فهرست داروهای ممنوعه‌ی WADA

لیست فهرست داروهای ممنوعه‌ی WADA
فهرست داروهای ممنوعه‌ی سال ۲۰۰۵ آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) اعلام شد. کلیه‌ی تزریقات داخل وریدی دوپینگ شناخته شده است و دو ماده از فهرست …
لیست فهرست داروهای ممنوعه‌ی WADA در سال ۲۰۰۵

کلیه‌ی تزریقات داخل وریدی ممنوع اعلام شد

فهرست داروهای ممنوعه‌ی سال ۲۰۰۵ آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) اعلام شد.

کلیه‌ی تزریقات داخل وریدی دوپینگ شناخته شده است و دو ماده از فهرست داروهای آنابولیگ حذف شده و نه ماده به این فهرست افزوده شده است.

 

فهرست داروهای ممنوعه‌ی WADA
فهرست داروهای ممنوعه‌ی WADA

فهرست داروهای ممنوعه ،اعلام شده توسط آژانس جهانس مبارزه با دوپینگ ،به شرح ذیل است:

 

۱ ـ کلیه‌ی تزریقات داخل وریدی (مانند تزریق سرم) چه در هنگام مسابقات و چه در خارج از مسابقات به عنوان دوپینگ شناخته شده است. تزریقات داخل وریدی تنها باید بر اساس تجویز پزشک و صرفا در درمان بیماری‌های حاد و با ارایه‌ی مدارک معتبر صورت گیرد. در غیر این صورت رویت و شهادت مامور کنترل دوپینگ جهت اعلام دوپینگ و برقراری محرومیت، کافی است.

 

۲ ـ دو ماده‌ی ANDROSTADIENONE و DROSTANEDIOL از فهرست داروهای آنابولیگ حذف شده و نه ماده به شرح زیر به این فهرست افزوده شده است:

HOMO _ 17 B _ HYDROXYESTR _ 4 _ EN _ 3 _ ONE ـ A18، FURAZABOL، ETHYLESTRENOL، DELTA1 _ ANDROSTENEDIOL، CALUSTERONE، TETRAHYDROGESTRINONE، NORCLOSTEBOL، METHYLTRIENOLONE، METHYLDIENOLONE.

 

۳ ـ نسبت تستوسترون به اپی تستوسترون که بر اساس فهرست ۲۰۰۴ از نسبت ۶ به یک مثبت ساخته می‌شد بر اساس فهرست ۲۰۰۵ به میزان ۴ به یک «کاهش» یافته است.

 

۴ ـ بر اساس فهرست جدید مصرف داروهای ضد استروژن و گنادوتروفین‌ها در «زنان» نیز ممنوع است.

 

۵ ـ مصرف محرک‌های گیرنده‌ی بتا (مانند سالبوتامول) در گذشته تنها در حین مسابقات ممنوع بود ولی به علت شناخته شدن اثر این مواد در بالا بردن توان عملکردی ورزشکاران، مصرف آنها در «هر شرایطی» ممنوع شده است.

 

۶ ـ داروی FINASTERIDE به علت اثر پوشانندگی در تشخیص استروئیدهای ادراری ممنوع اعلام شده است.

 

۷ ـ مصرف پوستی «فرآورده‌های کورتونی» دوپینگ محسوب نمی‌شود.

بدیهی است در صورتی که سلامت ورزشکار در خطر باشد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ می‌تواند مجوز مصرف یک داروی ممنوعه را به ورزشکار اعطا کند. برای دریافت معافیت درمانی ورزشکار باید حداقل ۳ هفته قبل از شرکت در یک رقابت ورزشی تقاضای خود را به همراه مدارک پزشکی مورد نیاز به این ستاد تحویل دهد تا نسبت به صدور معافیت درمانی قانونی اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین باید نسبت به امکان انجام نمونه‌گیری و کنترل دوپینگ از ورزشکاران در هر زمان و مکان (داخل مسابقات یا خارج مسابقات) اطلاع رسانی مناسبی صورت پذیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *