گفت و گو با محمود ساوالان درباره مسابقات جهانی باکو: شکست جزئی از ورزش است

بشیر آنلاین: محمود ساوالان طی چند سال اخیر جزو مربیان موفق استان تهران بوده و تیم‌های او همواره جزو تیم‌های برتر مسابقات قهرمانی کشور بوده‌اند. با این حال مدت هاست که از او به عنوان یکی از مربیان تیم ملی استفاده نمی شود و همین امر دلخوری‌هایی را برای او به وجود آورده است …
بشیر آنلاین: محمود ساوالان طی چند سال اخیر جزو مربیان موفق استان تهران بوده و تیم‌های او همواره جزو تیم‌های برتر مسابقات قهرمانی کشور بوده‌اند. با این حال مدت هاست که از او به عنوان یکی از مربیان تیم ملی استفاده نمی شود و همین امر دلخوری‌هایی را برای او به وجود آورده است.

محمود ساوالان امسال پس از چند سال دوری از صحنه بار دیگر در مسابقات جهانی پرورش اندام شرکت کرد ولی نتوانست نتیجه خوبی کسب کند در این خصوص گفت‌وگویی با وی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

* مسابقات جهانی را از نظر کیفی و کمی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ طی چند سال اخیر دو مسابقه برای من چشمگیر بود یکی جهانی مسکو ۲۰۰۴ که در آن رقابت‌ها هشتم جهان شدم و یکی هم همین رقابت‌های امسال که هم از نظر تعداد شرکت‌کننده و هم از نظر سطح بدنی بسیار خوب بود. رضا درویش، فرشاد نحاس، دکتر ساسانی و خیلی از ایرانی‌ها حضور داشتند و آنها نیز می‌توانند گواهی دهند.

* علت چیست؟

ـ مسابقاتی که در شرق اروپا برگزار می‌شود تعداد شرکت‌کننده زیادتری دارد تا اینکه رقابت‌ها در آسیا یا آفریقا یا جای دیگری باشد چون بدنسازان اروپایی هزینه زیادی برای سفر نمی‌دهند قهرمانی برای آنها زیاد درآمدزا نیست.

* در چه وزنی شرکت کردید؟

ـ در ۸۰ کیلو شرکت کردم. ابتدا تصمیم گرفتم در وزن ۸۵ کیلو شرکت کنم و برنامه‌ریزی برای این وزن داشتم ولی به اجبار در وزن ۸۰ رقابت کردم چون آسیب‌دیدگی داشتم و نتوانستم تمرینات سنگین انجام دهم. در ضمن اشتباهات دیگری هم داشتم ولی دنبال بهانه‌آوردن نیستم و به راحتی باخت را قبول کردم.

* اگر ۸۵ شرکت می‌کردی بهتر نتیجه می‌گرفتی؟

ـ عکس‌هایم می‌تواند گواهی بدهد که بهتر نتیجه می‌گرفتم. بدنم در ۸۵ کیلوگرم خیلی بهتر از دوره‌های قبل بود. می‌توانم بگویم بیشترین زحمت را کشیدم و کمترین نتیجه را گرفتم. ولی هیچ ناراحت نیستم بالاخره مسابقه است یک سال خوب نتیجه می‌گیری و یک سال بد. مثلاً احمد علیوردی سال گذشته در جمع ۱۵ نفر نبود ولی امسال سوم شد. من امسال تمام فاکتورهای بد را داشتم و روز بد من بود. آسیب دیدم، دیر به مسابقه رسیدم نتوانستم رنگ بزنم، وزن ۸۰ خیلی شلوغ بود تا جایی که قهرمانان سال گذشته دهم و یازدهم شدند و عوامل زیادی که باعث شد نتوانم نتیجه خوبی داشته باشم.

* چی شد که دوباره مسابقه دادی؟

ـ ۴۰ سالم است و مربیگری می‌کنم بالطبع شاگردانم می‌خواهند که مربیشان به روز باشد. مسابقه دادن تأثیر زیادی در پیشرفت علمی دارد به خصوص ما که به طور آزاد شرکت می‌کنیم و طی روزهای قبل و بعد از مسابقه محدودیتی نداریم و ارتباط بیشتری با ورزشکاران و مربیان کشورهای دیگر داشته باشیم.

چند سال بود مسابقه نداده بودم و از شرایط مسابقه دور بودم. در توانم می‌دیدم که بتوانم شرکت کنم به همین خاطر تصمیم گرفتم برای مسابقات جهانی آماده شوم.

* خیلی‌ها معتقد بودند محمود ساوالان نباید مسابقه می‌داد؟

ـ من هر مسابقه را یک تجربه جدید می‌دانم ولی این را هم بدانیم باختن هم جزئی از ورزش است. خیلی‌ها بعد از باخت من حرف‌های زیادی زدند و مرا تحت فشار روحی قرار دادند. در بعضی از سایت‌ها عکس‌هایی از من گذاشتند که بدنم را خراب نشان دادند. یک موردی را در باختن باید بگویم و مثالی بزنم، در مسابقات ۲۰۰۶ دوحه قطر تیم ایران حذف شدند، آیا باید همه آن تیم ورزش را کنار می‌گذاشتند و دیگر مسابقه نمی‌دادند؟

من آن روز که تیم ایران در دوحه به طرز بدی باخت خیلی ناراحت شدم، ولی متأسفانه خیلی‌ها از باخت من خوشحال شدند.

* از تیم آذربایجان شرکت کردی؟

ـ برنامه اصلی تیم آذربایجان بر عهده من بود. آنجا هم تحت فشار بودم و به اعضای تیم مشاوره نمی‌دادم.

و طی چند سال اخیر علاوه بر شرکت در تیم آذربایجان مشاوره هم می‌دهم. امسال حمید کشانی، احمد علیوردی و محمد پاشایی نیز از تیم آذربایجان شرکت کردند.

* کشور آذربایجان برای مدال‌آوران پاداش در نظر می‌گیرد؟

ـ تمام هزینه‌های رفت و آمد و مکمل‌ها را برای اعضای تیم پرداخت می‌کند ولی برای مدال پولی پرداخت نمی‌کند تا اینکه هر سال یک بار به مدال‌آوران رشته‌های مختلف (همانند ایران) هدایایی می‌دهند.

امسال از بچه‌های ما حمید کشانی و احمد علیوردی برای تیم آذربایجان مدال نقره و برنز کسب کردند.

* نظرتان در مورد تشکیلات جهانی WBPF و IFBB چیست؟

ـ با احترام به مدال‌های کسب شده در مسابقات WBPF باید بگویم من تا وقتی IFBB وجود دارد به تشکیلات دومی نمی‌توانم فکر کنم.

در خیلی از رشته‌ها چند تشکیلات جهانی وجود دارد ولی آنها براساس قدمت و اعتبار درجه‌بندی می‌شوند، در پرورش‌اندام، از بچگی کلمه‌ای به جز IFBB ندیده و نشنیده‌ایم به نظر من هیچ چیز به غیر از آن وجود ندارد.

* برنامه آینده‌ات چیست؟

ـ نفرات اول تا پنجم جهانی می‌توانند در آرنولد کلاسیک حضور یابند.

از طرفی چون آذربایجان میزبان خوبی برای جهانی بود از تیم آذربایجان دعوت شده تا در این رقابت‌ها شرکت کنند. فکر می‌کنم ۳ نفر شرکت‌کننده و یک مربی از تیم آذربایجان در آرنولد کلاسیک حضور یابند.

در حال حاضر هم یک تیم قوی در حدود ۳۰ نفر برای مسابقات بهمن، آماده کرده‌ام. هنوز اسپانسر قطعی نداریم و صددرصد و براساس قوانین به صورت باشگاهی شرکت خواهیم کرد. در غیر این صورت تیم را از استان تهران شرکت نخواهم داد.

* حرف آخر؟

ـ در راه برگشت به همراه خانواده‌ام تصادف کردم خوشبختانه تصادف فقط هزینه مالی داشت نه جانی و در حال حاضر بعد از رهایی از آسیب‌ها تمرینات خودم را از این هفته شروع می‌کنم مسابقات جهانی برای من یک تجربه خوب بود قهرمانان همیشه با شکست روبه‌رو خواهند شد و من از این ترسی ندارم و جا دارد از تمام دوستان و طرفدارانم که دوست داشتند در مسابقات جهانی موفق شوم معذرت‌خواهی کنم. من هستم و خواهم بود و نیامده‌ام که یک بار قهرمان شوم و کارت چاپ کنم و پول در بیاورم، من به راه خودم ادامه خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *