آیا هیچ ماده غذایی طبیعی وجود دارد که بتواند سرعت متابولیسم ( سوخت و ساز ) بدن را افزایش دهد ؟ بله سعی کنید زنجبیل را در رژیم غذایی خود وارد کنید .

 

این ماده گیاهی در بسیاری از کشورهای آسیایی بعنوان چاشنی و ادویه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران هم رایج است . ولی شاید آنچه بسیاری از بدنسازان ندانند این است که زنجبیل فواید بیشماری برای بدن دارد .

تحقیقات نشان داده این ماده که در طب سوزنی کشورهای شرقی شهرت خاصی دارد دارای خصوصیات متعددی است . زنجبیل بعنوان ضد التهاب شناخته می شود ، از بیماری های مرتبط با سوء هاضمه ممانعت می کند و برای درمان اسهال ، حالت تهوع و حتی درد دندان مورد استفاده بوده ، بعلاوه کاربرد در درمان بیماری های متعدد دیگر .

در این میان ، گزارش شده که زنجبیل بعنوان آنتی اکسیدان و ماده ترموژنیک هم عمل می کند . همین خاصیت ترموژنیک است که برای بدنسازان بیشترین اهمیت را دارد ، به این دلیل که مواد ترموژنیک از طریق سوزاندن کالری و چربی بیشتر ، دمای بدن را افزایش می دهند. زنجبیل در فرم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله به شکل خام ، ترشی ،خشک شده ، عصاره مایع ، و حتی شربت زنجبیل .

مطالعه ای نشان داد که خصوصیات ویژه ای که هم در زنجبیل تازه و هم خشک شده دیده می شود ( این تحقیق بر روی ترشی آن انجام نشده ) باعث می شود بافت عضلات از اکسیژن بیشتری استفاده کند ( که این در طول سوختن چربی توسط عضلات رایج است .همزمان زنجبیل باعث افزایش جریان خون در عضلات و تولید اسید لاکتیک می شود . تا این لحظه تحقیق مشخصی نشان نداده که فرمی از زنجبیل دارای خواص ترموژنیک قوی تری نسبت به انواع دیگر باشد . ولی به هر حال عصاره مایع زنجبیل دارای بالاترین مقدار مواد فعال موجود در آن است و البته گرانتر از فرم های دیگر .

 

زنجبیل طعم غذاهای شما را بهبود می دهد و چربی سوزی را تحریک می کند . اما اگر می خواهید خاصیت تقویت کنندگی زنجبیل بر سوخت وساز را باز هم افزایش دهید سعی کنید همزمان از سیر هم استفاده کنید . این دو خواص یکدیگر را تقویت می کنند و گزارش شده که بر کاهش سطح چربی های خون هم موثر تر از زمانی هستند که به تنهایی مصرف می شوند به این منظور ۲۵۰میلی گرم عصاره استاندارد زنجبیل ( حاوی بین ۵ تا ۲۰ درصد جینجرول ) و ۴۰۰میلی گرم عصاره استاندارد سیر ( حاوی ۴ میلی گرم آلیسین ) دو یا سه مرتبه در روز مصرف کنید

 

منبع : مجله Muscle & Fitness

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *