ال کارنيتين در بدن از ترکيب دو اسيدآمينه ليزين و متيونين ساخته مي شود. سلول هاي بدن براي سنتز کارنيتين به ويتامين هاي c, b6 و b3 (نياسين) نياز دارند. اما مي توان آن را از منابع غذايي مانند: گوشت قرمز، لبنيات و آواکادو نيز دريافت کرد. غذاهاي گياهي منبع خوبي براي اين ماده نمي باشند.

ادامه مطلب: یولتیمیت انتخاب اول L-Carnitine

نخستين گزارش ها در خصوص کارنيتين، در حدود سال هاي 1900، اين ماده را به عنوان يک ويتامين معرفي نمود و در سال 1905 دانشمندان روسي اين ماده را از عصاره ي گوشت جداسازي نمودند. ولي بعدها معلوم گرديد که اين ماده با پيش سازهاي آن يعني متيونين و ليزين در کبد و کليه قابل سنتز است.

نام کارنيتين از ريشه ي لاتين کارنيس به معني گوشت گرفته شده است که اين انتخاب به دليل آن است که منابع غذايي اين ماده انواع گوشت و لبنيات مي باشند. نياز به اين ماده همانند کراتين از دو منبع برنامه ي غذايي و يا سنتز دروني بدن تأمين مي گردد. لازم به ذکر است روزانه حدود 60 ميلي گرم کارنيتين از طريق ادرار يا مدفوع از بدن دفع مي گردد.

کارنيتين همانند کراتين به ميزان قابل توجهي در عضلات اسکلتي يافت مي شود.
وضيفه اصلي آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبديل غذا به انرژي مي باشد. کارنيتين اين عمل را از طريق انتقال اسيدهاي چرب بلند زنجيره به داخل ميتوکندري ها جهت بتااکسيداسيون آن ها انجام مي دهد. از طرف ديگر مصرف چربي ها به عنوان منبع انرژي موجب صرفه جويي در مصرف گليگوژن عضلات گرديده و با حفظ ذخاير گليکوژن به تأخير در بروز خستگي ورزش کار مي انجامد.
عرضه کنندگان اين مکمل معتقدند مصرف مکمل کارني تين موجب افزايش ذخاير اين ماده درعضلات گرديده و در نتيجه انتقال اسيدهاي چرب از غشاي ميتوکندري با سهولت بيش تري انجام شده و اکسيداسيون چربي ها با کفايت بيش تري انجام مي شود. بر اين اساس، مصرف مکمل کارني تين را عاملي جهت افزايش کاتابوليسم چربي ها و در نتيجه کاهش وزن و افزايش توان فعايت هاي هوازي معرفي مي نمايند.
مصرف مکمل اين ماده پس از گزارش رسانه ها مبني بر آن که قهرماني تيم ملي فوتبال ايتاليا در جام جهاني 1982 با مصرف مکمل کارني تين مرتبط بوده است، افزايش چشم گيري داشت.
ال کارنيتين دوست قلب مي باشد، به طوري که سال هاي متمادي براي درمان بيماري هاي قلبي استفاده مي شده است. علاوه بر اين، مطالعات نشان داده است که اين ماده مي تواند بازده و عمکرد قلب را با استفاده از تحريک تدارک انرژي براي قلب و پيشرفت همه کارهاي آن افزايش دهد. مکمل کارنيتين سبب کاهش تري گلسيريد در افراد با تري گلسيريد بالا مي شود.
بسياري از بدنسازان از اين مکمل به دلايل زير استفاده مي کنند:
1) موجب پيشرفت رشد عضله و ماهيچه مي شود.
2) انرزي را افزايش مي دهد.
3) به سوزاندن چربي کمک مي کند.
4) به پيشگيري از خستگي عضله کمک مي کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *