با فرا رسيدن فصل سرما در اکثر منازل با يک يا دو بيمار سرما خورده و کلي دارو مواجه مي شويم چرا که ويروس سرماخوردگي در اين فصل به طور وفور در همه جا يافت مي شود، مترو، اتوبوس، مهد کودک، مدارس و… بنابراين بايد با اين ويروس مبارزه کرد و در صورت اپيدمي از بروز آن جلوگيري کرد البته از زمان هاي دور درمان بيماري هاي تنفسي و سرماخوردگي و آنفلوآنزا با داروهاي قديمي که توسط مادربزرگ هاي مهربان سينه به سينه به ما منتقل شده به طور واضح و روشن با درمان هاي جديد برابري مي کند

و اين نکته پر رمز و راز را دکتر ايروين زيمنت دکتر داروساز در دانشگاه کاليفرنيا در لس آنجلس دريافته. مطالعات دکتر زيمنت در مورد اصول طب اوليه و سنتي او را به اين کشف مهم راهنمايي کرده و او اعلام مي کند که داروها و خوراکي هايي که قرن هاست براي مقابله با بيماري هاي تنفسي به کار مي روند به طور جدي مشابه با داروهايي است که اکنون به طور وفور مورد استفاده مردم قرار مي گيرد و عملکرد اين داروها به مانند داروهاي شيميايي باعث رقيق شدن و حرکت آسان  ترشحات ريه مي شود بنابراين راه هاي هوايي را مسدود نمي کنند و در نتيجه به طور طبيعي يا با سرفه کردن ترشحات خارج مي شوند. چنين خوراکي ها و داروهايي «موکوکينتيک» ناميده مي شوند که مواد موثري در ترشح مخاطي هستند و شامل رقيق کننده ها و خلطآورها مي شوند.

در حال حاضر خوراکي اصلي و موثر براي درمان بيماري هاي تنفسي فلفل هندي و بقيه خوراکي هاي تند هستند حتي بقراط هم سرکه و فلفل را براي از بين بردن عفونت هاي تنفسي تجويز کرده. و اما چگونگي اثر خوراکي هاي تند در درمان بيماري هاي تنفسي و اثر شبه دارويي اين خوراکي ها; دکتر زيمنت در مقالات خود ارائه مي کند که کپساي سين ماده اي است که در فلفل موجود است و باعث سوزش دهان مي شود و چند شباهت شيميايي با داروي گايفنوزين دارد. گايفنوزين نوعي خلطآور است که در ترکيب حدود 75 نوع شربت سرفه و داروهاي سرماخوردگي و خلط آور موجود است و در نسخه هاي پزشکان يافت مي شود.

مثل روبيتوسين، ويکس با فرمول 44D و سودافه. و اما آلين ماده اي است که موجب رنگ و بوي سير مي شود و بعد از مصرف در بدن تبديل مي شود به ماده اي که مشابه باراس – کربوکسي متيل سيستئين است و در دوران قديم در اروپا به عنوان دارو براي بيماران ريوي استفاده مي شد چرا که ترشح از مخاط ها را آسان مي نمايد و اما ماده شيميايي فعال در ريشه خردل که از خانواده خردليان است ايزوتيوسيانات يا روغن خردل است که انتهاي عصب هاي بويايي را تحريک مي کند و باعث اشک و ترشح بزاق مي شود و اما دکتر زيمنت بر اين نکته تاکيد فراوان دارد که اکثر داروهاي موجود براي سرماخوردگي و سرفه و برونشيت تاثيري مشابه با فلفل دارند البته ايشان معتقدند که تاثير فلفل حتي بيشتر از داروهاي مزبور است و 90 درصد مردم مي توانند از خوراکي هاي تند مصرف کنند و بهره ببرند.
دکتر زيمنت معتقد است که بهترين خوراکي هايي که موجب ترشح ماده مخاطي مي گردد خوراکي هاي تند و ادويه دار مثل خردل، سير و فلفل تند هستند که از زمان هاي قديم مطلوب ترين خوراکي ها براي درمان بيماري هاي ريوي و تنفسي بوده اند اگرچه ماده فعال کننده اين خوراکي ها چند عملکرد مختلف دارد. دکتر زيمنت معتقد است همه آنها به طور مشترک باعث ترشح مايعات در راه هاي هوايي مي شوند که ماده مخاطي را فعال مي کنند و باعث حرکت راحت تر آن مي شوند. هنگامي که ماده تند به دهان و گلو و معده مي رسد به گيرنده هاي عصبي که پيام ها را به مغز ارسال مي کنند برخورد مي کند اين گيرنده ها به نوبه خود عصب واگ (عصب واگ دهمين زوج عصب مغزي و مهمترين بخش اعصاب پاراسمپاتيک است) را که نظارت کننده غدد مترشحه است فعال مي کنند و باعث آزادشدن و باز شدن راه هاي هوايي مي شود. غده ها بلا فاصله موجي از مايعات را آزاد مي کنند که باعث آب ريزش از چشم و بيني مي شود هر کس تاکنون حتي مقدار کمي فلفل تند خورده باشد اين حالت را تجربه کرده است. دکتر زيمنت مي گويد باز کردن گرفتگي راه هاي هوايي شست وشوي سينوس ها با آب زياد و در نتيجه بيرون کردن مواد محرک از راه هاي هوايي از ويژگي هاي دارويي مشترک همه خوراکي هاي تند و تيز است. دکتر زيمنت خوراکي هاي تند را براي هر وضعيتي که در آن ترشحات راه هاي هوايي کمتر از حالت طبيعي است مثل سينوزيت، سرماخوردگي و بسته شدن  راه هاي هوايي آسم، تب يونجه آمفيزم و برونشيت مزمن تجويز مي کند. همچنين تاکيد مي کند که افرادي که معمولا از برونشيت مزمن آمفيزم رنج مي برند به طور مرتب و دست کم سه بار در هفته خوراکي هاي تند مصرف کنند تا از تنفس بهتري لذت ببرند و به درمان دارويي کمتري احتياج پيدا خواهند کرد. او در تحقيق خود اعلام کرد که افراد سيگاري که بيشتر از غذاهاي تند و ادويه دار استفاده مي کنند کمتر به برونشيت مزمن دچار مي شوند. سيگار علت اوليه برونشيت مزمن است. بهترين غذا براي درمان سرماخوردگي سوپ جوجه مي باشد وعلت آن اين است بنا بر سند معتبر در مورد خواص سوپ جوجه توسط پزشک صاحب نام قرن 12 موسي ميمندي به دست آمده است. وقتي سلطان صلاح الدين رهبر نظامي و قدرتمند مسلمانان از ميمندي طبيب خواست که پسرش را که به آسم مبتلا بود درمان کند ميمندي سوپ جوجه را براي او تجويز کرد. بنا به گفته دکتر زيمنت مهم نيست که از مرغ پير و چاقي براي تهيه سوپ جوجه استفاده شود و در آن سير هم نباشد، زيرا حتي در اين سوپ خواص دارويي زيادي موجود است. دکتر زيمنت مي گويد: «جوجه مثل ساير خوراکي هاي داراي پروتئين داراي آمينواسيد طبيعي به نام سيستئين است که با پخته شدن از گوشت مرغ خارج مي شود. سيستئين داراي قدرت شيميايي خارق العاده است شبيه داروي استيل سيستئين عمل مي کند و پزشکان اين دارو را براي بيماران مبتلا به برونشيت و عفونت هاي تنفسي تجويز مي کنند.» او خاطر نشان مي کند که اين ماده از پر و پوست مرغ به دست مي آيد از لحاظ داروشناسي استيل سيستئين مثل ساير خلط آورها باعث آزاد شدن خلط از ريه ها و خروج راحت تر آنها مي شود.
دکتر ماروين سکنر متخصص بيماري هاي ريوي در مرکز پزشکي مدنت سيناي در ميامي آمريکا با اين نظر دکتر زيمنت کاملا موافق است و مي گويد ماده خوشبويي در سوپ جوجه وجود دارد که باعث پاکيزگي راه هاي هوايي مي شود. دکتر سکنر نويسنده پژوهشي معروف در مورد سوپ جوجه است که در سال 1978 در ژورنال معتبر پزشکي به چاپ رسيد از آنجا که دکتر سکنر شک داشت «جويش پني سيلين» توانايي از بين بردن علايم سرماخوردگي را حتي بهتر از آب گرم داشته باشد بنابراين آزمايشي انجام داد او به 15  مرد و زن سالم سوپ جوجه داغ، آب داغ يا آب سرد داد او در افراد مورد آزمايش ميزان معکوس هوايي را که از راه هاي هوايي بيني گذشته بودند اول در 5 دقيقه و سپس در 30 دقيقه بعد از خوردن سوپ اندازه  گرفت. دکتر سکنر با تعجب مشاهده کرد سوپ جوجه خيلي بهتر از آب گرم يا آب سرد باعث آزاد شدن انباشتگي در راه هاي هوايي بيني شده است به علاوه حتي بخار سوپ جوجه تاثير بهتري در افراد داشت تا آنهايي که حتي آب داغ خورده بودند. دکتر سکنر حتي فکر مي کند سوپ جوجه سرد هم به «باز شدن راه هاي هوايي بيني در هنگام سرماخوردگي کمک مي کند و اگر سوپ جوجه گرم و بخاردار باشد راه هاي هوايي بيني را سريع تر و موثرتر باز مي کند.» دکتر زيمنت توصيه مي کند براي بهره گرفتن بيشتر از سوپ جوجه به آن مقدار زيادي سير، ادويه هاي تند مثل کاري يا فلفل تند اضافه کنيد او چنين سوپي را بهترين درمان براي سرماخوردگي مي نامد.

تجويز دکتر زيمنت براي پرهيز از سرماخوردگي و آنفلوانزاي ميکروبي و مبارزه با اين بيماري ها خوردن هر روزه يک کاسه سوپ جوجه ادويه دار تند است و متذکر مي شود بهتر است سوپ جوجه را آرام آرام ميل کنيد تا يک باره، چرا که اثر درماني آن حدودا نيم ساعت طول مي کشد بنابراين شما احتياج به جذب مداوم و آرام مواد درماني اين سوپ در اين مدت داريد وقتي بيني شما گرفته است خوردن سس تند مکزيکي بهتر از مصرف قطره سرفه منتول است.
توصيه هاي دکتر زيمنت در مورد استفاده از خوراکي هاي تند به اين شرح است:
1- ده تا دوازده قطره از سس تند را در يک ليوان آب بريزيد و آن را بنوشيد يا غرغره کنيد

2- فلفل تند بجويد

3- غذاهاي ادويه دار ميل کنيد اگر بيماري تنفسي شما مزمن است سه بار در هفته غذاهاي ادويه دار بخوريد

4- به سوپ خود مقداري سير اضافه کنيد اگر ابتدا سير را داخل ماکروفر بگذاريد آلين موجود در سير که ماده  اوليه سير است بهتر حفظ مي شود. خوردن اين غذاها باعث باز شدن راه هاي هوايي بيني و گرفتگي هاي سينه مي شود و با سينوزيت، برونشيت و آمفيزم مقابله مي کند.
وقتي احساس گلو درد و سوزش داريد مقداري سير يا پياز بخوريد تا به سرماخوردگي و آنفلوانزا مبتلا  نشويد. دکتر جيمز نورت رئيس دانشگاه ميکروبيولوژي بريگهام در «پروو يوتا» مي گويد: اگر سير يا پياز را به موقع بخوريد هرگز بيمار نخواهيد شد» دکتر نورت اثبات کرد که اين دو خوراکي (سير و پياز) شبه دارو هستند و ويروس هاي ايجاد کننده سرماخوردگي و آنفلوانزا را از بين مي برند . براي مثال دکتر نورت پي برد که عصاره سير هر دو ويروس انساني را که يکي ايجاد سرماخوردگي مي کند  وديگري ويروس پالي آنفلوانزا -3 است (که ويروس آنفلوانزا و دستگاه تنفسي) تقريبا نابود مي کند. مصرف سير در همه دنيا به عنوان داروي سرما خوردگي رايج است. به عنوان مثال در کشور روسيه بسيار رايج است به طوري که پني سيلين روسي ناميده مي شود. در خبرها شنيده شد که مسوولا ن روسي خبر دادند که 500 تن سير براي مبارزه با اپيدمي آنفلوانزا وارد کرده اند چرا که آزمايش ها نشان داده اند بي ترديد سير داراي خاصيت ضد باکتريايي و ضد ويروسي است. دکتر اندروويل، نويسنده بهداشت طبيعي، داروي طبيعي در کتاب خود مي نويسد بهترين درمان خانگي که من براي درمان سرماخوردگي پيدا کردم خوردن چند حبه سير خام در شروع علا ئم سرماخوردگي است حبه هاي سير را چند تکه کنيد و مانند داروها همه آن را بخوريد اگر معده شما نفخ مي کند کمتر بخوريد من خوردن يک يا دو حبه سير در روز را به افرادي که از عفونت هاي مزمن يا متناوب و يا عفونت هاي قارچي رنج مي برند و يا مقاومت کمي در برابر عفونت ها دارند توصيه مي کنم. راه ديگر مبارزه با سرماخوردگي استفاده زياد از مايعات است که از شدت سرماخوردگي مي کاهد. پزشکان هميشه توصيه مي کنندکه موقع سرماخوردگي يا آنفلوانزا مايعات زيادي بنوشيد چرا که مرطوب نگه داشتن راه هاي هوايي باعث مي شود  که ويروس ها ديگر رشد نکنند البته مايعات گرم بهتر از مايعات سرد هستند چرا که شواهد نشان مي دهد که گرما به خودي خود با ويروس ها مي جنگد و همان طور که دکتر ساکلر و بقيه کشف کرده اند بخار برخاسته از آب گرم به مقدار زيادي با گرفتگي راه هاي تنفسي مبارزه مي کند.در روز 6 تا 8 ليوان نوشيدني خالص بنوشيد ( اما شير ننوشيد!)
جورج واشنگتن مي گويد « اگر سرما خورده باشم هميشه قبل از خوابيدن يک پياز تنوري و داغ مي خورم اين درمان هميشگي من براي سرماخوردگي است.» همه خوردني هاي مفيد براي مبارزه با سرماخوردگي گفتيم و اما نخوردني ها .
«اگر سرما خورديد از خوردن شير پرهيز کنيد»  چرا که شير ترشح مخاطي ايجاد مي کند و باعث مي شود که احساس گرفتگي بيشتري در بيني داشته باشيد. متخصصات مي گويند شير عملا  اين کار را نمي کند با وجود اين وقتي سرما خورديد  از خوردن شير يا فرآورده هاي آن بايد پرهيز کنيد. دکتر زيمنت مي گويد شير علا ئم گرفتگي را وخيم تر مي  کند اما نه به دليل آنکه خلط آور است او مي گويد شير عملي عکس خوراکي هاي تند و ادويه دار دارد. مواد  تند باعث آزاد شدن ترشحاتي مي شوند که راه هاي تنفسي را بسته اند. اما شير گيرنده هاي حساس در دهان و معده  را ضعيف آرام مي کند و از توليد ترشحات آبکي که گرفتگي را باز مي کند جلوگيري مي نمايد. دکتر زيمنت مي گويد به نظر مي رسد شير واکنش هاي ترشحي را که خوراکي هاي ادويه دار تحريک مي کنند آرام مي کند او گوشزد مي کند که اگر دچار گرفتگي راه هاي تنفسي هستيد از خوردن شير پرهيز کنيد. دکتر اندروويل مدرس دانشکده پزشکي دانشگاه  آريزونا مي گويد اگر مشکلا ت سينوسي داريد نيز کار عاقلا نه اين است که شير و فراورده هاي شيري را کنار بگذاريد او پي برد که اغلب بيماران مبتلا  به مشکلا ت سينوسي بعد از دو ماه پرهيز از مصرف شير به طور شگفت انگيزي بهبود يافته اند.
دکترزيمنت يکي ديگر از درمان هاي موجود در فرهنگ عامه را که براي سرماخوردگي مفيد است به  اين شرح بيان مي کند: در يک ليوان آب گرم يک قاشق غذاخوري خردل تازه خرد شده  يک قاشق چايخوري عسل و يک قاشق ميخک سائيده شده بريزيد آنها را خوب هم بزنيد آنها را آرام به هم زنيد تا زماني که خردل ته نشين شود از اين محلول براي غرغره کردن نيز مي توانيد استفاده کنيد اين محلول را مي توانيد براي ساير بيماري ها و گلو درد استفاده کنيد چرا که هم آرام بخش است و هم به بهبود  گلو درد کمک مي کند.
غرغره مريم گلي; ميشل کستل من نويسنده کتاب گياهان شفا دهنده مي گويد پزشکان آلماني همگي غرغره مريم گلي را براي گلو درد و التهاب لوزه توصيه مي کنند او مي گويد اثر درماني مفيد مريم گلي از جوهر مازوي تند آن ناشي مي شود. براي درست کردن اين غرغره در يک فنجان آب جوش يک تا دو قاشق چايخوري از برگ خشک شده مريم گلي بريزيد بگذاريد تا ده دقيقه بماند و او گوشزد مي کند مريم گلي را به عنوان دارو به کودکان زير دو سال ندهيد. و اما شربت پياز ضدصرفه; شش پياز سفيد خرد شده را در آب بسيار جوش بريزيد و نصف فنجان عسل به آن اضافه کنيد و به مدت 2  ساعت روي شعله کم به آرامي آن را بپزيد و اين محلول را صاف کنيد اين شربت را به طور متناوب و ترجيحا گرم بنوشيد اين شربت توصيه دکتر ميشل ماري و دکتر پيزورنو است که در دائره المعارف داروهاي طبيعي درج شده است. ساير خوراکي هايي مقابله کننده با آنفلوانزا، چاي ريشه شيرين بيان که جلوي سرفه کردن و گلو درد را مي گيرد و علاوه بر خاصيت آرام بخشي باعث آرام شدن سرفه مي شود البته بايد به طور متعادل استفاده شود تا منجر به بالا رفتن فشار خون نشود. زنجيل ويروس هاي آنفلوانزا را نابود مي کند.
کوئرسيتين (که در پياز به وفور يافت مي شود) فعاليت ضد باکتريايي و ضد ويروسي دارد اگر صداي شما به علت لارنژيت گرفت و به بيماري التهاب حنجره مبتلا شديد به گفته دکتر دوک، آب آناناس رابا مقدار کمي زنجبيل، جوزهندي، رزماري، نعناع و کمي شيرين بيان به عنوان شيرين کننده مخلوط  کنيد و استفاده کنيد همچنين مي توانيد آويشن و هل را نيز اضافه کنيد که هر دو خاصيت درماني دارند و اگر فشار خون بالا داريد از خوردن شيرين بيان پرهيز کنيد درمان با داروها و خوراکي هاي طبيعي علاوه بر خاصيت درماني از عوارض شيميايي داروها شما را محفوظ مي دارد. هر روز يک کاسه سوپ جوجه با سير را فراموش نکنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *