فنون و تكنيك هاي مچ اندازي
شما اینجا هستید
مچ اندازی » فنون و تكنيك هاي مچ اندازي

حركات اصلي
حركات متعددي در مچ اندازي وجود دارد كه سه تاي آنها از همه رايج تر هستند .
HOOK
Toproll /Top Roll / Top Rolling
Press / Tricep Press / shoulder
Pressing / Shoulder Rolling

ادامه مطلب: فنون و تكنيك هاي مچ اندازي

حركات به نسبت پيشرفته تر عبارتند از :
Posting Toproll
Hook and Drag
هر حركت ميتواند مخصوص يك نفر باشد بنابراين بايد ببينيد كه كدام براي شما بهتر است به عبارت ديگر ، هر شخصي در بخشي از فنون داراي قابليتهاي بيشتري است .

خلاصه و نكات مهم هر حركت

1-هـوك  ( HOOK  )
روش : چرخاندن و پيچاندن مچ تا حد امكان و سپس بدن را بالاي بازو بياوريد و بازو را به بدن نزديك نگاه داشته و براي ضربه فني با هر دو ، يعني هم بازو و هم بدن فشار دهيد .
*اين رايج ترين حركت در مچ زني است كه بطور معمول در همه جا ، از روي ميز آشپزخانه گرفته تا در تلويزيون آن را مي بينيد .
*اين حركت ، inside  محسوب مي شود زيرا شما به جاي زدن دست ، بازوي حريف را مي زنيد .
*رمز موفقيت در اين تكنيك ، نيروي بيشتر و يا حداقل ، برابر بودن با حريف از نظر قدرت بدني ( جلو بازو و ساعد ) است .
*تماس مچ در تمام طول مسابقه مهم است زيرا فشار اصلي از طرف مچ به مچ حريف وارد مي شود و نه دست و پنجه ها .
*اگر در شروع ناگهاني با هـوك موفق نشديد بهتر است سريعاً برويد سراغ تاپ رول .

2-تاپ رول ( TOP ROLL )
روش : كليد موفقيت در اين تكنيك ، هر چه بيشتر بالا رفتن از دست حريف است زيرا بدين شكل ، اهرم قوي تري خواهيد داشت . اولاً دست حريف را در تمام طول مسابقه و بطور مدام به سمت خود بكشيد ( backpressure ) و ثانياً ، بالا رفتن از دست حريف را ادامه دهيد .
*اين بهترين تكنيك براي زدن افراد بي تجربه است .
*بردن با اين روش يعني استفاده از اهرم ، به جاي زور زدن زياد .
*اين حركت ، outside محسوب مي شود زيرا با فشار جديد روي انگشتان حريف و باز شدن دستش به اهرم بيشتري مي رسيد .
*بايد بيشتر و بيشتر به سمت نوك انگشتان حريف برويد تا اهرم بيشتر شود و سعي كنيد آن موقعيت را از دست ندهيد ( outmuscle   )
*بايد سعي كنيد دست حريف را از بدنش دور كنيد يعني بازو حريف به سمت شما باز شود .
*در اين تكنيك ، بدن شما بالاي ميز نيست بلكه از آن آويزان است .
*بدون شك با فشار اهرمي شديد ، مچ حريف حتماً خم مي شود زيرا اين فشار غير قابل تحمل است .
*فشار backpressure   بسيار بالا ، مهمترين عامل در موفقيت اين فن است .
*وقتي در بهترين موقعيت اجراي فن خود قرار داريد ، به جاي كف دست خودتان ، پشت دست تان به سمت شماست .
*نحوه حركت درست مانند چرخاندن فرمان اتومبيل است ، دست ميچرخد و بدن قفل است و كف دست به سمت جلو اتومبيل است.
*در اين فن ، هدف ، زدن دست حريف است و نه بازو .
*اگر باور داريد كه قوي تر از حريفتان نيستيد ، از اين تكنيك استفاده كنيد .

3-پــرس ( PRESS )
روش : كليد اين حركت ، قرار گرفتن كف دست حريف به سمت سقف و بايد دست شما بالاي دست وي باشد . وقتي حريف را در اين حالت قرار داديد ، بقيه كار ساده است ، بدن خود را بالاي بازو بياوريد و دست حريف را با فشار بالا تنه و بازو به پايين فشار دهيد .
*اين ،يكي از خالصترين حركات قدرتي در مچ اندازي است .
*داشتن بالا تنه بزرگ در اين حركت بسيار موثر است.
*اگر مطمئن هستيد كه داراي بالا تنه قدرتمند تر نسبت به حريف خود هستيد ( بالاخص سينه و پشت بازو ) و حداق در جلو بازو و ساعد برابريد ، اين حركت خوبي است .
*مراقب باشيد كه اين حركت ميتواند با يك تاپ رول سريع ضربه شود زيرا كه نسبت به يك  backpressure  سريع و نيرومند بسيار ضعيف است .
*بازو بايد به بدنتان نزديك باشد بنابراين اگر حريف بتواند دست شما را به سمت خود بكشد موفق به پرس نخواهيد شد.
*پـرس ، حركت خوبي براي مسابقات طولاني است . درست خلاف تاپ رول و هـوك كه شديداً وابسته به جلو بازو و ساعد هستند ، عضلات اوليه درگير در پـرس عبارتند از پشت بازو و شانه و سينه . بنابراين بهترين راه براي استراحت ساعد و جلو بازو در يك مسابقه طولاني و حريفهاي متعدد ، استفاده از پـرس در موقع مناسب است .
*حتي در حالتي كه حريف شما مچ شما را به سمت عقب ميشكند ( bent   )
Back  يا همان broken  ورزش مچ اندازي
مچ اندازي ، يك رقابت دو نفره است با توجه به تمرينات و مطالعات زيادي كه درباره اين ورزش كرده ام ، تصميم گرفتم بخشي از دانسته هاي خودم را در اختيار شما قرار دهم . مچ اندازي به واقع يك ورزش صد در صد علمي است . بر خلاف آنچه كه مردم تصور ميكنند ، زور بازو فقط بخشي از سه عنصر مهم در اين ورزش است :

سرعت – قدرت – فن
اگر به شما بگويم كه مچ اندازي چيزي از كشتي كم ندارد ، ياوه نگفته ام . منظورم تنوع در فنون و بدل آنها و ريز حركاتي است كه هر كدام در جاي خود ميتواند شما را به پيروزي و يا شكست رهنمون شوند. در مورد انواع فن هاي رايج مچ اندازي به موقع و در مبحث جداگانه اي سخن خواهم گفت . قدرت ، همان عنصري است كه عموم افراد ناآگاه ، آن را تنها تكيه گاه خود ميدانند و زمانيكه به يك فرد آگاه به فنون مچ مي بازند ، تازه متوجه مي شوند كه قوه و نيروي مچ انداز ، فقط يك سوم نيازهاي وي است . ضمناً به خاطر داشته باشيد كه زور مچ به مفهوم خاص آن نيز مطرح نيست يعني وقتي صحبت از قدرت در مچ اندازي  است ، طيف وسيعي از عضلات ، از شانه تا انگشتان و حتي عضلات شكم و پشت را شامل مي شود . سرعت ، به سادگي ، تندي و شتاب در اجراي فنون است . سرعت در تصميم گيري براي اجراي فن ، اجراي بدل يك فن و يا تندي در تصميم گيري براي اجراي يك حركت ريز و كوچك ولي مؤثر. مهمترين و محسوس ترين بخشي سرعتي در اين ورزش ، شروع آن است .
سطح ميز : 38*26 اينچ
ارتفاع ميز : 40 اينچ
لايه هاي زير آرنجي : به شكل مربع و در اندازه 7*7 اينچ و 2 اينچ ضخامت
نحوه قرار گيري : به فاصله 2 اينچ از لبه ميز
تشكچه هاي زير دستي تماس : 14 اينچ عرض * 2 اينچ ضخامت * 4 اينچ ارتفاع
نحوه قرار گيري : بايستي در گوشه ميز و تقريباً 5 اينچ دورتر از زير آرنجي ها و حدود 2/1 اينچ با لبه ميز فاصله داشته باشد . فاصله ميان دستگيره ها و تشكچه هاي تماس بايد 4 / 3 / 2 اينچ باشد .
دستگيره : (پين هاي ) اتصال : اين پين ها بايستي در عرض ميز نصب شوند و در فاصله 13 اينچ از ورزشكار و حدوداً 1 اينچ به سمت داخل ميز نصب گردند و اين دستگيره بايستي در اندازه 6 اينچ ارتفاع و 1 اينچ قطر باشد .
نكته : تمامي ابعاد به اينچ مي باشند .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره