‌به طور كلي همه ورزشكاران در رشته‌هاي مختلف ورزشي براي كسب آمادگي بيشتر و افزايش قواي جسماني نياز به يكسري از مكمل‌ها دارند كه از سوي وزارت بهداشت و كميته ملي المپيك مورد تاييد قرار گرفته باشد تا مبادا ورزشكاران به دليل استفاده از آنها بعدا دچار مشكلاتي ‌شوند.

 بعضي از مكمل‌ها مثل مولتي ويتامين‌ها، فابلومنت‌ها، آنتي اكسيدان‌ و حتي كراتين به عنوان مكمل‌هاي مجاز كه از سوي وزارت بهداشت تاييد شده باشد قابل استفاده است البته بايد توجه كنيم كه حتما بايد اين مكمل‌ها مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند چرا كه ممكن است بعدا دردسرهايي را به وجود بياورد اما نحوه استفاده اين مكمل‌ها در رشته‌هاي مختلف متفاوت است. يعني علاوه بر مواردي كه به طور مشترك در تمامي رشته‌ها استفاده مي‌شود، در بعضي از رشته‌ها به طور اختصاصي بايد از آن استفاده كرد. به طور مثال در كشتي و به طور كلي ورزش‌هاي قدرتي بايد از مكمل‌هايي استفاده كرد كه باعث افزايش حجم عضلاني بدن شود. مثل گروتامين‌ها يا پروتيين‌هاي VEY كه معمولا كشتي‌گيران از آن هم استفاده مي‌كنند.اما در ورزش‌هاي سرعتي مثل فوتبال، دو و ميداني، واليبال و كلا ورزش‌هايي كه در آن نياز به سرعت بالايي است مصرف كراتين و مونوهيدرات‌ها بايد به طور ويژه‌اي مورد استفاده قرار بگيرد. موضوعي كه حتما بايد به صورت علمي و زير نظر پزشك باشد تا يك قهرمان دچار مشكل نشود.در ورزش‌هايي هم كه ورزشكاران نياز به وزن كردن‌هاي زياد دارند حتما بايد استفاده از مولتي ويتامين‌ها و چربي سوزها را در دستور كار قرار بدهند استفاده از اين مكمل‌ به اين دليل مورد توجه است كه ورزشكاران حين تمرين انرژي زيادي را از دست مي‌دهند و با استفاده صحيح و اصولي از اين مواد مي‌توانند به موفقيت‌ بيشتري برسند.مكمل‌هايي مثل آمينواسيدها و پروتيين‌هايي كه كربونيت بالايي دارند، به بازگشت انرژي كه بر اثر فشار تمرين‌ها انرژي زيادي از دست رفته كمك مي‌كنند.

ضمن اينكه مينرال‌ها يا مواد معدني يا ويتامين‌ها از جمله ويتامين A، C يا حتي ويتامين‌هاي B6 كه شايد خيلي‌ هم مورد توجه قرار نگيرد، براي افزايش انرژي بدن خيلي مورد توجه بايد قرار بگيرند تا ورزشكاران از نظر جسماني دچار مشكل نشوند.