شرایط و موقعیت های متفاوت مشخص می کنند که چه نوع مکمل ورزشی مناسب بکار برود .
عواملی که نیاز های غذایی یک ورزشکار را به همراه نوع فعالیت ( هوازی و غیر هوازی) ، جنسیت ، وزن ، قد ، اندازه بدن ، تمرین یا فعالیت روی صحنه ( پیش از تمرین – در حین تمرین و ترمیم )  زمان مصرف آن در روز مانند بعضی مکمل ها در زمان خواب بهتر و موثر تر از زمان بیداری به مصرف می رسند تاثیر گذارند .

دیگر مشکلات ناشی از تمرینات عبارتند از خستگی ، آسیب دیدگی و بی حسی که رژیم غذایی مناسب می تواند این نوع مشکلات را کاهش دهد و راه رسیدن به آن دسترسی به غذای های متنوع ، ویتامین ها و املاح معدنی می باشد . بنابر مقاله ابلرز در سال 2008 بهتر است غذای خام و غیر پردازش شده مانند پرتقال به جای آب پرتقال مصرف شود .
خوردن غذاهای طبیعی باعث می شود ورزشکار بیشترین ارزش غذایی از غذا را دریافت کنددر حالیکه  غذاهای پردازش شده ارزش غذایی به مراتب کمتری دارند.

تمرین ناهوازی
در حین تمرین نا هوازی ، مرحله گلیکولیزیز، قند های کربو هیدرات  را برای کسب انرژی بدون کاربرد اکسیژن تجزیه می کند . این نوع تمرینات در زمان فعالیت های جسمی مانند دویدن قدرتی ، مقاومت های قدرتی و فعالیت های سریع انفجاری جاییکه عضلات برای قدرت و سرعت، با مصرف انرژی کوتاه مدت، بکار گرفته می شوند . پس از این نوع تمرین ، نیاز دوباره پر کردن ذخایر گلیوکوژن در بدن احساس می شود ( شاخه های بلند  قند ساده در بدن که انرژی را ذخیره می کنند ) اگرچه آنها هم خیلی کمیاب نیستند.
به منظور جبران این کاهش گلیکوژن ، ورزشکار اغلب مقدار زیادی کربو هیدرات در مدت زمان بلافاصله پس از تمرین مصرف می کند . معمولاً شاخص گلیسمیک بالا کربوهیدرات ها به علت توانایی شان در بالا بردن سطح گلوکز خون ترجیح داده می شوند.
به منظور ترکیب پروتئین ،پروتئین یا آمینو اسیدها مصرف شده اند . آمینو اسیدهای چند شاخه ای از آنجاییکه برای ترکیب پروتئین بیشترین مسئولیت را بر عهده دارند از اهمیت زیادی برخوردار می باشند .
زنان دونده استقامت در رژیمشان پروتئین را مشکل تر دریافت می کنند. ورزشکاران استقامتی عموماً در رژیم غذاییشان نیاز به پروتئین بیشتری نسبت به افراد غیر فعال دارند.
تحقیقات نشان داده است که به ورزشکاران استقامت توصیه می شود که 1.2 الی 1.4 گرم پروتئین در هر کیلو از وزن بدنشان مصرف نمایند.
پروتئین به منظور حفظ متابولیسم و به منظور مرمت بافت ها مصرف می شود.هنگامیکه منابع پروتئین بدن ناکافی است، بدن پروتئین را از بافت چربی دریافت می کند که به همین دلیل است که دونده های استقامتی ظاهر لاغری دارند .
کمبود پروتئین می تواند خیلی مشکلات نظیر خستگی زودرس و بسیار شدید ، ترمیم  و بهبود کند و طولانی مدت، شفای زخم ضعیف را به بار آورد.
خیلی مهم است که پروتئین کامل مانند گوشت ، تخم مرغ ، سویا مصرف شود . این بدین معناست کلیه آمینو اسیدهای ضروری را در بر گیرد . ترکیب حبوبات در شکل دانه کامل، پروتئین  کامل دارد که مثال آن برنج، و لوبیاست.
=====================================================
اطلاعات ذیل در مورد انواع کربوهیدرات ها گزیده ای از تحقیقات اسپادا در خصوص مکملهای ورزشی استقامتی 2000  می باشد .وی توصیه می کند برای دریافت بهترین نتیجه در حین تمرین ، کربوهیدارت ها باید غیر پردازش شده و یا در فرم دانه کامل باشند . این بدان دلیل است که کربوهیدارت ها بیشترین مقدار سوخت ، ارزش غذایی و سیری را ارائه می کنند .
میوه ها و سبزیجات ساختار کربوهیدارتی مهمی را برای رژیم غذایی یک ورزشکار ارائه می کنند.
هردوی آنها ویتامین و املاح معدنی را که از طریق تمرین از دست رفته اند و نیاز به بار گذاری مجدد دارند را تامین می کنند . میوه ها و سبزیجات ترمیم و شفا را سرعت بخشیده و از خطر ابتلا به سرطان ، فشار خون بالا و یبوست جلوگیری می کنند.
. سبزیجات مقدار ارزش غذایی بیشتری از میوه ها را با توجه به مقدار کالریشان ارائه می کنند بنابر این یک ورزشکار باید سعی نماید بیشتر سبزیجات مصرف کند تا میوه. همچنین بسیار مهم است که نوع خاص سبزیجات و میوه ها در نظر گرفته شوند .
سبزیجات رنگ تیره غالباً ارزش غذایی بیشتری نسبت به انواع کمرنگ آنها دارند .
قانون کلی اینست که تیره ترها مغذی تر هستند . مانند همه غذاها ، بسیار حائز اهمیت است که تنوع وجود داشته باشد . جهت دریافت بیشترین ارزش غذایی از میوه ها و سبزیجات بسیار مهم است که آنها را در حالت طبیعی شان  غیر پردازش شده و بدون هیچگونه شکر مصرف نماییم.
=====================================================
اغلب در ادامه تمرینات نا هوازی ، محصول این مکانیسم متابولیک ، اسید لاکتیک می سازد. لاکتیت از زمانی که مصرف می شود به مراتب سریع تر تولید می شود و جهت باز سازی NAD+ سلول ها جائیکه مورد نیاز است  به یاری می آید . در حین تمرینات فشرده بدنی هنگامی که اکسیژن مصرف نمی شود ، مقدار زیاد ATP تولید شده و پائین آمدن سطح Ph باعث ساخت اسیدوسیس و یا به عبارتی لاکتیک اسیدوسیس می شود. ساخت اسید لاکتیک می تواند جهت حفظ آب بدن خصوصاً پس از تمرینات ، و بازگشت بدن به حالت آرامش و کشش مطلوب پس از تمرین می شود.
فعالیت فشرده فرسایش و پارگی در بدن به همراه دارد . به منظور ترمیم ، ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان ها مورد نیاز می باشند که از عضلات آسیب دیده محافظت کنند.
صدمات ناشی از اکسیده شدن و بافت های عضلانی همیشه در زمان دوی استقامت اتفاق می افتد بنابر این ورزشکار نیاز به خوردن غذا با مقدار پروتئین بالا داشته که بتواند این بافت های عضلانی را ترمیم کند .  بسیار اهمیت دارد که دوندگان استقامتی مونث از مکمل هایی در رژیم غذاییشان  استفاده کنند که ترمیم ، سوخت و کاهش خستگی و آسیب را به همراه داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *