محلول گلوکزوالکترولیت

 

این محلول ها دو وظیفه مهم برعهده دارند: یکی آنکه آب و الکترولیت هایی را که در اثرتعرق از دست رفته تأمین می کنند. دوم  آنکه مقداری  کربوهیدرات در اختیار عضلات قرار می دهند. اکثر این  محلول ها به  مقدار ۶تا۸  درصد کربوهیدرات  تقویت شده اند. کربوهیدرات گلوکز یا شکر ساده است . مقداری هم مالتودکسترین دارد .

این محلول ها به خاطر  وجود  کربوهیدرات ، برای تمرینهای طولانی مفید هستند . وجود کربوهیدراتها باعث میشود که از ذخایرگلیکوژن جگر و از منابع عضله کمتر استفاده بشود. به این  دلیل ، در مسابقات  ورزشکاران قادر هستند  مدت بیشتری را رقابت کنند . علاوه  بر آنکه این محلولها  آب  و  مایعات و کربوهیدراتهای بدن را  تأمین میکنند  ،  سیستم  ایمنی بدن را  نیز  بالا میبرند . این خاصیت  محلولهای مکمل  ورزشی  توسط پژوهشگران دانشگاه ایالتی آپالاچی مورد آزمایش قرارگرفته و مورد تأیید واقع شده است.

ماده مکمل ورزشی: کوآنـزیم

ماده ای است که درسلول یافت میشود .  در یک سری اعمال شیمیایی که در انتقال و تولید انرژی  دخالت دارند  شرکت میکند . ماده ضد فساد است و  رادیکالهای آزاد را از بین میبرد . علاوه بر آن کوآنزیم به عنوان ماده  مکمل در بیماریهای  قلبی مفید بوده است ، در مورد ورزشکاران مفید بوده و مطالعات  نشان داده است که کوآنزیم در  مورد افرادی هم که ورزش  نمیکنند ،  خالی از فایده نیست . شایان  توجه است که مصرف زیاد  کوآنزیم ممکن است زیان بار  باشد . در یک برسی معلوم شد که مصرف ۱۲۰ میلی گرم کوآنزیم در روز به بافتهای عضلانی آسیب رسانده وشاید علت آن خاصیت گندزدایی و مبارزه با فساد این ماده باشد.

ماده مکمل ورزشی:گلوکوزامین

ماده مکمل سولفات گلوکوزامین در داروخانه ها  به  عنوان دارویی عرضه میشود  که ورم و درد مفاصل را درمان میکند . شواهدی که تا کنون بدست آمده حاکی از ان  است که  درد ناشی  از استخوانهای مفاصل را  تسکین میبخشد .  مانند یک ماده روغنکاری حرکات مفاصل را روان و راحت میسازد  و عوارض جانبی منفی در دراز مدت ندارد . یک  برسی که از ورزشکاران آسیب دیده  به عمل آمده حاکی از آن است  که کشکک زانوی آسیب دیده التیام کامل پیدا کرده است  . در حدود  ۷۶  درصد  آسیب التیام  پیدا کرد . این التیام  پس  از مدت ۱۴۰ روز استفاده  از مواد مکمل  گلوکزامین  اتفاق افتاد ، البته  باید  اضافه کرد که  گلوکزامین  در ترمیم تاندونها و رباطهای عضلانی که در اثرتمرینات ورزشی اتفاق افتاده تأثیر چندانی نداشته است.

منبع : کتاب تغذیه قدرتی برای بدنسازان
نویسنده : دکترسوزان م.کلاینر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *