مکملهای کاهش وزن 

شرکت ها و سازندگان قرص های کاهش وزن ادعا می کنند که این قرص ها جهت کاهش وزن جهت کم کردن بکار می رود و برای همین امر ساخته شده اند. و ادعا می کنند که این قرص ها از طریق بلوکه کردن چربی (blockfat)و سبب سرعت بخشیدن و کاهش سریع توده چربی بدن می گردند. بسیاری از ادعاهای سازندگان سوال برانگیز است، بیشتر آنها تبلیغات شان اغراق آمیز بوده و جدا سازی اینها بسیار مشکل است. و شامل ترکیبات زیر می باشد: 
þ عصاره تیروئید ((thyroidextracts

þ چربی سوز ها (fat burners

þ ترکیبات افدرین ها (ephedrine

 

 

 

þ ترکیبات کتیوسان ها (chitosan

þ ترکیبات پیروات ها (pywruvate

þ فنل پروپانولامین (PPA

þ داروهای تجویزی کاهش وزن 


عصاره تیروئید
این عصاره از حیوانات تهیه شده،جزء یکی از اجزاء بعضی از مکملهای کاهش وزن می باشد.و ادعا می شود که متابولیسم را افزایش می دهد، اگر این عصاره قادر باشد که متابولیسم را افزایش دهد و این عمل را دهد شما باید از عوارض جانبی آنها کاملا آگاه باشید. 
این عوارض شامل: 
 ضعف اعصاب (Merrous ness ) 
 پف کردن چشم ها (Bulging eyes ) 
 افزایش ضربان قلب (apid heurthent ) 
 اسهال (Diarrhea ) 
 عرق زیاد (Encessive sweating ) 
 از دست دادن آب بدن ( Oehydration

افدرین (Ephedrine ) 

این ماده شبیه آمفاتامین ها (Amphatamines) بوده و اینها در بدن می توانند بیش از ۸۰۰ مورد عوارض جانبی و یا تداخل و مشکلاتی در بدن ایجاد نمایند، از جمله سبب افزایش فشار خون ، سردردهای شدید، حمله ناگهانی غش، حملات قلبی و حتی منجر به مرگ گردد. 
FDA اکیدا توصیه نموده که بیش از ۸ میلی گرم افیدرین در روز آنهم بمدت بیش از ۷ روز مصرف نگردد.متاسفانه بر چسب این محصولات از مقدار ماده افیدرین بکار رفته را در این گونه مکملهای کاهش وزن پنهان می سازند و نمی نویسند. هر گونه استفاده از چربی سوزها جانب احتیاط کاملا رعایت گردد. 
در حالیکه برچسب در بعضی از مکملهای کاهش وزن رعایت رژیم غذایی و ورزش نیز توصیه شده بهتر است قبل از مصرف این گونه مکملها بر چسب اجزاء آن کنترل گردد. 
همیشه این را از ذهن خود دور نمایید که FDA نمی تواند مکملهای آگاهی و مکملهای طبیعی را تنظیم نماید و تجویز FDA هم نمی تواند حاصل اطمینان مصرف کننده باشد حتما یک تامل طبیعی نیز می تواند آسیب جدی وارد سازد و این کمبود تنظیم FDAباعث شده که فراورده های متعددی تولید گردد و بفروش رسد. 
کیتوسان (chitosan)
کتیوسانها به ترکیبات گیاهی افزون شده این ترکیب در تمام قرصهای گیاهی بکار رفته باعث تقویت نتایج آنها می گردد. کتیوسانهابافرض اینکه با چربی باند می شوند ساخته شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند طبق ادعا سازندگان این قرص، چربی ها هرگز بوسیله بدن انتخاب نمی شوند و طبق این نظریه اضافه وزن پیدا نمی شود. طبق چندین مطالعه و تحقیق مستقل افزایش چربی در حد مدفوع با مصرف کتیوسان ثابت نشده است.کتیوسان از ماده فبیری حلزون صدف دار ساخته می شود. www.edcoan.ir

پیروات (pyruvate)
جزء ترکیبات قرص های کاهش وزن بدون نسخه بوده و جزءلیست اسامی چربی سوز ها می باشند. این ماده هنوز بطور یقین ثابت نشده که بطور موثری در کاهش وزن نقش داشته باشد دربعضی از مطالعات انجام شده در آزمایشگاها ی خصوصی و دانشکده ها مصرف پیروات هنوز در جریان خون افراد استفاده کننده دیده نشده است مصرف مقدار زیاد آن همراه یا نفخ و گاز و اسهال همراه می باشدwww.edcoan.ir
چربی سوز ها(FatBurners )
دسته دیگری از اجزاء بعضی از کاملهای کاهش وزن را تشکیل می دهند سازندگان اینها ادعا می کنند که این قرص ها سبب افزایش متابولیسم و کمک به سوخت بیشتر چربی های بدن می نماید در حالیکه آنها می توانند متابولیسم را افزایش دهند ( بعضی ها به سطح خطرناکی متابولیسم را افزایش می دهند) و این مورد کاملا خطرناک و سوال برانگیز بوده . در بعضی از چربی سوزها از ترکیباتی مثل افیدرین(Ephedrine )- افدرا (Ephedra )- ماه هنگ (Ma Huang )- گوآرانا (Guarana ) و سطح بالایی از کافئین(Caffeine ) بکار رفته است.دریک دسته بندی دیگر چربی سوزها را به این شکل طبقه بندی میکنند :
۱٫ ترموژنیک ها:
این چربی سوزها شامل دو دسته هستند. 
دسته اول از طریق اثر بر روی غده تیروئید و افزایش ۳T و ۴T و در نهایت افزایش تیروکسین منجر به شدت متابولیسم و سوخت و ساز می شود که باید زیر نظر پزشک مصرف شود. زیرا در صورت استفاده خودسرانه ممکن است فرد به هیپرتیروئیدیسم دچار شود. 
دسته دوم ترموژنیک ها از طریق اعمال اثر بر روی عصب سمپاتیک اعصاب خودمختار باعث افزایش کاتکول آمین ها که مشتقات آمینی بنزن هستند می شود که این مشتقات کاتکول آمینی شامل هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین می باشد که از قسمت مرکزی غدۀ فوق کلیوی ترشح می شود که از این قبیل می توان به مکمل افدرین که از گیاه افدرا از خانوادۀ افدراسه تهیه شده اشاره کرد. رازهایی نظیر آتروپین و هیوسین را سکوپولامین نیز در این دسته قرار می گیرند که باید زیر نظر پشک مصرف شوند با مصرف مکمل افدرین بدن در حالت ستیزوگریز قرار می گیرد. در این حالت خون بیشتری به بافت ها می رسد و سوخت و ساز سلول به ویژه کاتابولیسم را افزایش می یابد در زمان مصرف افدرین فرد دچار طپش قلب می شود. www.edcoan.ir
برخی از ورزشکاران به علت مشاهدۀ اثرات افدرین در چربی سوزی به مصرف بیش از حد و خودسرانۀ آن اقدام می ورزند و دچار بعضی بیماری های روانی مانند خشونت بیش از حد و عدم تعادل رفتاری می شوند که باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. تا پزشک با آزمایشات مربوطه داروهایی نظیر، پروپرانولول- اوکسپرنولول و سوتالول و … را به شخص تجویز کند که این داروها مسدود کنندۀ «گیرنده» بتای قلبی هستند. زیرا اثر افدرین بر روی گیرنده های بتا قلبی می باشد. 
۲٫ بلوکه کننده ها:
الف)بلوکه کننده های کربوهیدرات 
محصولات بلوکه کننده های کربوهیدرات،حاوی عناصری هستند که از طریق جلوگیری کردن از تولید آنزیم های گوارشی مانع هضم کربوهیدرات ها در بدن می شوند.نتیجه ی این کار این است که کربوهیدرات ها یی که مصرف می کنید به طور کامل هضم نمی شوند و بدین گونه دوباره جذب نمی شوند.از این طریق با افزایش ذخایر این مواد مغذی محدود می شود.این مواد می توانند در زمان تقلب کردن در رژیم به ثبات وزن شما کمک کنند چون کربوهیدرات ها جذب نمی شوند و همچنین از افزلیش ذخیره ی چربی نیز جلوگیری به عمل می آید و با این کار می توانید نتیجه ی بهتری را کسب کنید
ب)بلوکه کننده های چربی 
مکمل های بلوکه کننده ی چربی،در اصل همانند بلوکه کننده های کربوهیدرات هستند.مواد خاصی که در این محصولات وجود دارند که از میان آنها می توان چیتوسان اشاره کرد.چیتوسان یک جذب کننده ی چربی است.گفته می شود که این ماده توانایی آن را دارد که چربی ها را از سیستم گوارشی جداکرده و دفع آن را از طریق روده ی بزرگ می توان بدون کم کردن غذا،وزن اضافه را کاهش داد.با وجود ادعاهای تولید کنندگان تحقیقات علمی اظهار می کنند که این ادعاها بدون پایه و اساس هستند.در بهترین وجه چیتوسان اصلاح نشده،روزانه ۱۰ کالری از رژیم غذایی فرد کسر کند.اشکال استفاده ی دراز مدت از بلوکه کننده ها ی چربی این است که با جدا کردن چربی،مینرال های مشخصی که در مواد غذایی وجود دارند نیز از آن جدا می شوند که بدن برای حفظ سلامتی به آنها نیازمند استwww.edcoan.ir
ج)بلوکه کننده های کورتیزول 
کورتیزول هورمونی است که توسط غده ی فوق کلیه ترشح می شود.این هورمون حیاتی اغلب به هورمون استرس منتسب است.این هورمون در واکنش به استرس تولید می شود.این هورمون موجب افزایش فشار خون،سطح قند خون و سرکوب سیستم ایمنی اتان می شود.بنابراین به احتمال زیاد بیماری به سراغتان می آید.توجه به آن به خاطر چربی از اهمیت برخوردار است زیرا این هورمون باعث رها شدن سیگنال های بدن به ۲شکل می شود:افزایش اشتها و ذخیره چربی.این بدان معنی است که هر زمان که تحت فشار قرار داریم،کورتیزول در بدنتان افزایش پیدا می کند و بدن نیز به مغز می گوید که من گرسنه ام،همزمان پیغامی به سلول های چربی فرستاده می شود که چربی بیشتری ذخیره کنند(و تا جای ممکن آن را حفظ کند).بلوکه کننده های کورتیزول مانع انعکاس اثرات منفی کورتیزول رها شده طبق مطالب ذکر شده می شود.
۳- دفع کننده ها: 
این دسته نیز چربی سوز نیستند و فقط مانع جذب چربی در بدن می شوند. مثلاً زنیکال باعث می شود آب بدن به همراه سدیم و پتاسیم از طریق ادرار دفع شود و نیز مقدار کمتری از مواد غذایی جذب بدن شود و یا «تریامترن H» که پتاسیم را در بدن نگه می دارد و فقط سدیم را به همراه آب از بدن دفع می کند و فشار کمتری را به قلب وارد می کند و در اصل با مصرف دیورتیک ها وزن بدن از طریق دفع آب کم می شود و چربی ها مصرف نمی شوند و دیورتیک ها جزء خطرناک ترین داروها به حساب می آیند. زیرا تعادل الکترولیتی بدن را به هم می زنند. 
در دسته دفع کننده ها مکملی به نام زینکال وجود دارد که آنزیم لیپاز معده را از بین می برد و فرد با مصرف چربی هم چاق نمی شود زیرا چربی ها جذب بدن نشده و از راه مدفوع دفع می گردند و فرد همیشه دارای مدفوع چرب می باشد که مصرف آن نیز خطراتی به همراه دارد. 
۴- آنابولیک ها: 
که شامل: یوهیمبین- DHEA– تریبولوس دلتا۴، آندروستن دیون می باشند. از مکمل های نام برده شده DHEA و دلتا ۴- آندروستن دیون پروهورمون می باشند. یعنی یک یا دو مرحله قبل از ساخت تستوسترون اند و با مصرف آنها بدن به صورت طبیعی تستوسترون تولید می کند و از طریق خواص آنابولیک آنها چربی سوزی اتفاق می افتد. یوهیمبین و تریبولوس ترستریس (نام علمی فارفاسک) باعث افزایش تستوسترون به صورت طبیعی می شوند. این دسته بیشتر در دوران رژیم ورزشکاران مصرف می شود تا علاوه بر چربی سوزی بافت عضله شان حفظ شود. استفاده پروهورمون ها مدتی است در مسابقات ورزشی ممنوع شده است. 
۵- ترکیبات آلی اکتیو: 
شامل آنزیم ها- کوآنزیم ها و ویتامین ها و بعضی ترکیبات آلی می باشند. مثل مکمل هایی چون کوآنزیم ۱۰Q کرومیوم- آنتی اکسیدان ها- ال کارنیتین که این دسته جزء بی ضررترین چربی سوزها می باشد. 
۶- چربی های مفید: 
این دسته LDL را کاهش و HDL را افزایش می دهد و سریع تر به انرژی تبدیل شده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد و شامل مکمل هایی نظیر CLA که از شیر گاو به دست آمده و روغن های MCT مثل روغن کنجد- زیتون و روغن های گیاهی می باشد. این دسته نیز جزء بی ضررترین چربی سوزها محسوب می شود که برخی از آنها مجوز وزارت بهداشت ایران را داراست. www.edcoan.ir
۷٫کنترل کننده های اشتها 
کنترل کننده های اشتها(مکمل های رژیمی یا داروها)اساس شان به پایه ی کاهش اشتها استوار است و باعث می شوند تا شخص کمتر غذا بخورد.افراد زیادی از جمله شما شاید در مورد meridaشنیده باشید.پزشک دارویی برای افرادی که اضافه وزن دارند تجویز می کند تا بتوانند به کمک آن اشتهای خود را کنترل کنند.برای یک بدنساز داشتن رژیم غذایی یا سلامتی فردی دلیل کاهش مقداری وزن است.merdiaجهت رسیدن به تاثیرات زیادی به کمک می آید.می تون به روی محصولhoodiaشرط بندی مطمئنی کرد.بواسطه ی نکته ای که از یک نظریه ی علمی که مدارک آن منتشر نشده،عملکردhoodiaباعث کنترل خوب اشتها در انسان می شود.ایمنی و اثر گذاری hodiaدر مکمل های رژیمی باید قبل از مطرح شدن بررسی شوند.در هر حال،حکایت ارائه ی مدرک برای مردم توسط تولید کنندگان بسیار طولانی است.اگر از طریق دهان آن را مصرف کنید ضرری برایتان ندارد اما احتمال بی اثر بودن آن نیز وجود دارد.
فینل پروپانول آمین(PPA)
در قرص های کاهش وزن بدون نسخه وجود دارد این ماده بر خلاف FDA که در نوامبر سال ۲۰۰۰ قدغن شده هنوز مورد استفاده قرارمی گیرد. این جزء ترکیبی دربسیاری از قرصهای کاهش وزن وجود دارد.طبق مطالعات پزشکی این جزء ترکیبی هنوزخطرناک وغیرایمن بوده وطبق مطالعات ۱۴۲ واکنش جدی دربدن ایجاد می نمایدکه ازجمله می تواند فشار خون را افزایش داده و سر درد ایجاد نماید و منجر به سکته مغزی گردد و همچنین منجر به مرگ چندین نفر تابحال گردیده است. www.edcoan.ir
PPA در فراورده هایی شامل Dexatrim و Acutrim و بعضی از داروهای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. مواظب باشید در قرصهای کاهش و زن اگر PPA جزء ترکیبی آن باشد بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد چون دارای عوارض جدی می تواند داشته باشد. بر اساس قرص های کاهش وزن که جزء PPA بکار رفته سازندگان آن ادعا می کنند که سبب کاهش وزن kg ۵ در هفته می گردد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *