ترشح هورمون رشد چگونه به حداکثر می‌رسد؟
شما اینجا هستید
مقالات ورزشی » ترشح هورمون رشد چگونه به حداکثر می‌رسد؟

هورمون رشد تأثیر اساسی روی حجم عضلات، متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها دارد. اول از همه باید گفت که هورمون رشد حجم خالص عضلانی بدن را به‌واسطه تحرک سنتز پروتئین و افزایش احتباس نیتروژن اضافه می‌کند.
بخشی از این تأثیر به خاطر این است که هورمون رشد انتقال آمینواسیدهای خاصی به داخل سلول‌های عضلانی بهبود می‌دهد. افرادی که این هورمون را در بدن خود کم دارند نسبتاً درصد چربی بدن‌شان بالا است. هورمون رشد به‌ واسطه افزایش پروتئین بدن و عمدتاً عضلات، میزان چربی بدن را کاهش می‌دهد.

 

34-Alexey-Lesukov-foto
گاهی اوقات به‌ویژه بعد از یک دوره فقدان گلوکز، هورمون رشد دارای تأثیری مثل هورمون انسولین می‌شود به‌طوری که جذب گلوکز و مصرف آن را افزایش می‌دهد. این تأثیر خیلی سریع از بین می‌رود و دلیل فیزیولوژیک آن هنوز نامشخص است. بعد از حدود دو ساعت متابولیسم گلوکز در عضله و بافت چربی متوقف می‌شود. بدین‌ترتیب در استفاده گلوکز کاهش دیده می‌شود در نتیجه ذخایر گلیکوژن عضلات حفظ می‌شوند چرا که متابولیسم گلوکز متوقف می‌شود. هورمون رشد در بافت چربی تخریب تری‌گلیسیرید (چربی بدن) را بهبود داده، و سطح اسیدهای چرب آزاد خون را افزایش می‌دهد.


از آنجائی‌که استفاده از گلوکز توسط هورمون رشد سرکوب می‌شود، سنتز چربی نیز سرکوب می‌گردد. این تأثیرات وقتی با هم ترکیب می‌شوند نتیجه‌اش می‌شود کاهش خالص چربی بدن.
چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که هورمون رشد جذب و مصرف گلوکز را کاهش می‌دهد و گلیکوژن را حفظ می‌کند. در نتیجه مصرف چربی‌ها را با متابولیزه کردن ذخایر چربی افزایش می‌دهد و سنتز پروتئین را بیشتر می‌کند. تأثیر خالص آن می‌شود ساخته شدن بدن عضلانی‌تر و کم‌چربی‌تر.
ترشح هورمون رشد به‌واسطه خواب، استرس، پائین بودن سطح گلوکز خون، افزایش برخی آمینواسیدهای مشخص (به‌ویژه آرژنین، لیوسین، والین و ارنتتین) و ورزش تحریک می‌شود به‌طور طبیعی این هورمون در بیشترین مقادیر حین خواب عمیق ترشح می‌شود.
هورمون رشد در هیپوفیز جلوئی سنتز و ذخیره می‌شود و سطح آن در پلاسمای خون به واسطه مقدار ترشحش کنترل می‌شود. میزان ترشح هورمون رشد توسط دو هورمون دیگر از ۱. هیپوتالاموس GHRH و ۲. سوماتوستاتین کنترل می‌شود. ترشح هورمون رشد دقیقه به دقیقه تحت کنترل سیستم عصبی می‌باشد.
ترشح این هورمون در سن بلوغ به فعال‌ترین حد می‌رسد و تا بسته شدن صفحات رشد استخوان‌ها در همان حد می‌ماند و ترشح آن به‌تدریج در مردها و زن‌ها بین سن‌های ۲۰ و ۴۰ کاهش می‌یابد.
ترشح بیش از حد این هورمون باعث رشد بیش از حد بدن می‌شود و وقتی می‌بینید فردی بیش از ۲۴۰ سانتی‌متر بلندی قامت دارد نتیجه‌ای از ترشح بیش از حد هورمون رشد می‌باشد.
ترشح بیش از حد این هورمون در بزرگسالان نتیجه‌ای است از تومور هیپوفیز، یا تزریق مصنوعی آنکه باعث بروز پدیده آکرومگالی می‌گردد. آکرومگالی با رشد فک و آرواره ضخیم شدن جمجمه، بزرگ شدن استخوان‌های دست و پاها قابل تشخیص است. همچنین با مصرف مصنوعی این هورمون رشد غیرعادی در قفسه سینه، کبد و طحال دیده می‌شود و پوست بدن هم ضخیم‌ می‌گردد. اگر به ترشح طبیعی این هورمون در بدن متکی هستید هرگز نمی‌خواهد که نگران آکرومگالی باشید چرا که با سوءاستفاده از داروی مصنوعی آن است که آکرومگالی رخ می‌دهد.
شما به‌طور طبیعی می‌توانید به حد کافی میزان هورمون رشد بدن را بالا ببرید تا حجم عضلات‌تان اضافه و میزان چربی‌های بدن‌تان کم شود.
● چگونه ترشح هورمون رشد را اضافه کنیم؟
چندین راه برای افزایش طبیعی هورمون رشد در بدن وجود دارد.
۱) اول از همه پیروی از رژیم غذائی که در آن به‌ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن ۲/۲ گرم پروتئین به بدن برسد. یک وعده پرپروتئین باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود.
۲) دومین روش این است که از مکمل‌های آزادکننده هورمون رشد استفاده کنید (آنهائی‌ که حاوی آرژنین پیروگلوتامیت و لیسین مونوهیدروکلراید هستند) از این مکمل‌ها قبل از خواب و قبل از تمرین استفاده کنید و همیشه آنها را با معده خالی مصرف کنید.
۳) راه سوم این است که خواب کافی داشته باشید حداکثر ترشح هورمون رشد طی خواب عمیق اتفاق می‌افتد. چنانچه مقدور است بعدازظهر هم چرتی بزنید.
راه آخر اینکه زیرکانه تمرین کنید. تمرین سنگین با تکرارهای کم راهی مؤثر برای افزایش قدرت است. احتمالاً دلیلش این است که میزان تستوسترون در این نوع تمرین افزایش می‌یابد و تمرین روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. تمرین با تکرارهای زیاد و وزنه‌های متوسط بیشتر برای ترشح هورمون رشد مؤثر است. بنابراین کار اشتباهی است اگر تکرارهای زیاد را از برنامه‌های خود حذف کنید. ترشح هورمون رشد نتیجه‌ای است از تمرینات پرمقدار که همچنین باعث تحریک چربی‌سوزی هم می‌شود البته لازم است که برای داشتن پیشرفتی مداوم هم با تکرارهای کم و هم با تکرارهای زیاد تمرین کنید.
نوشته: جان پاریلو

  1. heydar

    با سلام وتشکر از سایت خوبتون .من برای اولین بار میخوام از این هورمون استفاده کنم و بیشتر قصد چربی سوزی دارم وبه من گفتند از نوع خودکاریشه که ۱۶ واحدی هست.و یک روز درمیون هنگام خواب به صورت موضعی مصرف کنم ایا این دز تاثیر داره؟ به نظر شما با چه دزی مصرف کنم؟

    • امید صالح ندیم

      نچ

  2. رضا فیت

    سلام , اول از همه دست مریضاد… به این حوصله و دقت و تحقیقات و جمع آوری مطالب مفید من که حال کردم , بعدش خداقوت امیدوارم هر روز از دیروزتون بهتر نه عالیتر باشید …

    • امید صالح ندیم

      نچ

  3. ali

    سلام. سوالی داشتم که آیا گرسنگی بالای ترشح هورمون رشد تاثیر دارد یا نه

    • مدیریت

      سلام گرسنگی یا کمبود مواد غذایی از معضلاتی است که علاوه بر اثرات منفی آن که در علم تغذیه بررسی می شود، می تواند موجب بروز اختلالاتی در مکانیسم های تولید مثل و رشد در حیوانات و انسان شود.شناسایی عوامل مؤثر در بروز این اختلالات، نحوه جلوگیری از آنها و همچنین بررسی تداخل عمل احتمالی آنها، در برخورد با این پدیده اهمیت زیادی دارد. رژیمی که از نظر مواد غذایی ناکافی باشد موجب تغییر در ترشح هورمون های هیپوفیزی خصوصاً گنادوتروپین ها و هورمون رشد (=GH Growth Hormone) می شود .موفق باشید

    • Taha

      بله.گرسنگی ها طولانی مدت مثل روزه گرفتن موجب افزایش ترشح هورمون سوماتوتروپین می شود

    • Taha

      البته باید ویتامین های از قبیل b6 d3 c و مواد معدنی مثل کلسیم پروتئین منیزیم پتاسیم که تو سن رشد مهمه دچار فقر نشی

  4. 00

    سلام .پسری هستم با ۱۷۶سانت قد .حدود ۱۶سال و ۴ ماه دارم . میتونم تا دو سه سال دیگه به ۱۹۰ سانت برسم؟؟؟؟؟

    • Taha

      تمرین های کششی حداقل ۱۵ دقیقه در روز . بارفیکس.انجام ورزش هایی که تحرک دست ها توشه مثل بسکتبال و والیبال (فعالیت دست موجب تحریک هیپوفیز پیشین میشه) همچنین کاهش دادن قند خون که میتونی سه وعده غذایی اصلی رو با حجم زیاد به شش وعده با حجم کم کاهش بدی تا انسولین کمتری تو بدنت ترشح و اونارو تبدیل به گلیکوژن نکنه و گرسنگی ها طولانی مدت(نباید کمبود مواد مهم معدنی رو داشته باشی)که باعث میشه گلوکاگون ازاد بشه برای رشد خوبه. حتما ساعت ۹ یا ۱۰ بخواب چون بیشترین مقدار تولید سوماتوتروپین از ساعت ۹ الی ۱۲ یا ۱۱ شبه و کسی که تو این زمان خواب باشه از رشد بیشتری برخورداره همچنین قبل از خواب غذای سبک بخور چون خوردن غذای سنگین و بعد از اون خواب مقدار ترشح سوماتوتروپین رو پایین میاره. اگه این کار هارو بکنی شاید بتونی تو دو ماه به ۱۸۰ برسی

  5. سامی

    نه نمیتونی

  6. عليرضا

    سلام من از داروی هورمونی استفاده نکردم فقط ورزش سنگین انجام میدم ازمایش IGF1دادم بالا بود حد طبیعی بین ١١٠تا ٣٢٠بود که واسه من ٣٩٠بود والان نگران آکرومگالی یا غول اسایی هستم ایا خطرناکه؟

  7. سینا

    سلام من ۱۶سال ۹ماه سن دارم قدم۱۷۰ هستش میتونم به۱۹۰ برسونم اگه میشه بگید چطور ممنون.

  8. Jdd

    سلام من قدم ۱۶۵ سانت عکس از مچ دستم دادم دکتر بهم گفت ک تا یک سال دیگه جای رشد میخواستم بدونم تا یکسال چقدر میتونم رشد داشته باشم

  9. Jdd

    سلام من قدم ۱۶۵ سانت عکس از مج دستم دادم دکتر بهم گفت ک تا یکسال دیگه جای رشد داری میخواستم بدونم توو یکسال جقدر رشد میکنم ؟ی سوال دوساعت بعد از ورزش باید غدایه پروتعیین بخوریم یا بلافاصله بعد از ورزش

  10. farhan ahmadi

    سلام من سنم ۱۶ سال و ۵ ماه هستش قدمم ۱۷۳ میخواستم بدونم میتونم تا ۱۹۰ برسونم قدمو یا نه ؟؟؟
    واقعا کوتاه بودن ادم رو رنج میدهه. بنظرتون به دکتر مراجعه کنم یا از هورمون های رش استفاده کنم . اصلا تو ان سن میشه از اینچیزا استفاده کرد یا خیر . خیلی ممنون میشم جواب بدین

  11. kn

    سلام ۱۴ سالمه و قدم ۱۵۹ ایا میتونم به ۱۶۸ برسم ؟؟. والبته خانواده قد بلندی هستیم

  12. الی

    سلام تو روخداکمکم کنید من ۱۳ سالمه والان قدم۱۸۰ هست شده کابوسی برام تومدرسه بچه ها مسخره م میکنن .چیکارکنم رشد قدم متوقف بشه؟؟؟دعاتون میکنم

  13. الی

    سلام من ۱۳ سالمه والان قدم۱۸۰تومدرسه بچه ها خیلی مسخره م میکنن تو رو خدا کمکم کنین چیکارکنم قدم متوقف بشه من دخترم .براتون دعا میکنم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره