پروتئین شیر
شما اینجا هستید
پروتئین ها » پروتئین شیر

شیر ماده غذایی رایجی در بین ورزشکاران و هر کسی که در پی افزایش سایز و حجم عضلات است بشمار می آید و این مربوط به زمان حاضر نیست و قرنهای متمادی است که چنین بوده .

شیر منبع غنی از دو مورد از مفیدترین پروتئینها بشمار می آید : وی و کازئین . یک فنجان شیر (۲۲۰ سی سی )حاوی ۸ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی و ۱۱ گرم کربوهیدرات (از انواع لاکتوز )است .

بقیه حجم مایع را بطور عمده آب تشکیل می دهد.۸۰ درصد از پروتئین شیر را کازئین تشکیل داده و ۲۰ درصد را وی . از آنجایی که کازئین بخش عمده از این پروتئین را تشکیل می دهد، در مجموع شیر عمدتاً فوایدی مشابه با کازئین دارد. بعلاوه مقداری هم از مزایای وی . در پروتئین شیر، زنجیره های پروتئین خاصی وجود دارد که مزایای متعددی برای کارایی و سلامت بدن در پی دارند . از جمله : بتا – لاکتو – گلوبولین، آلفا، لاکتا لبومین، گلیکو ماکرو پیتاید و ایمونو گلوبو لینز، اجزایی از پروتئین وی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند . در پروسه تولید پروتئین شیر، تولید کنندگان با حذف آب، چربی و کربوهیدرات از شیر، منبع پروتئین غلیظی را بدست می آورند که سپس آن راخشک و پودرمی کنند، این راه بهینه ای است برای حفظ تمامی فواید پروتئین شیر، بدون این که کالری اضافه ناشی از کربوهیدرات و چربی مزاحمتی ایجاد کنند .

نگاهی مختصر به پروتئین شیر

این پروتئین از شیر گاو و پس از جداسازی آب و بخش عمده از کربوهیدرات و چربی موجود در آن به وجود می آید . پروتئین شیرحاوی مقدار بالای کازئین (۸۰درصد) و مقدار وی (۲۰ درصد) است و از اینرو هم مزایای کازئین و هم وی را در اختیار می گذارد . مصرف پروتئین شیر پس از تمرین، بین وعده ها و پیش از خواب مفید است . انواع پروتئین شیر عبارتند از پروتئین شیر کنستانتره ، پروتئین شیر ایزوله .

انواع پروتئین شیر

 

 

پروتئین شیر کنستانتره : فیلتر نمودن شیر کامل بخش عمده ای از کربوهیدرات وچربی آن را حذف می کند . اغلب پروتئین کنستانتره از پروسه ای که اولترا فیلتریشن نامیده می شود بدست می آید، که پروتئینی با ۸۰ درصد خلوص بر جا می ماند .

پروتینشیر ایزوله : از انجام پروسه های اضافی بر پروتئین کنستانتره ، پروتئین شیر ایزوله به دست می آید، که حاوی بیش از ۸۵ درصد پروتئین است . بخش عمده چربی و کربوهیدرات حذف می شود، ولی هم کازئین و هم پروتئین وی تا حد زیادی بدون تغییر بر جا می ماند.

  1. amir

    khordane che meghdar shir baraye ghable khab mitoone khhoob bashe?

    • ابوالفضل

      نوشیدن یک لیوان شیر ولرم توصیه میشه

  2. علیرضا

    سلام
    ضمن تشکر از مطلبتون می خواستم بدونم که آیا میشه پروتئین شیر رو با قهوه یا نسکافه ترکیب کرد؟
    واقعیت اینکه من این کار رو می گردم و پروتئین را در قهوه یا نسکافم که درست می کردم بعد هر وعده غذایی می ریختم و می خوردم که بهم گفتن خواص خودش رو از دست میده. درسته؟
    ممنون

  3. رضا

    با توجه به اینکه نیم لیتر شیر حدود ۱۸ گرم پروتئین دارد، و همچنین میزان پروتئین وی طبق مدل و برند های متفاوت بین ۸۰ تا ۹۵ درصد دارای پروتئین می باشد که در استفاده روزانه<> ۲۰ گرم حاوی پروتئین می باشد، اما سوال اساسی : با توجه به وجود محصولات تقلبی و غیر اصل و یا کیفیت پایین، به نظر بسنده کردن به تغذیه طبیعی مناسب تر نیست؟؟؟ با تشکر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره