بهره گیری از اصل اضافه بار در سیستم تمرینی جهت افزایش حجم
شما اینجا هستید
سیستم های تمرینی با وزنه » بهره گیری از اصل اضافه بار در سیستم تمرینی جهت افزایش حجم

بهره گیری از اصل اضافه بار در سیستم  تمرینیجهت افزایش حجم

یقینا هدف شما از تمرینات پرورش اندام افزایش حجم عضلات است البته کسانی هستند که این رشته ورزشی رابرای هدفهای دیگر برگزیده اند

بهره گیری از اصل اضافه بار در سیستم تمرینی جهت افزایش حجم

شاید به نظر مبتدیان استفاده از وزنه های ثابت با بارگیری از یک سیستم تمرینی ساده بتواند این خواست را تحقق ببخشد محققان و پژوهشگران ئرزشی در طی یک تحقیق مدون به این نتیجه رسیده اند که بکارگیری از وزنه های ثابت و اجرای یک سیستم تمرینی همیشگی علاوه برعدم افزایش رشدعضلانی زمینه توقف رشد را در عضلات مهیا می سازد

این محققان در ادامه بررسی های خود برای ویندگان افزایش حجم عضلات پیشنهاد کردند که تنها در صورت تغیرر و تنوع در سیستم تمرینی و نوسانات سنگینی وزنه ها می توانند به هدف خود برسند اینجا بود که برخی از متخصصان ورزش اصل اضافه را پیشنهاد نمودند

در واقع این متخصصان بر این باور هستند که افزایش قدرت و استقامت به همراه حجم عضلانی تنها زمانی میسر است که عضله برای مدتی معین تا سر حد ظرفیت و قدرت در برابر فشار تمرین مقاومت کند

بر اساس همین اصل چون همواره ظرفیت مقاومت ماهیچه ها بالاتر می رود بنابراین شما ناچارید جهت وارد کردن عضلات به رشد و افزایش مقاومت و بالاتر بردن ظرفیت انها را مورد تنش قرار دهید

شاید در گذشته این موضوع تنها در حد یک تئوری و فرضیه بود ولی امروزه این تئوری تبدیل به یک اصل تحت عنوان اصل اضافه بار یا به زبان نوین و علمی تر اصل مقاومت فزاینده تبدیل شده است

اما چگونه این اصل را در سیستم تمرینی خود اعمال نماییم ؟

مبتدیان پس از مدتی تمرین ثابت متوجه ان خواهند شد که دیگر عضلات انان نسبت به تمرین واکنش مناسبی از خود نشان نمی دهد در این هنگام توصیه می شود به برنامه تمرینی خود یک بازنگری جامع داشته باشید شما می توانید با دو روش این اصل را اجرا نمایید:

۱-      به سنگینی وزنه های تمرینی خود بیفزایید که مطمئنا بخاطر سنگینی وزنه ها ناچارید از تعداد تکرار کم نمائید

۲-      وزنه های تمرینی را ثابت نگاه داشته ولی تکرار این حرکت را زیاد نمایید با این روند تنش مورد نظر جهت افزایش حجم و بالا رفتن استانه تحمل در شما ایجاد می شود بهره گیری از این اصل علاوه بر تاثیر مستقیم در سیستم تمرینی بصورت غیر مستقیم و ناشناخته باعث افزایش اشتها جذب و سنتز پروتئین افزایش سطح تولید هورمون رشد و تستسترون می شود

  1. جواد

    سلام من ۵ ۶ ماه هست که سایت خوب و پر محتوای شما رو دیدم و از مطالبتون استفاده میکنم واقعا سایت خوبی دارین.یه سئوال دارم من زمانی که تمرین را آغاز کردم (اولین روز باشگاه)در اولین روزهام حالا هر عضلهای رو که تمرین بدم اولین روز اون عضله در روز بعد از تمرین درد شدید عضلانی دارم اما همین طور که از هفته اول به دوم و … میرم دیگه اون درد خوشایندی رو که جلسه اول یا نهایتا دوم هر عضله داشتم دیگه ندارم.(اما این رو هم بگم که من اصل اضافه بار و یار نمرینی رو در حرکت آخر هر ست که واقعا احتیاج هست رو مراعات میکنم و حرکت آخر به ناتوانی میرسم دامنه حرکات رو هم کامل انجام میدم و در آخر تمرین اون روز خستگی و دم رو تو عضلهام حس میکنم). حالا میخوام بدونم که چرا من با مرور زمان یک یا دو هفته ای دیگه بعد از تمریناتم در روز بعدش دچار بدن درد نمیشم.ممنون میشم سئوال منو جواب بدید.

    • مهدی

      خوب جواد این طبیعی اصولا کسایی که بدنسازی شروع میکنن یا بعد از یه مدت استراحت دوباره استارت میزنن این درد و گرفتگی دارن و به مرور زمان این درد کمتر به سراغت میاد اگه تو تمرین پا روز بعدش عضلت بگیره زیاد حساس نباش به این قضیه دوست عزیز به قول معروف بدن درد میگیری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره