گرفتن سرعتی است در غیر این صورت پودر 4 کیلوگرمی نمی‌تواند به شما 10 کیلوگرم وزن بدهد .

مصرف هر نوع تقویتی اعم از مولتی ویتامین و مینرال C روزانه 1 عدد با غذا و یا هر موقع از روز توصیه می‌شود .

انواع جنسینگ ، تری بولوس ، تقویتی‌ها ی جنسی را 0.5 ساعت قبل از بیشتری فعالیت جسمانی روزانه و یا تمرین و یا عمل زناشویی می‌توان مصرف کرد .
برای تخفیف اثرات کاهنده روابط جنسی بر سطوح آنابولیک بدن در بدنسازی قبل و بعد از عمل زناشویی از مکمل‌های تری بولوس ، وی پروتئین ، آمینو و امثال آن استفاده کنید .
این نکات کلیدی را می‌نویسم و مربیان مدعی هم فرا بگیرند اما بعداً مدعی ما نشوند .
توصیه من این است که با صبحانه روزی 1 عدد برای مدت یک ماه بعد از یک ماه از ماه دوم یک روز در میان و ماه سوم دو روز در میان و بین هر ماه 1 هفته تا 10 روز مصرف تقویتی‌ها را قطع کنید . با این چرخش مصرف هم بدن را به مصرف آن‌ها عادت نمی‌دهید و هم احتمالات رسوبات کلیوی را از خود دور می‌کنید هر چند مصرف C به استراحت نیازی ندارد مگر ویتامین E.

ورزشکاران سنگین وزن و افرادی که سخت وزنه می‌زند مصرف 2 عدد C در طول روز یکی صبح و یکی بعد از تمرین یا عصرها بلامانع است ( هر وعده 1 عدد 500 میلی گرم )
به طور کلی هر نوع مکملی را به بدن وابسته نکنید . اگر وسع مالی خوبی دارید مکمل‌های را چرخه‌ای ( با استراحت یا مصرف نامنظم ) استفاده کنید . با این روش هم هر بار با مصرف آن‌ها بدن به شما جواب می‌دهد و هم پول خود را هدر نمی‌دهید و هم سلامتی خود را تضمین می‌کنید و هم به کلیه‌ها فشار نمی آورید برای درک بیشتر این توصیه مثای می‌زنیم .

هنگامی که در یک وعده از نمک زیادی استفاده می‌کنید تا وعده غذایی بعدی احساس عطش زیادی می‌کنید و آب فراوانی می‌نوشید بدین ترتیب با مصرف آب فراوان عطش شما از بین می‌رود بنابراین مشاهده میکنید که بدن آنچه که به آن می‌خورانید به صورت خودکار نیازهای خود را به شما اعلام می‌کند تا به حالت عادی بازگردید .
بدن با عواملی مثل غذا و مکمل به طور خودکار به شما افزایش حجم ، وزن ، انرژی و قدرت می‌دهد .

مثالی دیگر :

اتومبیلی که از آن استفاده می‌کنید با وجود آن که بنزین ناخالص در آن می‌ریزید برای شما همچنان کا می‌کند هر چند **** هواکش شمع و پلاتین آن را تعویض نکرده‌اید و به عبارتی سرویس کامل نکرده‌اید باز هم برای شما کار می‌کند .
اما از طرفی مشاهده می‌کنید اتومبیلی را که به موقع شمع و پلاتین و روغن آن را تعویض شود و باد چرخ‌ها تنظیم شوند با شتاب بهتر و سوخت کمتر و با ایمنی بیشتر همچنان برای شما کار می‌کند .

بدن انسان نیز نیاز به تامین کمبودهای لازم دارد که اکثراً از طیق تغذیه طبیعی خصوصاً به علت کاهلی و یا عدم شناخت از خواص مواد غذایی به بدن نمی‌رسد و بنابراین با کمبود بعضی ویتامین و مینرال‌ها شاهد ضعف سستی و بی حالی و بی اشتهایی و کسالت بی حصولگی افسردگی تنش عضبانیت زود رنجی و درد استخوا‌ها آمادگی لازم برای شکنندگی دارد و بیماری در بدن به وجود می‌آید .
این حالات در همه افراد و همه سنین چه ورزشکار چه غیر ورزشکار از افراد کوچک و بزرگ صادق است .

بنابراین با مصرف دوره‌ای مکمل‌ها علاوه بر احساس نشاط و سلامتی با جبران کمبود مواد لازم بدن از سلامتی برخوردار خواهید شد ولی با این همه محسنات نباید وابستگی به مصرف مکرر مکمل‌ها و هدر دادن پول خود انسان از لذت خوردن غذای طبیعی محروم گردد .

بنابراین در صورتی که هر فرد از طریق مکمل‌ها به وزن دلخواه رسید مطمئناً اشتها غذایی اش نیز افزایش می‌یابد و دراین صورت به تدریج می‌توان از وابستگی مکمل‌ها دوری جسته و فشار بر مصرف غذای مورد نیاز بیشتر شود این امر در خصوص افراد چاقی که چربی سوز مصرف نموده اند و به وزن دلخواه رسیدند برای عدم وابستگی به چربی سوزها باید در پرهیز غذایی لازم از مصرف چربی سوزها بکاهند و به تدریج آن را قطع کنند برخی مکمل‌ها مثل فت بلاک می‌تواند وزن دلخواه را حفظ نماید در ورزشکراانی که مایل اند از وزن و شرایط فیزیکی دلخواه ثابت بدن بهره مند باشند HMB بهترین است .
نکته دیگری که قصد بیان آن را دارم در خصوص مصرف مکمل در افراد مبتدی و یا کم بضاعت است این افراد حالا چه با آگاهی و چه بدون آگاهی برای آنکه حداکثر زمان استفاده را از مکمل ببرند دوزهای پایین را مصرف می‌کنند باید به این عزیزان بگویم شما با این کار تنها توان اجرایی فعلی خود را ارتقا می‌دهید و از نظر ظاهری تغییری در شما حاصل نخواهد شد و حتی این تغییر توان اجرایی در تمرینات نیز در حد کم و زودگذر است شما می‌بایست از مکمل‌ها به عنوان یک فنر برای یک جهش استفاده کنید و سپس با رژیم خوب غذایی و برنامه تمرینی مناسب و دیگر فاکتورهایی که توسط مربی آگاه برای شما تنظیم می‌شود شرایط بدست آمده را حفظ کنید این گونه است که پول خود را نیز هدر نداده و به هدف خود نیز می‌رسید پس در مصرف دوزاژ مناسب مکمل‌ها نه ولخرجی کنید و نه خساست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *