Zma
شما اینجا هستید

Zma

بهینه کردن سطح تستوسترون

این یک وقعیت محرز می-باشد، اگر فرد در یکی از موارد کمبود داشته باشد
(یعنی پروتئین دریافتی، ویتامین دریافتی، موادمعدنی، خواب) مطمئناً در درازمدت
دچار مشکل خواهد شد که آن می-تواند ترشح هورمون رشد باشد
و یا کاهش ترشح هورمون تستوسترون.
در این خصوص دو عنصر معدنی وجود دارد که ارتباط مستقیمی با موارد فوق دارد
در این مبحث خواص این دو عنصر را شرح خواهیم داد
این دو ماده معدنی تأثیر بسزائی در این که بتوانیم از تمرینات
نتیجه مطلوب که همانا افزایش حجم هست را دارند.

روی
اگر در این عنصر دچار کمبود هستید به-طور حتم تمام زحمتتان بیهوده خواهد بود.
کمبود این ماده معدنی در بدن مساوی است یا کاهش قدرت و استقامت عضلات.
وظیفه اصلی روی افزایش قدرت ترمیم بافت-ها
و بهبود آنها و رشد سلول-های عضلانی می-باشد
و همانطور که قبلاً هم عنوان شده این ماده معدنی کمک می-کند
به بهینه-تر شدن ترشح هورمون، هورمون رشد و از همه مهمتر هورمون تستوسترون.
ضمن اینکه آنزیم-هائی که باعث جلوگیری از افزایش اسید لاکتیک (خستگی عضله) می-شوند نیز به این ماده معدنی نیازمند می-باشند. پس این دقیقاً ماده-ای است که اصلاً نباید در آن کمبودی مشاهده شود

منیزیم
کمبود در این عنصر باعث می-شود که سطح اکسیژن-رسانی به بافت-های عضلانی کاهش یابد. منیزیم باعث افزایش قدرت و استقامت عضلات می-شود. آن چیزی که در مورد منیزیم از همه مهمتر است و ثابت شده نیز می-باشد افزایش قدرت استراحت می-باشد. یعنی بدن خیلی راحت-تر در حالت استراحت و relex قرار می-گیرد. ضمن اینکه منیزیم باعث فعال شدن آنزیم-های ضروری برای متابولیزه کردن کربوهیدرات و آمینواسید نیز می-شود. این ماده هم یک عنصری است که نباید در آن کمبودی مشاهده شود.

واقعیت

مطالعاتی که در این خصوص انجام گرفته نشان داده که حدود۷۰% رژیم-های غذائی از لحاظ وجود روی و منیزیم از مقدار نیاز مورد نیاز روزانه کمتر بوده است. در این رابطه روی حدوداً ۳۹%کمتر و منیزیم ۶۵% , کمر از نیاز روزانه می-باشد
این مطالعات بر روی افراد معمولی انجام گرفته است همانطور که می-دانید این گروه از افراد از لحاظ فعالیت بدنی در سطح متوسط و پائین هستند و همانند افراد ورزشکار نیستند
که از لحاظ بدنی در سطح بالائی قرار دارند و به همین خاطر در مطالعاتی که بر روی افراد ورزشکار صورت گرفت مشخص شد که این افراد از لحاظ کمبود این عناصر به طریقی بیشتر از افراد معمولی تحت خطر هستند. برای مثال وقتی یک دونده را مورد آزمایش قرار دادند متوجه شدند که این فرد در روزی که به تمرین می-پردازد50% روی بیشتری را در قیاس با روزی که تمرین نمی-کند از دست می-دهد در ضمن در یک آزمایش دیگر و به مرد صورت گرفت مشخص شد که سطح روی و موادمعدنی دیگر به-دلیل افزایش استرس، که این استرس خواه فیزیکی بوده باشد و خواه روانی باعث کاهش 33% درصدی این عناصر شد

بالاخره شرکت های مکمل سازی در لابراتوارهای تحقیقاتی خود
مکمل جدیدی را تهیه کردند
یعنی ساخت مکمل ZMA

تر کیب دو عنصر روی و منیزیم در کنار ویتامین B6

عنصر روی (ZINC) به مقدار 30 میلی گرم
عنصر منیزیم(Magnesium) به مقدار 450 میلی گرم
ویتامین B6 به مقدار 11 میلی گرم

البته برای نتیجه بهتر ، دو ماده دیگر هم به آن اضافه شده
یعنی اسید آمینه میتونین و اسپارتیک اسید

روش مصرف ZMA

مکمل ZMA را ۳۰دقیقه قبل از این که داخل رختخواب بروید،
میل کنید و البته با شکم خالی یعنی حتماً می-بایست
حداقل یک تا دو ساعت قبل از خواب غذا خورده باشید
و بعد ازآن دیگر چیزی میل نکرده باشید
دلیل اینکه چرا می-بایست 30 دقیقه قبل از خواب این عناصر وارد بدن شوند،
این است که به روی خاصیت ترمیم و بهبود بافت-ها این روند به رشد عضلات را دارد
و در هنگام خواب به حداکثر می-رسد بیشترین مقدار ترشح هورمون رشد به-صورت طبیعی در مرحله سوم و چهارم خواب می-باشد (تقریباً یک ساعت نیم بعد از به خواب رفتن) روی، انسولین، تستوسترون و منیزیم باعث تشدید ترشح هورمون رشد می-شوند پس دقیقاً این همان زمانی است که به این عناصر نیازمند هستید

مطالعات

البته مطالعات کمی در خصوص اینکه استفاده از مکمل ZMA باعث افزایش
سطح تستوسترون و هورمون رشد شده باشد صورت گرفته است
ولی در ذیل جواب یکی از مطالعات برایتان آورده شده است.

1-افزایش قدرت و استقامت عضلات
2-کاهش گرفتگی و کوفتگی عضله
3-بازیابی و بهبود سریع-تر بعد از صدمه-دیدگی
4-افزایش قدرت هوشیاری و تمرکز
5-کاهش تجمع آب زیر پوست
6-خواب عمیق-تر و راحت-تر

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره