مواد غذایی چربی سوز
یک سری مواد غذایی وجود دارد که به نام ” غذاهایی با کالری منفی ” (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند. این مواد غذایی نسبت به سایر مواد، انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می سوزاند و در عین حال بدن نمی تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند. پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی ها می شوند، کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می شوند. مواد غذایی دارای چربی، پروتئین، کربوهیدرات، کالری، ویتامین و املاح هستند.

ویتامین ها، بافت های بدن را تحریک می کنند تا آنزیم تولید کنند که این آنزیم ها باعث تجزیه و مصرف انرژی موجود در غذاها می شوند. بنابراین غذاهایی با کالری منفی، غذاهای غنی از ویتامین و املاح هستند که نه تنها باعث مصرف انرژی حاصل از خود می شوند، بلکه انرژی اضافی موجود در طی عمل هضم را مصرف می کنند.

البته مصرف اینگونه مواد غذایی زمانی در کاهش وزن مؤثر است که غذاهای پُرکالری و فاقد مواد مغذی مثل انواع تنقلات ، چیپس و … را مصرف نکنید.
مواد غذایی با کالری منفی (NEGATIVE CALORIE FOODS) یاچربی سوز شامل انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها است که من آنها را برای شما نام می برم :

از سبزی ها: مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج – گل کلم – کرفس – کاسنی – فلفل قرمز – خیار – شاهی – سیر – لوبیا سبز – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – شلغم و کدو سبز است.

از میوه ها: سیب – زغال اخته – طالبی و گرمک – گریپ فوروت – لیمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگی – گوجه فرنگی – نارنگی و هندوانه است.

درمان چاقی با قرص‌ها و داروهای لاغری، قطعی و دایمی نیست 

امروزه چاقی نه تنها به عنوان عامل مستعدکننده بدن برای ابتلا به ناراحتی‌های گوناگون بلکه به عنوان یک بیماری، سلامت بیشتر افراد جامعه را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از سلامت  ، متاسفانه با افزایش روزافزون تعداد رستوران‌های فست‌فود، مصرف نوشابه‌ها و دریافت بیش از حد انرژی در کنار کاهش تحرک افراد، هر روز به شمار مبتلایان به چاقی اضافه می‌شود. چاقی نه تنها در کشورمان بلکه در بیشتر کشورهای جهان به معضل بزرگی تبدیل شده که پزشکان و متخصصان را به ارایه راه حل‌های جدیدی برای مبارزه با آن وادار کرده است. در اولین کنگره پیشگیری و درمان چاقی، نمایندگان، اساتید و مدیران بخش سلامت از چاقی می‌گویند.

دولت هم بی‌تقصیر نیست رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در اولین کنگره پیشگیری و درمان چاقی از تعیین نکردن سبد غذایی مطلوب برای مردم انتقاد کرد و گفت: «تعیین سبد غذایی مطلوب برای مردم از جمله مواد قانونی در برنامه سوم توسعه بود که مورد بی‌توجهی دولت قرار گرفت.» دکتر امیدوار رضایی به اهمیت بحث سلامت مردم در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله اشاره کرد و اظهار داشت: «بر اساس این سند ایران درافق ۱۴۰۴ باید از نظر دانش فنی و علمی به پیشرفت‌های دست یافته باشد که در این صورت سلامت کامل، رفاه، تامین اجتماعی و تغذیه مناسب برای مردم تامین شود.» وی ادامه داد: «برنامه چهارم توسعه سه ماده مشخص در بحث تغذیه و بهداشت دارد که ماده ۸۴ این قانون دولت را موظف کرده شورای عالی سیاست‌گذاری سلامت و امنیت غذایی را تشکیل دهد.»
فریب داروهای لاغری را نخورید

رییس اولین کنگره درمان و پیشگیری چاقی گفت: «حتی قوی‌ترین داروهای درمان چاقی برای درمان این مشکل قطعی نبوده و این داروها تنها می‌توانند حداکثر بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن افراد چاق را در طی یک سال مصرف، کاهش دهند.» دکتر فریدون عزیزی اضافه کرد: «مصرف داروهای درمان چاقی تنها برای استفاده در دوره‌های کوتاه و موقت که موجب ایجاد انگیزه در فرد جهت اقدام برای کاهش وزن می‌شود، ممکن است مورد نظر قرار گیرد.» وی درمان چاقی را با قرص‌ها و داروهای لاغری درمان قطعی و دایمی ندانست و افزود: «حتی مصرف قوی‌ترین این داروها حداکثر ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن افراد چاق را در طول یک سال کاهش می‌دهد. این در حالی است که فرد باید متحمل هزینه‌های گزاف خرید این داروها شود و مخارج زیادی را بابت مصرف آنها پرداخت کند.» دکتر عزیزی ضمن اشاره به این مطلب که تغییر شیوه زندگی به سمت تحرک بیشتر و مصرف غذاهای سالم‌تر تنها راه حل مبارزه با مشکل چاقی است، تصریح کرد: «در خصوص افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالای ۲۵ بوده و مبتلا به چاقی مفرط هستند درمان‌های دارویی حتی به شکل موقت نیز پاسخگوی این افراد نبوده، ضمن آنکه رژیم‌های غذایی نیز در این افراد تاثیر کمی به دنبال دارد.» وی در ادامه تنها راه درمان افرادی را که دچار چاقی مفرط هستند، شیوه‌های جراحی ذکر کرد و تصریح کرد: «این افراد ممکن است با رژیم‌های دارویی و غذایی بتوانند وزن بدن‌شان را کاهش دهند. از طرفی، در معرض بیماری‌های مهلک و خطرناک قرار دارند، بنابراین بهترین روش درمان برای این افراد، استفاده از روش‌های جراحی است.» رییس این کنگره در پایان استفاده از شیوه‌های درمانی کمربندهای لاغری و لباس‌های مخصوص را برای درمان چاقی تبلیغاتی و بی‌اثر دانست

استفاده از فلفل قرمز تند و قرص اين گياه باعث كاهش وزن مي‌شود

بر اساس يك تحقيق كه توسط دانشمند‌ان آمريكايي صورت گرفت، اين موضوع مشخص شد كه استفاده از فلفل تند و قرص اين گياه مي‌تواند در كاهش وزن بسيار مفيد واقع شود.

بر اساس اين تحقيقي كه توسط دانشمند‌ان دانشگاه «اوكلاهاما» در آمريكا صورت گرفت، اين موضوع مشخص شد كه مصرف روزانه يك حب قرص و يا دو گياه فلفل قرمز تند مي‌تواند به راحتي و به سرعت باعث كاهش وزن فرد شود؛ به طوري كه مصرف اين گياه و يا يك حب قرص از آن به ميزان 80 دقيقه پياده روي از وزن كم مي‌كند.

در اين تحقيق همچنين به اين موضوع اشاره شده است كه مصرف اين قرص و يا خوردن يك يا دو گياه فلفل قرمز در روز براي افرادي كه وقتي براي ورزش و يا پياده روي ندارند، بسيار مفيد است.

به گزارش ايسنا، تحقيقات ديگري هم كه ساليان متمادي است بر روي فلفل قرمز تند و مشتقات آن صورت مي‌گيرد، نشان از اين موضوع دارد كه مصرف اين ماده يكي از راه‌هاي طبيعي در كاهش وزن و لاغر شدن است. همچنين فلفل قرمز در لاغر شدن، كنترل وزن و سريع‌تر شدن فعاليت‌هاي بدني بسيار مفيد است.

خاصيت چاى سبز

چای باعث افزایش متابولیسم بدن شما می شود بسیاری از مردم در مورد کم بودن متابولیسم بدنشان شکایت دارند و می گویند این امر باعث چاقی در آنها می گردد . چای سبز به عنوان یک فاکتوری که واقعا باعث افزایش سرعت متابولیسم میشود به اثبات رسیده و شما می توانید ۷۰ الی ۸۰ کالری اضافی دریافتی خود را نیز با نوشیدن فقط ۵ فنجان چای سبز در روز بسوزانید . پس از یک سال شما قادر خواهید بود که ۴ کیلوگرم از وزن خود را فقط با نوشیدن چای سبز از دست بدهید .البته ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه نیز همین اثر را خواهد داشت …

خاصيت چاى سبز براى كاهش وزن

چاى سبز و عصاره آن باعث افزايش سوخت كالرى و چربى هاى ذخيره شده بدن و در نتيجه باعث كاهش وزن مى شود.تحقيقات پيشين بر روى حيوانات نشان داده كه عصاره چاى سبز باعث افزايش فرآيند «ترموجنسيز» مى شود. اين فرايند مربوط به توليد گرماى بدن است كه در اثر هضم، جذب و متابوليسم غذاها در بدن ايجاد مى شود. اين تحقيقات مشابه اين فرآيند را بر روى انسان نيز اثبات كرده است. كافئين چاى سبز همچنين باعث افزايش ۲۸ تا ۷۰درصدى «ترموجنسيز» در بدن مى شود.وقتى كه «افيدرين» برگ به چاى سبز همراه با كافئين افزوده مى شود، اين خاصيت دو برابر مى شود.در چاى سبز ماده اى به نام egcg نيز وجود دارد كه تركيب اين ماده و كافئين و افيدرين اثر بيشترى بر روى اين فرآيند دارند. اما نكته اى كه وجود دارد اين است كه مصرف چاى سبز و استفاده از كپسول هاى آن به سرعت باعث كاهش وزن نمى شوند و بايد علاوه بر مصرف اينها، از رژيم غذايى مناسب و ورزش متناوب و مداوم نيز استفاده كرد تا به نتيجه مطلوب رسيد.

چاي سبز باعث كاهش وزن مي‌شود

مطالعات نشان مي‌دهد كه عصاره چاي سبز به علت اكسيد كردن چربي‌ها باعث كاهش وزن مي‌شود. به گزارش خبرنگار سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، چاي سبز داراي خاصيت ضدالتهاب، كاهنده كلسترول و ضدباكتري است. پليس فنل‌هاي چاي سبز باعث مهار عوامل سرطان‌زا مي‌شوند. همچنين چاي سبز از تاثيرات مخرب اشعه ماوراء بنفش روي dna جلوگيري مي‌كند. فلاونوئيدهاي چاي سبز باعث كاهش كلسترول سرم خون مي‌شوند و فشار خون را نيز كاهش مي‌دهند به طوري كه مصرف 3 ليوان چاي در روز احتمال امراض قلبي را كاهش مي‌دهد. آنتي اكسيدانهاي قوي موجود در چاي جزء عناصر جلوگيري كننده از سرطان در مراحل اوليه گسترش و پيشرفت هستند. چاي سبز حاوي فلورايد است كه باعث سفت شدن ميناي دندانها مي‌شود؛ همچنين چاي حاوي منگنز است كه باعث رشد و توليد دوباره و شكل دادن استخوانها مي‌شود.

در دوره های اسروئیدی مانند : دوره اکسی متالون نیز برای دفع آب حاصل نمک و آب و پتاسیم کاربرد دارد  تا از عوارض آن مانند ژنتیکو ماستی جولوگیری کند وخواص آندروژنتیک آن را کاهش دهد.
 
فواید چای سبز
اخيراً اثبات شده است كه چاي سبز در مقايسه با پلي‌فنول‌هاي (Polyphenols) شناخته شده در ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان مانند E و C مصونيت بسيار بيشتري را در مقابل راديكال‌هاي آزاد ايجاد مي‌كند. همچنين چاي سبز به عنوان يك آنتي‌اكسيدان در حدود 6 درصد از چاي سياه مؤثرتر است.

چاي مي‌تواند تنوع خوبي براي طرفداران پروپاقرص قهوه باشد. آسيايي‌ها قرن‌هاست كه از فوايد نوشيدن چاي سبز براي سلامتي بهره برده‌اند. در حال حاضر، مطالعات علمي ثابت كرده‌اند كه از حدود چهار هزار سال پيش در فرهنگ عامه و نيز در فرهنگ پزشكي از خواص چاي براي رسيدن به سلامتي و حفظ آن استفاده بسيار شده است.

چاي سبز

اخيراً اثبات شده است كه چاي سبز در مقايسه با پلي‌فنول‌هاي (Polyphenols) شناخته شده در ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان مانند E و C مصونيت بسيار بيشتري را در مقابل راديكال‌هاي آزاد ايجاد مي‌كند. همچنين چاي سبز به عنوان يك آنتي‌اكسيدان در حدود 6 درصد از چاي سياه مؤثرتر است.

چاي سبز از طريق قراردادن برگ چاي سياه تازه چيده شده در معرض بخار ملايم توليد مي‌شود، در حالي كه براي توليد چاي سياه برگ‌هاي چاي اكسيده مي‌شوند كه اينكار موجب نابودي برخي از تركيباتي مي‌گردد كه داراي اثرات آنتي‌اكسيداني و ضد سرطاني مي‌باشند (اين تركيبات در چاي سبز باقي مي‌مانند).

سرطان‌هاي دستگاه گوارش مانند سرطان معده، روده كوچك، لوزالمعده و سرطان روده بزرگ از انواع سرطان‌هايي هستند كه چاي سبز در جلوگيري از بروز آنها بيشترين تأثير را از خود نشان داده است. همچنين، كاهش ريسك بروز سرطان‌هاي ريه، پروستات، مثانه و سرطان پوست را نيز مي‌توان به عنوان ديگر فوايد نوشيدن چاي سبز برشمرد.

فوايد ديگر

كاهش كلسترول:

پژوهشگران دريافته‌اند كه نوشيدن چاي سبز مي‌تواند باعث كاهش كلسترول بد خون گردد، و اينكه كساني كه از چاي سبز استفاده مي‌كنند مي‌توانند تقريباً دو برابر افراد ديگر (كه از چاي استفاده نمي‌كنند) غذاهاي حاوي كلسترول استفاده كنند، ولي در عين حال مقدار كلسترول خونشان در مقايسه با افراد ديگر يكسان باقي بماند. اين نكته مي‌تواند براي بدنسازاني كه در خارج از فصل مسابقات مقادير زيادي از غذاهاي با كلسترول بالا مصرف مي‌كنند بسيار حائز اهميت باشد.

چاي سبز بارها مورد آزمايش قرار گرفته، و اين مسأله اثبات شده است كه مي‌تواند در كاهش فشار خون و نيز بهبود وضعيت قربانيان حملات قلبي بسيار سودمند باشد.

كاهش قند خون

بيماران ديابتي مي‌توانند با نوشيدن چاي شاهد كاهش قند خونشان باشند. ممكن است شما از قبل با روش‌هاي رژيمي كنترل قند خون آشنايي داشته باشيد، ولي با افزودن چاي به رژيم خود مي‌توانيد هميشه قند خونتان را ثابت نگه داريد.

مقابله با عوامل ويروسي و باكتريايي

مشاهده شده است كه چاي سبز مانع از گسترش بيماري‌ها مي‌گردد. برخي تركيبات موجود در چاي (tea catechins) چنان خواص ضد ويروسي و ضد باكتريايي قوي دارند كه باعث مي‌شوند چاي در درمان هر چيزي (از پوسيدگي دندان گرفته تا ايدز) مؤثر واقع شود.

از ميان ديگر فوايد چاي مي‌توان به طور خلاصه به موارد زير اشاره كرد:

* بهبود ساختار خوني

* جلوگيري از بروز آرتروز و پوكي استخوان

* بهبود ساختار استخواني

* جلوگيري از ايجاد لخته‌هاي خطرناك خوني

* جلوگيري از بروز ديابت نوع 2 و كمك به درمان آن

* مفيد براي افراد مبتلا به بيماري پاركينسون

* جلوگيري از بروز مشكلات تنفسي

* سوزاننده كالري: از آنجا كه چاي سبز در كنترل وزن مؤثر است، بايد هميشه به عنوان بخشي از يك رژيم غذايي سالم مصرف گردد. چاي سبز باعث افزايش مصرف انرژي گشته و با استفاده از خواص ترموژنيكي كه دارد، موجب افزايش نرخ چربي‌سوزي مي‌گردد.

ويتامين‌ها و مواد معدني

ويتامين‌هاي موجود در چاي

* ويتامين B1 (تيامين): با تبديل غذا به انرژي در توليد انرژي دخالت مستقيم دارد. باعث افزايش اشتها و بهبود فرآيند هضم غذا گرديده و براي رشد و توليد مثل ضروري است.

* ويتامين B2 (ريبوفلاوين): مفيد در سلامت پوست، چشم‌ها، سيستم عصبي و متابوليسم انرژي

* ويتامين B6: به آزادسازي انرژي از غذا كمك كرده و متابوليسم پروتئين را افزايش مي‌دهد.

* ويتامين C: در درمان زخم‌ها و بهبود شكستگي‌ها مؤثر است. همچنين، با برخي از عفونت‌هاي ويروسي و باكتريايي شايع مقابله مي‌كند.

* ويتامين K: از لخته‌شدن خون جلوگيري كرده و به ايجاد متابوليسم استخواني كمك مي‌كند.

* كاروتن: طي فرآيند هضم به ويتامين A تبديل مي‌شود. در سلامت پوست و تقويت بينايي مؤثر است.

* فوليك اسيد: كمك به شكل‌گيري سلول‌هاي قرمز خون و ژن‌ها

مواد معدني (چاي سرشار از مواد معدني است)

* منگنز: براي رشد و نمو بدن حياتي است.

* پتاسيم: براي حفظ ضربان قلب منظم و عادي ضروري مي‌باشد.

* روي: در فرآيند توليد مثل مؤثر بوده و به التيام زخم‌ها كمك مي‌كند.

* فلورين: از دندان‌ها محافظت كرده و باعث تقويت استخوان‌ها مي‌گردد.

پلي‌فنول‌ها (چاي سرشار از مواد آنتي‌اكسيدان مي‌باشد)

* فلاونويدها و كاتچين‌ها (يك تركيب شيميايي كه از برخي گياهان استخراج شده و از نظر شيميايي وابسته به فلاون‌ها مي‌باشد: (CATECHINS) هر دو از تركيبات پلي‌فنوليك هستند كه با عوامل ايجاد بيماري‌ها قلبي و راديكال‌هاي آزاد سرطان‌زا مقابله مي‌كنند.

با توجه به مطالب ذكر شده در اين مقاله و ديگر تحقيقات به عمل آمده در خصوص اثرات چاي، چنين به نظر مي‌رسد كه مصرف مداوم و به اندازه چاي در رژيم روزانه مي‌تواند در درمان بسياري از بيماري‌هاي ريز و درشتي كه گريبان‌گير افراد جامعه است، بسيار مؤثر باشد. از طرف ديگر، ورزشكاراني كه تمرينات شديدي را دنبال مي‌كنند نيز بايد در رژيم روزانه خود جاي خاصي براي چاي‌باز كنند تا از اثرات بي‌شمار آن بي‌نصيب نمانند.

امروزه قرص های چای سبز با نام گرین تی در داروخانه ها عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *