انواع میوه ها و واحد مصرف

این گروه شامل انواع میوه ها مثل سیب, مرکبات، هندوانه,گیلاس, آلبالوو… آبمیوه ها و میوه های خشک کرده مانند برگه ها و آلوها می شود.

هر واحد از این گروه برابر است با یک عدد میوه متوسط (یک عدد سیب یا پرتقال یا هلو)، یک چهارم طالبی متوسط، ,نصف لیوان حبه انگور، ۳-۴ عدد زردآلو، نصف لیوان آب میوه و ۴/۱ لیوان میوه های خشک شده

 مقدار مصرف توصیه شده:

برای افراد بزرگسال سالم مصرف  روزانه ۴تا۲ واحد میوه  توصیه می‌شود.

اهمیت مصرف میوه ها در رژیم غذایی ومزایای سالامتی بخش آنها

-میوه ها منابع غنی ازانواع ویتامین‌ها ,آنتی‌اکسیدان‌ها, املاح‌ و فیبر می باشند.

-این گروه برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، ترمیم زخم‌ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است

-در حقیقت سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح یا ریزمغذی‌ها هستند که برای سلامت و شادابی بسیار مفیدند علاوه بر آن این دو گروه دارای بهترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد سلامت بخشی هستند که روز به روز بهتر به خواص آنها پی می‌برند. شادابی و سلامت پوست و کاهش فرآیند پیری, مبارزه با عومل سرطانزا  از مهم‌ترین خواص آنتی‌اکسیدان‌ها است.

نکات مفید در زمینه مصرف میوه‌ها

– همواره یک ظرف بزرگ میوه روی میز، کانتر یا در داخل یخچال بگذاریدتا با دیدن آن شما و خانواده تان تشویق به مصرف میوه شوید.

– میوه‌های خرد شده و قطعه قطعه شده  را سعی کنید سریع مصرف کنید و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید. زیرا  با پوست کندن و قطعه قطعه کردن و با آسیب به بافت به مرور محتوای ویتامین ها در آن کم خواهد شد.

– میوه‌های خشک شده، فریز شده و کمپوت شده (در آب یا شیره) نیز مانند میوه های تازه ارزش تغذیه ای دارند.

– در هنگام خرید به مناسب بودن میوه توجه داشته باشید. میوه ها را از لحاظ فساد آنها بررسی کنید. میوه های راخریداری کنید  که بافت و پوست سالمی دارند و بیش از حد نرم نشده اند.

– برای تشویق کودکان به مصرف میوه همواره به عنوان میان وعده مدرسه ,میوه را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که ذائقه کودکان از دوران کودکی شکل می گیرد.

 برای دستیابی به بهترین ارزش تغذیه ای:

– بیشتر از میوه‌های کامل (با پوست) یا قطعه قطعه  بجای آب میوه استفاده کنید، تا بتوانید از فیبرهای رژیمی آنها استفاده کنید.

– اگر مبتلا به بیماریهایی نیستید که می بایستی در دریافت پتاسیم احتیاط شود، اغلب میوه‌هایی را انتخاب کنید که پتاسیم بیشتری دارند این میوه ها شامل موز، آلو و آب آلو، برگه هلو و برگه زرد آلو، طالبی، خربزه شیرین وپرتقال می شوند.افراد مبتلا به نارسایی کلیوی , بیماران دیالیزی  و یا در صورت مصرف برخی دیورتیک ها (ادرار آورها) می بایستی با رژیم شناس مشورت شود  تا بیش از حد مجاز از میوه های پر پتاسیم استفاده نکنند.

– هنگامیکه از کمپوت میوه‌ها استفاده می‌کنید، آنهایی را انتخاب کنید که ۱۰۰% از آب میوه طبیعی یا کنسانتره به جای شربت تهیه شده‌اند.

– تنوع را در مصرف میوه ها رعایت کنید. زیرا ترکیب میوه ها نیز با هم متفاوت می باشد. بدین ترتیب ویتامین ها و ترکیبات مختلف را دریافت می کنید.

در مصرف میوه  نکات زیر را رعایت کنید:

– میوه‌ها را قبل از مصرف بشوئید. زیر شیر آب میوه‌ها را با دست بشوئید تا آلودگی  و میکرو ارگانیسمها از سطح آن پاک شود. بعد از شستن آنها را خشک کنید.

– در هنگام خرید، آماده کردن یا نگهداری ,میوه‌ها را جدا ازگوشت، مرغ و غذاهای دریایی خام نگه دارید.

-اگر  پوست میوه را جدا کردید از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری کنید زیرا ویتامین‌های آن به خصوص ویتامین C از بین می‌رود.

-حتما در روز میوه‌ها و سبزی‌های خام را در برنامه‌ غذایی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *