فرایند شناسایی ورزشکاران مستعد و پرورش آنها با استفاده از برنامه تمرینی منسجم باید در سرلوحه کارهای دست اندرکاران بدنسازی ایران قرار گیرد . در ورزش حرفه ای همانند رشته های هنری مهم آن است که افراد خیلی مستعدی که کشف و شناسایی میشوند ، در سنین اولیه و پایین انتخاب شوند و دائما تحت نظر مربیان متبحر بدنسازی و نیز متخصصان تغذیه باشند تا بتوانند در آینده به مدال آوران و افتخار آفرینان نام آور تبدیل شوند .

05636434e91c1e92268af788881a0bd3

در گذشته و حتی امروزه در کشور ما رفتن یک ورزشکار به یک رشته ورزشی بر اساس سنت ، ایده آلها و آرمان ها بوده و شرکت یک ورزشکار در هر رشته ای براساس عوام پسندی ، فشار والدین ، تشخیص معلمان و نزدیک بودن باشگاهای ورزشی خاص به محل سکونت صورت می پذیرد .


اگر هدف کسب موفقیت در سطح جهانی و مدال آوری در حد ملی است ، هزینه ها و وقت مربیان نخبه باید تنها صرف کسانی شود که دارای توانایی بالقوه باشند . در غیر این صورت استعداد ، وقت و تلاش مربی و هزینه های ملی به هدر خواهد رفت . بنابراین هدف اساسی از کشف استعداد ها ، شناسایی و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی و استعداد را برای ورزش بدنسازی دارا باشند.
در عالم ورزش شناسایی استعداد مفهوم جدیدی نیست ، اما بطور کلی حتی در کشور های غربی هم این کار بصورت تمام و کمال انجام نمی شود . در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ در کشورهای اروپای شرقی روش های ویژه ای برای شناسایی ورزشکارانی که دارای توانایی و استعداد بالقوه بودند صورت گرفت . نتایج حاصل غیر قابل باور بود . بیشتر مدال آوران این کشورها در المپیک ۱۹۷۲ از افرادی بودند که بصورت علمی و با تست های استعدادیابی انتخاب شده بودند و همین روند نیز در المپیک ۱۹۷۶ تکرار شد و جالب آنکه ۸۰ درصد مدال آوران از افراد انتخاب شده بودند .
متخصصان و مربیان ورزش باید فرآیند شناسایی استعداد ها را با توجه به مقیاس های بیولوژیکی و روانی افراد در سنین پایین انجام دهند زیرا این بهترین معییار انتخاب افراد مستعد برای تبدیل شدن به یک ورزشکار تمام عیار است
● بطور کلی می توان فواید کشف استعدادها و کار بر روی آنها را در سنین کودکی را به پنج حالت تقسیم کرد :
۱. استفاده از روشهای علمی استعداد یابی زمان مورد نیاز برای رسیدن به عملکرد حرفه ای ورزشکار را بطور چشمگیری کاهش می دهد
۲.استفاده از روشهای علمی استعداد یابی کارایی و شدت و مهارت مربیان را افزایش می دهد و از اتلاف وقت ، انرژی و استعداد مربی جلوگیری می کند
۳. استفاده از روشهای علمی استعداد یابی باعث می شود تا در ورزش های تیمی ورزشکاران از نظر بدنی و حتی روحی روانی یکدست بوده و این انسجام باعث عملکرد بهتر ورزشکاران در تمرینات و مسابقات می شود
۴. استفاده از روشهای علمی استعداد یابی اعتماد به نفس ورزشکاران و مربیان را افزایش داده و دلیل آن هم پیشرفت بهتر و سریعتر ورزشکار به نسبت سایر افراد همطراز اوست
۵. استفاده از روشهای علمی استعداد یابی در شناسایی استعداد های جوان بطور مستقیم کاربرد تمرینات علمی را عملی می سازد و به همین دلیل متخصصان و کارشناسان با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *