همه چی درباره اسفناج

خواص اسفناج

اسفناج درعین حال یك منبع غنی از فلاوونوئید است. فلاوونوئید نوعی آنتی اکسیدان است که خطر بروز چندین نوع سرطان از جمله ریه، روده بزرگ، تخمدان و التهاب را کاهش میدهد.به گفته متخصصان تغذیه، مصرف یک وعده اسفناج میتواند تا 40 درصد نیاز روزانه آهن بدن را تامین کند.

به علاوه کاروتینوئید موجود در آن، خطر بروز سرطان پروستات را کاهش می دهد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اسفناج همچنین حاوی ویتامین كا است كه برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان ضروری است.

میزان بالای پتاسیم و میزان پایین سدیم موجود در این سبزی برای حفظ تعادل فشارخون لازم است چرا كه پتاسیم کاهش دهنده و سدیم افزایش دهنده فشارخون است.در این مقاله همچنین آمده است كه اسفناج نقش مهمی در تقویت و بازسازی پوست و پیشگیری از بروز چین و چروکهای پوستی دارد. رنگدانههای موجود در اسفناج از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت میکند.علاوه بر موارد فوق اسفناج یك منبع غنی از ویتامین ب 3 است و بنابراین داروی مهمی برای برطرف كردن بیماری پلاگر محسوب میشود.

همه چی درباره اسفناج
همه چی درباره اسفناج

پلاگر یک نوع بیماری است که به علت کمبود ویتامین ب 3 در بدن به وجود می آید و مهمترین علائم آن شامل ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن هستند.اسفناج به طول كلی حاوی مقادیر قابل توجهی آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، منیزیم، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک است و به علت دارا بودن منیزیم، جلوی پیشرفت سرطان را میگیرد

 

اسفناج؛ دشمن سرسخت خستگی

 

اسفناج دشمن سرسخت خستگی و سرشار از مواد مغذی است و عملکرد بدن را به نقطه اوج میرساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، میرزا علی کارشناس تغذیه گفت: بر اساس مطالعات و یافتههای پزشکی، خستگی و کوفتگی فقط در یک مقطع زمانی کوتاه فرد را آزار نمیدهد بلکه در دراز مدت زمینه بروز بیماریهای مختلف را فراهم میکند.
وی افزود: تغذیه مناسب و پیروی از رژیم غذایی صحیح میتواند از بسیاری از بیماریها و آسیبهای روحی روانی و خستگی پیشگیری کند .
این کارشناس گفت: اسفناج حاوی آهن ، منیزیم ، پتاسیم و ویتامین c است که به جذب آهن کمک میکند.
وی تاکید کرد: با بخارپز کردن اسفناج به همراه تخممرغ میتوانید از یک صبحانه پر انرژی و سراسر ویتامین و ضد خستگی بهرهمند شوید.
وی به اثر ضد خستگی و کوفتگی آجیل و دانهها نیز اشاره کرد و گفت: تخمههای کدو تنبل، بادام و فندق منبع منیزیم هستند که از خستگی و کوفتگی عضلات جلوگیری میکنند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف جو دو سر نیز از پرخوری در طول روز جلوگیری میکند و در از بین رفتن تنبلی، کندی و خستگی، بسیار موثر است.
میرزا علی مصرف ماست را هم در درمان خستگی موثر دانست و گفت: ماست حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک است که بدن را در برابر عفونتهای بیماریزا محافظت میکند و در رفع خستگی اثر به سزایی دارد.

ارزش غذایی اسفناج
ارزش غذایی اسفناج بسیار بالاست و آگاهی از آن باعث گنجاندن بیشتر این سبزی در رژیم غذایی شود. مصرف این نوع مواد غذایی به علت مغذی بودن یک ضرورت بسیار مهم است اما بهترین زمان برای مصرف آن‌ها میان وعده هست چراکه سبک، زودهضم و مغذی است.

اسفناج خام حاوی:

کالری: اسفناج از مواد غذایی کم‌کالری است و بیشتر کالری موجود در این سبزی از پروتئین و کربوهیدرات‌های آن نشأت گرفته است.
پروتئین: در هر 100 گرم اسفناج خام حدود 3 گرم پروتئین گیاهی وجود دارد که می‌تواند یکی از منابع خوب تأمین پروتئین برای گیاهخواران نیز باشد.
کلسیم: اسفناج دارای کلسیم فراوانی است که برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.
آهن: آهن موجود در اسفناج می‌تواند بر میزان انرژی بدن تأثیرگذار باشد.
منیزیم: منیزیم برای متابولیسم انرژی، حفظ عملکرد عضلانی و عصبی، ریتم قلب منظم، سیستم ایمنی سالم و حفظ فشارخون ضروری است .
ویتامین A: اسفناج سرشار از کارتنوئیدها است که بدن می‌تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند. 100 گرم اسفناج خام 53 درصد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند.
ویتامین K: این ویتامین برای لخته شدن خون ضروری است، یک برگ اسفناج حاوی بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن هست.
فیبر: اسفناج حاوی فیبر نامحلول است که به‌خصوص برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و خطر ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد.
قند: قند موجود در اسفناج اغلب به شکل قندهای گلوکز، فروکتوز و ساکارز هست و حدود 0.4 گرم از 100 گرم اسفناج خام را تشکیل داده است.
کربوهیدرات: بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در اسفناج به‌صورت فیبر هست که از مواد مغذی فوق‌العاده سالم محسوب می‌شود. مقدار کمی از آن نیز به شکل قندهای گلوکز و فروکتوز در این سبزی ذخیره‌شده است
پتاسیم
فسفر
تیامین
فولات

8 خاصیت فوق العاده اسفناج را بشناسید

اسفناج دارای خواص فوقالعاده مفیدی بوده و دو برابر دیگر سبزیجات دارای فیبر است.
در این جا شما را با 8 خاصیت عالی اسفناج به شرح زیر آشنا میکنیم:
1- سرشار از ویتامینها است.
این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامینهای مختلف از جمله a ، k ، d و e بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز هست.
2- منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است.
به گفته پژوهشگران، اسیدهای چرب امگا 3، میتوانند از بدن در برابر بسیاری از بیماریها، محافظت کنند.
3- حاوی آنتیاکسیدانهای ضد التهاب و ضد سرطان است.
محققان مقادیر زیادی ترکیبات فلاوونوئید در این سبزی تیره رنگ پیدا کردهاند که به عنوان ضد سرطان و ضد التهاب قوی عمل میکنند.
طی نتایج حاصله از تحقیقات صورت گرفته در خصوص رابطه میان خوردن سبزیجات و خطر بروز سرطان پروستات، اسفناج بهترین و موثرترین سبزی برای پیشگیری از این بیماری شناخته شد.
4- تقویت کننده خوبی برای چشم است.
کارتنوئیدهای موجود در اسفناج از چشم در برابر بسیاری از بیماریها مانند آب مروارید و تخریب لکه زرد (دژنراسیون ماکولار) محافظت میکنند.
5- استخوانها را تقویت میکند.
مصرف یک پیمانه اسفناج تازه یا یک ششم پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین k را برطرف میکند. ویتامین k همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج برای استحکام استخوانها دارای اهمیت اساسی هستند.
6- بدن را قلیایی میکند.
7- کلسترول خون را پایین میآورد.
8- خواص مفید خود را به مدت طولانی حفظ میکند.
تحقیقات نشان داده حتی نورهای مصنوعی که در فروشگاهها بر روی کیسههای پلاستیکی حاوی اسفناجها میتابند در واقع به حفظ برگهای آن در برابر فاسد شدن کمک میکنند و این نشان میدهد اسفناج از لحاظ متابولیکی به مدت طولانی فعال و تازه است.

 

خوردن اسفناج واقعاً عضلات را قوی میکند

گروهی از دانشمندان سوئدی در تحقیقات خود نشان دادند که خوردن اسفناج می تواند موجب تقویت عضلات شود.
به گزارش مهر، با کارتون ملوان زبل آشنا هستید. در این کارتون شخصیت ملوان زبل پس از خوردن یک کنسرو اسفناج قدرت خارق العاده ای در بازوهای خود احساس می کرد و می توانست کارهای عجیبی انجام دهد.
اکنون محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد نشان دادند که اسفناج یک ماده خوراکی غنی از نیترات است و حتی مصرف کم آن به مدت سه روز مداوم می تواند میزان اثربخشی میتوکندریها را بهبود ببخشد. میتوکندریها نیروگاههای انرژی حاضر در سلولهای ماهیچهای و بافتها هستند.
درباره اسفناج چه میدانید؟
این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: میزان نیترات لازم برای قوی کردن ماهیچه ها در دو یا سه چغندر قرمز و یا یک بشقاب اسفناج پیدا میشود.
این ماده نه تنها برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و دیابت مفید است بلکه همچنین می تواند عضلاتی مثل عضلات ملوان زبل درست کند.
براساس گزارش ساینس سنتریک، این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج گروهی از داوطلبان زن و مرد را به دو گروه تقسیم کردند. برای گروه اول به مدت سه روز یک رژیم غذایی با میزان کم نیترات غیرآلی (300 گرم اسفناج) همراه با فعالیتهای فیزیکی تجویز شد و سایر داوطلبان در گروه کنترل قرار گرفتند.
در افراد آزمایش شونده مشاهده شد که میتوکندریها در زمان انجام تمرینات ورزشی اکسیژن کمتر مصرف کرده و در عوض در ماهیچه ها مواد پر انرژی تولید می کردند.
این تحقیقات نشان میدهد که نیترات خوراکی با کمک باکتریهای مفیدی که در دهان وجود دارد تولید اکسید نیتریک میکند.

خواص اسفناج پخته
اسفناج را می توان خام یا پخته خورد. به منظور اجتناب از زیاد پختن، سعی کنید آن را با بخار بپزید یا به شیوه چینی تفت دهید. شیوه های پخت، بافت و طعم سبزی یاد شده را حفظ کرده و فقدان ویتامین محلول در آب را به حداقل می رسانند. اگر چه ضمن پختن، پاره ای از این مواد غذایی از بین می روند، لکن در واقع صرف21 پیمانه از سبزی پخته، بیشتر از خوردن 1 پیمانه سبزی خام ارزش غذایی دارد، چون دارای دو پیمانه برگ است.

علاوه بر این، حرارت باعث می شود که پروتئین موجود در اسفناج، آسان تر تجزیه گردد. در صورتی که اسفناج خام همراه با پرتقال یا برش های گریپ فروت به خاطر داشتن ویتامین «ث» اضافی خورده شود، ارزش غذایی اش افزون می گردد.

خواص اسفناج پخته برای لاغری
اسفناج یک غذای کم کالری است. حاوی مقدار زیادی آب و فیبر موجود در آن به هضم و جذب بهتر غذا کمک می کند. به همین دلیل متابولیسم شما کنترل می شود و به کم کردن وزن به شما کمک میکند.طبق مطالعات، اسفناج همچنین به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و پایین نگه داشتن سطح کلسترول بد کمک می کند. این یکی دیگر از دلایلی است که بدن شما دچار مشکلات وزنی صفر می شود.

خواص آب اسفناج

آب اسفناج به کاهش درد مفاصل کمک می کند و در درمان یبوست یکی از بهترین هاست.
آب اسفناج سرشار از فیبر است . برای کاهش مشکل یبوست مزمن بسیار خوب است . با مشکلات هضم مبارزه میکند . آب اسفناج طبیعی برای زخم معده و کولیت بسیار خوب است. برای ایجاد یک سیستم ایمنی سالم بدن کمک میکند .
آب اسفناج دارای ویتامین K است . دارای کلسیم است. به کاهش بیماری ورم مفاصل و درد مفاصل کمک میکند. آب اسفناج با دانه کتان نیز به کاهش درد ناشی از پوکی استخوان کمک می کند . مصرف آب اسفناج به طور منظم از درد مفاصل جلوگیری می کند.
برای سلامت و زیبایی پوست فوق العاده است.
آب اسفناج بینایی را تقویت می کند و سرشار از ویتامین A است . برای کاهش مشکل شب کوری خوب است . غنی از کاروتنوئیدها، است از آب مروارید جلوگیری میکند. مصرف روزانه آب اسفناج می تواند به افزایش دید چشم کمک کند. برای درمان فشار چشم موثر است .
آب اسفناج دارای آهن بالایی است . به کم خونی کمک میکند. . آب اسفناج مخلوط با با آب هویج می تواند به مشکل کم خونی در زنان کمک کند
مصرف آب اسفناج به کاهش فشار خون بالا کمک میکند
آب اسفناج سرشار از منگنز است. برای پایین آوردن فشار خون کمک میکند. مصرف آب اسفناج یک یا دو بار در هفته می تواند میزان فشار خون طبیعی بدن را حفظ کند.
مصرف آب اسفناج از خونریزی لثه پیشگیری میکندآب اسفناج طبیعی دارای ویتامین C بالایی است. مصرف منظم آب می تواند به مشکل خونریزی لثه کمک کند. غنی از ویتامین C است ، با سرماخوردگی و آنفولانزا در بدن مقاومت میکند.

امروزه مردم بسیاری از کشورهای جهان بهویژه کشورهای آسیایی و اروپایی از اسفناج نه تنها برای عطر و طعم دلنشیناش بلکه به خاطر خواص غذایی و درمانی که دارد در وعدههای غذایی خود بهویژه غذای کودکان و نوجوانانشان استفاده میکنند. دکتر رضا حشمت، درمانگر طب سنتی چین برخی از خواص درمانی اسفناج را از دیدگاه طب سنتی چین با ما درمیان میگذارد.

چرا باید 3 بار در هفته اسفناج بخورید
از دیدگاه طب سنتی چین، اسفناج گیاهی است که طبیعتی خنک و ملین دارد بنابراین مصرف آن در افرادی که دچار اختلال در عملکرد دستگاه گوارش هستند یا با کندی حرکت روده ها مواجه ند بسیار ضروری است، زیرا این سبزی مغذی میتواند بهترین دارو برای درمان یبوست بهویژه در افراد میانسال و کهنسال باشد. علاوهبر این اسفناج توسط درمانگران طب سنتی چین بهعنوان یک غذای دارویی در درمان بیماران مبتلا به دیابت و افرادی که دچار خستگی، ضعف و سرگیجه هستند، تجویز میشود.

اسفناج مرهم بیماریهای گوارشی

اسفناج یکی از بهترین غذاهای دارویی برای افرادی است که دچار کمخونی هستند.
درمانگران چینی اسفناج را بهترین مرهم برای بیمارانی میدانند که کمخونی آنها ناشی از خونریزیهای گوارشی است. بهعنوان مثال افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر یا افرادی که مبتلا به خونریزی معده یا زخمهای معده هستند میتوانند اسفناج در سبدغذایی خود قرار دهند. مصرف این سبزی به تنهایی یا در کنار موادغذایی دیگر میتواند تاثیر زیادی در خونسازی و جبران کمخونی ناشی از خونریزیهای گوارشی داشته باشد.

چگونه خواص اسفناج را حفظ کنیم
برای حفظ خواص و مواد مفیدی که در اسفناج وجود دارد هرگز آن را آبپز نکنید. قرار دادن این سبزی هنگام شستوشو درون آب یا پختن آن به وسیله آب، موجب از بین رفتن خواص مفید و ویتامینهای آن میشود. بهترین راهحل آن است که اسفناج را تفت دهید. میتوانید برای این کار از مقدار بسیار اندکی روغن استفاده کنید. ترکیب اسفناج با انواع گوشتهای قرمز در وعده غذایی بهترین و مفیدترین ترکیبهاست زیرا خواص مفید اسفناج در کنار گوشت قرمز بهتر جذب بدن میشود.

در چه شرایطی اسفناج نخوریم
گاهی پیش میآید، بدنمان در شرایطی قرار دارد که مصرف برخی از میوهها و سبزیهای تازه نیز ممکن است برای آن مضر باشد. اسفناج نیز از این امر مستثنا نیست. زمانهایی پیش میآید که باید از مصرف این گیاه مفید و شفابخش پرهیز کرد.
افراد مبتلا به اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج بهدلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال میشود.
زیادهروی در مصرف اسفناج موجب بروز آکنه در برخی از افراد میشود. بنابراین همواره باید نه تنها در مصرف اسفناج بلکه در مصرف هر ماده غذایی تعادل را درنظر داشت.

نکات طلایی درباره اسفناج

با دانستن این نکات بهتر میتوانید از ارزشهای غذایی اسفناج و تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف بهرهمند شوید.
درمانگران طب سنتی اسفناج را مفیدترین سبزی برای درمان بیماریهای کبد و معده میشناسند و آن را به بیمارانشان تجویز میکنند.
خوردن اسفناج به تنهایی یا تهیه سالاد با کمک برگهای سبز آن در درمان یبوست و کندی عملکرد رودهها موثر است.
اسفناج موجب تقویت چشم و افزایش قوه بینایی در افراد میشود، بنابراین مصرف آن در دوران نوجوانی و میانسالی بسیار توصیه میشود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *