اهمیت وعده‌های غذایی متعدد
شما اینجا هستید
مباحث عمـومی و متفرقه ی تغـذیه » اهمیت وعده‌های غذایی متعدد

همهٔ ما بارها و بارها در مورد اهمیت تغذیه صحیح در انجام وظایف روزانه، فعالیت‌های فیزیکی‌ و انجام تمرینات در طول روز شنیده‌ایم.با وجود این ما هنوز هم می‌شنویم که افراد به منظور کاهش وزن یا کمبود وقت بعضی‌ از وعده‌های غذایی خود را حذف میکنند.این عمل در آینده دارای عواقب ناخوشایندی می‌باشد و همیشه نیز به کاهش وزن منجر نمی‌شود.

حذف وعده‌های غذایی

وقتی‌ که شما یک وعده را حذف می‌کنید بدن شما به ” حالت روزه داری ” میرود.در طول این روزه داری کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی‌‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده میشوند.کربوهیدرات اولین منبع بدن برای استفاده از انرژی می‌باشد و بعد از آن پروتئین و چربی‌ قرار میگیرند.

همینطور که این حالت روزه داری ادامه پیدا می‌کند در بدن اتفاقات زیر رخ میدهد:

۱) ذخایر گلیکوژن عضلات به کبد و ماهیچه‌ها انتقال داده میشود.

۲) چون که سطح گلوکز بدن کاهش پیدا می‌کند بدن به دنبال یک منبع انرژی جایگزین میگردد.از آن جا که مغز و اعصاب انرژی را به صورت گلوکز ترجیح میدهند از ماهیچه‌ها به عنوان منبع سوخت استفاده کرده و به تجزیه آنها می‌پردازند.

۳) بدن در تلاش برای حفظ پروتئین‌های باقیمانده از ذخایر چربی‌ به عنوان منبع سوخت در قالب استواستیک اسید (acetoacetic acid) استفاده می‌کند.

۴) هر چقدر که مدت زمان میان وعده‌ها بیشتر شود سطح هورمون تیروئید (T3) بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

۵) تاثیرات منفی‌ روی سطح انسولین بدن باعث ترشح بیشتر انسولین شده که این امر نیز باعث ذخیره کردن چربی‌‌ها در بدن میشود.

 

در فرایند تبدیل چربی‌‌ها به عنوان منبع سوخت که به آن کتوسیس (ketosis) می‌گویند تاثیرات منفی‌ زیر در بدن رخ خواهد داد:

۱) حالت تعوع

۲) خستگی‌

۳) یبوست

۴) کاهش فشار خون

۵) افزایش ریسک بیماری‌های کلیوی (اوریک اسید)

۶) مشکلات تنفسی

۷) افزایش احتمال آسیب‌های جنینی در زنان باردار

در جریان استفاده بدن از چربی‌ها به عنوان منبع سوخت بدن روی به کاهش انرژی مصرفی برای حفظ چربی‌‌ها و بافت‌های عضلانی میاورد (کاهش متابولیسم بدن).به علاوه با کوچکتر شدن عضلات آنها ضعیفتر شده و انرژی مصرفی در این حالت نیز باز هم کاهش پیدا می‌کند.هورمون‌ها نیز به منظور حفظ عضلات سرعت متابولیسم را کاهش میدهند.در این حالت بدن برای حفظ ذخایر چربی‌ خود از کالری‌ها به طور کارامد بهره خواهد برد و از بافت‌های عضلانی و ماهیچه‌ها استفاده خواهد کرد.کاهش سطح متابولیسم تاثیر مستقیم در از دست دادن ماهیچه‌ها دارد.

 

مشکلات سلامتی‌

حذف وعده‌های غذایی و محدود کردن کالری‌ها باعث افزایش سریع میزان قند خون میشود.در نتیجه بدن شما به میزان زیادی تریگلیسرید تولید می‌کند که بعد به صورت چربی‌ ذخیره میشوند.به علاوه تخلیه گلیکوژن باعث کاهش انرژی بدن میشود.متأسفانه کاهش وزن در این حالت اکثرا به صورت آب و ماهیچه می‌باشد (بخش عمده‌ای از گلیکوژن از آب تشکیل شده است).

کاهش سرعت متابولیسم باعث کاهش سرعت هضم غذا‌ها میشود در صورتی‌ که شما همه تغذیه خود را در یک وعده قرار دهید.این امر مخصوصا در افرادی که وعده‌های غذایی خود را حذف میکنند رایج می‌باشد.منبع سایت اد کوان به خاطر گرسنگی بیش از حد این افراد در یک وعده بیشتر از آنچه که نیاز دارند کالری مصرف میکنند.از آنجائی که سرعت متابولیسم از قبل درون بدن این افراد کاهش پیدا کرده است بنابراین سرعت هضم این وعده غذایی بزرگ نیز کند خواهد شد که نتیجه آن افزایش وزن می‌باشد.

میزان موفقیت در امر کاهش وزن از طریق حذف وعده‌های غذایی بسیار پائین می‌باشد.در ابتدا ممکن است که شما به میزان قابل توجهی‌ وزن کم کنید ولی‌ همانطور که گفتیم اکثر این وزن آب و ماهیچه می‌باشد و احتمال اینکه دوباره دچار اضافه وزن شوید بسیار بالا است.

 

تاثیرات حذف وعده‌های غذایی:

۱) کاهش انرژی مصرفی

۲) کاهش سطح متابولیسم بدن

۳) افزایش وزن

۴) کاهش قدرت

۵) افزایش احتمال آسیب دیده گی

۶) کاهش تراکم استخوان ها

۷) کاهش دمای‌ بدن

۸) کاهش عملکرد

۹) کاهش استقامت در برابر بیماری ها

۱۰) اختلال در سیستم تنظیم دمای‌ بدن

۱۱) کاهش سطح تستوسترون

۱۲) نوسانات خلقی‌

۱۳) اختلال در قاعدگی

 

چرا وعده‌های غذایی متعدد مهم هستند

تحقیقات نشان داده است که افرادی که در روز پنج یا شش وعده غذایی مصرف میکنند نسبت به افرادی که فقط سه وعده مصرف میکنند بیشتر چربی‌ سوزی و عضله‌ سازی میکنند.عدم دریافت غذا باعث میشود که معده هورمونی به نام گرلین (Ghrelin ) را ترشح کند.گرلین به عنوان ” هورمون گرسنگی” نیز شناخته میشود.این هورمون سرعت استفاده از چربی‌‌ها را کاهش داده و باعث افزایش اشتها میشود.بدون دریافت مستمر غذا، سطح گرلین در مدت زمان بیشتری ارتقا پیدا می‌کند که این امر باعث افزایش اشتهای شما میشود.وعده‌های غذایی زیاد باعث جلوگیری از این تاثیرات میشود، سطح قند خون به طور بهتری تنظیم خواهد شد و به دلیل وجود همیشگی‌ غذا در معده تاثیر هورمون گرلین کنترل میشود.

استفاده از مطالب  تنها با ذکر منبع مجاز است.

  1. milad

    سلام ممنون از سایت خوبتون میشه تفاوت کلسترول و تری گلیسرید بگین ؟

    • رضا

      سلام این دو از انواع چربی های خوب هستند اگر مقدار زیادی کالری مصرف کنید تبدیل به تری گلیسیرید می شود و انرژی لازم را برای شما فراهم می کنداما کلسترول سازنده سلولهای و هورمون هاست تری گلیسیرید و کلسترول در خون حل نمی شوند و با کمک پروتئین ها در حمل و نقل چربی ها دخالت میکنند

  2. mohammad

    سلام وتشکر بابت سایت خوبتون .من می دونم بیشتر مکمل هایی مثل کربو پروتئین با مارک های معروف که تو بازار ایران تقلبین ولی اگه کسی رو پیدا کنیم که مستقیم از دبی برامون مکمل بیاره میشه اعتماد کرد که کمکلش اصل باشه؟

  3. یاسمن

    ز با سلام. سایت بسیار مفیدی دارید خیلی خیلی ممنونم ازتون.

    من به تازگی گیاهخوار خام خوار شدم، با مصرف میوه ها و سبزی و آجیل و مغز ها مشکلی پیش نمیاد برای ورزش کردن؟

    • زهرا

      سلام من هم روشهای گیاهی رو توصیه می کنم اما بشرطی که پزشک متبهر و گیاه شناس در دسترس باشه و گیاهان تازه و سالم موفق باشید

  4. حمید

    خبرنامه برای مشاهده آخرین بروز رسانی های سایت کی راه اندازی می شه ؟؟؟

  5. hesam

    یاسمن خانوم تغذیه کامل شامل مصرف متعادل همه گروه‌های غذایی می‌شه.نمی‌شه گفت فقط با گیاه خواری می‌شه همه نیاز‌های بدنو تامین کرد.نمی‌خوام بگم خوبه یا بد، ولی‌ مثلا شما پروتئین موجود تو گوشت یا مرغ رو از کجا می‌خوای تامین کنی‌؟ پروتئینی که تو گوشت یا مرغ هست شما هیچوقت نمیتونی‌ مثلا از سویا دریافت کنی‌.گرچه هر ۲تا منبع پروتئین هستند ولی‌ با هم فرق دارند.همه پروتئین‌ها یکسان نیستند.تعادل بهترین چیز هست.با حذف کامل یک گروه غذایی به نظرم نمی‌شه زیاد به موفقیت رسید.

    • ابوالفضل

      سلام پروتئین های گیاهی اکثراً ناقص هستند و نمیتونن بعنوان پروتئین کامل استفاده بشن ولی میشه چند نوع پروتئین ناقص رو همزمان مصرف کنیم تا برای رشد عضلات منبع کاملی از امینو اسید ها را در اختیار داشته باشیم

    • یونس

      سلام احتمال کمبود مواد مورد نیاز بدن در رزِم گیاه خواری هست یک رژیم غذایی گیاهی خوب میتواند پروتئین و میزان بیشتر نیازهای اصلی بدن را تامین کند ولی ویتامین B12 یکی از ویتامینهای لازم و ضروری است که تنها در منابع غذایی جانوری نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت میشود.بنابراین افراد گیاهخوار برای تامین این ویتامین باید از محصولات لبنی و یا تخم مرغ استفاده کنند (اگر تمایلی به استفاده از گوشت ندارند) و یا از قرص های مکمل غذایی استفاده کنند که در مقایسه با منابع طبیعی (لبنیات و تخم مرغ) انتخاب مناسبی نخواهد بودموفق باشید

      از طرفی جبران کمبود موادی همچون کلسیم و اسید چرب امگا-۳ از راه گیاهان کار ساده ای نیست و نکته ی دیگر از دست دادن فواید غذاهای دریایی برای گیاهخواران است.

  6. یاسمن

    دوستان خیلی ممنون که توجه فرمودید….

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره