کدام پروتئین را چه زمانی مصرف کنیم
شما اینجا هستید
مکمل های پروتینی » کدام پروتئین را چه زمانی مصرف کنیم

کدام پروتئین را چه زمانی مصرف کنیم

1.       بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب:

 

 

از لحظه ای  که بخواب میروید تا وقتی که از خواب بیدار می شوید بدن شما بیش از هر زمان دیگر بدون غذا می ماند. روز خود را با پروتئین آغاز کنید. پروتئین ها علاوه بر تامین آمینو اسیدهای بسیار مورد نیاز برای بازسازی و حفظ عضلات، انرژی پایدار و مستمری برای بدن شما فراهم می کنند. پروتئین وی زود اثر را بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب میل کنید.

 

2.    قبل از تمرین:

با نوشیدن پروتئین وی حدود یک ساعت قبل از تمرین بدن خود را با BCAAs  و سایر اسیدهای آمینه ضروری برای رشد عضلات آماده کنید.  یکبار دیگر، پروتئین وی انتخاب خوبی است، زیرا نوشیدن آن بسیار آسان بوده و به سرعت هضم می شود.

3.       بعد از تمرین:

فاصله زمانی 30-60 دقیقه پس از تمرین مهم ترین زمان روز برای دریافت پروتئین است. آنزیم ها و هورمون ها در ماهیچه به طور جدی به مرمت و بازسازی آسیبهای ناشی از ورزش میپردازند و همچنین ذخایر گلیکوژن را دوباره پر می کنند. به طوری که ماهیچه ها به شکل ویژه ای پذیرای مواد مغذی می شوند. این فرصت طلائی را به راحتی از دست ندهید بعد از تمرین پروتئین بازیابی حاوی پروتئین وی و کازئین ( کیسین) به شما کمک میکند تا با اطمینان برای تمرین بعدی آماده شوید.

 

 

4.      بین وعده های غذایی :

نوشیدن یک پروتئین در بین وعده های غذایی نه تنها سنتز عضلات را به حداکثر می رساند، بلکه به آنها کمک می کند چربی و وزن بدن را در حالت کنترل نگهداریم. پروتئین ها به آزاد سازی هورمون های روده که باعث احساس پری یا سیری می شوند کمک می کنند.  پروتئین های لبنی شامل پروتئین وی، کازئین، و شیر بهتر از منابع دیگر پروتئین به ویژه هنگامی که با فیبرهای رژیمی ترکیب می شوند باعث کم کردن اشتها می شوند. پس اگر کنترل وزن بخشی از هدف شما است یکی یا ترکیبی از این پروتئین ها را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

5.       قبل از خواب :

با نوشیدن پروتئین کازئین نیم ساعت قبل از خواب بدن خود را برای شبی دراز اما راحت آماده کنید. بر خلاف پروتئین وی  که به سرعت در روده جذب میشود، پروتئین کازئین هنگام خواب در عرض چندین ساعت در طول شب اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می کند.  به همین دلیل، کازئین معمولا به عنوان پروتئین آهسته رهش نامیده می شود. کازئین همچنین به عنوان یک ضد کاتابولیک سرشار از گلوتامین و اسیدهای آمینه است که نقش حفاظتی در برابر تجزیه عضلات را ایفا می کنند.

 

نوع پروتئین

صبح

میان وعده

قبل از تمرین

بعداز تمرین

قبل از خواب

WHEY PROTEIN

• • • • •

• • •

• • • •

• • • •

EGG PROTEIN

• • • •

• • • •

• • •

• • •

• •

WHOLE MILK PROTEIN

• • •

• • •

• •

• •

• • •

CASEIN PROTEIN

• • •

• •

• • • • •

بهترین انتخاب = • • • • •                                                                                                        www.edcoan.ir

  1. Nastaran

    مطالب ارائه شده تو سایتتون واقعا جامع، کاربردی و مفیده
    “موفق باشید”

  2. حسین

    با سلام.من ۳۷ سال سن و وزنم ۷۶کیلو هست.الان به مدته ۳ هفته هست که شروع به بدن سازی کردم.میخوام بدونم تو این شرایط باید چه مکملهایی و با چه مارکهایی باید مصرف کنم تا وزنم به ۹۰برسه.

  3. سجاد

    سلام
    می خواستم بدونم پروتئین وی صبح قبل از صبحانه باشه یا بعد از اون؟
    و اینکه اگه دقیقا همزمان با کراتین مصرف بشه تاثیر منفی داره یا نه؟
    ممنون

    • احمد

      نه میتونی با صبحانه بخوری نه تاثیر منفی نداره

    • قادر

      بهترین زمان مصرف پروتئین صبح ها بلافاصله بعد از بیدار شدن قبل صبحانه
      یک ساعت قبل از تمرین
      ۳۰ تا ۶۰ دقیقه اول بلافاصله بعد از تمرین ( مهم ترین زمان مصرف پروتئین وی)
      ۳۰ تا ۶۰ دقیقه اول بلافاصله بعد از تمرین مهمترین و موثرترین زمان مصرف پروتئین وی می باشد. آنزیمها و هورمونهای درون عضلات بطور فعال به ترمیم و بازسازی عضلات آسیب دیده در زمان تمرین می پردازند و عضلات بیشترین پذیرش برای تجدید منابع گلیکوژن و دریافت منابع مغذی خود را دارند. به این فاز که دریچه فرصت طلائی گفته می شود شما می توانید مطمئن شوید که بدن خود را برای جلسه تمرینی دیگر آماده کرده اید

  4. Navid

    با سلام…چند تا سوال داشتم…
    ۱-کربن و پروتئین و کراتین رو چجوری مصرف کنم؟…یعنی کدومشونو باهم تو یک ماه مصرف کنم و یا کدومشونو باهم مصرف نکنم و … اگه بخوام کراتین و پروتئین رو باهم مصرف کنم چجوری میشه؟…چون میگین که قبل و بعد تمرین پروتئین مصرف کنم…درمورد کراتین هم شنیدم همینجوریه…کدومشو زودتر یا دیرتر؟
    ۲-چقدر مصرف کنم؟(کراتین یا پروتئین یا …)…صبح بعد از بیدار شدن یا شب قبل خوابیدن یا قبل و بعد تمرین میزان مصرف در این وعده ها متفاوت هست؟…۲۱ سالمه ۱۷۵ قد و ۶۸ وزن…
    ۳-اگه من ۳ ماه از این مکمل ها مصرف کنم و بعد قطع کنم..بدنم به حالت اولیه برمیگرده؟

    خیلی خیلی خیلی ممنون

    • رضایی

      سلام میتونی کراتین قبل و بعد تمرین مصرف کنی روزای که تمرین نداری یک وعده پروتئین میتونی صبح بعد ترمین و قبل خواب مصرف کنی گینر میتونی قبل تمرین بعدش تمرین و ساعت ۱۰ استفاده کنی میتونی قبل و بعد تمرین با هم مصرف کنی مشکلی پیش نمیاد سعی کن حداقل برنامت ۶تا ۸ هفته باشه یک ماه کمه کراتین هم حتما دوره بارگیری برو که ۵روز اول هر روز ۴ وعده کراتین مصرف کن صبح قبل ترمین بعد تمرین قبل خواب سعی کن مصرف آب هم تو دروه زیاد مصرف کنی

      • navid

        ممنون از پاسخ گوییتون…جسارت نباشه اما اصلا متوجه نشدم چی به چی شد…اگه امکانش هست یکی یکی به سوالام جوب بدین خیلی تشکر میکنم…

  5. اميررضا

    سلام من فوتبالیستم ٢١ ساله وزن۶۶ قد ١٨٣ هفته ای ۶روز تمرین میکنم میخواستم ببینم که واسه افزایش انرژی ،عضله و وزن چی استفاده کنم،مرسی از سایت خوبتون

    • بهزاد

      سعی کن پروتئین و کراتین وگلوتامین داشته باشی خوبه

  6. موسوی

    سلام. من دو ساله باشگاه میرم حدود ۲۰کیلو کم کردم الان ۸۹کیلو هستم با قد۱۸۵ وسن۲۷ سال .نمیدونم که چی رو مصرف کنم و چجوری باید باشه ممنون میشم راهنمایی کنید اگه شد به تلگرامم پیام بدین ۰۹۳۰۴۹۰۶۰۷۲

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره