چند توصیه مفید برای یک رژیم سالم غذائی

▪ به اندازه کافی از مواد غذائی فیبردار استفاده کنید. حبوبات، غلات پوسته-دار، آرد سبوس-دار، میوه و سبزیجات از منابع سرشار فیبر به-شمار می-آیند. این مواد غذائی همچنین حاوی اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامین می-باشند. برای استفاده از غلات بهتر است آنها را به-صورت بلغور شده در غذاها به-کار برد.

▪ میوه-ها و سبزیجات (به-ویژه- آنهائی که دارای برگ س بز می-باشند) حاوی مقادیر متنابهی ویتامین، مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری و فیبر می-باشند. میوه-ها را بهتر است تا حد امکان به-صورت پوست نشده مورد مصرف قرار دهید. سبزیجات را برای مدت زمان بسیار کوتاهی با بخار بپزید و یا به صورت خام همراه با غذاهای اصلی مصرف کنید.

▪ مصرف روغن و به-خصوص روغن-های اشباع شده را محدود سازید. به-جای استفاده از گوشت قرمز و پنیر بهتر است ماهی، دل و قلوه و جگر، مرغ، غلات کامل، حبوبات، مغز گردو و دانه-های روغنی و یا جوانه گندم را در برنامه غذائی روزانه خود بگنجانید.

▪ از شکر کمتر استفاده کنید و به آن نه به-عنوان یک ماده غذائی بلکه به-عنوان یک ماده شیرین-کننده بنگرید. مصرف شیرینی-جات، شکلات و آب-نبات، بیسکویت، پودینگ، بستنی، مارمالاد، میوه-های کنسرو شده، نوشیدنی-های گازدار و چای خیلی شیرین را محدود کنید.

▪ کمتر به غذاهایتان نمک بزنید و به-جای آن برای خوش طعم کردن آنها از انواع سبزیجات معطر، ادویه، فلفل تازه هندی، آب لیمو، رب گوحه فرنگی، سرکه و آب سبزیجات استفاده کنید.

▪ از مصرف مواد غذائی کنسرو شده، آرد غلات بدون پوسته و افزودنی-های مجاز غذائی بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *