چربی
شما اینجا هستید
چربی ها » چربی

چربی

هر چند چربی موجود در غذا سال ها به بد نامی شهره شده است ولی حقیقت ان است که چربی ماده ی مغذی ضروری به شمار می رود چربی بخشی از غشای سلول می باشد و در پوست به تشکیل مانعی در برابر نفوذ آب کمک میکند چربی به شکل تری اسیل گلیسرول ها خورده می شود

fats1

تری اسیل گلیسرول شامل یک مولکول گلیسرول متصل به سه مولکول اسید چرب می باشد دو اسید چرب ضروری برای زندگی عبارتند از :

اسید لینولئیک و اسید لینولنیک این اسید های چرب و دیگر اسید های چرب می توانند ترکیب های به نام ایکوزانوئیدها را تولید میکنند که انعقاد خون التهاب و عملکرد ایمنی را کنترل میکنند

چربی در روغن های (۱۰۰ درصد چربی) کره ی حیوانی و کره ی گیاهی (هردو ۸۰ درصد چربی) وجود دارد

همچنین چربی به طور طبیعی در جو همه ی غلات اجیل ها کره ی بادام زمینی تخمه ها تخم مرغ شیر ماست و پنیر نیز یافت می شود

برای تهیه ی غذاهایی مانند کیک کلوچه بیسکویت و برخی میان وعده ها ممکن است ازچربی استفاده شود و یا ممکن است چربی برخی غذاها مانند شیر بدون چربی یا ماست کم چرب حذف شود

سالیان سال است که این پیام مرتب شنیده می شود که چربی کم بخورید مصرف اندک چربی پیامی همگانی شده است در حالیکه پیام صحیح تر علمی مصرف اندک چربی های اشباع است

متاسفانه عبارت مصرف اندک چربی این موضوع را القا میکند که چربی در کل زیان بار می باشد به تازگی عبارت چربی خوب و بد رایج شده است

حقیقت آن است که باید چربی های اشباع بد را خیلی کم خورد زیرا سبب بروز تصلب سرخرگها (رسوب چربی در دیواره ی عروق) و ترومبوز (لخته شدن خون )می شوند

نوع دیگر چربی یعنی چری های غیر اشباع خوب احتمالا باعث مشکلی که با تندرستی ارتباط داشته باشدنمی شوند

متاسفانه مصرف بیش از حد همه ی چربی ها به راحتی به چربی بد تبدیل می شود مشکل مردم در بیشتر کشورهای غربی و البته برخی ورزشکاران مصرف بیش از حد چربی و تبدیل ان به چربی بد می باشد

احتمالا افرادی که فعالیت بیشتری دارند کمتر با این مشکل مواجه اند مفهمو این عبارت این نیست که باید در کل از خوردن چربی دست کشید

 زیرا برخی غذاها (مانند اجیل ها) حاوی مقدار مناسبی چربی سالم (بهداشتی )اند

این غذاها مواد مغذی وضد اکسایش (آنتی اکسیدان ) هایی دارند که می توانند از بروز بیماری پیشگیری کنند حذف این غذاها کار عاقلانه ای نیست

 منبع: www.lucozadesport.com

  1. alireza b13

    سلام
    چربی موجود در کنجد از چه نمونه چربی میباشد

    • مدیریت

      روغن اشباع نشده

  2. کریم

    سلام 30-45دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط چقدر کالری میسوزونه و میزان کالری که از 1ساعت ورزش ایروبیک سوخت میشه چقدر است؟

    • مدیریت

      45 دقیقه پیاده روی در حالت تند و سریع 424 کالری مصرف
      ایروبیک با گام های 15cm تا 20cm به مدت 60 دقیقه برای فردی با 60 کیلوگرم 540 می باشد
      و با گام 25 تا 30 635 برای فردی با وزن 60 کیلوگرم می باشد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره