ریزش مو با الگوی مردانه (MPHL) نتیجه دو عامل تاثیر ژنتیکی (احتمالا مربوط به بیش از یک ژن و نه لـزوما ژن‌هـای طــرف مـادری) و تغییـرات هورمــونـی در بزرگسـالی است.

 ادامه مطلب: چرا مردها طاس می شوند؟

هورمــون مــردانـه دی‌هیدرواپی‌آندرسترون باعث می‌شود که موهای قدیمی بر روی پوست سر به طور پیشرونده‌ای با موهای کوتاه‌تر و نازک‌تر جایگزین شوند و این پدیده با الگویی قابل‌پیش‌بینی، از شقیقه‌ ها و فرق سر آغاز می‌شود. اما مردها ممکن است بخواهند بدانند چرا این پدیده رخ می‌دهد. خوب، حقیقت این است که اینکه افرادی وجود دارند که به طور ژنتیکی مستعد طاسی هستند، نشان می‌دهد که ازدست دادن موهای یک فردممکن است دارای امتیازتکاملی است(یا قبلاچنین امتیازی داشته است.)

از آنجایی که جفت‌ها بر اساس ارزش ژنتیکی انتخاب می شوند، یک صفت فیزیکی که نفوذ ژنتیکی را تشدید می‌کند، با احتمال بیشتری در گونه‌ها انتشار می‌یابد. یک فرد طاس ممکن است بیانگر مرحله پیشرفته بلوغ جسمی و اجتماعی یک مرد باشد. داشتن چنین ظاهری می‌تواند مرتبه فرد را در یک گروه اجتماعی بالاتر ببرد و نیز رفتار کمتر پرخاشگرانه از سوی سایر رقبای مذکر را باعث شود، چراکه چنین فردی مرحله رقابت برای همسرگزینی را پشت سر گذاشته است، و شاید بااحتمال بیشتر نقش مربی را برای جوانترها ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *