شکم انسان از عضلاتی قوی پوشيده شده که نگهدارنده اماء و احشاء است . ورزش نکردن ، انجام فعاليت های نشسته و مصرف کالری بيش از نياز ، موجب تجمع چربی در منطقه شکم می شود ؛ در اين صورت عضلات شکم ، سفتی و حالت اوليه خود را از دست داده و شکل ظاهری اندام افتاده شده و چربی ذخيره ای شکم به حالت گره دار احساس می شود . به علاوه ، تجمع چربی درمنطقه شکم به خصوص در خانم ها خطر ابتلا به ديابت و عوارض عروقی را چند برابر می کند. 

برای از بين بردن چربی های اضافی شکم چه کنيم؟
اين بافت چربی ، برای بدن يک انبار انرژی است و بدن مازاد نياز خود را در آن ذخيره کرده ، در مواقع نياز ، از آن برداشت می کند . پس بايد کاری کرد که بدن نيازمند انرژی بافت چربی شود. دريافت کالری کمتر و ورزش کردن ، راه رسيدن به اين مقصود است. البته اکنون با روش های ديگری مثل جراحی نيز ، اين چربی ها را بر می دارند ولی اگر بتوانيم با ورزش ، که سلامت عمومی بدن را به دنبال دارد ، آن را از بين ببريم ، مسلما به جراحی نيازی نخواهد بود .
ادعا می شود که کمر بندهای شوک دهنده با وارد کردن جريان های الکتريکی به چربی شکم موجب تجزيه آنها و قوی شدن عضلات شکم می گردد . در صورتی که تنها جريان هايی با قدرت ايمپالس های مغز ، موجب انقباض عضلات می شود و اگر چنين جريانی با اين کمربند وارد شکم شود موجب يک انقباض دردناک خواهد شد .البته استفاده از وسايل ورزشی که موجب انقباض عضلات شکم شود ، مفيد است ؛ اما ورزش کردن به تنهايی کافی نخواهد بود ، چرا که کالری اضافی باز هم در شکم يا باسن ذخيره می شود . پس بايد از خوردن شيرينی های خامه اي ، تنقلات چرب مثل چيپس ، غذاهای پر روغن و نان و برنج زياد از حد پرهيز کرد.

يک ورزش مفيد:
دراز و نشست از راحت ترين و مؤثرترين ورزش ها برای برطرف کردن چربی شکم است. با فشار زيادی که به عضلات شکم وارد می شد ، اين عضلات قوی شده و شکم به حالت اوليه باز می گردد . مدت ورزش چند روز يا چند هفته نيست بلکه بايد آنرا مداوم انجام داد . تمرينات ورزشی در صورتی که به درستی انجام نگيرند ، به کمر شما آسيب می رسانند.

طريقه درست انجام دراز نشست:
به پشت روی زمين نسبتاً نرمی بخوابيد. پاها را خم کنيد تا کف پايتان روی زمين قرار بگيرد ، دستان تان را به روی سينه قرار دهيد . ابتدا سر را بلند کرده و سپس شانه ها را به آرامی 30 تا 40 سانتی متر بالا بياوريد و دوباره بخوابيد . بلند شدن بيش از اين مقدار عضلات پای شما را به کار می گيرد. ده مرتبه پشت سر هم ، اين کار را انجام دهيد . چند ثانيه استراحت کنيد و ده مرتبه بعدی را انجام دهيد. در ابتدا لازم نيست زياد به خودتان فشار بياوريد ، زمانی که احساس کرديد ، عضلات شکم شما قوی تر شده اند جسم سنگينی را در هنگام دراز نشست در دست ، روی سينه بگيريد تا فشار بيشتری به عضلات شکم وارد شود.

ورزشهای تکميلی ديگری که می توانيد برای متناسب شدن شکم انجام دهيد در ذيل ارائه شده است :

روی زمين بنشينيد کف دست ها را در طرفين بدن ، روی زمين بگذاريد و زانوها را خم کنيد ، در اين حال با باسن خود جابجا شده به جلو برويد در حقيقت ، سر بخوريد . می توانيد با دستها مچ پاها را بگيريد .

به پشت روی زمين طاق باز بخوابيد ، دست ها را باز کرده در طرف راست و چپ روی زمين دراز کنيد حالا زانوها را خم کنيد و همانطور که به هم چسبيده اند با هم اول به طرف راست زانوها را تا نزديک زمين بياوريد ، سپس به همين شکل به طرف چپ تا نزديکی زمين حرکت دهيد ، اين عمل را 10-15 بار تکرار کنيد .

بايستيد و دست ها را به طرف جلو دراز کنيد و در مقابل روی خود به لبه يک صندلی تکيه دهيد حالا به تدريج و خيلی آهسته زانوها را خم کنيد تا به صورت نشسته در آييد ، سپس به آهستگی بلند شده و بايستيد . اين عمل را 5 تا 10 بار تکرار کنيد .

به روی شکم ، روی زمين بخوابيد ، چانه خود را روی هرد و دست خود قرار دهيد در حاليکه پاها را کشيده و دراز نگاه داشته ايد ، يک پا را تا آنجا که می توانيد بالا بياوريد و در آن حالت نگهداريد ، از يک تا 5 بشماريد وسپس پا راپائين بياوريد – حالا اين عمل را با پای ديگرتان انجام دهيد .

چهار دست و پا روی زمين قرار بگيريد ، يک پای خود را مستقيما بلند کرده در هوا نگاه داريد و از يک تا 5 بشماريد سپس به حال اول بازگرديد و از يک تا 5 بشماريد اکنون پای ديگرتان را به همين صورت حرکت دهيد و بشماريد . اين عمل را چند بارتکرارکنيد.

به پشت روی زمین بخوابید. دست های تان را از پشت، زیر کمرتان قرار دهید.سپس به آرامی تنه ی خود را از زمین بلند کنید، طوریکه آرنج و ساعد شما روی زمین، به عنوان یک تکیه گاه قرار گیرند. سپس هر دو پایتان را از زمین بلند کنید و به صورت صاف (خم نشوند) در هوا نگه دارید. یکی از پاها را از زانو خم کنید تا بین ران و ساق پا، زاویه ی 90 درجه به وجود آید.از یک تا 5 بشمارید و سپس این پا را در هوا صاف کنید و پای دیگر خود را از زانو خم کنید، یعنی یک در میان پاهای خود را خم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *