زانو درد و مشکلات ناشی از آن

یکی از آسیب های شایع در میان ورزشکاران و سایر مردم، آسیب در ناحیه زانو است. زانو درد معمولاً نتیجه استفاده بیش از حد از آن و یا عدم تحرک کافی و نیز عدم گرم کردن و یا سرد کردن به موقع و یا حرکات کششی نادرست است. بالا رفتن وزن نیز می تواند یکی از دلایل بروز زانو درد در افراد باشد. انواع ساده زانودرد معمولاً با نگهداری های ساده و مشخص قابل حل است.

زانودرد می تواند در اثر مسائل زیر پیش بیاید:

1-  آرتریت ها، روماتوئیدها و یا او سئو آرتریتها( مفصل درد هم زمان با بروز پوکی استخوان) و نیز بیماریی حاد در مغز استخوان.

2-  Backen cyst اصطلاحی است که در زمانی به کار می رود که مایع میان مفصلی در زانو از فواصل مفصلی بیرون آمده و باعث ایجاد درد می شود.

3-  Bursitis بورسیت ها یعنی تورم ناشی از تداوم فشار وارده بر نانو مانند خم شدن طولانی مدتBurs یعنی کیسه بالشتک مانندی که در مفاصل اصلی بدن و جود دارد که در صورت وارد آمدن فشار زیاد و دائمی بر این بالشتک مایع میان بافتی آن بیرون آمده و باعث بروز التهاب و درد می شود.

4-    جابجایی استخوان زانو: ازجا درآمدن استخوان بدون اینکه شخص متوجه شود.

5-  سندرم استخوان درشت نی که به Syndrome bend هم شهرت دارد. در این مورد آنقدر فشار وارده بر لگن شدید است که باعث جابجایی استخوان زانو از جای خود می گردد.

6-     In the joint-infection : وارد شدن عامل اصلی بیماری در مفصل زانو

7-  اسیب دیدگیهای موجود در زانو باعث هجوم خون در ناحیه زانو می گردد و به غلط تصور می شود ناحیه مذکور درد وجود دارد.

8-  Tandintis پدیده تاندونیست  دردی است در ناحیه قدامی زانو که زمانی که از پله بالا و پایین می رویم بیشتر احساس می شود .

9-    Torn cartilage در این صورت درد در ناحیه داخلی و خارجی مفصل زانو احساس می شود.

10-     پارگی لگامنت زانو یاacl که باعث بروز درد و عدم تحرک در مفصل زانو می شود.

11-  کشیدگی یا کوفتگی: آسیب دیدگی کوچک موجود در لگلمنتهای زانو ممکن است بر اثر چرخش یا تغییر جهت های ناگهانی در زانو روخ دهد.

12-  دربرخی موارد هم زانو درد به دلایل مهمتری است. که در این صورت نیاز به انجام جراحی می باشد مانند وجود تومر در استخوان و یا پوکی استخوان پیشرفته در شخص.

موارد درمان زانو درد در منزل:

بسیاری از موارد زانو درد در افراد با رعایت برخی مراقبتهای شخصی قابل درمان است. اغلب به علت استفاده زیاد از حد از زانو یا انجام فعالیتهای شدید بروز می کند.

1-  استراحت و دوری از هرگونه فعالیت تا زمانی که درد کاملاً از میان برود.بخصوص وقتی که موضوع فشار وزن شخص بر روی زانو مطرح می شود.

2-  استفاده از یخ در ابتدا هر یک ساعت به مدت 15 دقیقه از یخ استفاده می شود بعد از روز اول این تعداد استفاده از یخ را به روزی 4 بار می رسانیم.

3-    محکم بستن زانو به نحوی که با این کاربتوان مقدار تورم را به حداقل رساند.

4-  تا مدتی باید زانو را کاملاً با یک بانداژ محکم و پهن پوشانید.ولی بانداژ باید دارای خاصیت الاستیکی لازمه بوده تا زانو بتواند تحرک داشته باشد.

5-    پزشکان برای کاهش درد از استامینوفن یا برای کاهش درد و تورم باهم، ایبوپروفن را توصیه می کنند.

6-     استفاده از بالشی کوچک زیر زانو یا مابین دو زانو می تواند به کاهش درد کمک قابل توجهی کند.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی درمان های شخصی به تنهایی پاسخ نمی دهد شخص باید به پزک مراجعه کند. این موارد عبارتند از:

1-    در صورتیکه زانو دیگر قادر به تحمل وزن نباشد.

2-    زانودرد ظاهراً قطع شده است ولی باز هم زانو قادر به تحمل وزن نیست.

3-    زانو به هنگام حرکت صدایی مانند باز و بسته شدن یک در را می دهد.

4-    زمانی که زانو تغییر شکل داده باشد.

5-  زمانی که اطراف زانو داغ بوده، ورم داشته باشد، احساس بی حسی و کرختی داشته باشد و تمام یا قسمتی از زانو قرمز و متورم باشد.

6-     3 روز بعد از درمانهای خانگی هنوز احساس درد در ناحیه زانو باشد.

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، پزشک علاوه بر دارو، حتماً فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی متناسب را توصیه می کند تا روند بهبود، سریع تر طی شود.

پزشک چگونه مشکل موجود در زانو را تشخیص می دهد؟

1-    انجام معاینه

2-    استفاده از اشعهX

3-    استفاده ازMRI برای تشخیص کشیدگی یا پارگی لگامنت ها

4-    مایع غضروفی زانو را جهت آزمایش از زانو بیرون می آورند.

آیا جراحی زانو لازم است؟

در برخی از موارد نیاز به جراحی یک ضرورت است زیرا برای مثال در بیماری آرتریت، مفصل به علت ساییدگی به مرور زمان از بین رفته پس لازم است این ناحیه توسط جراحی، باز شده، بخش یا تمامی مفصل یا مایع میان مفصلی تخلیه شده و موادی جایگزین آن مفصل شود که بتواند کتر آن را تا حدودی انجام دهد.

گاهی اوقات هم یک کشیدگی کوچک لگامنت زانو رخ داده است که در خانه قابل درمان است ولی اگر این کشیدگی شدید و سطح آن وسیع باشد نیاز به درمان جدی تر و جراحی دارد.

در هر صورت برای هر گونه پارگی یا کشیدگی در مینسک ها و لگامنت های زانو باید از آرتروسکوپی زانو استفاده کرد که بهتر از سایر موارد جوابگو است.

بازتوانی جراحی های زانو چگونه است؟

بازتوانی مشکلات موجود در زانو از قبیل مشکلات مینسک و لگامنت به کندی صورت می گیرد و نیازمند زمانی طولانی است. در کل در میان همه مواردی که گفته شد استفاده از روشهای فزیوتراپی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. همچنین استفاده از آب درمانی به صورتهای مختلف می تواند یک عامل مهم در درمان و تسکین زانودرد در اشخاص باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *