همه چیز در مورد گلوتامین
شما اینجا هستید
گلوتامین » همه چیز در مورد گلوتامین

در دنیای بدن سازی گلوتامین به عنوان یکی‌ از بهترین مکمل‌های موجود در بازار شناخته میشود.گلوتامین یک امینو اسید غیر ضروری می‌باشد.البته منظور ما از غیر ضروری این نیست که واقعاً مصرف آن برای ما غیر ضروری می‌باشد بلکه منظور ما این است که بدن به طور طبیعی خود توانایی تولید گلوتامین را دارا می‌باشد.

شصت درصد گلوتامین بدن ما درون ماهیچه‌های اسکلتی می‌باشد و مابقی آن درون شش ها، کبد و معده می‌باشد.گلوتامین یک مولکول منحصر به فرد می‌باشد که به دو نیتروژن متصل می‌باشد.همین خصوصیت باعث شده است که گلوتامین اصلی‌‌ترین انتقال دهنده نیتروژن درون سلول‌های ماهیچه ای‌ باشد.

 

 همه-چیز-در-مورد-گلوتامین

همه چیز در مورد گلوتامین

در چند سال گذشته به واسطه تحقیقاتی‌ که روی گلوتامین صورت گرفته است نقشی‌ بسیار منحصر به فرد برای این آمینو اسید در عضله‌ سازی، جلوگیری از تجزیه عضلات و افزایش ترشح هورمون رشد در نظر گرفته شده است.به واسطه این اثرات گلوتامین در ریکاوری عضلات بدن نقشی‌ بسیار مهم را ایفا می‌کند.در شرایط عادی بدن ما بیشتر میتواند به مقدار کافی‌ گلوتامین تولید کند اما شرایطی نیز وجود دارد که بدن به گلوتامینی بیشتر از آنچه که بدن توانایی تولید آن را دارد نیاز دارد که به این وضعیت شرایط کمبود گلوتامین گفته میشود.کمبود گلوتامین همچنین میتواند به وسیله بیماری‌هایی نظیر سرما خوردگی، سوختگی گسترده، جراحی و… نیز ایجاد شود.

گلوتامین چه کاری انجام میدهد؟
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بر اثر بیماری و فعالیت‌های پر فشار فیزیکی‌ نیاز بدن به گلوتامین افزایش می‌یابد.سلول‌های سیستم ایمنی بدن به عنوان سوخت اصلی‌ خود از گلوتامین استفاده میکنند و کارکرد صحیح این دستگاه بستگی به گلوتامین دارد.هنگام بیماری یا آسیب دیدگی سیستم ایمنی بدن واکنش نشان میدهد و نیاز بیشتری به گلوتامین خواهد داشت.افرادی که در آستانه مریض شدن هستند یا در محیط‌هایی هستند که احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد برای حفظ سلامتی‌ خود به دریافت بیشتر گلوتامین نیازمند هستند.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

مصرف گلوتامین همچنین باعث افزایش نگهداری نیتروژن درون بدن میشود و باعث از دست رفتن پروتئین‌های موجود در ماهیچه‌ها میشود.در چند دقیقه ابتدایی تمرینات شما ماهیچه‌ها شروع به آزاد سازی گلوتامین میکنند. سایت ادکوان. هنگامی که میزان گلوتامین بدن شما کاهش یابد احتمال اینکه بدن شما به حالت کاتابولیک وارد شود افزایش می‌یابد.در موارد شدید تر حتی این مساله میتواند باعث از دست رفتن عضلات نیز شود.گلوتامین همچنین مسول انتقال نیتروژن به سراسر بدن در طول تمرینات پر فشار می‌باشد.حفظ تعادل مثبت نیتروژن و مقادیر بالای گلوتامین از معیار‌های اصلی‌ عضله‌ سازی می‌باشد.

چرا بدن شما نیاز به گلوتامین دارد؟
بدن انسان برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق رگ‌های خونی نیازمند استفاده از گلوتامین می‌باشد.به همین دلیل بدن همیشه سعی‌ می‌کند جریان گلوتامین موجود درون رگ‌های خونی را همیشه ثابت نگه دارد.دستگاه ایمنی و دستگاه گوارش هر دو نیازمند گلوتامین هستند.دستگاه گوارش در بعضی‌ موارد که فرد از رژیم با پروتئین بالا استفاده می‌کند به دلیل کمبود گلوتامین میتواند دچار مشکلاتی شود.
عضلات بزرگ‌ ترین منبع گلوتامین موجود در بدن میباشند.شصت درصد گلوتامین موجود در بدن در عضلات ما ذخیره شده‌اند.هنگامی که یک فرد به صورت منظم و دائمی روی به تمرینات سنگین فیزیکی‌ میاورد بنابراین نیازمند مقادیر بیشتری گلوتامین نسبت به آن چیزی است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می‌کند می‌باشد.اگر بدن نتواند گلوتامین مورد نیاز خود را از طریق رگ‌های خونی دریافت کند مجبور میشود که به سراغ ماهیچه‌ها برود.در این حالت گلوتامین موجود درون ماهیچه‌ها شکسته شده و به درون جریان خون وارد میشوند.به همین دلیل است که شما باید از مکمل گلوتامین استفاده کنید.
مصرف گلوتامین مخصوصا بعد از انجام تمرینات بسیار مورد نیاز می‌باشد.میزان گلوتامین موجود در بدن بعد از تمرینات میتواند تا ۵۰% نیز کاهش پیدا کند.هنگامی که بعد از تمرینات عضلات تجزیه شوند بدن برای انتقال پروتئین به درون این ماهیچه‌ها برای ترمیم و رشد مجدد نیازمند گلوتامین می‌باشد.اگر بخواهیم به طور طبیعی منتظر بازگشت سطح نرمال گلوتامین درون بدن باشیم باید ساعت‌ها یا حتی روز‌ها منتظر بمانیم.

بهترین زمان برای مصرف گلوتامین چه موقع می‌باشد؟
هنگامی که ذخایر گلوتامین موجود درون بدن کم می‌باشد باید از گلوتامین استفاده کرد.کمترین میزان گلوتامین موجود در بدن مربوط به بعد از تمرینات می‌باشد.شما باید بعد از تمرینات خود در سریعترین زمان ممکن گلوتامین مصرف کنید.بیشتر بدن سازان علاقه دارند که گلوتامین را به نوشیدنی‌ بعد از تمرینات خود اضافه کنند.گلوتامین در اغلب موارد بدون مزه می‌باشد.

 گلوتامین

مزایای گلوتامین در عضله‌ سازی
۱) تحریک سنتز پروتئین در عضلات با در اختیار گذاشتن نیتروژن برای تولید پروتئین
۲) کاهش زمان ریکاوری عضلات
۳) افزایش تولید هورمون رشد
۴) کاهش کاتابولیسم در طول تمرینات
۵) افزایش استقامت به وسیله جایگزین کردن گلیکوژن در شرایطی که گلیکوژن بدن تخلیه شده است
۶) کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها به وسیله تقویت سیستم ایمنی بدن
برای دستیابی به این نتایج شما باید بیش از مقداری که بدن در حالت طبیعی گلوتامین تولید می‌کند مصرف کنید.مقدار دقیق مصرف هم بستگی به شدت فعالیت فیزیکی‌ و تاثیر آن روی بدن دارد.

آیا گلوتامین تاثیرات جانبی نیز دارد؟
گلوتامین به طور کل برای اکثر بزرگسالان ایمن می‌باشد.ولی‌ برای اطمینان میتوانید قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

آیا همه میتوانند از گلوتامین استفاده کنند؟
تحقیقات نشان داده است که افراد دارای دیابت باید با احتیاط از گلوتامین استفاده کنند زیرا که این مکمل درون بدن این افراد به طور غیر عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.توصیه میشود که افراد دیابتی قبل از مصرف هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنند.

 

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

  1. اشکان

    ممنونم. بسیار مفید بود. یه سوالی : آیا میشود از طریق مواد غذایی هم گلوتامین بدن را افزایش داد؟

    • مهران

      ۱۰ مواد غذایی غنی از گلوتامین:
      در اینجا ۱۰ غذاهای پر گلوتامین است که باید در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید
      ۱٫ گوشت و مرغ:
      گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ بهترین منابع گلوتامین را دارند.
      ۲٫ غذاهای دریایی:
      به عنوان یک شکل از پروتئین گلوتامین است، که به وفور در انواع ماهی یافت می شود.
      ۳- اجزای گوشت:
      بخصوص قسمتهای کبد، منابع خوبی از گلوتامین هستند.
      ۴٫ لبنیات:
      اضافه کردن شیر، ماست و پنیر در رژیم غذایی روزانه مقدار مورد نیاز گلوتامین راتامین میکند
      ۵-تخم مرغ
      از طریق مصرف تخم مرغ مقدار مورد نیاز گلوتامین را تامین میکنید.
      ۶٫ کلم:
      کلم بخصوص کلم قرمز حاوی مقدار زیادی گلوتامین است. شما می توانید با مصرف آن در سالاد این ماده را تامین کنید
      ۷٫ آجیل:
      آجیل شامل مقدار متوسطس گلوتامین است. آجیل را هر روز به مقدار متعادل در بین وعده های غذایی استفاده کنید
      ۸٫ لوبیا و حبوبات:
      تمام انواع لوبیا و حبوبات سرشار از گلوتامین هستند. اگر شما گیاهخوار هستید، در رژیم غذایی خود برای دریافت مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی حبوبات را بگنجانید
      ۹٫ چغندر، اسفناج و جعفری:
      می توانید سالاد خوشمزه با این سبزیجات درست کنید سرشار از گلوتامین هستند این سبزیجات را نپزید
      ۱۰٫ نوشابه های انرژی:
      بسیاری از نوشابه های انرژی زا با گلوتامین غنی شده اند و یک منبع عالی از اسید آمینه هستند. اگر ورزشکار هستید، همیشه در حال حرکت و فعالیت هستید از این نوشابه استفاده کتید
      اگر گیاهخوارید، لوبیا، حبوبات و کلم قرمز را در برنامه غذایی داشته باشید چون سرشار از گلوتامین هستند.

      • اشکان

        دمت گرم. ممنون

  2. پوریا

    باسلام
    من یه دوره حجم میخوام برم با توجه به محصولات تقلبی زیاد موجود در بازار من این محصولات رو دارم میگیرم و بودجه

    SERIOUS MASS اپتیموم
    کراتین اپکس یا ژن استار
    گلوتامین اپکس یا ژن استار
    استاتید لطفا راهنمایی کنین اینا خوبن با هم مصرف شوند؟؟؟
    طریقه مصرفشون با توجه اینکه هفته ای سه چهاربار باشگاه میرم و روزایی ک باشگاه نمیرم طریقه مصرفشون و اینکه مارک کراتین و گلئتامینش چطوره؟
    وزنم ۶۰ قدم ۱۷۵
    ۲۰ ساله

    • مهران

      سلام طریقه مصرف سیروس مس
      روزهای تمرین :
      نصف پیمانه سریوس مس اپتیموم Optimum Nutrition Serious Mass میان وعده صبح همراه با ۸ اونس آب یا شیر یا نوشیدنی مورد علاقه
      نصف پیمانه سریوس مس اپتیموم Optimum Nutrition Serious Mass میان وعده عصر همراه با ۸ اونس آب یا شیر یا نوشیدنی مورد علاقه
      یک پیمانه ۱٫۵ ساعت قبل از تمرین همراه با ۱۲ اونس آب یا شیر یا نوشیدنی مورد علاقه
      یک پیمانه ۱ ساعت پس از تمرین همراه با ۱۲ اونس آب یا شیر یا نوشیدنی مورد علاقه

      روزهای غیر تمرین :

      نصف پیمانه سریوس مس اپتیموم Optimum Nutrition Serious Mass میان وعده صبح همراه با ۸ اونس آب یا شیر یا نوشیدنی مورد علاقه
      نصف پیمانه سریوس مس اپتیموم Optimum Nutrition Serious Mass میان وعده عصر همراه با ۸ اونس آب یا شیر یا نوشیدنی مورد علاقه
      نصف پیمانه سریوس مس اپتیموم Optimum Nutrition Serious Mass همراه با ۸ اونس آب یا نوشیدنی مورد علاقه یا شیر کم چرب

      کراتین ۵روز اول دوره بارگیری روزی ۴وعده ۵گرمی
      به بعدش روزهای تمرین ۵گرم قبل و۵گرم بعد تمرین
      روزهای غیر تمرین هم یک وعده استفاده کن

      گلوتامین هم میتونی بعد تمرین و قبل خواب استفاده کنی و صبح هم میتونی استفاده کنی

  3. سعید

    گلوتامین میشه برای تامین نیرو و انرزی حین تمرینم استفاده کرد.ممنون

  4. سعید

    گلوتامین اپکس خوبه یا نه

    • soheil#

      پیشنهاد میکنم یه برند خارجی بگیر !! تفاوت قیمت خاصی هم ندارن

  5. amiro la

    سپاس.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره