هنگام سرماخوردگی استراحت کافی، مصرف مایعات گرم و غرغره کردن آب نمک ولرم به بهبود علایم کمک می­کند. مصرف قرص­های مسکن در رفع سردرد و کاهش تب مؤثر است. تنها در مواردی که به دنبال عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی نیز بروز کند، آنتی­بیوتیک­ها مفید واقع می­شود. گیاهان دارویی مفیدی نیز برای درمان سرماخوردگی وجود دارد.
کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت و بیماری­های کلیوی با سرماخوردگی نیاز بیشتری به توصیه­های پزشکی دارند. برای جلوگیری و درمان سرماخوردگیروش­های مختلفی وجود دارد که در این­جا به جنبه تغذیه­ای آن        می­پردازیم:

ادامه مطلب:سرماخوردگی و رژیم غذایی

غذاهای مفید دوره­ی سرماخوردگی
برای این که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه علیه ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا تقویت شود، باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.مکمل­های تغذیه­ای برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید است.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی شامل موارد زیر است:

ویتامین ث؛ منابع غذایی اصلی تأمین کننده این ویتامین شامل: مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه­ای، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز و نیز انواع کلم است. دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می­کند.

غلات سبوس دار و حبوبات؛ منابع غذایی مناسب یکی از ویتامین­های گروه ب به نام پانتوتنیک اسید هستند. کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت­های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می­شود.

سیر؛ دارای آهن، روی و آلیسین (ALICIN) است، که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت­های ویروسی می­شود. قرص سیر، یا کپسول های حاوی عصاره سیر ممکن است به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. علت این تأثیر خواص ضد ویروسی رنگدانه گیاهی ” آلیسین ” است.

ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و ماهی های روغنی؛ منبع غنیاسیدهای چرب امگا 3است؛ همچنین تخم کتان، تخمه کدو حلوایی و روغن شاه دانه از دیگر منابع خوب امگا 3 هستند.

دانه کنجد،تخمه کدو حلواییو آفتاب گردان؛ منابع غنی اسیدهای چرب امگا 6 هستند. این اسیدهای چرب به سلول­های دستگاه تنفسی در مبارزه علیه عفونت­های سرماخوردگی کمک می­کنند.

جگر، انواع ماهی؛ از جمله قزل آلا، قباد و شاه ماهی، کره و تخم مرغ؛ منابع ویتامین هستند. هویج، انبه، سیب زمینی،زردآلو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تأمین کننده بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین تبدیل می­شوند. عفونت­های مکرر تنفسی در کودکان با کاهش ذخایر ویتامین مرتبط است. رژیم غذایی متنوع، حاوی مواد غذایی یاد شده می­تواند مواد لازم را برای کودک در حال رشد تأمین کند.

تخم مرغ ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات، حبوبات، مغزها، دانه­ها و غلات سبوس دار؛ تأمین کننده پروتیین هستند. کمبود دریافت پروتیین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می­دهد.

گوشت، شیر، غلات و حبوبات؛ تأمین کننده ویتامین­ ب 6 و پانتوتنیک اسید هستند، که برای تأمین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیار برخوردارند.

غلات صبحانه (برشتوک)، نان و عصاره مخمر؛ تأمین کنندهاسید فولیک است، که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضرورت دارد. چغندر، لوبیا چشم بلبلی و انواع کلم منابع مناسبی از فولات (اسید فولیک) هستند.

گوشت­ قرمز بدون چربی و غلات سبوس­دار؛ حاوی روی است. سایر منابع غذایی حاوی روی، شامل: جوانه گندم، آجیل، بادام زمینی، گردو، جگر، مرغ ، بوقلمون، ماهی، میگو، تخم مرغ، لوبیا خشک، شیر و لبنیات است. روی ماده معدنی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

پرهیز غذایی
غذاهای بسته بندی شده و کنسروی از لحاظ ویتامین و موادمعدنی فقیر است؛ بنابراین به جای مصرف این نوع غذاها از انواع میوه و سبزیجات تازه، ماهی، غلات، مغزها و دانه­ها استفاده کنید.

چند نکته:
تحقیق درباره­ی مصرف قرص­های ویتامین ث در زمان سرماخوردگی نشان می­دهد که، این قرص­ها روزانه 500 تا 1000 میلی گرم ویتامین ث بدن را تأمین می­کند، اما توان پیشگیری از عفونت را ندارد؛ اگرچه به کاهش شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می­کند.

ویتامین ث از جمله آنتی اکسیدان­هایی است که به حفاظت از پوشش داخلی مجاری تنفسی در برابر انواع عفونت کمک می­کند.

مصرف مکمل ریزمغذی های خاص، شامل: 20 میلی گرم روی ، 100 میکروگرم سلنیوم، 120 میلی­گرم ویتامین ث، 15 میلی گرم ویتامین ای و 6 میلی گرم بتاکاروتن سبب کاهش بروز عفونت­های تنفسی در سالمندان می­شود.

براساس برخی بررسی های بالینی قرص­های مکیدنی “روی” سبب بهبود علایم سرماخوردگی می­شود، اما باید توجه کرد که دریافت روی به میزان بیش از 150 میلی گرم در روز امکان ابتلا به عفونت را افزایش می­دهد؛ بنابراین قبل از اقدام به هر نوع درمان، باید نظر پزشک را جویا و به توصیه های او عمل نمود.

استفاده از بُخور به رفع گرفتگی بینی کمک می­کند؛ بدین منظور به مدت ده دقیقه سر خود را روی بخار یک ظرف آب جوش بگیرید. بهتر است دستمال، یا حوله­ای را روی سر بگذارید تا پس از بخور کامل از آن به عنوان محافظ در برابر هوای اطراف استفاده کنید. این عمل را سه بار در روز تکرار کنید. می­توانید مقداری روغن مِنتول (MENTHOL)، یا عصاره اوکالیپتوس به آب در حال تبخیر اضافه کنید تا عمل تنفس را تسهیل کند. هنگام پختن شلغم نیز، می­توانید از آن به عنوان دستگاه بخور استفاده کنید.

مصرف متعادل و متناسب مایعات مقوی و مغذی؛ مثل: انواع سوپ و آش در وعده غذایی اصلی تأکید می­شود. استراحت موجب تجدید قوای سیستم ایمنی بدن می­گردد. بی­توجهی به علایم عفونت­های ویروسی و کار و فعالیت زیاد در زمان بیماری، مدت بیماری را طولانی تر می­سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *