تمام کسانی که برای بدنسازی به باشگاهها می روند علاقه دارند تا در کمترین زمان بیشترین عضله را بسازند و از 10 نفری که بدنسازی را شروع می کنند کمتر از 5 نفر بیش از سه ماه و کمتر از 3 نفر سابقه تمرین شان به بیشتر از شش ماه خواهد رسید ضمن اینکه 90 درصد بدنسازانی که استروئید مصرف می کنند سابقه تمرین شان کمتر از 6 ماه است .

 

Scitec-HMB

 

اما بدنسازی به روش فشرده یا به قول گفتنی M p 3 چه گونه امکان دارد آیا امکان دارد به مدت سه ماه هر ماه یک تا یک و نیم کیلو وزن عضلانی اضافه کرد و استروئید هم مصرف نکرد – پاسخ مثبت است به شرط تمرین صحیح – تغذیه و استراحت مناسب که درمطالب قبلی مختصر توضیح دادم اما مکمل ها هم در این میان نقش مهمی را برعهده دارند یکی از مناسبترین مکمل هایی که قصد معرفی آنرا دارم hmb است .

Hmb نه استروئید است و نه دارو مخفف ترکیبی به نام بتا – هيدروكسي بتا – متيل بوتيراتاست که در بدن توسط كبد و عضلات ساخته مي شود (روزي حدود 500 ميلي گرم) و موجب متابوليت آمينو اسيدهاي زنجيري بويژه لوسين مي شود و از شكستن و تجزيه پروتئين هنگام تمرين هاي سنگين و شديد جلوگيري مي كند و نقش آنابوليك و عضله سازي دارد. این ماده در کمیت های بسیار کم در مواد غذائی گیاهی و حیوانی یافت می شود ضمنا جزئی طبیعی از شیر مادر است !

بسیاری بدنسازان غیر داروئی معتقدند که hmb به حفظ عضلات هنگام کاهش وزن کمک می کند و توسط بسیاری از قهرمانان سایر رشته های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد (همانند کراتین )

مطابق یک تحقیق بدنسازانی که 3 گرم hmb را به مدت سه هفته به رژیم خود اضافه کرده اند به نسبت کسانی که همان تمرین را انجام دادند تا سه برابر بیشتر عضله و دو و نیم برابر قدرت بیشتری تجربه کردند . البته مطالعات نشان داده که hmb موجب افزایش استقامت ( کاهش سطح اسید لاکتیک خون ) نیز می شود .ضمنا از آنجائیکه این ترکیب هیچ وابستگی به هورمونهای آندروژنیک از جمله تستسترون ندارد نتایج مشابهی در زنان بوجود می آورد .

به نظر می رسد که hmb توازن متابولیسم پروتئین را به نفع رشد عضلات جدید جابجا می کند و همچنین تجزیه بافت ماهیچه ای را به حداقل می رساند .

زمانی که شما hmb را به همراه یک رژیم غذائی بالای پروتئینی مصرف می کنید بهترین کاربرد را خواهد داشت . همانطور که گفته شد مصرف 3 گرم hmb می تواند نتایج بسیار خوبی ارائه دهد اما ممکن است این مقدار برای بسیاری بدنسازان کافی نباشد و بدنسازانی که تا 6 گرم مصرف کرده اند نتایج بیشتری گرفته اند اما hmb ماده گرانقیمتی است و این مقدار مصرف هزینه زیادی را موجب می شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *