در بین مکمل های خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم، مثلا بسیاریخوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند به این دلیل که مصرف Ca در بدن بیشتر در شب صورت می گیردو همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.از طرف دیگر همراه کردن قرص Ca در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر جذب آن را افزایش میدهد بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید…..

در بین مکمل های خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم، مثلا بسیاریخوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند به این دلیل که مصرف Ca در بدن بیشتر در شب صورت می گیردو همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.از طرف دیگر همراه کردن قرص Ca در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر جذب آن را افزایش میدهد بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

در مورد مجموعه ای از ویتامین های گروه B مثل B1 تا B12 گفته می شود چون ما در حالت عادی اینویتامین ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می کنیم پس بهتر است این ویتامینها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

همچنین ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهاییکه چربی دارند مصرف شود. این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K هستند.

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرصکلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.

ویتامین سی هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقطچند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر،ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی استکه خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد. دقت کنید که ویتامین C، نباید قبل از خوابمصرف شوند چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگاه می دارد.

اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آنصبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذبویتامین ها می شود. در واقع پودرهای حاوی فیبر به عنوان پوششی برای روده عمل می کنند، بنابراین بهتر استمصرف فیبر را به صبح ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبربه خوبی جذب نمی شود.

به تازگی لبنیات مثلا ماست حاوی پروبیوتیک ها هم به بازار آمده اند. اضافه کردن پروبیوتیک ها کهگروهی از باکتری های مفید برای بدن هستند به این علت در علم تغذیه امروز مهم شمرده می شوند که ثابتشده این مواد می توانند از بدن در مقابل سرطان ها حفاظت کنند. پروبیوتیک ها هم بهتر است همراه با غذا وگاهی قبل از غذا مخصوصا 20 دقیقه قبل از غذا مصرف شوند چون جذب آنها در آن زمان بهتر است.

اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها رادر قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی را مختص ساعتیاز روز قرار دهید. آنها را به اندازه ای که توصیه شده است و سر ساعتمصرف کنید. گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز غذا کمک می کندخوردن آنها را فراموش نکنید.

البته پزشکان تاکید می کنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامینها فقط از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم صحیحنیست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آنها در بدنمان همبشویم. مصرف قرص های مکمل ویتامین ها و املاح در شرایط خاصمثلا در گروهی از سالمندان، برخی از کودکان، مبتلایان به بیماری هایمزمن و همچنین کسانی که تحت رژیم های غذایی قرار دارند یا مبتلابه بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *