مصرف دارو و اشتباهات رایج ما موقع مصرف دارو همیشه به دستور پزشک معالج عمل کنید. مطلب زیر به شما کمک می کند تا داروها را به شیوه صحیح مصرف کنید. آیا شما هم به هنگام مصرف دارو دچار این اشتباهات می شوید؟

 

 

۱) مصرف داروی بدون نسخه پزشک بی آنکه برچسب و راهنمای آن را بخوانید در مورد مصرف داروهای بدون نسخه مردم اغلب دچار اشتباه می شوند. خیلی ها تصور می کنند: “استفاده از این که خطرناک نیست.” اما اشتباه می کنند.

اکثر کسانی که از این گونه داروها (مثل مسکن ها و آنتی اسیدها) استفاده می کنند به علت استفاده بیش از حد و یا تاثیرات جانبی و یا تداخل این داروها در عملکرد داروهای دیگری که با تجویز پزشک معالج در حال مصرف هستند، دچار ناخوشی ها و مشکلات درمانی می گردند. قطع نظر از اینکه یک دارو چقدر بی خطر به نظر می رسد، خواندن برچسب و راهنمای آن کار عاقلانه ای است. خواندن راهنمای این گونه داروها ممکن است باعث تعجب تان شود. به هنگام مصرف هر دارویی همیشه به دستور پزشک معالج عمل کنید. ۲

) استفاده از داروی آرام بخش موقع سوزش سر دل یک نظر سنجی گسترده نشان داده است، کسانی که دچار اختلالات خواب هستند و از داروهای خواب آور و آرام بخش گروه بنزودیازپین (والیوم، اگزاناکس، هالسیون) استفاده می کنند تا خوابشان ببرد، احتمال اینکه شبها دچار سوزس سر دل و ترش کردن معده شوند ۵۰ درصد بیشتر از افراد دیگر است. تحقیقات دیگری نشان داده است که این آرام بخش ها دریچه بالایی معده را که مانع برگشت اسید معده به گلو می شود، شل می کند.

۳) استفاده از داروی ضد اسهال به هنگام تب وقتی تب دارید و یا زمانی که در مدفوع بلغم و یا خون می بینید هرگز سر خود از داروی ضد اسهال استفاده نکنید. اینها نشانه های عفونت اند و هشداری برای لزوم مراجعه به پزشک.

۴) خوردن روزانه آسپرین بدون تجویز پزشک بعضی از مردم نباید هر روز آسپرین بخورند مخصوصا به این دلیل که این کار در آنها ممکن است باعث خونریزی معده شود. پزشکان معمولا مصرف روزانه این دارو را برای کسانی تجویز می کنند که خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی در آنها بیشتر است. کارایی درمان با آسپرین در زنان ممکن است از تاثیر آن در درمان مردان کمتر باشد. بعضی ها هم ممکن است اصلا در مقابل خاصیت ضد لخته شدن خون آسپرین مقاوم باشند. (آزمایشاتی برای تشخیص مقاومت در برابر تاثیر آسپرین وجود دارد، هر چند برخی پزشکان در مورد دقت این گونه آزمایشات تردید دارند).

۵) قطع ناگهانی مصرف داروهای آرام بخش اگر مدت زیادی است که از داروهای ضد استرس و آرام بخش استفاده می کنید، ناگهان مصرف این داروها را قطع نکنید. در مورد نحوه کاهش دادن میزان مصرف این گونه داروها حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار عوارض وخیمی مثل صرع و یا حتی سکته شوید.

۶) استفاده از آنتی بیوتیک های قدیمی برای عفونتهای جدید اول از همه باید به یاد داشته باشید وقتی پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتما دوره درمان را کامل کنید و داروی تجویز شده را تا آخر مصرف کنید. دوم اینکه بسیاری از آنتی بیوتیک های تجویز شده مخصوص درمان عفونت خاصی است که بیمار دچار آن شده. استفاده از آنتی بیوتیک اشتباهی هم باعث عدم معالجه شده و هم اینکه ممکن است باعث به وجود آمدن باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک شود که دفعه بعد معالجه آن دشوارتر خواهد شد.

۷) مصرف بی چون و چرای داروهای درمان بیماریهای روانی اگر به اسکیزوفرنی و یا بیماریهای روانی شدیدی مانند روان پریشی دچار نیستید، هرگز بدون چون و چرا و پرس و جو در مورد لزوم و علت مصرف داروهای درمان این گونه بیماریها مصرف آنها را نپذیرید. در این صورت حتما از پزشک خود بخواهید تا توضیح بدهد چرا به نظر وی باید این گونه داروها را مصرف کنید.مطالعاتی که نتیجه آن در ژورنال روانپزشکی بالینی منتشر شده و موسسات ملی بهداشت آمریکا بانی آن بوده، معلوم شده است که اکثر کسانی که این داروها برایشان تجویز شده اسکیزوفرنی و یا حتی اختلالات روانی جدی ای نداشته اند که این داروها برای درمانشان تائید شده است. برعکس این افراد دچار ناخوشی های ساده تری مثل افسردگی، اضطراب و فشار روحی بعد از حوادث بوده اند که می توان آنها را با داروهای بی خطرتر و ارزان تر درمان کرد.به یاد داشته باشید که هرچند برخی از داروهای درمان بیماریهای روانی برای درمان افسردگی تائید شده اند، اما استفاده از آنها تنها باید به عنوان راه چاره آخر و زمانی صورت بگیرد که داروهای معمولی ضد افسردگی بر روی فرد بیمار کارایی نداشته باشد.

۸) خوردن کلسیم با شکم خالی کلسیم در بیشتر مکمل های دارویی همراه نوعی نمک است به نام کربنات. معده برای تجزیه و هضم کربنات کلسیم مقدار فراوانی اسید هیدروکلریک لازم دارد. پس این نوع مکمل دارویی را حتما بعد از غذا مصرف کنید. غذا باعث خواهد شد که معده شما آن اسید را تولید کند.

۹) قطع خودسرانه مصرف دارو مصرف دارو را بخصوص اگر اگزما دارید ناگهان قطع نکنید. در یک مطالعه علمی، محققان دریافتند که حدود ۶۵ درصد از پدر و مادرها به طور خودسرانه استعمال پماد بر روی پوست کودکان دچار اگزما را سه روز بعد از آغاز درمان قطع می کنند. برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف دارو، مخصوصا به هنگام درمان اگزما دقیقا به دستورات پزشک معالج عمل کنید.

۱۰) نوع عفونت واژن را خودتان تشخیص ندهید بله، قبلا هم هر وقت عفونت قارچی داشتید همراه با همین خارش و ترشح بود، اما عفونت قارچی و داروی آن را خودتان نمی توانید تشخیص بدهید. یک تحقیق نشان داده است که از میان ۹۵ درصد خانم هایی که خودشان فکر می کنند عفونت قارچی مهبل دارند، بعد از آزمایش معلوم شده است که تنها یک سومشان درست تشخیص داده اند و بقیه انواع دیگر عفونت واژن را داشته اند. برای تشخیص درست حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *