هر ماه با صدها نفر درباره مشکلات کاهش وزن و تناسب اندام صحبت می کنم. گرایش عمومی در تهیه مواد خوراکی، افزودن مقادیر زیادی نمک به آنها است. سدیم که در ترکیب نمک وجود دارد، بدن را وادار به احتباس حجم زیادی از آب می کند. این عنصر در بسیاری از خوراکی هایی که تصورشان را هم نمی کنید، وجود دارد.

حتی برخی انواع گوشت مرغ هم حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. به این مرغ ها، غذای حاوی نمک داده می شود تا آب بیشتری در بدن شان حبس شود. بدین ترتیب، شما نه تنها بابت گوشت مرغ پول می دهید بلکه قدری از پول تان را هم بابت آب اضافی دور می اندازید.

در اغلب موارد، سدیم، عامل احتباس مقدار زیاد آب در بدن است. آب اضافی، باعث ایجاد ظاهر نرم و بادکرده پوست و جلوگیری از کاهش دلخواه وزن می شود.

عوامل متعددی، نسبت نمک به آب را تحت تاثیر قرار می دهند. عوامل دیگری هم با احتباس آب ارتباط غیر مستقیم دارند:
خوردن نمک و/یا شکر زیاد
نخوردن مقدار کافی سبزیها و میوه های تازه
مقدار زیاد سموم یا مواد دفعی در بدن
مصرف انواع داروهای متداول، از جمله داروهای غیر استروییدی ضد التهاب
رژیمهای بلند مدت با کالری یا هیدرات کربن خیلی کم
عدم تحمل یا حساسیت غذایی شناخته شده یا ناشناخته
ورزش نکردن
ورزش بیش از اندازه
فشار زیاد روحی
خواب ناکافی
عوامل وراثتی
مقادیر زیاد نمک در غذا

چند روز پیش، هنگام خرید در فروشگاه، یکی از دوستان، یک بسته ماکارونی را بخاطر مقدار کم کالریش توصیه کرد. وقتی برچسب ارزش غذایی آن را خواندم، متوجه شدم که هر چند این بسته ماکارونی، حاوی فقط 120 کالری است اما 133 گرم سدیم دارد.

این دوست من از این که با وجود دریافت کمتر از 1500 کالری در شبانه روز، هنوز هم وزن اضافه می کرد، متعجب بود. پاسخ، خیلی ساده است؛ نمک، بدن را وادار به احتباس بیشتر آب می کند. برای حفظ تعادل ترکیب شیمیایی بدن، یک مولکول نمک، به چهار مولکول آب نیاز دارد.

در حالت طبیعی، پ هاش سیستم داخلی بدن، کمی اسیدی است. نمک در بدن، با تثبیت یون هیدروژن باعث بالا رفتن پ هاش و در نتیجه وادار کردن بدن به حفظ آب بیشتر می شود. آب، وزن زیادی دارد. اگر تا به حال یک گالن 20 لیتری آب را بلند کرده باشید، حتما می دانید مایعات چقدر سنگین هستند.

چربی های بدن، حاوی 80% آب می باشند و اگر آب اضافی را از بدن تان خارج کنید، در واقع چربی های ناخواسته بیشتری را ازدست خواهید داد. برای آن که چربی های بدن تان را دوباره بصورت طبیعی پایین بیاورید، کمی آب لیموی تازه به لیوان آب تان اضافه یا قدری مارچوبه تازه میل نمایید.
این دو ماده خوراکی، بدن را در کاهش چربی ها و در نتیجه خلاصی از آب اضافی کمک می کنند. این روش را هنگامی بکار ببندید که به دستشویی دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *