ویتامین ای و ورزش
شما اینجا هستید
ویتامینها و موادمعدنی » ویتامین ای و ورزش

اغلب مطالعاتی که روی آنتی اکسیدان ها و روزش انجام گرفته است روی ویتامین ای متمرکز بوده است ویتامین ای درون غشای سلول جای میگیرد

 

images

 

یکی از وظایف آن جمع اوری رادیکالهای آزدای است که بوسیله ورزش تولید می شوند و بافت ها را از اسیب حفاظت میکنند محققان قدرت ویتامین ای را مورد ازمایش قرار داده و به کارایی ان پی برده اند

در تحقیقی که بوسیله دکتر ویلیام در داشنگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام گرفته است به نمونه هایی که ۵۵ سال یا بیشتر داشته اند روزانه ۸۰۰ میلی گرم ویتامین ای یا شبه دارو داده شد برای تمرین ورزشی آنها پیاده روی کرده یا در سرازیری دویدند نشانه های اینکه ویتامین ای از عضلات آنان محافظت می کنند در تولید دو ماده مهم یافته شد : نوتروفیل ها (که نوع خاصی از گلبولهای سفید می باشند ) و کراتین کیناز (که آنزیم دخیل در انرژی رسانی به سلولهای عضله می باشد )

وقتی تولید این مواد در بدن پایین باشد ترمیم عضلات به مقدار کم انجام می شود با بیشتر شدن رادیکالهای آزاد قدرت تخریبی آنان تا چند روز پس از ورزش در بدن باقی می ماند و بر عکس وقتی تولید بالا باشد عضلات ترمیم شده و میزان رادیکالهای آزاد نیز تحت کنترل قرار میگیرد

در اینجا به چگونگی این فرایند اشاره میکنیم گروهی که مکمل ویتامین ای دریافت کرده بودند بسیار بیشتر از گروهی که شبه دارو را دریافت کرده بودند تولید نوتروفیل ها و کراتین کیناز داشتند

این مسئله نشان دهنده این است که ویتامین ای از صدمه به عضلات جلوگیری کرده و از تولید رادیکالهای آزاد که پیامد آن است جلوگیری میکند

همین پژوهش روی نمونه های ۳۰ ساله یا جوانتر نیز انجام گرفت آنها نیز همین واکنش را نشان دادند بدون توجه به اینکه ویتامین ای یا شبه دارو دریافت کرده بودند دکتر اوانس چنین نتیجه گیری کرد که با افزایش سن افزاد سطح ویتامین ای در بدنسان کاهش پیدا میکند ولی نیازشان به این ماده بیشتر می شود و در نتیجه این مکمل ها مفید واقع می شوند

گرچه در این پژوهش ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین ای استفاده شده است اما دکتر اوانس معتقد است که با استفاده از ۴۰۰ واحد بین المللی نیز به همین نتایج خواهند رسید

اخبار خوب زیادی درباره ویتامین ای وجود دارد :

این ماده از تخریب گلبولهای قرمز خون که حامل اکسیژن می باشند جلوگیری می نمایند این خاصیت ویتامین ای به مفهوم تقویت اکسیزن رسانی در طول تمرین می باشد علاوه بر این ویتامین ای عملکرد ورزشی را در ارتفاعات بالا افزایش می دهد

اگر از مکمل ویتامین ای استفاده میکنید از اشکال طبیعی ان به جای فراورده های مصنوعی استفاده کنید شکل طبیعی ویتامین ای که به نام دی الفا توکوفرول نامیده می شود از روغن های لوبیای سویا افتابگردان ذرت بادام زمینی هسته انگور و دانه کتان گرفته می شود ویتامین ای مصنوعی یا دی ال الفا توکوفرول از مواد موجود در پتروشیمی تهیه می شوند در مروری خلاصه بر ۳۰ پژوهش منتشر شده که روی ویتامین ای انجام گرفت مشخص شد که انواع طبیعی ویتامین ای بهتر از انواع سنتتیک ان در بدن جذب می شوند

 

  1. shayan

    salam ostad aziz bade 4mah masdomiat bargashtam bashgah 1mahi hast ke tamrin mikonam mishe ye molti vitamin moarefi konid ke na ziad zaif bashe na ziad ghavi vaznam 90 kilo ghadam 83

    • اکبر

      سلام میتونی از مولتی ویتامین مولتی دیلی یا سنتروم استفاده کنی

  2. کوتاه کننده لینک

    عالی بود ممنونم از به اشتراک گذاری مطالب

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره