یکی‌ از ساده‌ترین راه‌های چربی‌ سوزی اطمینان حاصل کردن از وجود مقادیر کافی‌ ویتامین دی درون بدن می‌باشد.بر طبق تحقیقات اخیر مشخص شد که وجود مقادیر نا کافی‌ ویتامین دی درون بدن باعث اضافه وزن و کاهش حجم عضلات میشود که این امر نیز باعث بروز بیماری‌های مختلف در طول زندگی‌ میشود.

عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی با مصرف ویتامین دی

چیزی که در این مورد باعث نگرانی می‌باشد این است که با وجود راه حل آسان درمان این مشکل اما باز هم کمبود ویتامین دی بسیار شایع می‌باشد.بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی افراد مختلف بر اساس قومیت و فصل بین ۴۰-۹۰% افراد از کمبود ویتامین دی رنج میبرند.در این مقاله قصد داریم برای شما ۱۰ مورد را راجع به ویتامین دی بیان کنیم.
۱) ویتامین دی تولید شده درون بدن مستقیما از طریق نور خورشید تامین میشود.به منظور حفظ سطوح مناسب ویتامین دی از طریق نور خورشید دانشمندان توصیه میکنند که در روز حداقل ۲۰ دقیقه بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ ظهر در زیر نور خورشید قرار بگیرید.

۲) استفاده از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی مانع جذب ویتامین دی میشود.همچنین افرادی که دارای پوست تیره هستند نیز در مقایسه با افراد دارای پوست روشن تر کمتر میتوانند ویتامین دی جذب کنند.برای مثال در یک آمار گیری در سال ۲۰۱۰ ۹۳% سیاه پوستان آمریکا دارای کمبود ویتامین دی بودند در صورتی‌ این امر در سفید پوستان ۷۰% بود.

۳) کمبود ویتامین دی جدایی از سن، جنسیت و نژاد باعث افزایش توده چربی‌ در بدن میشود.برای مثال در مطالعاتی که صورت گرفته است مشخص شد که زنان دارای اضافه وزنی که به مدت ۱۲ هفته از ویتامین دی استفاده کرده‌اند حدود ۲/۷ کیلو گرم از وزن آنها کاسته شده است.آنها حتی دارای یک رژیم خاص غذایی و یا تمرینی نیز نبودند.در یک آمار گیری دیگر نیز مشخص شد که مردان، زنان و کودکانی که سطح ویتامین دی کمتری دارند دارای چربی‌ بیشتری مخصوصا در ناحیه شکم هستند. از ۲۳۷ کودک بخش اعظمی از آنها دارای کمبود ویتامین دی بودند و ویتامین دی نیز تاثیر مستقیم روی چربی‌ کل بدن و چربی‌ ناحیه شکم دارد.

۴) کمبود ویتامین دی باعث کاهش فعالیت سلول‌های پانکراس میشود و روی جذب انسولین توسط سلول‌ها تاثیر منفی‌ می‌گذارد.چون روی سلول‌های انسولین گیرنده‌های ویتامین دی وجود دارد.همچنین کمبود ویتامین دی باعث افزایش چربی‌ مستمر و دیابت خواهد شد.

۵) کمبود ویتامین دی باعث تخریب عملکرد ماهیچه‌ها و باعث میشود در اطراف ماهیچه‌ها چربی‌‌ها اجتماع کنند.سایت اد کوان تحقیقاتی‌ روی زنان کالیفرنیای جنوبی مشخص کرد که زنانی که دارای کمبود ویتامین دی هستند چربی‌ بیشتری در اطراف ماهیچه‌های آنها تجمع کرده است.در این تحقیقات مشخص شد که حدود ۲۴% این زنان از کمبود ویتامین دی رنج میبرند و حدود ۳۵% نیز گرچه وضعشان کمی‌ بهتر بود ولی‌ باز هم کمبود ویتامین دی داشتند.وجود ویتامین دی باعث سنتز پروتئین و استفاده از انرژی میشود.این امر باعث عضله‌ سازی و افزایش قدرت شما میشود ولی‌ متأسفانه در صورت کمبود آن اطراف ماهیچه‌های شما از چربی‌ اشباع خواهد شد.

 عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی با مصرف ویتامین دی

۶) از آنجایی که ویتامین دی در افزایش قدرت و عضله‌ سازی نقش دارد کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال آسیب دیدگی میشود.وجود ویتامین دی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن میشود و کمبود آن شانس ابتلا به بیماری‌ها را افزایش میدهد.

۷) سطح ویتامین دی درون بدن با قدرت عضلانی رابطه مستقیم دارد.وجود مقادیر کافی‌ ویتامین دی باعث افزایش قدرت و عضله سازی از طرق مختلف میشود.در تحقیقات اخیر مشخص شد افرادی که از ویتامین دی استفاده میکنند و تمرینات با وزنه نیز انجام میدهند قدرت انفجاری آنها به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

۸) کمبود ویتامین دی باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان میشود.در تحقیقاتی‌ مشخص شد که مردانی که به مقدار کافی‌ ویتامین دی مصرف میکنند دارای سطح تستوسترون بالاتر، بدنی تفکیک شده تر، حجم عضلانی خالص تر و سلامت عمومی‌ بهتری هستند.استفاده از ویتامین دی باعث چربی‌ سوزی در مردان میشود.

۹) زنان برای تولید مثل، ایجاد تعادل در هورمون‌ها و داشتن فرم بدنی مناسب نیازمند ویتامین دی هستند.همانطور که این ویتامین در مردان روی تستوسترون اثر می‌گذارد در زنان نیز روی هورمون‌های جنسی‌ آنها تاثیر گذار است.به علاوه مادرانی که از مقادیر کافی‌ ویتامین دی استفاده میکنند دارای فرزندانی خوش فرم تر هستند.همچنین کمبود ویتامین دی با دیابت زمان بارداری و دیابت دوران کودکی در ارتباط می‌باشد.

۱۰) کمبود ویتامین دی میتواند عملکرد ورزشکاران را محدود کند.از طرفی‌ دیگر دریافت مقادیر کافی‌ ویتامین دی باعث بهبود عملکرد ورزشکاران خواهد شد.از آنجا که این ویتامین روی هورمون‌هایی نظیر تستوسترون و استروژن تاثیر می‌گذارد میتواند در میزان قدرت ما نیز تعیین کننده باشد.این ویتامین همچنین باعث تاثیر بهتر کلسیم و منیزیوم میشود که آنها نیز برای یک انقباض عضلانی قدرتمند مورد نیاز هستند.در یک آمار گیری مشخص شد که در طول تابستان که به طور طبیعی میزان ویتامین دی بدن در سطوح بالا تری قرار دارد ورزشکاران عملکرد قابل توجهی‌ از خود نشان میدهند.اما در طول زمستان این میزان کاهش می‌یابد و در عوض احتمال مصدومیت ورزشکاران افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *